HOME FORUM Materiaal en techniek Maaltijden – trekkingfood: jullie favorieten?

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 67)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 88

Mijn vriendin maakt altijd zelf mueslirepen, met diverse noten,zaden, en eventuele andere toevoegingen (pindakaas, of notenpasta, chocolade, gedroogd fruit enz).  Erg lekker en smaakvol (beter als die uit de winkel). Daarnaast, als je het in grote hoeveelheden maakt, ook veel goedkoper als in de winkel. Overigens ook prima te eten als tussendoortje op je werk. Opdezelfde wijze maakt ze ook muesli.

Eventueel zou je nog extra vitaminen en proteïnen toe kunnen voegen om een soort “powerbar” te maken.

Mocht er interesse zijn, kan ik even vragen of ze het recept wil opschrijven.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 991

Bij de noorderburen kwam er een vraag bovendrijven ivm “gewicht bespaar tips voeding”.
    Omdat, los van alle tips die er komen, bij een uitgebalanceerde voeding er enkel op gewicht bespaard kan worden als je de eigen reserves aanspreekt.
    Hoe dat zit en waar de grenzen liggen vond ik kort uitgelegd op blz 42 van het artic 1000 artikel van Ryan Jordan.
    Kan misschien een handvat geven voor verder onderzoek en experimenten hoe het eigen lichaam reageert. Nuttig als je wat langer onderweg bent zonder dat bevoorrading mogelijk is.

Liz
    Bijdrager
    Aantal berichten: 39

Luuk, als je dat recept zou willen delen, heel graag! Ik heb vorig jaar ook mueslirepen gemaakt, maar die waren zó onwijs zoet, dat we ze op gegeven moment niet meer konden luchten of zien (kwam misschien ook omdat we ze als ontbijt en lunch aten.. was nét iets te veel van het goede). Ik wil dus nu een beetje experimenteren met nieuwe recepten.

Luuk
    Bijdrager

Hoi Lisanne, ik heb het even gevraagd, hierbij het recept, hiermee kan je ook variëren; gedroogd fruit, andere noten en zaden, eventueel proteïnepoeder (kan je een soort powerbar maken). Met andere woorden, gooi alles door elkaar en experimenteer.

Misschien nog een extra tip: de zogenaamde “superfoods” (leuke marketing term), kan je ook prima bij de een goede toko halen, stuk goedkoper als de dure bio-winkels en superfood webshops. Ditzelfde geld voor een heleboel noten en gedroogd fruit, meestal is de verpakking iets groter, maar naar verhouding ben je minder geld kwijt. 

Mueslirepen

• 100 gram havermout
    • 1/4 theelepel zout
    • 1/4 theelepel kaneel
    • 2 eetlepels rietsuiker
    • 200 gram ongezouten noten/gedroogd fruit (bv: dadels, abrikozen, pruimen,  pecannoten,amandelen, chocalate chips, zaden,pitten,).
    • 4 eetlepels biologische pindakaas of notenpasta
    • 4 eetlepels honing
    • 2 eetlepels maple syrup (pannenkoekenstroop kan ook)
    • 1 theelepel water

1. meng de havermout met suiker zout en kaneel
    2. hak alle noten en fruit in een keuken machine grof (of gewoon met de hand hakken natuurlijk) maar niet te fijn hakken!
    3. men de noten/fruit met het havermoutmengsel
    4. meng in een schaaltje de pindakaas (of notenpasta), honing stroop en water tot een homogeen mengsel
    5. meng dit met de rest
    6. als het niet genoeg plakt, not wat extra honing erbij
    7. bekleed een bakplaat met bakpapier, mengsel hierop en goed aandrukken (tot de dikte van een muesli reep).
    8. in een voorverwarmde oven op 180graden, 20-25 minuten bakken
    9. Dan laten afkoelen en vervolgens snijden.

Gewone muesli (voor de yoghurt bv).

Voor de variatie ook een muesli recept (kan je bv in de ochtend eten):

• 400 gram havermout
    • 200 gram walnoten
    • 100 gram amandelen
    • 100 hazelnoten of pecannoten
    • 60 gram kokosschaafsel
    • 30 gram chiazaadjes
    • zest van 2 sinaasappels
    • 50 gram sesamzaadjes of lijnzaadjes
    • 8 eetlepels maple syrup of honing
    • 80 gram kokosolie of boter
    • snuf zout
    • snuf kaneel (optioneel)

Ook hierbij een voorverwarmde oven op 150 graden

1. Voeg alle droge ingrediënten samen
    2. Verwarm de olie of boter met de maple syrup of honing en roer dit tot een gladde massa
    3. meng dit door je granen en noten -mix
    4. Stort dit uit op een bakplaat (met bakpapier)
    5. 40 min in de oven en af en toe omroeren
    6. laten afkoelen en verpakken

Deze recepten zijn natuurlijk gedeeltelijk in te vullen met eigen smaak noten, zaden, gedroogd fruit, chocolade stukjes, noem maar op. Wij vinden dit een stuk lekkerder als de repen uit de winkel.  Als je niet erg van zoet houd, laat dan de suiker gewoon weg, de honing en maple syrup zijn ook zoet, maar heb je ook nodig om alles aan elkaar te plakken.

