HOME FORUM Materiaal en techniek Noodbaken (PLB)

Tags: 

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 48)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 151

De afgelopen tijd heb ik me verdiept in noodbakens die geschikt zijn voor wandelaars. Er zijn verschillende opties en de meest bekende is waarschijnlijk de SPOT. Deze maakt gebruik van een commercieel satelliet netwerk en biedt functies zoals tracking en het verzenden van ‘ik ben ok’ berichten. Voor mij persoonlijk heeft dit geen meerwaarde.

COSPAS-SARSAT
    Het ‘officiële’ SAR (Search And Rescue) satelliet netwerk heet COSPAS-SARSAT. Dit netwerk is opgezet door overheden en wordt onder andere gebruikt door de lucht- en scheepvaart. Ook als wandelaar is het mogelijk gebruik te maken van dit netwerk door een Personal Locator Beacon (PLB) aan te schaffen en te registreren.

Ocean Signal PLB1
    Zelf heb ik uiteindelijk gekozen voor de Ocean Signal PLB1. Dit is op dit moment met 114 gram de lichtste PLB ter wereld. Ook hoeft bij dit model pas na 7 jaar de batterij te worden vervangen in tegenstelling tot 5 jaar bij andere modellen.

Werking
    Een PLB heeft geen extra functies en is uitsluitend bedoeld voor serieuze noodgevallen. Bij nood trek je de antenne uit en druk je op de alarmknop. De PLB bepaalt dan zijn positie aan de hand van de ingebouwde GPS en via het satelliet netwerk (406 MHz) komt een alarmmelding binnen in een Mission Control Center. Afhankelijk van in welk land jou PLB geregistreerd is wordt deze melding doorgestuurd naar een Rescue Coordination Center. Voor Nederland is dit het kustwachtcentrum in Den Helder. Voordat er een reddingsoperatie in gang wordt gezet gaat men eerst bij de opgegeven noodcontactpersonen checken of het kan kloppen dat ‘Pietje in nood zit ten noorden van de Brooks Range’. Hierna wordt pas een reddingsoperatie in gang gezet door de reddingsdienst in het land van de melding. De PLB zendt naast een satellietsignaal met jou positie ook een ‘homing’ signaal uit op 121.5 MHz (denk aan een lawinepiep die harder gaat piepen als de redder dichterbij het slachtoffer komt). Dit signaal op de internationale noodfrequentie wordt tevens opgevangen door eventueel overvliegende vliegtuigen.

Wel of geen PLB?
    Een PLB is eigenlijk alleen nodig voor serieus afgelegen gebieden. In sommige West-Europese landen is PLB gebruik op land zelfs niet toegestaan. Of je een PLB nodig vindt zal per persoon verschillen. Zelf vond ik het eigenlijk onnodig omdat we altijd met z’n tweeën zijn, maar nu ik er een heb ben ik toch wel onder de indruk van het hele systeem en de extra veiligheid die het biedt voor een minimaal extra gewicht. Ook voor het thuisfront is het een geruststelling.

Registreren
    Als je er een gaat aanschaffen is het belangrijk eerst na te denken in welk land je de PLB gaat registeren. Een PLB kan namelijk alleen in het land geregistreerd worden dat overeenkomt met het ingeprogrammeerde nummer (UIN). Veel Nederlandse webshops verkopen PLB’s die geprogrammeerd zijn voor de UK. Dit is omdat registratie in de UK gratis is terwijl je in Nederland een vergunning moet aanvragen die € 28,- per jaar kost. Uiteindelijk hebben wij gekozen om braaf onze PLB in Nederland te registreren. Bij het bestellen moet je dan wel aangeven dat je een PLB wilt die geprogrammeerd is voor Nederland (of welk land dan ook).

Post hier je verhaal als je gered bent dankzij een SPOT of PLB! 😉

Sinds 1982 zijn er wereldwijd toch al 35.000 mensen gered met het COSPAS-SARSAT systeem.

Erik
    Bijdrager
    Aantal berichten: 15

In augustus 2012 op solotocht werd ik in Hornstrandir (IJsland) opgepikt door een helikopter ’s avonds via de procedure van SPOT. Rond de middag geraakte ik bewusteloos na een val op een onstabiele puinhelling, waarbij ik een hoofdwonde opliep thv. mijn linkerslaap, en een gebroken rechterenkel.

Op de rand van het satellietdekking-gebied  was er blijkbaar geen ontvangst op de berghelling, later wel toen ik me op het strand naar de noodhut met radiozender ‘begaf’.

Met onderkoelde vingers de App bedienen om een bericht te sturen was uitgesloten, daarom drukte ik de rode knop op de SPOT zelf in.

