HOME FORUM Materiaal en techniek Noodbaken (PLB)

Tags: 

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 48)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 177

@Debbie

http://www.inreachdelorme.com/product-info/subscription-plans.php

Wij hebben een freedom plan subscription met als we het nodig hebben een bijhorend safety plan van 14,95US$ per maand.

Sven
    Bijdrager
    Aantal berichten: 326

@wim, ik kan het niet meer terugvinden, maar op een officiële pagina van delorme werd een vraag door een staflid beantwoord met: de inreach is wereldwijd toegestaan, behalve in India.

voor mij een serieuze issue, daar ik vaak ongepland in india terechtkom, en ik de inreach dan niet vooraf ergens kan achterlaten… Het blijft moeilijk om een toestel te vinden dat overal legaal is.. Zucht.

wim_depondt
    Bijdrager
    Aantal berichten: 65

Dag Sven,

Zelf zou ik me niet al te veel zorgen maken om een Delorme mee te nemen naar India, rekening houdend met de reden hiertoe (zijnde je veiligheid). Ik heb het land al enkele malen bezocht: vrijwel alle veiligheidsambtenaren zullen geen flauw idee hebben wat het ding is (zeg gewoon dat het een gps-tracker is, in de hoogstonwaarschijnlijk situatie dat me ernaar vraagt). En transporteer het in je ingecheckte bagage, opdat de kans op een onderwerping aan een onderzoek überhaupt  tot quasi nul herleid wordt.
    Wel zou ik veiligheidshalve het iridium-symbool wegschuren. Ik zou het ding ook maar met mate gebruiken, dus niet permanent de tracker opzetten.

En quid misschien een eerste generatie Inreach op de tweedehandsmarkt kopen? Naar design toe lijkt dit allesbehalve op een satelliettoestel. Vereist wel een smartphone om berichten te sturen & lezen.

Wim

Sven
    Bijdrager
    Aantal berichten: 326

1000 Rs boete mag dan niets zijn, de rest is helaas niet om mee te lachen: http://timesofindia.indiatimes.com/city/jaipur/After-69-days-Andy-Pag-is-finally-free/articleshow/5707129.cms

wim_depondt
    Bijdrager

Het nieuwsbericht is me bekend en betreft een satelliettelefoon. Is overigens geen unicum. Mijn terugkoppeling betrof de Delorme Inreach. Ik handhaaf mijn – pragmatisch – advies.

DaemonAngel
    Bijdrager
    Aantal berichten: 188

The law there is quite clear. Een satelliet telefoon is niet toegestaan.
    Hun probleem zit voornamelijk bij een niet traceerbare 2-way communication.
    Vanuit Pakistan is er voor 9/11 gebruik gemaakt van een satelliet telefoon en deze gesprekken zijn bijna niet te achterhalen omdat ze over het satelliet netwerk gaan.

Alle satelliettelefoons worden dus opgespoord zowel bij het aankomen bij de douane als wanneer je deze aanzet.

Een delorme is vaag. Het is geen satelliet telefoon dus zogezegd toegestaan maar 2-way communication over satellietnetwerken is niet toegestaan dus eigenlijk is het illegaal.
    Het ziet er niet uit als een satelliettelefoon en als je zoals Wim aanhaalt het iridium logo eraf haalt is de kans groot dat ze het niet herkennen.
    Ook eenmaal dat je hem aanzet is de kans groot dat ze het niet opsporen want ze zoeken (naar het schijnt) naar spraak en dit is alleen data via de delorme.
    Als ze het herkennen heb je wel een probleem…

In mijn ogen 3 opties:
    – De Delorme meenemen, iridium eraf halen en take your chances.
    – Geen delorme meenemen maar voor een PLB gaan voor India
    – Aanvraag doen bij de overheid om toestemming te krijgen zowel op voorhand als lokaal nogmaals (moet blijkbaar zo)

benhil
    Bijdrager
    Aantal berichten: 6

Hoi,

is er iemand die zijn delorme Inreach SE wil verhuren in maart 2016 (en de voorgeprogrammeerde nummers zolang wil veranderen)? En wat zou me dit kosten? Het zal voor een dikke twee weken zijn.

