HOME FORUM Materiaal en techniek Maaltijden – trekkingfood: jullie favorieten?

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 67)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 188

Ene, niet te vergeten: http://www.royco.be/nl/index.html

Al verschillende keren meegemaakt dat mijn tochtkameraden, een in het bijzonder, tegen de avond beginnen te morren. Nu is het dus de routine; 1 zet de tent op, nummer 2 zoekt water en kookt dat. Van de moment dat de soep klaar is stoppen we met installeren en eten die eerst  op. Daarna is de moraal een stuk beter. (Ook die van mij ;-))

toon
    Bijdrager
    Aantal berichten: 136

Ontbijt 120gr 455kal

Carrefour Original Alpen Swiss Style Muesli, 53gr 200kal
    Carrefour Nestlé Gecondenseerde melk met suiker, 1 individuele verpakking, 31gr 90kal
    Carrefour Koetjesreep, 4 reepjes, 32gr 165kal
    Carrefour Twinings English Breakfast thee, 1 zakje, 4gr 0kal

Lunch 392gr 1978kal

Carrefour Isostar Fast Hydration Powertabs, 4 tabletten voor 1l, 52gr 172kal
    Carrefour Koetjesreep, 4 reepjes, 64gr 330kal
    Markt Amandelnoten, 68gr 414kal
    Markt Paranoten, 68gr 462kal
    Markt Cashewnoten, 68gr 402kal
    Markt Zwarte rozijnen, 68gr 198kal

Avondeten 241gr 860kal

Carrefour Royco Minute Soup Tomaten Suprême, 25gr 100kal
    Carrefour Confiserie Roodthooft, 9 snoepjes, 40gr 160kal
    A.S. Adventure Adventure Food, éénpersoonszakje, 172gr 600kal

4 ziplockzakjes 20gr (0kal…)

totaal: 773gr 3293kal dwz 426kal/100gr

De Isostar was een extraatje de laatste keer. Ik doe het meer voor de smaak. In sommige landen vind je in de supermarkten zakjes poeder met een smaakje om bij water te doen, maar hier hebben we dat niet.
    Dit dieet zou laag zijn aan eiwitten, dus als ik ergens een gekookt ei op de kop kan tikken…
    Wanneer ik in het buitenland geen trekkingmaaltijden vind, vervang ik die door spaghetti met een extra soepje: wanneer de spaghetti klaar is giet ik het water niet helemaal af en roer ik het extra soepje erdoor. Je verbruikt dan wel meer brandstof.
    Dixie Dansercoer zegt in zijn ‘Polar Exploration’ boek dat hij elke dag hetzelfde eet: niets rottiger dan een slechte wandeldag hebben en dan ook nog je minder favoriete maaltijden moeten eten. Ik volg hem daarin. Het helpt me ook om in een aangenaam constant ritme mijn dagen te passeren. Wanneer ik mijn maaltijden ééntonig vind, doe ik er een serieuze snuif chilipoeder bij. Eten wordt een spirituele ervaring. En je krijgt het lekker warm. En je snotneus loopt leeg.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 996

Ik heb de draad nog eens overlopen en ga nog wat persoonlijke items toevoegen.
    Ik zoek niet meer naar volle melkpoeder maar behelp me met melkpoeder voor babys.
    Die bevat evenveel calorieën en vermoedelijk zijn er links en rechts nog wat vitamines toegevoegd.
    In het begin smaakt het wat vreemd maar zoals bij alle voedingsmiddelen moet je een ‘gewenningsperiode’ inlassen.
    Ik meet ook mijn dagelijkse porties af.
    “op is op” voor die dag.
    @ Toon
    9 roodthooft snoepjes
    dat is ‘masterclass’ in deze discipline.