Succes en smakelijk!

Liz
    Bijdrager
    Aantal berichten: 39

Thanks, Luuk, ik ga eens experimenteren met de recepten! Die superfoods zijn trouwens ook soms wel op de markt te verkrijgbaar, volgens mij is het dan helemaal een stuk goedkoper 🙂

Luuk
    Bijdrager

Zou goed kunnen Lisanne, gewoon even prijsvergelijken, de markt bij ons is niet per definitie goedkoper, maar misschien bij jullie wel! voordeel van noten en zaden is dat je ze wel lang goed kan houden en een grootverpakking relatief lang kan bewaren, dat scheelt dan weer.

Sofiets
    Bijdrager
    Aantal berichten: 7

Boeiend topic. Nuttige tips!

2 vragen:

1/ trekking met glutenallergie/recepten met gierst/boekweit:

Bijkomende vraag aan Den Dzjow: heb je suggestie voor eenvoudige recepten met boekweit, gierst voor op trekking, zonder droogmachine? Vlokken (minder lange kooktijd) of korrels?

Heb zelf sinds start glutenallergie deze voedzame producten leren kennen en bijzonder tevreden van. Ik gebruik veel gierstkorrels gewoon thuis, maar lange kooktijd…..

2/ trekking met een grote groep

Hebben jullie specifieke tips voor grootkeuken op trekking? 🙂 binnenkort op stap met 14 man.

alvast dank !

sofie

veerle
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 115

Sofie,

Als je een glutenallergie hebt (en ook zonder die allergie 🙂 ) zou ik je toch aanraden om een eenvoudig droogmachine aan te schaffen. Bij Colruyt heb je er nu eentje voor een kleine 63 euro.

http://www.collishop.be/e/nl/cs/524460-117-severin-droogapparaat-od2940-1166142

Het is een investering die jaren meegaat.

Zo weet je wat je eet, toch niet onbelangrijk voor jou.

Ik zou bij ‘snelle’ boekweit gerechten in de richting denken van meel. Zodat je een soort aardappelpuree kan maken bv maar dan heb je nog altijd minstens wat gedroogde groenten nodig om eronder te mengen.

Misschien kan je met vlokken wel een soort hartige pap bedenken, bv met tomaten en paprika (moet dan ook weer in gedroogde vorm) maar dat wordt experimenteren vrees ik.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Zoals Veerle zegt, heb je toch nood aan gedroogde groenten bij in je gerecht. Je zou die gedroogde ingrediënten los kunnen aanschaffen via bijvoorbeeld Globetrotter als je nu geen tijd meer hebt om met drogen te beginnen. Je later een droogmachine aanschaffen is misschien toch iets om te overwegen.

Gierst- of boekweitkorrels worden hier thuis eerst gekookt (niet helemaal gaar laten koken) en dan gedroogd zodat het op terrein meteen etensklaar is door er warm water bij te voegen. Probeer geen vlokken te drogen want dat komt niet goed. Soms neem ik wel boekweitvlokken mee en kook die op tocht tot puree.

Geen vaste recepten hier. Ik gooi gewoon maar wat groenten bijeen, wat kruiden/bouillon erbij en voor mij is dat goed. Eenvoudiger kan niet.

Grootkeuken op trekking is vooral voldoende branders en potten/pannen bij hebben of je blijft al gauw de hele avond bezig. Gedroogde gerechten waar je gewoon water bij voegt werken natuurlijk het snelst. Als je de hele groep bij het koken kunt betrekken kan het al wat meer culinair zijn.

Sofiets
    Bijdrager
    Aantal berichten: 7

Goeie tips ! Dank je wel. Heb ik veel aan.

Boekweit in korrels. Interessant. Van welk merk koopt ge dat?

Droogmachien op wishlist: check!

Domenico
    Bijdrager
    Aantal berichten: 1

Ik heb lang research gedaan om zo goedkoop en energievol mogelijk eten samen te stellen. Voorlopig maak ik zelf muesli als ontbijt. De ingrediënten koop ik op denotenshop.nl en pit-pit.com en in de colruyt. Met mijn recept kom ik op €3,75/kg.

Als tussendoortje maak ik mueslibars. De ingrediënten koop ik op dezelfde websites. Prijs €6,66/kg (een pak goedkoper dan in de winkels. Ook granny volkoren koekjes, amandelnoten …
    Als iemand geïnteresseerd is, kan ik de recepten/verhoudingen ook wel posten.

Voor lunch neem ik wasa knäckebrot en tortilla wraps mee. En voor daarop: kaas (zweet wel een beetje, maar is geen ramp), gedroogd en gerookt vlees (biltong e.d. hier te vinden), mss kruiden die ik langs de kant zou vinden (netels, paardenbloemen, madeliefjes… zie hier tips). Ook instant soups, aiki noodles … En ik ga binnenkort eens experimenteren met een zelfgemaakte droogoven waar ik over gelezen heb op een forum om zelf mijn vlees te kunnen drogen, gebaseerd op een schoenendoos bekleed met aluminiumfolie en een gloeilamp van 60 W. Klonk veelbelovend

Voor avondeten kijk ik hier.

