HOME FORUM Materiaal en techniek nordisk tenten

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 51)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 120

Ik heb persoonlijk geen ervaring met een tipi… Maar ik weet wel dat de eigenaar van Oookworks een GoLite Shangri-La 3 tipi tent gebruikt. Hij maakt vaak tochten in de UK en Schotland. Daar kan het weer toch ook ruig zijn. Dus ik denk dat nog wel een goed concept is. Toevallig is deze van Golite in promotie. En toch nog wat lichter. Ik dacht ik meld het hem even, want hij ligt toch in hetzelfde assortiment dan jouw tipi van Eureka. http://www.golite.ch/pi/en/Shangri-La-5-Tent-558-561.html Ik ben ook zeker dat je van deze tent tientallen of meer uitgebreide revieuws gaat vinden. De link geeft gek genoeg de 5 persoons aan maar het is de driepersoons.

Arvid
    Bijdrager
    Aantal berichten: 87

De Wicki-up SUL 3 is een bijna exacte kopie van de Golite Shangri-La 3. Net zoals de Wicki-up SUL4 dat is van de Shangri-La5. En net zoals bij alle lichtgewicht tenten is het aangegeven aantal personen nogal optimistisch. 🙂

Maar met een Wicki-Up SUL3 of een Shangri-La3 heb je dus een ruime 2 persoonstent. Nadeel van zulke piramides is dat je bij regenweer ook de binnentent nat maakt bij het in en uitstappen.  De Eureka Wicki-Ups worden trouwens nu verkocht onder de merknaam Nigor.

Zie hier voor een uitgebreide review over de verschillen:  http://www.backpackingnorth.com/blog/2013/08/eureka-nigor-wickiup-3-sul-review

In het kort:
    Golite gebruikt een buitenzeil met buitenzijde siliconencoating en binnenzijde PU-coating en tape (US verplichting ivm brandvertragende eigenschappen) en een binnentent uit gaas.
    Nigor gebruikt een langs de twee kanten met siliconen gecoate buitentent en een binnentent die slechts deels uit mesh bestaat. Het grondzeil van de Nigor zou ook iets waterdichter/duurzamer zijn.

De Nigor zou door de keuze van materialen dus iets steviger moeten zijn en beter geschikt voor het Noord Europese klimaat.
    Hoewel het niet meteen blijkt uit de op de fabricanten websites opgegeven afmetingen, zijn binnen- en buitentent van beide merken uitwisselbaar (ik gebruik een GoLite Shangri-La5 buitentent en een Eureka Wicki-Up SUL4 binnentent).
    Voor beide tenten zal je ook nog extra scheerlijnen en extra (langere) haringen moeten aanschaffen.

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

Iets dat naar boven kwam als een negatief punt: het opstelgemak.  Hoe is die ?

En ik zie geen ruimte voor een luifel om onder te zitten.(?)

Bij zulke piramides en tipi’s wordt je binnentent ook nat bij het in- en uitstappen in regenweer, maar geldt dat voor alle of zijn er waarbij dat niet zo is ?

PS: de suggestie om voor sommige zaken naar Oookworks te kijken, is nu niet meer zo goed. Oookworks krijgt de laatste tijd nogal wat kritiek door gewoon je bestelling en je geld te aanvaarden, je dan te laten wachten (onlangs gelezen van iemand die zo al ruim 2 jaar wacht op een bestelling van pakweg 800 $) en je zelf niet kan terug betalen wanneer je het wachten beu bent en je geld terug wilt (wat er op wijst dat nieuwe bestellingen nodig zijn om oude te kunnen afwerken of dat er iets helemaal anders met dat geld gebeurt). Is dit eerlijk tov Oookworks ? Wel, zou het over één of 2 personen gaan, misschien niet, maar als dit voor tientallen personen geldt, wordt dit al iets anders.

Kenneth
    Bijdrager
    Aantal berichten: 22

Even inpikken op het opstelgemak van de Nordisk Norheim 2:

• voordeel: heel snel en makkelijk op te stellen. 2 haringen voor- en achteraan en de tent staat recht. De binnentent hang je op aan de buitentent. Wat zeer handig is, is dat je bij het inpakken de binnentent gewoon kan laten hangen in de buitentent, waardoor de volgende opstelling logischerwijze nog sneller verloopt.
    • nadeel: aangezien de binnentent niet op zichzelf staat, is het niet mogelijk om enkel de binnentent op te stellen. Geen open sterrenhemel dus.
    Woubeir
    Bijdrager

Wat zeer handig is, is dat je bij het inpakken de binnentent gewoon kan laten hangen in de buitentent, waardoor de volgende opstelling logischerwijze nog sneller verloopt.

Is een must als ik die review lees want eens de buitentent op staat, is het niet zo makkelijk om de binnentent nog aan/over de stok te krijgen,

Kenneth
    Bijdrager
    Aantal berichten: 22

@Woubeir. Dat moet ik tegenspreken. Bij ons loopt het ophangen van de binnentent met haakjes bijzonder vlot. Maar misschien dat er bij de nieuwe tenten net iets meer spanning op staat, dat kan.

Woubeir
    Bijdrager

Zelf geen ervaring met die tipi of met eender welke tipi of piramide tout cours, maar zijn die haakjes niet om de binnentent aan de buitentent te hangen ? En hoe bevestig je dan de binnentent aan de stok ?

mimal
    Bijdrager
    Aantal berichten: 29

Ondanks de positieve geluiden van Kenneth betreffende de nordisk tenten, zijn de tipi’s momenteel toch aan de winnende hand.

Nigor vs Golite, met afgaande op de vergelijking die Arvid heeft geplaatst toch een voorkeur voor de Nigor. Lijkt gewoon een verbeterde Golite te zijn.