Sven
    Bijdrager
    Aantal berichten: 322

Bij mij tot dusver;

* noodles van de carrefour met een bifi
    * puree (delhaize) met spek (vooraf gedroogd in de oven), gebakken uitjes (go-tan) en brokjes parmezaan
    * capelini superfijn met pesto genovese (sacla)

Nu heb ik onlangs in de aziatische winkel Gado Gado pindasaus gevonden (indonesisch), wat ik erg lekker vind. Bevat 480 kcal / 100g. Ik probeer het te combineren met rijst, maar ofwel welt hij niet genoeg (gewone rijst), ofwel wordt het sponsachtig (Bosto bakrijst). In elk geval, de rijst smaakt niet goed genoeg. Wie heeft er hier een goed alternatief voor?

Ik zou er verder graag gedroogde kip en stukken groentjes bij doen, maar heb echt geen zin om een droger in huis te halen. Kent iemand een verpakking? Bv Royco kippesoep, maar dan zonder de soep?

Sven
    Bijdrager

Zonet ge-experimenteerd met bulgur (met groenten, delhaize), cous-cous (delhaize), snelkookrijst (8 min, bosto) en wokspirelli (soubry).

De bulgur smaakt naar zoute soep. Waarschijnlijk door de toevoegingen. Was helemaal niks, gaat gewoon de vuilbak in.

De cous-cous, heel lekker en snel klaar. Ging perfect samen met de pindasaus. Dat wordt mijn nieuw menu.

De snelkookrijst, weer te hard. Net niet, dacht ik toen ik at. Dus wie een ietsie-pietsie extra brandstof meeneemt kan er vast net wel mee verder. (ik vertrek van water op kookpunt, maar zonder vlam als het eten in het water gaat)

De wokspirelli vond ik veel lekkerder bij de pesto dan de capellini. In het vervolg wordt het dus wokspirelli (soubry) genovese.

Ik zoek nog altijd naar gedroogde kip voor bij mijn cous-cous met pindasaus. Zonder droger… Iemand een idee waar ik gedroogde kip kan kopen?

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Gedroogde kip kan je vinden bij Globetrotter in Nederland.

Ik droog al enkele jaren al mijn avondmaaltijden zelf. Pasta of puree gebruik ik nooit. Naast rijst gebruik ik boekweit, gierst of spelt als hoofdingrediënt. Zeer lekker en voedzaam, maar vrijwel ongekend. Hier een foto van een maaltijd met gierst.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1048

Bulgur die smaakt als zoute soep? Ik denk dat er iets aan je bereiding ligt, het is net iets smaakvoller dan couscous. Alleszins nooit meer water gebruiken dan dat de couscous/bulgur kan opnemen.

Sven
    Bijdrager

Dzjow, bedankt voor de link! Welke rijst gebruik jij dat hij smaakvol welt? En waarom gebruik je nooit pasta of puree? Qua kcal doen ze niet onder voor de granen. De granen zien er ook lekker uit!

Debbie, Het is geen gewone bulgur, maar “Bulgur met fijne groenten”, een doos van de delhaize (zie eerste zin in mijn vorige post). Ze hebben er volgens mij ook specerijen en flink wat zout onder gemengd, waardoor het helaas waardeloos smaakt, en erg moeilijk te combineren is. Het smaakt nog het meest naar instant kippensoep zonder kip.

Ik ga in een volgende experimentele mood zeker gewone bulgur en wat granen van dzjow proberen. Voorlopig heb ik genoeg cous-cous, puree en pasta in mijn kast staan 🙂

Debbie
    Sleutelbeheerder

We vinden die bulgur met fijne groenten van Delhaize best wel lekker, maar combineren het dan ook vaak met gedroogde groenten en tomatenpuree, misschien maakt dat wel verschil. Enfin, smaken verschillen ook, hé.
    Het aantal kcal van de puree die we kochten lag heel wat lager dan bij rijst/couscous/bulgur, vandaar dat we daarvan afgestapt zijn. Maar mogelijks zijn er wel merken waar er meer kcal in zitten? Pasta kookt sneller over en vind ik minder handig om klaar te maken als je maar net je water afweegt.

Klaas
    Bijdrager
    Aantal berichten: 9

Net terug van dovrefjell en heb daar nog eens kunnen genieten van mijn favoriete maaltijden !!