Succes! 😉

Nina
    Bijdrager
    Aantal berichten: 1

Idee voor ontbijt:

40 gram Havermout

20 gram Chiazaad

20 gram pompoenpitten

20 gram gebroken lijnzaad

20 gram zonnebloempitten

1 eetlepel sesamzaadjes

10 gram gedroogde cranberries

3 gedroogde vijgen

10 hazelnoten en 10 amandelen

Volle melkpoeder (nido)

En heet water toevoegen.

Afhankelijk van de calorieteller die je gebruikt goed voor 900-1000 kCal in ongeveer 130-140 gram.

Bananeman
    Bijdrager
    Aantal berichten: 29

Na het nalezen van deze forum-sectie; zelf beginnen drogen.  Vooral omdat ik een intolerantie tegen tomaten en lactose heb. Laatste keer ook weer slecht gereageerd op een vriesdroogzakje.

Ontbijt:

– Zelfgemaakte muesli in de Actifry (baktijd 8 min)

+/ 220 gr havermout, chiazaad, hennepzaad, sesamzaad,lijnzaad,..
    +/-150 gr noten ongezout ( alle noten die je lekker vindt)
    15 cl ahornsiroop of agavesiroop( een trage suiker zodat je niet snel honger krijgt…)
    ½ tl kaneel
    75 gr gedroogde vruchten ( allerlei soorten gedroogde bessen of rozijnen) goyi, moerbij, inca, …
    ½ lepeltje olie liefst kokosolie ( is niet vloeibaar dus eerst een beetje opwarmen tot het vloeibaar wordt )
    -doe alles in een kom en meng goed
    -doe in de ac!fry en bak +/- 8 min
    – voeg dan de vruchten toe en laat nog 1 minuut verwarmen

Daarna doe ik een portie in vrieszakje een theelepeltje tagatesse er in, lactose-vrij melkpoeder erbij, vaccuum trekken en dichtlassen.

Middageten

Vriesdroogzakje om wat zouten binnen te hebben, ga waarschijnlijk overschakelen naar tortilla’s en gerookt vlees, omdat ik laatste keer problemen heb gehad met ingrediënten vriesdroogmaaltijd.

Avondeten

Zelf gedroogde recepten:

Dunne lende, gemarnineerd in Chimay bier, kruiden, 24 afgedekt in koelkast, drogen en in stukjes snijden.

Beef-jerky: fijn gesneden rundsvlees, marineren in Japanse sojasaus gemengd met BBQ-saus, chilli poeder en cayennepeper, 24 uur in frigo, drogen en in stukjes snijden

Ik maak dan pakketjes met +/- 75-100 gr couscous, gedroogde groenten, gedroogd vlees, bouillon van PH, steek dat in vrieszakje, trek het vaccuum en smelt het dan dicht.

Favoriet is couscous met gedroogde paprika, gedroogde garnalen, bouillonpoeder, gedroogde courgettes en gedroogde geraspte wortelen.

Zelfs de kat van de buren lust dit precies graag.. 😉

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1055

Ik heb een blogbericht geschreven over wat er bij ons op het menu staat.

FrankB
    Bijdrager
    Aantal berichten: 231

Interessant allemaal. Die zelfgemaakte mueslirepen zijn leuk – al zijn ze kant en klaar van het Kruidvat of de Action ook niet al te duur of duurder kun je ze zo helemaal volgens eigen wens inrichten (zoals ook met boekweitmeel… een voedingskundige topper).
    Die wraps is een mooie tip, die neem ik nu ook zeker mee.
    Bij de Action heb ik al kant en klare pasta gekocht, Beef Jerkey en zongedroogde tomaten erbij. Couscous is idd beter vanwege de 6 min kortere kooktijd… dus mogelijk laat ik die pasta toch thuis nu (al zou 1/2 uur voor weken ook al zeker 3 minuten schelen).
    Eveneens heb ik bij de Action gedroogde geroosterde (gezouten) mais gekocht met nog hogere calorie- en voedingswaarde. Een aanrader naast pinda’s en noten!

Gedroogde kruiden in mix of apart (o.a. masala kerrie, oregano en tijm) neem ik ook zeker mee…. nauwelijks gewicht en veel extra smaakgenot. Maar die zouden ook kunnen in je eigen couscous-mix…

Melk(wei)/ eipoeder twijfel ik over. Wel mooi om samen met boekweitmeel pannenkoeken van te bakken lijkt me – dan heb je ook wat olie nodig (of het vet van eerst uitgebakken salami) ik weet niet of dit een (be)zwaar is…
    Is harde (geraspte) Italiaanse kaas minder in gewicht dan normale kaas?
    Eiwitten zijn wel belangrijk voor spierherstel… maar die zitten ook in noten en pinda’s…. al is wei(poeder) wel bekend hierom.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 3 maanden geleden door FrankB.
    • Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 2 maanden geleden door FrankB.
15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 67)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.