HOME FORUM Materiaal en techniek nordisk tenten

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 51)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 29

hallo,
    Vandaag even langs geweest bij de berghut. Het is daar tentenweek, en omdat we nog steeds op zoek zijn naar een tent leek dit wel goed idee.
    De tent waar mijn voorkeur naar uitging was de hilleberg anjan 2 gt. Lijkt mij heel veel tent voor weinig gewicht. Maar hilleberg, dus aan de prijzige kant.

Veel minder prijzig was de nordisk oppland 2 si. weliswaar wat zwaarder dan de hilleberg, maar ook nog net iets ruimer.
    De verkoper van de berghut was ook wel positief over de nordisk tenten.

Wat denken jullie hierover?
    zijn er hier mensen die ervaring hebben met nordisk?
    Of zelfs met de oppland?

Alvast bedankt.

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

Ik neem aan dat er meer dingen zijn dan enkel het gewicht waar je naar kijkt.

mimal
    Bijdrager

Neen, uiteraard niet.

Gewicht is 1 factor. Opzetgemak, stormvastheid, duurzaamheid, en prijs zijn ook van belang.

Woubeir
    Bijdrager

Misschien is het ook al nuttig om aan te geven wat het maximum gewicht is, welk bedrag kan, welke materialen uitgesloten zijn of net niet, welke opzetmogelijkheden er moeten zijn, voor welk gebruik het allemaal moet kunnen dienen, … ?

mimal
    Bijdrager

oké, een woordje uitleg…

Mijn broer en ik zijn beginnende hikers. We hebben dus nog ongeveer geen ervaring opgedaan.

We hebben 3 dagen een deel van de GR 571 gelopen met een Coleman phad X3, een tent die we te zwaar vinden. In september zouden we 5 dagen naar de Mercantour willen gaan. Tegen dan willen we dus een tent die we wel ok vinden.

Een echt maximum bedrag hebben we niet, enfin t is te zeggen: wanneer we een duurdere tent gaan kopen zullen we iets langer moeten doorsparen.

We willen wel de juiste prijs betalen. Vandaar de vraag van dit topic: zijn de nordisk tenten (die aanzienlijk goedkoper zijn dan Hilleberg of Helsport bvb) kwalitatief in orde.

Wat we er in de toekomst allemaal mee willen doen weten we op dit moment nog niet. Schotland? Vast wel, misschien Ijsland, …

Kun je hier iets mee?

Woubeir
    Bijdrager

Mmm, al een beetje. Maar ook niet genoeg.

Ik zal mijzelf als voorbeeld nemen:

maximum 2 kg (echt maximum; 2,01 kg is bvb teveel) voor 2 personen

siliconencoating op nylon is een must

buitentent eerst ook een must

echt wel ruim (eerder de ruimte van een 3-persoons voor 2-personen)

ruime luifel voor onder te kunnen koken in slecht weer

grondzeil

De Hilleberg Anjan leek bvb een optie, maar zeker één review gaf aan dat het buitententdoek aan de zijkant niet laag genoeg komt en daardoor wel redelijk ventileert, maar ook gevoelig is voor opspattend water. Valt dus af voor mij (pas op, er zijn voor mij nog andere redenen).

Het gevolg is wel dat we nog steeds een tent gebruiken van 3,3 kg omdat ik misschien al een jaar of 6  à 7 geen tent vindt die echt voldoet. Compromissen sluiten nodig hiervoor volgens iemand ? Dan ben je bij deze hypergeduldige persoon aan het verkeerde adres.

Kasper
    Bijdrager
    Aantal berichten: 120

Ja ik zou nu ook wel niet meer dan 2 kilo nemen als ik jouw was.

Wij hebben een Hilleberg Nammatj 3 en deze is enorm degelijk maar toch wel zwaar!

Wij gaan enkel nog gebruiken tijdens onze wintertrekkings. We hebben in Noorwegen, Engeland en Frankrijk al wat nachten in onze Trailstar geslapen. Deze is nog géén 1/3 van het gewicht van de Hilleberg.
    Moest je nog even geduld hebben, wij gaan eind deze maand naar Schotland en daar gaan we de MSR Hubba Hubba Nx uit proberen. Ik heb al véél goede dingen over deze tent gehoord dus ben zelf wel benieuwd… Deze weeg ongeveer een 1.75 kg en heeft twee ingangen. Ons lijkt het de ideale tent.

