HOME FORUM Materiaal en techniek Mogelijke debieten voor het packraften in Wallonië

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1054

Gisteren voor de eerste keer gaan packraften, meer bepaald het stuk tussen Houyet en Gendron. Toch al één keer vastgelopen omdat ik niet in de vaargeul zat, en dus noodgedwongen moeten uitstappen.

Een vraagje aan de ervaringsdeskundigen. Voorlopig check ik enkel de condities hier: http://voies-hydrauliques.wallonie.be/opencms/opencms/fr/hydro/Actuelle/crue/cruetableau.do?id=25.

Wat zijn de ervaringen met minimum- en maximumdebieten voor het packraften in Wallonië? Zijn er ook verschillen tussen rivieren?

Daarnaast nog een vraag in de marge. Op de Lesse en de Semois zijn ‘opblaasbare boten en kajaks’ toegelaten, op de Viroin en het zuidelijkste stuk van de Ourthe en de Lesse enkel ‘kajaks’. zie ook http://kayak.environnement.wallonie.be/public/home. Betekent dit dat we strikt genomen met onze packrafts niet mogen varen op de laatste twee rivieren?

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 379

Debbie, grindbanken en dergelijke vermijden, dat heet leren packraften. 😉

Waterstanden zijn laag voor deze tijd van het jaar en zitten rond de limiet voor sommige rivieren. Ik ben ooit een excelfile begonnen met daarin de minimum debieten in te schatten tot waarbij packraften doenbaar blijft en ik probeer dat nog verder aan te vullen. Van de volgende minimum debieten ben ik momenteel alvast vrij zeker:

Semois: Tintigny 3m³/s; Chiny 6m³/s

Viroin: Treignes 8m³/s

Lesse: Gendron 7m³/s

Ourthe: Nisramont 8m³/s

Amblève: Stavelot 7m³/s

Maas: Maaseik 40m³/s

Het wettelijk minimum debiet is zoals je wellicht al wel weet totaal geen maatstaf voor het packraften (en kajakken ook niet trouwens). Men heeft die minimum debieten op vraag van de kajakverhuurders extreem laag gezet, zoniet dan zou de kajakverhuur in Wallonië nooit economisch rendabel geweest zijn. Vandaar dat nu in de zomer het voorttrekken van je kajak door de bedding een gewoon zicht is geworden in de Ardennen. Maar dat doe je natuurlijk niet graag met je packraft.

Het maximum debiet waarop je veilig kunt packraften hangt vooral af van de doorgang die je nog hebt onder bruggen door en dat is heel moeilijk in te schatten. Wettelijk zijn er maximum debieten vastgelegd waarboven je niet meer mag te water gaan. Ik heb het echter al meegemaakt (op de Vierre) om een brug tegen te komen waar geen onderdoorgang mogelijk was terwijl het waterpeil het wettelijk maximum nog verre van bereikt had. Bij hoogwater zou ik altijd eerst cruciale punten (bruggen, stuwen, versnellingen) te voet verkennen en dan beslissen. Zo kan je ook kijken of het mogelijk is om die obstakels te vermijden met een portage en kan je kijken of je ergens veilig in en uit de rivier geraakt.

Dan over de wetgeving betreffende het type vaartuig. Met de term “oplaasbare boten” wordt in de Waalse wetteksten enkel en alleen maar zo’n meerpersoons rubberen raft bedoeld. Als je de debieten gaat nagaan waarop mag gevaren worden met een raft zal je merken dat die een stuk hoger liggen dan bij het kajakken het geval is, wat ook logisch is voor zo’n groot tuig. Een packraft daarentegen is gewoon een onbekend ongedefinieerd tuig voor de wet, niet alleen hier in België maar blijkbaar in vele landen. Kijk maar eens wat een zever men alsmaar krijgt met de letter van de wet in de VS als het op packraften aankomt. Roman Dial zijn strijd om legaal door de Grand Canyon te packraften is daar slechts één voorbeeld van.

http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/podcast_030512_roman_dial_packraft_permit_grand_canyon.html#.UTXfG6IXLIU

Als je de Waalse wetgeving gaat uitpluizen volgens de letter is het gewoon niet duidelijk of packraften wel toegelaten is of niet. De Waalse wetgeving is sowieso al onlogisch. Het is bijvoorbeeld verboden een rivier in- of uit te stappen met uitzondering van de officieel erkende in- en uitstapplaatsen. Als je de ligging daarvan dan gaat nakijken wil het zeggen dat je verplicht bent sommige stuwen te springen tot zelfs je te laten verdrinken als je onder sommige bruggen niet door kunt… Wat zeker is is dat die wetteksten door een groepje leken is opgesteld geweest met een totaal gebrek aan praktisch inzicht. Zolang je het packraften zelf respectvol blijft toepassen naar natuurbehoud, privé eigendom toe en dergelijke net zoals je doet bij het wildbivakkeren, dan vind ik niet dat je niet ethisch verantwoord bezig bent.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1054

Bedankt voor de uitleg. Ik heb natuurlijk niet doelbewust die grindbank opgevaren, was wat verrast. 🙂

JanE
    Bijdrager
    Aantal berichten: 36

Straf he, op dat laatse stuk van de Lesse is er anders meestal water genoeg. behalve in volle zomer.
    Met de duikclub gaan we bijna elk jaar een stuk van de Ourthe afzwemmen. Tussen Maboge en La Roche. Meestal het laatste WE van februari of het eerste WE van Maart anders is er zelfs voor ons niet genoeg water. Je ziet dan de grote keien en rotsen in de rivierbedding onder je door vliegen. Je route goed uitkiezen of je voelt alles onder je buik schuren. Niet altijd even gemakkelijk als je in het water ligt. In een kajak heb je toch een beter overzicht van de loop van de rivier.
    Maximum ongeveer een uurtje en dan zijn we ook totaal afgekoeld.
    De meeste bijrivieren van de Ardennen zijn denk ik spijtig genoeg niet echt bevaarbaar. http://www.kajakardennen.be/

LFone
    Bijdrager
    Aantal berichten: 154

Erg nuttige info! Sinds afgelopen maart zijn wij ook in het bezit van twee packrafts en afgelopen weekend hebben wij ons eerste tochtje gemaakt op de Ourthe. De Nederlandse Kano Bond geeft ook een advies over de minimum debieten:

http://www.slalom.nl/peil.html

Deze zijn uiteraard niet opgesteld met packrafts in gedachte en liggen iets lager dan Dzjow’s minimum debieten. Het geeft in ieder geval wel een idee.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.