Alvast bedankt voor de reactie.

Ben

Iris
    Bijdrager
    Aantal berichten: 5

Hey,

En wij zoeken er ook eentje voor de periode 5-13 maart 2016. Wie heeft er eentje te huur of kent iemand die er een wil verhuren?  Graag een seintje en alvast bedankt,
    Iris Lauwaert

benhil
    Bijdrager
    Aantal berichten: 6

Hoi Iris, ondertussen heb ik zelf een Inreach gekocht maar zal die zelf nodig hebben van 29/2 tot 18/3. Weet dat ik die alvast wel wil uitlenen op andere tijdstippen. (mits een faire bijdrage).

Groet

Benny Verberck

Liz
    Bijdrager
    Aantal berichten: 39

Hi allemaal,

Ook ik wil overgaan tot de aanschaf voor een PLB en twijfel tussen de ACR ResQLink+ en de Ocean Signals ResqueMe. De Ocean Signals ResqueME is goedkoper en lichter (en heeft een langere batterijduur), maar is een relatief nieuwer product op de markt dus ik vroeg me af of het even betrouwbaar is als de ACR? Ze werken wel allebei op het COSPAS-SARSAT systeem  (wat geloof ik het beste is van wat ik lees), dus ik ga er vanuit dat de ResqueMe ook heel betrouwbaar is, wat denken jullie?

Verder vroeg ik me af hoe jullie de PLB dragen? (Ik heb géén broekzakken en draag géén riem tijdens het hiken).

Tenslotte heb ik nog een vraag of het registreren van de PLB. In principe is natuurlijk de bedoeling dat je dat in eigen land doet, maar omdat ik straks voor 6 maanden naar Nieuw Zeeland ga, vroeg ik me af of het niet handig is om daar de PLB te registreren? Als er dan iets is, komt het signaal aldaar binnen en niet eerst via Nederland, dat lijkt me dan ook sneller gaan voor het reddingsproces of heb ik dat mis? En mocht ik het registreren in Nieuw Zeeland, kan je het land van registratie later weer wijzigen?

groetjes Lisanne

PS. Mocht iemand een PLB / Delorme willen uitlenen (tegen vergoeding uiteraard) van oktober tot en met april, hoor ik het ook graag.

wim_depondt
    Bijdrager

Ik denk dat het bijzonder moeilijk is om een inschatting te maken van de betrouwbaarheid van beide apparaten. Nu, ik vermoed dat beiden bijzonder betrouwbaar zijn. De betrokken fabrikanten kunnen onbetrouwbare PLB’s m.i. niet permitteren.

Dit gezegd zijnde: overweeg ernstig een Delorme Inreach i.p.v. een PLB. Groot voordeel is de mogelijkheid van tweewegcommunicatie, niet alleen met reddingsdiensten maar met iedereen die een emailadres bezit (lees: vrienden, familie en andere dierbaren). Nadeel is een – bescheiden – abonnementskost. Maar die kost beschouw ikzelf als een verzekeringspremie: dankzij de tweewegcommunicatie is met een Delorme Inreach de kans op een succesvolle en efficiënte redding m.i. groter. Op de koop toe kan je naar believen sms-achtige berichtjes sturen & ontvangen, alsook weersvoorspellingen ontvangen.
    Meer info op de website van Delorme.

Over je vraag om de PLB te registeren in NZ kan ik je waarschijnlijk uit je lijden verlossen: elke PLB heeft een uniek registratienummer, af fabriek! De HEX-code. En die HEX-code is ook land-gebaseerd!. Je moet dus al een PLB met een Nieuw Zeelandse HEX-code vinden (lees: quasi onvindbaar in Europa. Bijgevolg aankoop in NZ (douanekosten!)). Bovendien moet je de PLB zelf registreren … bij de bevoegde reddingsinstantie van het land dat in de HEX-code staat. Bij aankoop van een PLB met een Nieuw Zeelandse HEX-code, moet je het toestel registeren bij de bevoegde Nieuw Zeelandse autoriteiten (quid rekenen ze kosten aan, zoals bvb. de Belgische autoriteiten? En doen ze moeilijk voor niet-ingezetenen? Zijn er bijkomende limieten?).