Op mijn blog ga je na de reis zeker een review terug vinden van de tent.

mimal
    Bijdrager

ja, de hubba hubba is ook nog in de running geweest. Alleen lijkt ze ons wel klein. (in tegenstelling tot de anjan of de oppland bvb). We vinden het wel belangrijk om in de tent wat ruimte te hebben om rugzakken makkelijk weg te leggen, te koken in geval van regen, wat te zitten, …

Vandaar dat onze limiet op 3 kg ligt. De nammatj bvb vind ik ook een fantastische tent, maar inderdaad te zwaar.

@ woubeir: eigenlijk liggen onze wensen gelijk (ruimte, siliconen coating, buitentent eerst, …), alleen ligt ons maximum gewicht op 3 kg pv op 2.

op dit moment mogelijke kanshebbers

– hilleberg anjan 2 gt

– nordisk oppland 2 si

– lightwave t20 hyper xt

niet gemakkelijk! 🙂

Woubeir
    Bijdrager

tja, 3 ipv 2, dat is wel 1,5 keer zo veel. Toch veel als je over zo’n gewichten spreekt. 😉

PS: allemaal tenten met een extended porch. Toeval ?

mimal
    Bijdrager

klopt, is inderdaad geen detail, het verschil tss 2 en 3 kg, maar we zijn bereid de extra kilo te dragen voor extra comfort.

Vandaar ook de keuze voor tenten met extended porch.

Ondertussen nog niemand met een nordisk op het forum?

Woubeir
    Bijdrager

Maar daarmee is nog niet volledig duidelijk waarom je alleen modellen met een extended porch kiest. Ik gok op ruimte onder de buitentent, maar buiten de binnentent. Juist ?

Kasper
    Bijdrager

Hmm ja ik zou ook eerder voor de 2 kg gaan zaols Woubeir zegt. Ik vrees dat je er na een tijdje wel eens spijt van kunt krijgen dat je voor de 3 kg bent gegaan. Ik weet het uit ervaring. 😉

Mij lijkt zo een grote tent ook nadelen te hebben. Ik heb al geregeld moeten zoeken om mijn trailstar ongeveer vlak op te zetten. Zo een tent met voortent is al gauw enorm lang vind ik zelf. Wat het bij veel wind ook stukken moeilijker maakt om op te zetten.

En wat betreft de Hubba Hubba hier heb je zat plaats om je rugzak in de voortent te leggen en nog makkelijk in en uit te tent te kruipen. En je hebt hebt nog plaats om beschut te koken als je wilt. Ik vind de compacte vorm juist heel aantrekkelijk hierdoor krijg je hem makkelijk ergens neergezet.

Kijk anders ook eens naar de Helsport Fjellheimen Superlight series. Deze zitten wel rond de prijs van een Hilleberg maar zijn wel een stuk lichten en toch wel voldoende ruimte.

Ik weet niet of Nordisk veel gebruikt wordt op dit forum.

mimal
    Bijdrager

klopt woubeir, ruimte onder de binnentent, maar niet in de binnentent is wat we zoeken.

@ kasper: die helsport ziet er fantastisch uit, zeg! en wat een gewicht.

komt onmiddelijk op het lijstje van kanshebbers.

bedankt voor de tip. kan je iemand die zo een tent heeft, toevallig?

Kasper
    Bijdrager

Goh ik heb eens een Zweed gesproken via een blog maar welke dit juist was weet ik niet meer meteen. Misschien dat ik hem wel eens terug vind.

Ik heb wel al eens tenten van Helsport gezien in de kampeerwinkel in Eindhoven. Ze zagen er allicht heel degelijk uit. Op Zweedse forums vind je er zeker wat van maar dan zal je de hulp van google translate moeten inroepen. Moest ik voor een tunneltent gaan zou deze zeker wel in mijn lijstje zitten als kanshebber.

Kasper
    Bijdrager

Sorry kleine vergissing Noorse forums bedoelde ik, je kan natuurlijk op Zweedse ook wel wat vinden.

Maar Helsport is een Noors merk moest je het nog niet gemerkt hebben. 😉

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 51)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.