HOME FORUM Materiaal en techniek pijn aan heupen na wandelen met grote rugzak

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 4

Dag Iedereen

Ik hoop dat iemand mij kan helpen/tips geven met onderstaand probleem.

Nu de kans steeds kleiner wordt dat mijn geplande vakantie in het buitenland kan doorgaan, speelt bij mij het idee om deze zomer een weekje te gaan hiken met de tent.

Mijn probleem is het volgende:
    Afgelopen zomer en deze winter ben ik met mijn “grote” rugzak telkens twee dagen gaan hiken.
    Het waren tochten van ca 30km en 1000 hoogtemeters per dag. Mijn rugzak woog telkens ca 13kg.
    Na ca 15km te hebben gewandeld begon ik last te krijgen van mijn heupen en op dag twee was de pijn zonder pijnstiller niet te harden.
    Ik had enkel pijn als ik mijn heupband vastmaakte. Als deze los was, had ik geen of amper pijn. Ik kan de pijn het best beschrijven als een blauwe plek waarop gedrukt wordt.
    Bij tochten met mijn kleinere dag rugzak (+/- 7kg) heb ik deze pijn niet.

Weet iemand als dit ligt aan de foute afstelling van mijn rugzak of aan het niet gewoon zijn van het dragen van een rugzak?
    Heeft er iemand hier ervaring mee en dus ook tips hoe hij/zij het probleem heeft aangepakt?
    Kan ik bepaalde oefeningen doen of kan ik best ‘trainen’ met het wandelen met rugzak en wat kortere tochten doen met de rugzak?

Alvast bedankt voor de hulp.

Groetjes

Pieterjan

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Hoi Pieterjan,

Dat is een probleem dat meer mensen wel eens ervaren. Kon je sporen van irritatie/wrijving terugvinden op de huid ter hoogte van de heupen? In dat geval kan het probleem liggen aan broek/broeksriem en de vorm van de heupband welke voor irritatie zorgen. Een andere broek/broeksriem/rugzak combinatie zou dan oplossing kunnen bieden.

Ofwel ligt het probleem intern en dan is het vrijwel zeker een ontsteking van de iliotibiale band ter hoogte van de heupen. Specifieke stretch oefeningen kunnen hierbij helpen. Desnoods kan je een kinesist raadplegen om je hiermee te helpen. Meer info over dit probleem hier en hier. Daarnaast zal je rugzak zo licht mogelijk houden ook kunnen helpen, want het lijkt een probleem dat je moeilijk volledig weg krijgt.

boelo
    Bijdrager
    Aantal berichten: 139

Er was , een tiental jaren geleden, een soort “richtingenstrijd” over de heupgordel tussen enkele Engelse en Amerikaanse hikers. Terwijl de Amerikanen beweerden dat de heupgordel vrijwel helemaal boven het heupbot moest zitten, stelden de Engelsen dat ongeveer 1/3 boven en 2/3 onder de rand van het bot de ideale plaatsing zou zijn.

Wie er gelijk heeft? Dat blijft natuurlijk persoonlijk en is proefondervindelijk  vast te stellen. Iets anders ligt het wanneer de gordel eigenlijk iets te stijf/onflexibel  (of juist veel te slap) is en daardoor druk/wrijfplekken gaat veroorzaken. Dan moet je een andere gordel proberen.

Bij training en vooroefening verdient het de aanbeveling om met stappen van niet meer dan 1 kg omhoog te gaan wanneer de vorige belading zonder problemen is verlopen. In jouw geval dus te beginnen met 8 kg.

Pieterjan Ceyssens
    Bijdrager
    Aantal berichten: 4

Alvast bedankt voor de tips!

Ik denk niet dat het ligt aan mijn broeken ligt. Ik zie/zag uitwendig namelijk niets.
    Het zou dus wel eens de IT band kunnen zijn.

De rugzak waarvan ik pijn krijg is een nieuwe Osprey Aether AG 60. Deze heeft een systeem waarbij de heupband mij omarmt om zoveel mogelijk gewicht op mijn heupen te zetten.
    Hij zit alvast geweldig, maar misschien kan de afstelling toch beter om minder last te krijgen.

Gisteren heb ik de test nog eens gedaan met een rugzak van 13 kg.
    Ik heb een uur gewandeld en ik voelde na de wandeling de irritatie/pijn al opkomen als ik duwde op bepaalde plekken aan mijn heupen. Met rugzak voelde tijdens de wandeling voelde ik nog niets.

Ik ga het eens laten rusten en volgend weekend de test eens doen met een rugzak van 7 à 8 kg.

Als ik terug mensen mag opzoeken wil ik ook eens iemand opzoeken die mij kan uitleggen hoe ik mijn rugzak best kan afstellen en daarna eventueel eens een afspraak maken bij een kinesist.

Als iemand een goeie kine of iemand met kennis van zaken kent over rugzakken af te stellen in de buurt van Geel, mag hij/zij dat ook steeds laten weten.

Nogmaals bedankt!

Groetjes

Pieterjan

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.