HOME FORUM Materiaal en techniek Maaltijden – trekkingfood: jullie favorieten?

15 berichten aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 67)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 231

Nog een tip en een vraag:
    – van Inproba kun je in de supermarkt nassi of bami groenten/kruidenmix krijgen voor 22 cent voor 45 gram. Samen met Cruga Biltong 25 gram en couscous een mooie lichte oplossing lijkt me. Die Biltong kost wel 1,50… maar is wel veel lichter dan salami of kaas
    – misschien is gedroogde stokvis (goedkoop bij de toko) ook iets?

Om een droger aan te schaffen haal ik er financieel lang niet uit vergeleken met dit…

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 2 maanden geleden door FrankB.
    Thijs
    Bijdrager
    Aantal berichten: 30

Hallo,

Ik ben nog steeds op zoek naar eten dat ik zou kunnen meepakken.
    Mijn idee als eten pak nu voor 1 week zonder optie voor herbevoorrading.
    Ontbijt : 150gram special K (zonder melk ik ben allergisch)
    Middag : Hier zit ik nog in de knoop.. 2 tortilla’s + 2 Frank worsten (per dag)
    Avond : Zakje pasta carbonara van de carrefour
    Tussendoor : 100gram cashewnoten (verslaving)
    Alles bij elkaar zou ik rond de 560 gram per dag hebben en een grove 2600kcal.

Ik ben met dit naar zweden een kano tocht gaan doen en was perfect enkel had ik ander middag eten mee.
    Wat zouden jullie hieraan veranderen vooral voor de middag?
    Al de rest is voor mij normen perfect.

Alvast bedankt

FrankB
    Bijdrager

salami of kaas (je neemt toch geen blikken Franfurters mee?… al heb ik dit jaar een aantal hikers ontmoet die blikjes vis bij zich hadden) kun je ook beiden in de pasta gebruiken… al ben ik helemaal overtuigd nu van de gekruide cous-cous met gedroogde groenten (beef) ipv macaroni/pasta-slierten wat betreft omvang en gasverbruik…. (in smaak minstens zo lekker, bedankt @Debbie voor deze tip)
    ipv cashewnoten zou je ook geroosterde (gezouten) maïs kunnen gebruiken – ook een hoge caloriewaarde, minder vet (relatief gewicht t.o.v. veel meer bouwstoffen). het gaat niet alleen om calorieën….ook spierherstel telt mee… En <2600 kun je op interen, die paar dagen (ook niet verkeerd). Met voor flauwte gevallen een fruitreep/druivensuiker… of een ‘high protein bar’ met veel (de meeste) calorieën (niet mijn favoriet… maar ik heb er toch enkele bij me).
    En je kunt als middagmaal ook couscous nemen 😉
    ps
    Houd je allergie in dat je ook geen melkwei(poeder) kan gebruiken? (een perfecte oplossing voor zwaar belaste spieren)

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren geleden door FrankB.
    Thijs
    Bijdrager

Neen neen je kan ze ook apart in een zakje kopen.
    Wat ik er niet leuk aan vind is de afval die je moet meenemen.
    Salami was men 2e optie.
    Jaja ik let op meer dan enkel de Kcal hoor ik let heel goed in het dagelijkse leven op men voeding.
    Mits dat ik 3-4x per week de fitness in duik en weiger supplementen te nemen weet ik goed genoeg wat ik nodig heb 😉
    Het is juist niet makkelijk om dit te doen op een trektocht alles in een rugzak krijgen.
    Natuurlijk herbevoorrading is vaak wel een optie.
    Vandaar dat ik nog niet goed uit ben wat te nemen als middagmaal.
    In Zweden had ik ook blikjes vis mee
    Toen zat ik in een kano dus plek was geen zorg toen.

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 783

Als ontbijt wij muesli met daarin gedroogd fruit en M&M’s en thee als drank.

Voor ’s middags: keks met confituur (zo van die cupjes die je vindt in wegrestaurants, maar mits goed zoeken kan je die in supermarkten vinden), droge worst, echte Belgische chocolade

Voor ’s avonds: pasta (die met de kortste kooktijd), couscous, puree, droge worst of tonijnmoten in zakjes, oplospastasaus, oplossoepjes om bij de puree te doen en zo smaak te geven, …

Voor tussendoor: mueslirepen, …

FrankB
    Bijdrager

De plek van blikjes is niet het probleem bij mij… wel het gewicht 😉
    Ondanks dat gewicht heb ik ook regelmatig n blik (of 2) meegenomen…. zo snel mogelijk te consumeren 😉 (en deponeren… dat moet mogelijk zijn, weggooien of de hele tocht meenemen is geen optie)
    En in eerste instantie ook altijd wat vruchten (sap)/ brood… extra gewicht/of omvang maar ook extra genieten in het begin. Met een 85+ rugzak plek genoeg, omvang niet een probleem.
    En dat ik veel last heb gehad van 3 kilo verschil daarbij? Het is me niet zo opgevallen…. die hellingen blijven zwaar…

Thijs
    Bijdrager

Nou ik heb of ga een 65L rugzak aanschaffen, wil ook niet groter gaan dan dat.
    Maw. ik weet nog niet zo goed welke plek ik ga over hebben voor die kleine extra’s.
    en Woubeir wat is keks eigenlijk?

