HOME FORUM Materiaal en techniek Noodbaken (PLB)

Tags: 

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 48)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 326

Hier kun je wellicht gratis registreren: http://www.406registration.com/

DaemonAngel
    Bijdrager
    Aantal berichten: 188

Zoals LFone al zei :-).

Ik zou niet in België registreren. Dit gaat, maar zoals gewoonlijk heeft ons landje er weer een raar idee op na gehouden.
    Omdat een PLB op bepaalde radio frequenties uitzend is het dus een radio en ga je er constant mee uitzenden (zucht- België-). Om die reden moet je dus zendbreedte kopen.
    Kostelijk grapje van over de 100 euro.
    Bijna elke PLB dat je koopt, of het nu hier of in NL is, gaat je een papier meegegeven om die te registreren in de UK. Dit is gratis daar ;-).
    Officiëel mag dit niet. Boehoe.
    En zo zou ook eerst de UK coastguard gecontacteerd worden indien je je PLB inschakelt.
    Zij zouden dan het land waarin je de PLB geactiveerd hebben contacteren.
    Maar ik zie niet in waarom dit iets zou uitmaken. Of ze nu de belgische of UK coastguard contacteren, maakt niet uit.

Over het feit dat het niet toegestaan is in sommige landen. Hier zou ik mij niet al te veel van aantrekken. Het is niet iets dat je zomaar gaat gebruiken. Na het gebruiken moet je het ook opsturen naar de fabrikant want de batterij moet vervangen worden.
    Je gebruikt het dus alleen wanneer je geen GSM ontvangst hebt en in een situatie zit waar je echt dringend hulp nodig hebt.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1055

Andrew schreef een bericht over de Delorme Inreach.

Wat zijn de ervaringen van de gebruikers op dit forum? Ik zou zo’n toestel willen aankopen.

Luuk
    Bijdrager
    Aantal berichten: 88

Nog geen directe ervaringen, maar daar gaat verandering in komen over 2 weken. Ik heb de Delorme Inreach (het oude model zonder touchscreen, deze kan je “pairen” met je smartphone of voorprogrammeren). Ik ga dit model gebruiken in Sarek. Mij sprak vooral de 2-weg communicatie aan, en de betere dekking i.t.t. de Spot.

Daarnaast is het handig dat je het freedom plan kan kiezen (je betaald alleen 1 maand, + een jaarlijkse fee van $25). Je hebt dus geen maandelijks abbo lopen.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Ik gebruik intussen 4 jaar een Delorme toestel, sinds dit jaar een Delorme SE. Met SPOT heb ik voordien problemen gehad vermits je geen bevestiging krijgt of je bericht ook werkelijk bij het thuisfront is aangekomen. Niet alle berichten komen met de SPOT aan, maar dit euvel zou intussen al verbeterd moeten zijn. In elk geval, daardoor op een wintertocht in Scandinavië kreeg het thuisfront toevallig 4 dagen na mekaar geen berichten aan, werd men doodongerust en stond men thuis op het punt hulpdiensten in te schakelen terwijl er niets aan de hand was. Zoiets zal je met Delorme niet voorhebben (tenzij het scherm van je Delorme toestel onleesbaar wordt, zie verder).

De GPS functies in de Delorme Explorer zijn naar mijn persoonlijke mening een ramp om te gebruiken. Alles moet je op de Delorme website ingelogd op je persoonlijke account instellen en telkens via USB-kabeltje synchroniseren naar je toestel. De GPS functie heb ik daarom bij mijn eerste toestel eigenlijk nooit deftig gebruikt. Nu, de Delorme SE geeft ook je coördinaten weer en dit toestel kan je dus samen met een GPS compatibele kaart ook evengoed gebruiken voor navigatie bij slecht zicht.

Het verzenden van berichten gaat snel. Vaak is dit slechts een kwestie van een paar seconden (itt vele minuten met SPOT) en je krijgt meteen bevestiging of het bericht ook ontvangen werd. Je kan standaard berichten verzenden of zelf tekst ingeven, wat een tijdrovende bezigheid is vermits het toestel geen toetsenbord heeft en je op het scherm met cursor van lettertje naar letterje moet schrollen. Wie vaak eigen berichten wil verzenden gaat dit zeker nadelig vinden.