Voor mezelf (en familie/vrienden thuis) geeft de SPOT me de mogelijkheid om een OK-signaal te sturen.

Slysavarnafélaginu Landsbjörg verkiest een PLB, homing was in mijn geval niet mogelijk en ik zag de heli eerst bij de plaats van de val zoeken.

Ben je al geregistreerd?   http://www.safetravel.is/is/ferdaaaetlun/

Bestu kvedjur, Erik

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

Misschien dan ook even aanhalen dat er naast PLB’s en één-wegscommunicatietoestellen zoals bvb. een SPOT er ook twee-wegs communicatie toestellen zijn zoals bvb. de Delorme Inreach, waarmee bvb. jij niet alleen kunt laten weten of en wat er mis is, maar dat men jou ook laat weten hoe jouw situatie gaat worden aangepakt, dat je bij ‘ok-berichtjes’ je ook daadwerkelijk te weten komt of die zijn aangekomen (wat met andere toestellen vaker dan gedacht toch niet het geval is al zegt je toestel van wel) of zelfs weersvoorspellingen kunnen opgestuurd worden.

LFone
    Bijdrager

Indrukwekkend verhaal Erik. Goed om te horen dat je in zo’n situatie terug kon vallen op de SPOT en dat er in relatief korte tijd (paar uur?) hulp kwam opdagen. Het klinkt als een flinke valpartij. En dan te bedenken dat een veel kleiner ongeluk al tot serieuze problemen kan leiden als je in een afgelegen gebied zit en om wat voor reden dan ook niet meer mobiel bent.

Aanmelden bij http://www.safetravel.is stond al op de to do lijst. 😉

@Woubier. Er zijn inderdaad meer opties en met een Delorme Inreach of satelliettelefoon kun je ook daadwerkelijk doorgeven wat er aan de hand is. Persoonlijk probeer ik de hoeveelheid elektronica tot een minimum te beperken en wil ik er alleen op terug kunnen vallen als er echt een noodgeval is. Als ze thuis niks horen gaat het goed en hoef ik ook geen ok-berichtjes te versturen.

Binnenkort ga ik nog een keer een overzichtje maken van de verschillende andere mogelijkheden.

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

Als ze thuis niks horen gaat het goed

Mmm, was  dat maar altijd zo. Met zo’n redenering zou ik thuis niet moeten afkomen. 🙂

DaemonAngel
    Bijdrager
    Aantal berichten: 186

Het is altijd leuk dat je “OK” messages kan sturen zoals met de SPOT.
    Maar met alle verhalen die ik lees (ik ben ook een inmate op ADV rider) gaat een SPOT toch vaker fout dan goed. Met verhalen dat er geen contact gemaakt kan worden (zoals in Erik zijn situatie waar hij zich moest verplaatsen), mensen die berichten niet aankrijgen en ongerust zijn en zo de rescue dienst inzetten of als het bericht dan toch aankomt bij de SPOT rescue dienst, die het dan niet goed verwerken, er lang over doen, de coordinaten niet verwerkt krijgen wegens andere format etc.

Zelf was ik ook aan het denken aan een PLB maar met die registratie weet ik niet goed waar het te halen. In België kost de registratie van dit toestel dus nog meer. Ik las op een forum dat het 140 euro per jaar is omdat je zogezegd registreert per jaar voor een zendfrequentie -.- Hier geven ze dan aan dat het een eenmalige kost is van 100 euro en dan jaarlijks 10 euro. Zucht, België….Tis niet dat je hem hier gebruikt …
    http://nautinstruct.eu/nieuws-nautinstruct-vaaropleidingen-deliveries-adviezen-interim-kapitein/28-tips-vaaropleiding/65-plb-registratie-in-belgie

Deze kwam ik ook tegen: ACR ResQLink

steve
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 173

Ik heb hier nog altijd een SPOT2 – sattelite messenger te koop liggen.
    Werkt zeer goed in de dekkingsgebieden.
    Ik doe ze weg omdat ik meer in oranje en niet-dekkingsgebieden op stap ga en me daarom een Delorme Inreach heb aangeschaft.

50 euro.
    In oorspronkelijke verpakking met alle toeters en bellen erbij.
    Ik help je ook op weg om geactiveerd te geraken.