Patatskie:

Een knorr dubbel chicken soep klaarmaken op de klassieke wijze (eventueel met meer water als je meer honger hebt). Als dit klaar is de soep aandikken met purree uit zo’n zakje.  Grote voordeel is dat je iets makkelijk iets meer of minder kunt klaarmaken. Soms neem ik nog één verse groenten mee die mee de pot in gaat. Ik dacht zelfs gehoord te hebben dat de Albert Hein purree met kruiden zou hebben. Smaakt altijd, en superlicht.

Eventueel beetje bij te kruiden/zouten naar eigen goesting.

Kan ook gemaakt worden met andere soepjes

Couscouskie:

Een knorr 4 fromage maaltijd klaarmaken in extra veel water (1 l ipv 500 ml) en hierin nog een extra bouillonblokje laten oplossen. Als alles klaar is het te veel aan water laten opnemen door couscous, effe laten staan, en klaar is couscouskie. Ook hier kan je de hoeveelheid couscous bepalen en dus een beetje naar u honger eten klaarmaken. Kan je ook met de andere maaltijden van knorr doen. Bouillon is echt wel nodig, anders is er te weinig smaak in. En ook hier kan je verse groentjes verwerken indien mogelijk.

Onbijt

Als ontbijt neem ik meestal crunch museli 175-200g met melkpoeder mee die al mooi voorverpakt zijn.

Niemand goede ervaring met brood te bakken “in the field” ??

Klaas

Sven
    Bijdrager

Debbie, ik gebruik de puree van delhaize. Daar staat idd 63 kcal op / 100g, maar dat is volgens mij per 100g bereid product (een “portie”). Merken adverteren liefst zo laag mogelijk in kcal, want de meeste kopers zijn geen hikers maar weight watchers… Het puree-poeder zelf is, als ik mij niet vergis, 360 kcal / 100g. Als dat 63 kcal was had er zeker “light” of “wonderproduct voor vermagering” opgestaan 🙂
    Je kan het trouwens nog wat optrekken door vollemelkpoeder (bv nestlé nido: 503 kcal) en boter of olie toe te voegen aan de puree.

De pasta, die doe ik in het water nadat de esbit is opgebrand. Zo kookt het gelukkig niet over. Lukt voorlopig alleen met extra fijne capellini of wokspirelli (beide van soubry).

Tomatenpuree bijdoen, dat is een idee! Dan zal het al veel beter smaken denk ik 🙂 Maar voor die tomatenpuree gebruik jij vast weer een droger?

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Dzjow, bedankt voor de link! Welke rijst gebruik jij dat hij smaakvol welt? En waarom gebruik je nooit pasta of puree? Qua kcal doen ze niet onder voor de granen. De granen zien er ook lekker uit!

Volkoren basmati rijst, maar naar verhouding eet ik nu niet zoveel rijstmaaltijden. Rijst breng je op smaak met bouillon. Met boekweit, gierst of spelt,… doe je dat net hetzelfde. Persoonlijk vind ik niets lekkerder dan één van die laatste drie zaken in een maaltijd.

Een gezonde evenwichtige voeding om langdurig over een langere tocht optimaal te blijven presteren zonder je fut te gaan voelen bereik je niet noodzakelijk door puur louter kcal op te drijven. Als het zo gemakkelijk was zouden we allemaal enkel maar olijfolie kunnen drinken en chocola eten. Er is meer nodig dan calorieën alleen. Wil pasta nu net zeer eenzijdige voeding zijn.

Trouwens, ik denk dat er deels mensen zijn die best graag wel wat lichaamsvet kwijt raken en niet het doel hebben om van een lange trektocht een atletische prestatie te maken. In dat geval, waarom zou je het aantal calorieën dan zo hoog mogelijk willen opvoeren? De meesten onder ons gaan niet maanden weg om een loeizware pulka over Antarctica te sleuren. Laat het je dus vooral smaken, dat is het belangrijkste. 😉

Debbie
    Sleutelbeheerder

Sven, je bent slimmer dan mij. Terechte opmerking over die puree 🙂

Die tomatenpuree drogen we inderdaad.

