HOME FORUM Materiaal en techniek nordisk tenten

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 51)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 120
    Kenneth
    Bijdrager
    Aantal berichten: 22

Wij hebben een Nordisk 2 Norheim si, zowat de voorloper van de Nordisk Oppland me dunkt. Het grote voordeel van dit soort tenten is natuurlijk de extra ruimte in de voortent. Ideaal om je materiaal in op te bergen of om bij slecht weer comfortabel te koken.

Die extra kilo weegt wat ons betreft absoluut niet op tegen het comfort dat je wint. Niet iedereen hoeft per se een gewichtfetisjist te zijn 🙂

In het verleden hadden we een tunneltentje zonder voortent, en dat was toch altijd wat prutsen met de bagage.

De tent is ook ideaal om je bagage in kwijt te kunnen als je bvb. op fietstrekking zou gaan. Prijs-kwaliteit voor ons dus een absolute topper.

Kenneth
    Bijdrager

Kenneth
    Bijdrager
    Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

Voor echte gewichtfetisjisten is zelfs 2kg onbespreekbaar. 1 kg is, mmmmmmmmmmmmmm, een twijfelgeval. 🙂

mimal
    Bijdrager
    Aantal berichten: 29

Kenneth, blij te horen dat je tevreden bent met de nordisk.

Heb je er al zwaar weer mee meegemaakt? Hoe gedraagt ze zich dan?

Woubeir: 🙂 Dat soort van fetisjisme is mij vreeemd, eerlijk gezegd…

Woubeir
    Bijdrager

Fetisjisme van dat niveau is me ook vreemd (gewicht besparen om toch maar zo laag mogelijk uit te komen; zoiets krijgt dan ook de naam ‘stupid light’), maar ervaring hebbende met zowel (middel)zware rugzakken als lichte, ken ik persoonlijk de waarde van (licht)gewicht en die waarde was en is voor ons gigantisch.

Kasper
    Bijdrager

Ik probeer mijn basisgewicht gewoon zo laag mogelijk te houden. Omdat ik mijn fotografiemateriaal niet te fel wil beperken. Dus dan scheelt een kilo op een tent toch al gauw daar kan je héél wat gerief voor meenemen.

Luuk
    Bijdrager
    Aantal berichten: 83

Ik zelf heb ook een tent van bijna 3kg, die gebruik ik met mijn vriendin, die wil wat meer comfort (ruimte). Prima, ik heb niet het gevoel dat het veel te zwaar is (natuurlijk kan het lichter). Het is bijna 1,5kg per persoon. Zelfs met een trailstar + nest, zit je op bijna 1,5 kg als je hem alleen zou gebruiken.  Nu ben ik zelf bezig met een trailstar om ook wat lichter te kunnen, en ook omdat ik het gewoon is wil proberen.

Ik vind ook niet dat iemand voor jou kan bepalen wat te zwaar of licht genoeg is, ervaringen delen kan natuurlijk wel.  In IJsland een storm meegemaakt waarbij de meeste lichtgewicht tenten het gewoon zouden begeven, de hilleberg tenten waarschijnlijk niet. Waar (en in welk weer) ga je de tent gebruiken speelt dus ook mee in je vraagstelling, en budget uiteraard ook.

@Kasper
    , wel grappig dat je een Nikon D7100 loopt mee te zeulen, niet echt de meeste lichte en compacte camera op de markt 😉 Ik ben vanwege de lompheid en gewicht toen voor een mirrorless camera gegaan en geen moment spijt gehad.

Kasper
    Bijdrager

@Luuk, Fotografie is nu éénmaal een van mijn hobby’s en ik neem dus graag mijn degelijk toestel mee. Waar ik toch wel alles mee kan wat ik wil. Hem héél even getwijfeld maar ben toch héél tevreden met de aankoop van mijn Nikon.

Wie weet komt er later nog wel eens eentje in huis. Maar ik neem hem met veel plezier mee 😉

Kenneth
    Bijdrager

@mimal: bij hevige storm durft ze wel wat te zwieberen, maar ze hield tot dusver altijd goed stand. Je kan de tent sowieso goed strak zetten.