DaemonAngel
    Bijdrager

Steve, ik keek net even op het mapje en bijna heel de wereld is oranje
    http://www.findmespot.eu/en/index.php?cid=108
    Betekent volgens hun legende dat je goed berichten kan versturen.
    Ik ben toch terughoudend want buiten hun site heb ik nog maar weinig goede testimonials ervan gelezen. Vermits het dient voor uiterste nood heb ik liever iets betrouwbaarder zoals de Delorme of een PLB.

steve
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 173

aja oei inderdaad, al lang niet meer op de kaart gekeken, die precies ook vernieuwd is.
    ik bedoelde dus geel. Patagonia, Himalaya, Lapland (die nu in oranje ligt maar vroeger toch in geel).

ik ben er altijd tevreden van geweest in de oranje dekkingsgebieden, uitgezonderd in Patagonia en Nepal, waar er soms wel eens een berichtje niet is toegekomen.

omwille van het 2-richtingsgemis en beperkt dekkingsgebied ben ik overgeschakeld op Delorme.

LFone
    Bijdrager

Als de registratiekosten voor een PLB in België nog hoger zijn dan voor Nederland kun je overwegen hem in de UK te registreren. Toen ik hem bestelde bij een Nederlandse webshop werd hij zelfs standaard geleverd met UK registratieformulieren en was hij geprogrammeerd voor de UK.

Als je de PLB (gratis) registreert in de UK krijg je een melding dat dit niet de bedoeling is maar wordt hij wel in het systeem opgenomen.

ACR ResQlink heb ik toen ook bekeken maar de Ocean Signal PLB1 is lichter en de batterij hoeft pas na 7 jaar vervangen te worden i.p.v. 5 jaar.

DaemonAngel
    Bijdrager

Welke webshop heb jij hem gehaald?

LFone
    Bijdrager

Ik heb hem toen in eerste instantie hier besteld:

http://www.compass24.nl/product/24264016/ocean-signal-rescueme-plb1

DaemonAngel
    Bijdrager

Contact gehad met Iceland safetravel en zij raden SPOT af voor Hornstrandir (zeker in die periode).

“SPOT could be a problem so I would recommend PLB.”

Ik wou het maar meegeven :-).

Bedankt voor de link LFone. Daar is hij het goedkoopste dat ik hem al gevonden heb. Al wel goedkoper de ACR Resqlink en McMurdo fast gevonden op http://www.force4.co.uk/department/safety/epirbs-plbs-ais-units/plbs.html

Omdat ik door mijn company phone onbeperkt in het buitenland kan bellen etc overweeg ik eerder een PLB voor noodgevallen en verder bevind ik me voornamelijk toch in gebieden die gedekt zijn door mobiel netwerk. Ook lijkt een PLB me nog nuttig om te hebben bovenop de gsm omdat je niet met batterij problemen zit en hij gemakkelijker nooddiensten contacteerd met dan de extra homing beacon functie waardoor ze je exact kunnen vinden ook.
    Alhoewel een Spot of Delorme interessant zijn voor met de moto mocht ik crashen gaan ze toch te laat zijn waarschijnlijk om me te helpen eer ze merken dat mijn stipje niet meer beweegt op de kaart. En body recovering boeit me niet zoveel. It’s just meat and bones.

Sven
    Bijdrager
    Aantal berichten: 322

Ik heb al vaak gedacht aan een PLB. Ik reis regelmatig alleen, in afgelegen gebied, en dat ergens onbepaald in de wereld.

Maar ik lees dat een PLB slechts in enkele landen ondersteund wordt. Zo staan Nepal en ijsland er bv al niet bij, en blijkt een PLB voor landgebruik in Groenland en Duitsland zelfs verboden te zijn.

Een PLB lijkt dus maar zeer beperkt inzetbaar in de wereld… Snif 🙁
    Hopelijk zie ik iets over het hoofd?

LFone
    Bijdrager

Zoals DaemonAngel al aangaf geeft ICE-SAR op IJsland de voorkeur aan PLB’s. Ze verhuren ze zelfs…

Volgens mij is dat een lijst van alleen de deelnemende landen aan COSPAS-SARSAT. Als ik op IJsland mijn PLB zou activeren komt de melding binnen bij het kustwachtcentrum in Nederland aangezien de PLB in Nederland is geregistreerd. Na validatie van de melding (door noodcontactpersonen te bellen) wordt vanuit Nederland de melding doorgestuurd naar ICE-SAR waar actie wordt ondernomen.

Hier lees ik dat PLB’s in Nepal misschien zelfs wel verplicht worden voor bergwandelaars. De werking zou hetzelfde zijn, alleen wordt vanuit Nederland de melding doorgestuurd naar de Nepalese reddingsdiensten.

Er zijn inderdaad landen waar landgebruik niet is toegestaan, maar je kan je afvragen of je in Duitsland een PLB nodig hebt. Groenland is wel vreemd inderdaad. Als je onderaan de pagina doorklikt naar het pdf document lees ik:

“In Greenland PLBs intended for use by an individual person on land is permitted and must be registered at the national radio administration.”

Hoe en waar je in België zou moeten registreren weten anderen hier wellicht.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 48)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.