HOME FORUM Wandelgebieden Packraften in Frankrijk

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1054

Ik overweeg om in mei 2014 met Ivo en Wollie, onze Duitse herder, een packrafttrip in Frankrijk te plannen. Welke trajecten zijn aangeraden voor packrafters zonder veel ervaring, maar die graag wat stroming hebben?

Ik weet dat ik al eens de vraag gesteld heb aan onze ervaren packrafters, maar aangezien mijn geheugen soms een zeef is, stel ik hier maar nog eens de vraag op het forum. 🙂

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 379

Ken je kajaktour nog niet Debbie? Alle secties in het geel (kijk op de Frankrijk en Zwitserland kaart) als het om niet te snel stromende rivieren gaat die nog genoeg debiet hebben in mei zijn perfect. Eventueel is een klasse 2 sectie op een kleinere rivier in het groen ook nog doenbaar bij geen te hoog debiet.

In de Franse Ardennen en de Morvan zijn dit nog de voornaamsten: Oise, Sormonne, Armançon en Yonne. In de Vogezen heb je niks deftigs “voor beginners” om te packraften en de Moezel zit daar vol stuwen.

Debbie
    Sleutelbeheerder

Nee, ik kende die site nog niet. Super! Dat wordt eens uitpluizen. Op het eerste zicht lijkt de Drôme me wel iets, in combinatie met een korte trekking langs de zuidrand van de Vercors. Maar er zijn nog wel mogelijkheden. Hmmmm…

Debbie
    Sleutelbeheerder

Het relaas van onze trip in de Tarn en de Ardèche staat op mijn blog: http://debbiestochten.wordpress.com/2014/05/17/wandelen-en-packraften-in-de-tarn-en-de-ardeche/.

Wollie hebben we uiteindelijk thuis gelaten, hij is helaas iets te nerveus voor dit soort zaken.

Debbie
    Sleutelbeheerder

Ik droom in ’t geniep van nog meer packraftavonturen in het buitenland. Niet dat ik Ivo zo hard heb kunnen overtuigen, maar bon. Als hij de packraft niet moet dragen, zal hij beter zien zitten, vermoed ik. Zo loop ik met het idee om begin juni volgend jaar (’t is nog ver, ik weet het) een kampeertocht in de Lechtaler Alpen te maken en dan terug te packraften. Wie heeft ervaring met de Lech? Is deze geschikt voor ons? Volgens het overzichtskaartje is die grotendeels in het geel ingekleurd.

steve
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 177

De Lech! Zeer mooie streek. Bovenlopen allemaal technisch. Lager vnl. klasse 1-2 met hier en daar klasse 3. Wij hebben paar rustige stukskes gedaan, want het was onze eerste Alpen packraft trip. Verslag via video 😉

Bovenloop Lech
    Volledige beschrijving in het duits

Pack, Hike, Raft … A quest for the Lech River from steve behaeghel on Vimeo.

Debbie
    Sleutelbeheerder

Hey Steve,

Ik ken je video die ik overigens de beste vind die je ooit gemaakt hebt. 😉

We zouden het stuk tussen Steeg en WeiBenbach willen doen, gebaseerd op die beschrijving op kajaktour. Welke traject(en) hebben jullie precies gedaan? En welke stukken hebben jullie omgedragen?

steve
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 177

De helft van het stuk Camping Häselgehr – Weißenbach omdat we toch veel moesten omdragen wegens geen genoeg ervaring. Maar welke stukken dat waren, kan ik niet zomaar zeggen. Sinds toen al teveel avonturen beleefd 😉

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 379

De Lech afpeddelen en langsheen de Lechtaler hoofdkam terug hiken is wellicht de meest klassieke packrafttrip die je in de Alpen kunt maken. Route hier al meerdere jaren uitgewerkt maar voorlopig ben ik ook nog niet daar naartoe kunnen gaan. Zullen we volgend jaar samen gaan Debbie? 🙂

Lech is typisch snelle stroming met vlechtende rivierarmen in lagere gedeelte met telkens sterk turbulent water waar armen weer samen vloeien en je moet weten hoe je daar in moet peddelen. In het hogere gedeelte snelle stroming met hoge golftreinen van een meter hoog en meer. Grootste gevaar lijkt mogelijkheid tot bomen in de rivier die je niet op tijd zou kunnen ontwijken. Als je in tussentijd nog veel kunt oefenen en de juiste technieken kunt aanleren gaat dat wel zonder problemen lukken, ervaring die je echter op dit moment denk ik nog niet bezit als ik je filmpjes bekijk.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.