Bijkomend voordeel van deze tenten lijkt mij dat je ze zonder binnentent kan opzetten, zodat ze kunnen gebruikt worden als tarp.

@ Woubeir: inderdaad gebrek aan luifel. Misschien op te vangen door een Nigor 4 SUL te kopen. Véél ruimte voor een halve kilo meer. Komt dan op 2,5 kg, te overwegen wat mij betreft. Ook handig wanneer er eens één van de kinderen mee zou gaan. Wanneer je de centrale pole vervangt door een wandelstok win je zelfs nog om en bij de 300 gr. Brengt ons aardig in de buurt van de volgens velen na te streven 2 kg.

Ik laat het hier weten wanneer de uiteindelijke beslissing gevallen is. Aan iedereen die heeft mee gedacht: merci.

Kasper
    Bijdrager
    Aantal berichten: 120

Je moet toch wel al speciale wandelstokken hebben om de centrale pole te kunnen vervangen door een wandelstok. De originele tentstok is als ik het goed lees 1m74 lang. Onze wandelstokken kan je max 1m40 uitschuiven maar dan vind ik ze persoonlijk niet meer zo stabiel. En als ondersteuning van je tent moet het toch stabiel zjin he. En ik weet het natuurlijk niet zeker maar mij lijkt het toch nodig dat de tent goed opgespannen is.

Woubeir
    Bijdrager

Inderdaad, met de WickiUp 4 SUL heb je wel een luifel, maar is die groot genoeg als je daarvoor een extended porch wou ?

mimal
    Bijdrager
    Aantal berichten: 29

@ kasper: dit is wat http://www.backpackingnorth.com hierover schrijft:

You can also use trekking poles, with a pole connector (and perhaps lose a little stability), or use a packraft paddle, so in that sense it’s very flexible and suited to a lot of different adventure styles.

Zij spreken van “a little stability”, zal uit te testen zijn, vermoed ik. Wanneer het meer is dan a little zal ik er de pole niet voor thuis laten.

@ woubeir: is inderdaad geen luifel zoals de oppland heeft bvb, dat is wel duidelijk. Ik bedoelde eigenlijk dat er in de SUL 4 zelf voldoende ruimte zit om én de matjes te leggen, én de rugzakken, en dat er daarnaast nog voldoende plaats overblijft om te zitten om iets te eten of te drinken in geval van slecht weer.

Woubeir
    Bijdrager

Voor dat heb je inderdaad geen extended porch nodig.

Thomas
    Bijdrager
    Aantal berichten: 93

Ik heb (beperkte) ervaring met een tipi. Een tijdje geleden een Golite ShangriLa 5 gekocht, met het oog op meer ruimte te hebben om een baby/kind in de tent te krijgen (die Hilleberg Nallo 2 is toch net iets te klein daarvoor). Daarnaast wou ik ook wat meer plaats voor als ik met vrienden op tocht ga (en de tarp thuis blijft).

Grootste nadeel is waarschijnlijk dat je eerst de binnentent moet opzetten, en dan pas de buitentent erover kan doen.  Hoewel dat misschien vervalt als je enkel de buitentent gebruikt. Het grote voordeel is uiteraard de ruimte die je hebt. Het leven in een grotere tent is uiteraard veel aangenamer!

Voorlopig nog niet teveel getest, enkel een wintertochtje in de Vercors een paar weken geleden, maar alleszins goed bevonden! Ondanks de halve sneeuwstorm blijf de tipi mooi rechtstaan. Je hebt wel redelijk wat ‘last’ van lawaai doordat buiten- en binnentent hard tegen elkaar kunnen klappen.

Woubeir
    Bijdrager

Grootste nadeel is waarschijnlijk dat je eerst de binnentent moet opzetten, en dan pas de buitentent erover kan doen.

Wel een belangrijk nadeel.

Is dat bij tipi’s sowieso het geval of gewoon bij deze ?

Arvid
    Bijdrager
    Aantal berichten: 87

Waarom zou je eerst de binnentent en dan pas de buitentent moeten opzetten? De twee tegelijk gaat evengoed (alleen opletten dat de deuren overeenkomen 😉 ). Ik denk trouwens niet dat mijn Eureka (Nigor) binnentent voorzien is van lussen/haakjes om binnen- en buitentent met elkaar te verbinden. De GoLite buitentent heeft wel zo’n lussen/haakjes, maar is in dat opzicht niet compatibel met de Eureka binnentent. Het verbinden van beiden lijkt me trouwens ook niet aangewezen i.v.m. mogelijkheid op afdruppende condens.

Voor de verbinding van de 2 wandelstokken ter vervanging van de centrale paal gebruikte ik dit:
    http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/forums/thread_display.html?forum_thread_id=17864. De holle (tubular) webbing vond ik in een winkel met spullen voor zeilboten; tubular webbing in klimwinkels is meestal doorstikt.
    Deze verbinding heeft altijd goed gehouden, maar ik moet toegeven dat ik er toch nooit helemaal gerust in was. Ook moet je hierbij opletten het tentdoek niet te strak in een keer op te spannen, anders vervorm je de samengestelde paal te veel. Beetje bij beetje opspannen terwijl je rond de tent loopt werkt iets beter omdat je de druk dan uniformer en geleidelijker verdeelt.

Met kerst heb ik mezelf dan de Pole Extender van backpackinglite.co.uk cadeau gedaan (maar jammer genoeg nog niet kunnen testen). Let er op dat je de juiste maat extender kiest voor jouw type wandelstokken!

LiteMountainGear uit Duitsland vorkocht dit: https://www.flickr.com/photos/litemountaingear/sets/72157626279096573/. Maar lijkt van de markt verdwenen?

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 51)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.