Het toestel zou waterdicht zijn. Dat is het ook. Ik heb echter tijdens een lange natte tocht (Patagonië dit jaar) meermaals voor gehad dat zich condens vormt tussen het dubbel glas van het scherm waardoor het scherm totaal onleesbaar werd. Dit hield telkens een paar dagen tot ongeveer een week aan tot het eens terug wat beter weer werd. Ik kende gelukkig uit het hoofd welke knopjes ik na mekaar diende in te drukken om een standaard bericht te verzenden. Als ik dit niet wist, dan zou het toestel telkens voor meerdere dagen onbruikbaar zijn geweest… met alle gevolgen vandien (ongerust thuisfront). Ik raad je dus aan om belangrijke toetsencombinaties vanbuiten te leren in geval het scherm onleesbaar wordt door condens.

Als je dagelijks ongeveer 3 berichten stuurt en het toestel daarbuiten steeds uit laat, gaat de batterij ongeveer 3 à 4 maanden mee, ruim voldoende dus. Wil je het toestel ook gebruiken om een tracklog aan te maken van je tocht, dan wordt het een ander verhaal.

Voorts was de account website van Delorme de eerste jaren zeer ingewikkeld. Dit is intussen heel wat verbeterd, maar naar mijn mening nog niet voldoende. Je kan bijvoorbeeld je berichten automatisch op Facebook laten plaatsen. Onlangs heb ik voorgehad dat er iets fout liep met de synchronisatie tussen Facebook en Delorme. Resultaat: op mijn tocht kreeg ik na het versturen van een bericht steeds een onnodig bericht van Delorme aan op mijn toestel met de melding dat het posten van mijn bericht op Facebook mislukt was. Telkens dit bericht aankrijgen vermindert het aantal gratis berichten dat ik mag versturen/ontvangen volgens het gevolgde plan. Dank u wel Delorme.

De Delorme toestellen zijn dus absoluut niet perfect wat mij betreft, maar doen uiteindelijk wel waarvoor ze gemaakt zijn (in tegenstelling tot SPOT).

DaemonAngel
    Bijdrager

Ik heb geen ervaring met de toestellen maar heb uitgerekend wat het voordeligste zou zijn. Spot, Delorme of PLB.
    IJsland SAR raad SPOT af. Verder kan ik hier weinig over meedelen.
    Op ADV Rider (motor forum) zijn er veel SPOT gebruikers die verhalen melden. Positief als negatief. Daar verkiezen meer en meer mensen voor Delorme. Voor de betere dekking en de 2 richting messaging capability.

Nu de berekening (lichtjes afgerond voor gemakkelijkheid):

Spot Gen 3:
    162 euro in aankoop
    Abonnement 112 euro
    Totaal: 274 euro
    Na 5 jaar (berekent wegens levensduur batterij gemiddelde PLB): 723 euro

Delorme Inreach SE:
    287 euro (goedkoopste dat ik toen vond bij mountainsafety.co.uk)
    Verschillende abonnementen die het moeilijker maken.
    Freedom plan (mogelijkheid tot abonnement per maand): 25 dollar annual fee
    Recreation plan (het type maandelijks abonnement): 35 dollar per maand
    Annual plan voor hetzelfde is 20 dollar initial fee en dan 25 dollar per maand.
    Ik heb toen per maand gekeken omdat mijn reizen zich concentreren in één (of 2) grote blok.
    Totaal: 340 euro (= aankoop toestel + 1 maand).
    Na 5 jaar : 616 euro (= 1 maand abonnement per jaar [25 dollar] + annual fee [35 dollar])

de verschillende plans: http://www.inreachdelorme.com/product-info/subscription-plans.php
    Recreation plan is het 2de goedkoopste. Safety plan is het goedkoopste.
    Ik had het recreation plan gekozen wegens 40 text messages (itt 10) en gratis unlimited tracking points/ locations pings.
    De duurdere plans leken mij niet nodig wegens te duur en geen nood aan unlimited text messages.

PLB – Ocean Signal RescueMe PLB1 (Dit PLB model genoot mijn voorkeur):
    300 euro in aankoop en geen jaarlijks/maandelijke kosten.
    In de UK registreren is gratis.
    ! Alleen voor noodsituaties, geen mogelijkheid om met het thuisfront te communiceren.
    Levensduur batterij van dit toestel is zelfs 7 jaar itt de andere PLBs.
    Wel maar 1 malig te gebruiken. Dan moet de batterij vervangen worden.
    Veel nauwkeuriger en sterker dan bovenstaande toestellen (mocht dit belangrijk zijn).
    406MHz Satellite Transmitter (5 watts itt 1,6 watts voor de delorme) en 121.5MHz Homing Beacon
    Totaal: 300 euro
    Totaal na 5 jaar: 300 euro (pas na 7 jaar een batterij vervang kost)

Sven
    Bijdrager

@DeamonAngel, om je vergelijking volledig te maken, hoeveel kost de inreach na 5 jaar?

steve
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 177

Wij hebben ervaring met SPOT2 (verkocht) en Delorme Inreach SE.