Ikzelf heb een PLB met een Brits HEX-nummer (gekocht bij een Belgische verdeler, op de luchthaven van Kortijk). Groot voordeel: de Britten rekenen niets aan voor een registratie, ook indien niet woonachtig in het VK (gelet de Brexit circus: ook kostenloos voor niet-EU burgers). De Britten hebben de kost dus gesolidariseerd, met bijdragen van de Britse belastingsbetaler. Het ding ligt nu wel te verkommeren sinds de aankoop van de Delorme Inreach.

Een PLB uitlenen zal sowieso niet evident zijn: het vereist 2x een wijziging van de registratie, met het nodige papierwerk: één keer om op jouw naam te registreren en een tweede keer om terug te registreren op de naam van de eigenaar. Als je die papierwinkel op jouw wilt nemen, wil ik desgewenst mijn PLB wel uitlenen (Delorme gaat helaas niet: heb ik dan zelf nodig).
    Bij een noodoproep vanuit mijn PLB zullen de Britse autoriteiten eerst gewaarschuwd worden. Maar die zullen de oproep normaliter meteen doorsturen naar reddingsdiensten van het land van waaruit het signaal komt (en waarschijnlijk de door mij opgegeven personen contacteren, om te verifiëren of ik wel degelijk op vakantie ben, en het dus geen vals-positieve oproep is). Het is dus niet zo dat de Britten de eindverantwoordelijkheid op zich nemen van (de organsiatie van) een reddingsoperatie.

steve
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 177

Verreweg verhuurt Delorme Inreach

http://www.verreweg.be/verhuur/delorme-inreach-se

Maar voor zo’n lange periode, zou ik er gewoon 1 aanschaffen.

Ik ben ook grote voorstander van Delorme ipv PLB.

Liz
    Bijdrager

Dankjewel voor jullie reacties! Ik vertrouw er inderdaad ook maar op dat beide PLBs betrouwbaar zijn 🙂

De Delorme was ik ook aan het overwegen en de tweewegscommunicatie kan inderdaad handig zijn bij eventuele reddingsactie, maar begreep van Nieuw Zeelanders dat een PLB in NZ betrouwbaarder is dan een SEND, omdat PLBs van een ander satellietsysteem gebruik maken dan een SEND

LFone
    Bijdrager
    Aantal berichten: 154

Hoi Liz,

Het HEX-nummer van een PLB kun je laten aanpassen voor een bepaald land (kost rond de 50 euro dacht ik) maar dat lijkt me niet een hele praktische oplossing. En als je na NZ je PLB nog wilt gebruiken moet je het nummer weer opnieuw om laten zetten. Kopen in NZ kan maar de Ocean Signal is daar wel een stuk duurder dan hier.

Onze redenatie om de PLB in Nederland te registreren was ook omdat er eerst contact wordt gezocht met het thuisfront voordat een reddingsactie in gang wordt gezet. Het leek ons wel prettig als zij contact hebben met een Nederlandse instantie (de kustwacht). Of dit meer tijd kost in een noodsituatie durf ik niet te zeggen. Als de PLB in NZ is geregistreerd zal er ook verificatie moeten plaatsvinden aan de hand van noodcontactpersonen.

Wat betreft het dragen van de PLB; het is in principe het beste om hem op je lichaam te dragen. In de praktijk hebben wij hem vaak in een heupvak van de rugzak. Als we om wat voor reden dan ook denken dat er een hoger risico is doen we hem in een broek- of jaszak.

Veel plezier in Nieuw-Zeeland!

Liz
    Bijdrager

Dankje LFone! Ik heb inmiddels besloten om een PLB te kopen en na jullie reacties gewoon in NL te registreren.

Ik ga denk ik inderdaad mijn PLB in het heupzakje dragen, behalve met rivier doorwadingen.. daar moet ik nog wat op verzinnen (ik heb geen broekzakken, maar zou eventueel mijn windjack met zak kunnen aantrekken)

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 48)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.