FrankB
    Bijdrager

ps @Woubeir: wij hadden als favoriet ontbijt tortilla’s warm gemaakt in de pan, omgedraaid, kaas en gedroogde provencaalse kruiden erover erover, deksel op de pan en kaas zacht laten worden. Kost wel n beetje gas, maar dat maakten we weer goed met couscous ipv pasta 😉 Geen tortilla’s als lunch meer…. (maar maïs)

@Thijs
    : ben je voor iedere kaas overgevoelig? (Wij hadden de laatste maal een Georgische geitenkaas, gerijpt in rode-wijnbad bij ons tijdens onze tocht…. geweldig ondanks het extra gewicht!)

Thijs
    Bijdrager

Neen heb enkel problemen bij melk niet bij kaas of yoghurt.
    Weet niet waarom enkel bij zuivere melk.

FrankB
    Bijdrager

@Thijs: omdat kaas en yoghurt door melkzuur bacteriën gefermenteerde producten zijn. Fermentatie verandert veel voor de mens allergene – of zelfs soms giftig te noemen – stoffen. Fermentatie is een al millennia gebruikte techniek voor veredeling en/of conservering…. door onze grootouders nog zelf toegepast. Die in de moderne cuisine weer hernieuwde aandacht krijgt vanwege de speciale sublieme smaken die mogelijk zijn (ik gebruik het zelf om rauwmelkse kefir te bereiden, om groenten als bloemkool en broccoli te bereiden, voor desem brood) …. maar dat terzijde…
    (waarbij wel bedacht moet worden dat een aantal gedroogde producten die met hiking meegenomen kunnen worden natuurlijk gefermenteerd (zon/luchtgedroogd) kunnen zijn… ipv oven-gedroogd – een groot verschil in voedingswaarde – zelfs al zou je het nog even ‘nadrogen’ in de oven als er nog vocht in lijkt te zitten)

FrankB
    Bijdrager

op mijn de laatste maanden verwaarloosde site (door omstandigheden) daarover kun je veel meer info hierover vinden: http://www.warenwelenwee.nl

FrankB
    Bijdrager

ps
    Natuurlijk gedroogde pruimen zijn volgens wat ik gelezen heb superfood, bot-en en spierherstel bevorderend, ontstekingsprocessen krachtig tegengaand, uiterst belangrijke voedingsstoffen bevattend… (maar ook met gedroogde pruimen moet niet overdreven worden). Wel een must-be bij zware hiking!
    De pruimen die in de supermarkt liggen horen daar vaak niet bij (zijn machinaal gedroogd)… ga voor de echte naar een Turkse winkel of biologische… en lees kritisch het etiket.

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 783

Keks zijn van die kleine biscuits (ongeveer kleine studentenkoeken als dat sommigen meer zegt).

Welk eten juist is heel persoonlijk, maar het moet vooral lekker zijn (althans toch zo lekker dat het heel de tocht smaakt). Hebben eerst van alles geprobeerd (bepaalde maaltijden waren voor mij wel ok, maar hoewel er in theorie genoeg variatie was, smaakte het voor mijn vrouw allemaal toch hetzelfde genoeg dat zij na een week of zo niet meer dan een paar happen meer binnen kreeg) en pas na jaren gevonden wat ONS smaakt.

Over kaas en yoghurt: yoghurt is voor mijn vrouw geen probleem, maar kaas gaat er echt niet in (maar jonge Gouda dan weer wel zolang hij op één of andere manier niet gesmolten is). Maar probeer niet bij eten subtiel kaas te doen en toch beweren dat er echt geen kaas in zit want ze proeft dat direct.

FrankB
    Bijdrager

@Woubeir: daarom doe je toch ook (subtiel) kaas erbij…. voor die heerlijke extra smaak! Feta-achtige kaas is aan haar ook niet besteed? (die rode wijn kaas in Georgië die we meenamen was op feta-basis)
    (ps kaas bevat tamelijk veel glutamine, dat zich bij rijping omzet in glutamaat. glutamaat (ve-tsin) is een smaakversterker, die in (verdachte) chemische vorm veel gebruikt wordt in voedingsmiddelen, zeker ook soepen en sauzen, bouillonblokjes -‘gistextract’- en in 80% van de Chinese maaltijden – er zijn ook goede authentieke Chinese restaurants… de zoutkristallen die je bij oude kaas ziet zijn glutamaatkristallen) (pps vandaag staat bij mij kaasfondue op het programma 😉

FrankB
    Bijdrager

Ook wat extra glutamine is goed voor de spieren bij zware inspanningen (het wordt door krachtsporters -in te hoge hoeveelheden – als supplement gebruikt).

15 berichten aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 67)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.