HOME FORUM Tussen pot en pint mueslibrood vs tourbrood vs ?

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 37

Hoi,

ik ben dit jaar voor het eerst van plan een mueslibrood te maken om te gaan rondtrekken.
    ik vroeg me wel af: blijft dit even lang goed als tourbrood (ik heb het een 10dal dagen van doen) en welke hoeveelheid neem ik mee voor 10 dagen ongeveer? ik plan het te eten met gedroogde worsten en dergelijke goed bewaarbare dingen.

ik zoek eigelijk een alternatief op tourbrood daar ik dat na 4 jaar wat beu gegeten ben (ik merkte op mn laatste tocht dat ik minder at omdat ik er echt geen zin in had)

alle tips welgekomen!
    Mathieu

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1055

Persoonlijk neem ik nooit meer brood mee op tocht wegens te zwaar. We doen het nu altijd met repen en suikerwafels, en kopen als het mogelijk is een vers brood.

Ik ben absoluut geen expert maar houdbaarheid hangt o.a. af van het vochtgehalte. Je bakt je brood dus goed uit en gebruikt geen of heel weinig gist (om het zo compact mogelijk te houden). Je laat het best lange tijd afkoelen, zodat er zeker geen vocht meer achterblijft. Zorg er ook voor dat je brood goed waterdicht verpakt is in de rugzak, want daar is het bij ons eens fout gelopen…

Een diepgaand artikel over houdbaarheid van brood heb ik hier teruggevonden. Ik lees er bijvoorbeeld dat rozijnen de groei van schimmels zou tegengaan.

Mathieu Serruys
    Bijdrager
    Aantal berichten: 37

Dankje Debbie. ik heb de mueslicake gemaakt, eens zien wat het gaat geven.
    ik vroeg me nu nog het volgende af: ik ga met het vliegtuig naar de pyreneeen. kun je zo’n cake zonder veel moeite door de beveiliging krijgen? ook als ze niet vacuumverpakt is?

en een aanvullende vraag waar hier wel antwoord op te vinden is zonder dat ik er een nieuwe topic moet voor aanmaken: mag je b/c c schoenen op het vliegtuig zomaar aanhebben? ik heb geen zin om een extra paar schoenen mee te zeulen 🙂

Griet
    Moderator
    Aantal berichten: 48

Ik heb mensen al zelf gebakken cake moeten weten weggooien (en het was toen nota bene een verjaardagscadeau) voor de douane. Zat toen in de handbagage bij hen. Dacht dat het geen probleem is om zelfbaksels als ruimbagage mee te nemen. Precieze info moet volgens mij op de webstek van de desbetreffende luchthaven te vinden zijn.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1055

Ik heb al veel in hoofdbagage gestoken qua voeding en nog nooit problemen mee gehad. Uiteraard loop ik gewoon de douane voorbij…

Je B/C-schoenen ga je enkel moeten uitdoen als je door de security moet, zet ze dus maar braaf in een bakje. Maar uiteraard is dat verder geen probleem in het vliegtuig.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.