Ik koop overigens volle melkpoeder in het Bakkershuis in Gent, waar ik ook banketbakkersroom in poedervorm koop (héél lekker dessert).

Boekweit, gierst en spelt nog nooit geprobeerd, moet ik eens doen. Goeie tip, Joery!

Klaas, die namen alleen al zijn leuk gekozen. 😉

Sven
    Bijdrager

ivm die puree; finaal uitgetest op lentebivak. Ik at mijn buikje rond. Dit is mijn nieuwe favoriet.

Helaas de fout gemaakt om alle ingredienten in 1 zak te steken, waardoor mijn (kleine) mok volzat en ik niet meer kon roeren.

Mijn ingredienten waren;

* 85g puree (van delghaize. Ander merk kan ook, maar dan moet je wel melkpoeder toevoegen)
    * 15g parmezaan (in blokjes gesneden – kan ook een andere harde kaas zijn, bv pecorino of manchego)
    * 20g gefrituurde uitjes (merk carrefour – zelf frituren is nog beter)
    * 20g ontbijtspek (zelf gedroogd in oven – 18min op 200°)
    * 10g olijfolie

-> Goed voor 736 kcal

Maak niet dezelfde fout als ik, en verpak de puree apart van de andere ingrediënten. Dan kan je de puree makkelijk roeren (met de olie en water), om daarna de krokante topping toe te voegen (die dan ook krokant blijft).

Griet
    Moderator
    Aantal berichten: 48

Aha, dus dat zat er in die mini tas van jou : )
    Hier een simpel recept voor energieballetjes (die van op lentebivak):
    >>>> nodig:
    2 – 3 handen noten (bijv. Brazilnoten)
    wat gedroogde dadels of vijgen (vijgen = minder zoet)
    >>>> to do:
    1. men neme een hakmolentje
    2. dump de noten er in en fijn malen
    3. notenmaalsel er bijna volledig uit (laat er nog een eetlepel of 2 in)
    4. dadels ontpitten
    5. dadels in stukjes gescheurd in molentje doen
    6. Malen die handel tot plakkerige massa
    7. Notenmaalsel en dadelmassa kneden tot een deegje
    8. Voorproeven en ev. extra noot / vrucht toevoegen
    9. Balletjes rollen. Stoppen met “voorproeven” : )
    10. In plastiek zakje in rugzak stoempen.

Afhankelijk van de goesting en de verwachte energetische noden meer of minder noten toevoegen. Een beetje water kan eventueel ook, maar ik denk dat ze dan sneller slecht worden.
    Afgesloten in de ijskast blijven ze ongeveer 14 dagen goed. Bij warm weer vermoed ik wat sneller problemen, hoewel, ’t zijn echt alleen maar noten en droog fruit eigenlijk.
    Wie googlet op “raw food nut balls” of “raw vegan balls” vind ingewikkeldere varianten met kaneel, kokosolie, rozijntjes …
    Voorts voor vegetariërs zonder droogmachine misschien lekker:
    Pakjespuree
    + 50 gr verse spinazie = spinaziestoemp
    + Knorr tomatensaus in een pakje (gewoon heet water in je tasje over het poeder kappen en roeren werkt prima)
    + een hand crunchy Bicky ajuintjes
    = voor ongeveer 200 gr/man een smakelijk en semivers diner.

Dessert: Oxfam chococrunchy of mango cocos chocoladereep. Want die zijn gewoon fenomenaal lekker.

En voor tijdens de heenreis in de auto of op de trein: een kanon van een boekweitsmoothie.

Bijv. 2 bananen, 2 appelsienen, 1 mango en een goed hand overnight gewelde boekweit.
    Net voor vertrek thuis blenden.
    Opdrinken vlak voor wandelstart en lege fles in auto of vuilbak laten.
    (en fruitsnor afvegen : )

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 67)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.