De spot verkocht omdat in veel afgelegen gebieden geen deftige dekking met veel gemiste OK-berichten richting het thuisfront. Daarom wilden we een 2-richtingsnoodbaken (zeker met een zwangere ega in een wildernisgebied geen sinecure). Sinds de aanschaf van die laatste zeer tevreden. Zoals reeds hierboven gerapporteerd, werkt het vliegensvlug ivg tot SPOT en consoorten. Quasi onmiddellijke bevestiging van een verzonden voorgeformatteerd berichtje. Ook het “sms’en” met het thuisfront werkt probleemloos, met idd wel vervelend intypen van berichtjes wegens ontbreken van “klaviertje”.

Condensproblemen zoals Joery meldt, ook lichtjes gehad (maar niet dat het niet meer leesbaar was), maar opgelost in daaropvolgende trips met wegbergen in “waterdicht” plastiekske.

Ingebouwde batterij (opladen via usb) heb ik gelijkaardig ervaring als Joery. Als je gaat “tracken” zal dat idd ander verhaal worden, maar zelf nog niet getest.

De Inreach wint ook met zijn maandabonnementen, waardoor het toch goedkoper uitkomt dan SPOT.

De Inreach werkt in onze ogen PERFECT waarvoor het gemaakt is, nl. ten allen tijde overal in 2-wegsverbinding staan met het thuisfront en/of hulpdiensten.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1055

Welk soort abonnement heb je precies, Steve?

DaemonAngel
    Bijdrager

@ Sven: Ik had de berekening voor 5 jaar niet gemaakt omdat het afhankelijk is van hoe vaak je gaat. Mocht ik 1x per jaar een grote reis doen waar ik hem nodig had is het 1 maand abonnement.
    Ik zal met deze info mijn post hierboven aanpassen.

Sven
    Bijdrager

Ook ik heb een vraagje: Is de Delorme Inreach SE ook in te zetten als PLB? Of anders gezegd, kan ik met de Inreach ook de lokale hulpdiensten inroepen zonder hulp of tussenkomst van thuis? Een SOS-knopje indrukken ofzo en dan niet moeten wachten tot er iemand thuis de berichten leest. Heb je daar eigenlijk ook een abonnement voor nodig?

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Sven,
    Natuurlijk kan je de Delorme toestellen louter als PLB gebruiken. Er zit een SOS knop op het toestel die je trouwens kan vergrendelen zodat die niet per ongeluk kan worden ingedrukt in de rugzak ofzo. In de tabel hier zie je de verschillende abonnementen voor Delorme Inreach waarbij SOS overeenkomt met PLB-functie zeg maar. Zoals je ziet is het een beetje zonde om een Delorme Inreach louter als PLB te gebruiken als je voor het goedkoopste abonnement ook nog veel meer krijgt. Als je enkel nood zou hebben aan een SOS-functie zonder 2-way messaging denk ik dat je wat kosten betreft beter af bent met een gewoon PLB.

Sven
    Bijdrager

Het verschil is waarschijnlijk wel dat een PLB niet overal toegestaan is (bv niet in Duitsland), maar een Inreach wel.
    Ook minder gedoe met landelijke regelgevingen (bv PLB moet eerst geregistreerd in Groenland vooraleer het daar gebruikt kan worden), wat ook weer over te slaan is met een inreach, juist?

DaemonAngel
    Bijdrager

Een plb gebruik je in uiterste noodsituaties wanneer je geen gsm bereik hebt.
    Ik zou me over de wetgeving hierover niet al teveel zorgen maken.
    Je signaal gaat via corpsatt en je word wel gered. Als ze je dan een boete willen geven, so be it.
    In duitsland heb je normaal overal gsm dekking en is een delorme of spot ook niet nodig.
    Groenland had ik ook al eens gelezen en dat vind ik iets vreemd. Waarschijnlijk ivm uitzenden op bepaalde bandbreedte. Zou het eens moeten nakijken echt of ze de wandel noodbakens bedoelen of wat juist. Maar zou mij er ook niet druk in maken. Ik ga niet hiken met het oog op gered te moeten worden :p

wim_depondt
    Bijdrager
    Aantal berichten: 65

Ik bezit zowel een PLB en – later aangekocht – een Delorme SE. Ik bezit ook een Thuraya satelliettelefoon. Van die drie neem ik vandaag meestal enkel nog de Delorme nog mee op trektochten. De Delorme SE was een uitstekende aankoop:

• Berichten worden meestal heel snel verstuurd. Als de tegenpartij achter de computer zit, kan men zelfs gaan ‘chatten’ vanuit de tent (signaal wordt niet geblokkeerd door een tent. Soms zelf berichten gekregen binnenin berghutten).
      Heel af en toe duurt het wel enkele minuten om, bij de opstart, zich aan te melden op het satellietsysteem, maar dat is uitzonderlijk. En uiteindelijk lukte het altijd.
      Men kan overigens berichten versturen naar elk eender welk emailadres (de ontvanger krijgt dan een email met een hyperlink naar de berichtinhoud, waarop hij vervolgens kan repliceren).
      Handig: ik gooi het soms op een akkoordje met mijn vader: ik geef iedere avond aan dat ik nog leef, en in ruil verwacht ik frequente weersvoorspellingen 🙂
      Ik heb geen ervaring met de sociale mediafuncties van het toestel (berichten doorsturen naar bvb Facebook).
    • Heel goede batterijduur indien men het toestel dagelijks slechte één of twee keer inschakelt (om berichten te versturen of om een locatiesignaal te versturen). Een maand is dan zeker haalbaar. Merk op dat de batterij van de meeste – zo niet alle – PLB’s niet oplaadbaar zijn of eenvoudig te vervangen zijn (lees: gaat geld kosten).
    • Het toestel heeft Bluetooth, waarmee men kan connecteren met een smartphone (enkel ondersteuning Android & Apple IOS). Lees: voor uitgebreide berichten kan men het toestenbord van de smartphone gebruiken. Ook met deze functie nooit problemen ondervonden.
    • GPS-functionaliteit is inderdaad verwaarloosbaar. De Delorme Explorer doet het iets beter op dat vlak, maar staat nog ver af van een volwaardig alternatief voor bvb. een Garmin gps-toestel. Geen substituut dus.
    • Het toestel maakt gebruik van het Iridium satellietsysteem, dat (a) niet geostationair is en (b) wereldwijde dekking heeft. Op dat vlak geen meerwaarde in vgl. tot PLB’s, maar wel met mijn Thuraya, dat wel functioneert op basis van geostationaire satellieten. Elk toestel moet de satelliet kunnen ‘zien’ (lees: er mag geen obstakel zijn, zoals bvb. een berg(wand)). Met Thuraya kan men de ‘malchance’ hebben zich op een slechte locatie te bevinden. Iridium is niet geostationair: zelfs in de diepere valleien zal er vrijwel altijd vroeg of laat een satelliet overvliegen (enkele seconden connectie is normaliter voldoende voor het versturen van een boodschap of locatie). Bovendien is de dekking van geostationaire satellietsystemen vaak problematisch boven pakweg de 55e breedtegraad, omdat de satelliet zich dan meer en meer aan de horizon bevindt (een heuvel(tje) aan de horizon, en bye bye dekking). Met Iridium is dat net andersom: de concentratie van hun 66 satellieten stijgt naarmate men dichter bij de polen komt. À propos, ik deed met mijn Thuraya de proef op de som in Dovrefjell (zuid-Noorwegen): geen signaal bij zowel bij Dinsdalhytte alsook Reinheimhytte. Met Delorme – zoals verwacht – nooit problemen gehad in het (hoge) noorden.
      Ter volledigheid: Spot werkt ook op basis van niet-geostationaire satellieten (Globalstar) MAAR een satelliet functioneert er enkel wanneer het een basisstation kan ‘zien’, wat o.m. de niet-wereldwijde dekking verklaart (er zijn wereldwijd maar een beperkt aantal basisstations). Een Iridium-satelliet moet geen basisstation ‘zien’ om te kunnen functioneren: het signaal wordt – in tegenstelling tot Globalstar – dan verder doorgesluisd via andere satellieten naar een basisstation (er zijn er wereldwijd maar twee als ik me niet vergis).
    • Sommige landen – bvb. India en China – verbieden satelliettelefoons, uitgezonderd toestellen met een – niet evidente – vergunning. Van India weet ik dat het leger er zelf illegale Thuraya’s opspoort, en bezitters strafrechtelijk vervolgt. Ook de douane en politiediensten hebben er de opdracht om satelliettelefoons op te sporen en hun eigenaars desnoods in hechtenis te nemen. Delorme is geen satelliettelefoon, en bijgevolg ok (… denk ik.). Niet onbelangrijk als bvb. Ladakh op de nog-te-bezoeken-radar staat.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 48)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.