Woubeir
    Bijdrager

Comfort is inderdaad waar het hem om draait en ik tracht dat te optimaliseren door oa.  het gewicht te verlagen (ook weer niet te licht want dan je schiet je eigenlijk voorbij wat je wil bereiken).

Ruimte in een tent, krijg je niet alleen door een grotere tent en daarmee gepaard gaand hoger gewicht. Ook het tentontwerp telt. Bv. veel tunneltenten van Hilleberg bereiken een lager gewicht door oa. de hoogte van de binnentent te laten afnemen. Alleen kan je daar niet meer zitten zonder het dak te raken of (nog meer) gehurkt te zitten. Toevallig heb ik wel contact met iemand die misschien een tunnel gaat maken voor mij (gebruikt er al één zelf) zonder extended porch en echt winterbestendig, maar ook zonder aflopende hoogt waardoor je toch een ruim gevoel hebt (heb al foto’s daarvan gezien) en toch maar voor een geschatte 1,6 kg.

Windbestendigheid hangt niet alleen af van de tent en de materialen die gebruikt zijn, maar ook (en misschien vooral) de plaats waar je ze zet, hoe je ze zet, …

Fotografie: tja, voor iedereen is dit anders en hecht daar andere waarde aan. Ik sleur ook een SLR mee (nog analoog want het moet een full frame zijn en licht genoeg eer ik een digitale neem).

Luuk
    Bijdrager
    Aantal berichten: 83

Plaats van de tent en hoe deze staat is zeker belangrijk, alleen ben je hier dan wel afhankelijk van andere factoren, waar ben ik? Kan ik nog verder? hoe kan ik mijn tent kwijt. Zo is IJsland erg kaal en zijn er soms weinig plaatsen met beschutting, dan kan je alleen nog je tent correct opstellen (maar wat doe je dan met een wind die draait?). Mijn punt is, soms volstaan de lichtgewicht tentjes gewoon niet (en laten we eerlijk zijn; in het algemeen zijn de echt lichtgewicht tentjes gewoon 2/3 seizoenen tenten en dus niet geschikt voor extreem slecht weer). De perfecte tent bestaat in mijn ogen niet, en daarom heb ik er ook meerdere, afhankelijk van de wensen, locatie, seizoen, kies je een tent die je op dat moment het beste kan gebruiken. Dit is hoe ik er tegenaan kijk hoor, de tentdiscussie is eindeloos 🙂 Die van fotografie overigens ook 😉

@Woubeir
    Is de Sony A7(r) niks voor je dan? Full Frame, compact, licht.

Woubeir
    Bijdrager

Ijsland en wat te verwachten, ken ik.

Of lichtgewicht tentjes volstaan: tja, wat is lichtgewicht ? Die tent van 1,6 kg waarover ik sprak bvb.  is een wintertent en heeft zich al bewezen in menig stormpje.

Eén ideale trekkerstent voor iedereen lijkt me inderdaad straf. Voor één persoon ? Zeg nooit nooit.

De Sony A7-modellen ken ik. Gewicht: aanvaardbaar. Prijs: al redelijker. Maar ik heb al gezegd dat ik hypergeduldig ben (en eigenlijk is dat nog een understatement) en ik ben niet gehaast dus …

mimal
    Bijdrager
    Aantal berichten: 29

Ondanks de woorden van Luuk dat de perfecte tent niet zou bestaan zoek ik ondertussen toch verder naar wat de perfecte tent voor ons zou kunnen zijn.

Veel lezen dus, en luisteren naar de mening van meer ervaren mensen, zoals jullie hier allemaal.

Bedankt voor de meningen, al was het natuurlijk eenvoudiger geweest wanneer jullie allemaal dezelfde opinie hadden gehad. 🙂

Deze kwam ik nog tegen:

http://www.carldenig.nl/eureka-wickiup-3-sul.html

scoort goed op gewicht (2,1 kg), prijs (500 euro) en ruimte.

Wat denken jullie over een tipi tent? Vermoedelijk zijn hier ook nadelen aan verbonden?

Of heb ik ze gevonden, de perfecte tent? 🙂

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 51)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.