HOME FORUM Materiaal en techniek Maaltijden – trekkingfood: jullie favorieten?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 67)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 18

Dag iedereen,

Op de pagina “voeding” (https://hikingadvisor.be/techniek-2/voeding/) staan heel wat nuttige tips om lekker en evenwichtig te eten tijdens een trektocht.

Toch had ik graag eens jullie ervaringen en tips hier gelezen:
    – Ga je voor de kant-en klare maaltijden? Zo ja, welke vind je het lekkerste?
    – Heb je eigen receptjes of maaltijdtips die je graag wil delen?
    – Droog je zelf je voeding of bestel je die ergens online? Welke ervaringen heb je daar mee?

Momenteel zijn we bezig met het samenstellen van een menu voor onze volgende trektocht. In het verleden hebben we al wel eens tegenvallers gehad op vlak van trekmaaltijden. De kant-en klare zakjes vinden wij meestal tegen vallen en dus proberen we iets origineler uit de hoek te komen, zonder daarbij teveel gewicht mee te sleuren.

Dit is alvast het menu voor onze volgende trektocht:
    Avond 1. Snelkookpasta (soubry: klaar in 3 minuten), groene pesto (van sacla: bestaat in zakjes die niet al te veel wegen) met verse mozzarella, spinazie en tomaat en parmesan
    –> De eerste avond zou de “zwaarste” maaltijd moeten zijn, die eten we eerst op zodat de rugzak al wat lichter is de volgende dag

Avond 2. Mousselinepuree (van de Delhaize want daar moet geen melk meer bij) met spekjes, overschot spinazie en worteltjes

Avond 3. Bakrijst met sluimererwten, gedroogde champi’s en rode-curry-pasta met kokosmelkpoeder (dat laatste is te verkrijgen bij de chinese supermarkt in Brussel centrum, waarbij de currypasta, nodige kruiden en kokosmelkpoeder samen verpakt zijn)

Avond 4. Noedelsoep gepimpt met algen, droge blokjes tofu, gedroogde champi’s en veel peper

Avond 5. AS adventure voedselzakje – babi saté
    –> minst zware maaltijd, blijft lang goed en makkelijk ineen te steken want tegen dan gaan we moe zijn

Een belangrijke tip: meet je drinkbeter af voor je vertrekt! Zo voorkom je dat je denkt dat je beker 250 ml bevat terwijl hij in werkelijkheid 400ml bevat en je dus bijgevolg puree-soep met drijvende zwanworsten moet opeten!

Kasper
    Bijdrager
    Aantal berichten: 140

Hallo Laure,

Wij hebben al verschillende merken van gevriesdroogd voedsel geprobeerd. Ik moet zeggen elk merk heeft zijn gerechten die er het lekkerst zijn. Zo vinden wij persoonlijk de volgende lekker van:

Mountain House: de spaghete bolognese en lasagne
    Trek’n Eat: Beef Stroganoff met rijst, Romige Pasta met kip en spinazie, Zalm Pesto met pasta, Pasta met Soja Bolognese, Wild Mushroom & Soja Ragout met pasta en de chocomousse is ook zeker een aanrader
    Real Turmat ( wel moeilijk vast te krijgen in België ) : Lapskaus, Kip curry en Rijst in basilicumsaus

Als ontbijt nemen wij tegenwoordig melkpoeder van de Globetrotter in Nederland mee met in combinatie cruslie

Peter
    Bijdrager
    Aantal berichten: 31

spagetteria zakjes van knorr (1-2 personen) zijn goedkoop, enkel wat water erbij en nog redelijk smaakvol na een lange dag.

Van Globetrotter heb ik al enkele maaltijden geprobeerd, maar daarvan vond ik de smaak toch een beetje vreemd. Wel leuk dat alle ingredienten appart verpakt zijn.

Fuizion, duur, enkel via engelse webshop. Zeer smaakvol, soms misschien iets teveel gekruid. Zitten nog grote stukken vlees/groenten in zodat het na bereiding niet enkel een papje is. De zakjes zijn 110 gram, wat naar mijn ervaring na een zware dag stappen toch een beetje te weinig is. Desertje voorzien 😉

Aiki noodles nemen we soms ook wel eens mee om te combineren met iets anders (bv rijst)

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 991

Onderweg geen culinaire hoogstandjes en daarom vrees ik weinig bij te kunnen dragen.
    Heel lekker maar eigenlijk te duur (tot 9 euro voor een één pers. portie) zijn de reeds genoemde real turmat produkten (te koop bij basecamp in Nijlen)
    De laatste tijd terug overgeschakeld op Adventure food/Travel lunch. Heb genoeg aan één persoon porties omdat ik eenmaal het pakje leeg is dit nog eens vul met enkele pakjes royco minuut soep, couscous en kokend water.
    Dergelijke gebruikte zakjes zijn trouwens veel beter, steviger als je zelf je gedroogd voedsel wil prepareren zonder je pot vuil te maken.
    Ik zou geld kunnen sparen als ik gewoon twee persoons porties zou kopen die ik dan zelf deel. Zo ver ben ik nog niet gegaan.
    Laatst kwamen de grootverpakkingen van Mountain House bovendrijven op hiking-site. Goed voor groepen
    http://www.noodzaken.nl/noodrantsoenen-c-122.html

Kasper
    Bijdrager
    Aantal berichten: 140

Ja ik kreeg de Real Turmat bij mijn voedselpakketten in IJsland. Heb dus rechtstreeks niet echt een gedacht wat deze kosten. Vond ze zeker prijzig om ze laten over te komen van Noorwegen. Goed dat ik het weet dan kan ik nog eens wat Lapskaus bestellen. Want dit is toch wel één van de topgerechten uit zakjes vind ik persoonlijk.

Laure
    Bijdrager

Het lijkt wel dat iedereen kiest voor de kant en klare trekmaaltijden. Logisch natuurlijk, want het is snel klaar, is compact, weegt niet veel en bespaart je een afwas.

Maar na een lange dag wandelen ben ik weleens kieskeurig en eet ik liefst iets met enige consistentie en natuurlijke smaken, bij voorkeur een maaltijd die ik thuis ook eet. Tijdens onze trektocht in Jotunheimen had ik door de vermoeidheid totaal geen eetlust meer: ik kon geen energy-reep, noten, worst of zakskesvoeding meer zien. Het enige dat me nog smaakte was de (aiki)noedelsoep met extra algen en champignonnen. Sindsdien proberen we dus wat inventiever te zijn. Het helpt natuurlijk ook niet als onze vrienden kei-fancy koken op trektocht en wij daar een trekmaaltijdzakje eten ondertussen (al zijn we dan wel snelste bediend!).

De tip om couscous en minute soep in het leegegeten zakje te doen is er eentje om zeker te onthouden!

@Kasper
    : is de melkpoeder van Globetrotter beter dan diegene die je in de supermarkten kan vinden?

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1055

Ik verkies nog altijd mijn eigen gedroogd voer. Wat meer voorbereiding maar wel nog een stuk smakelijker en goedkoper. 😉

LFone
    Bijdrager
    Aantal berichten: 154

Wij zijn dit jaar voor het eerst zelf ons voedsel aan het drogen en ik moet zeggen dat het tot nu toe erg goed bevalt. Een droogmachine hoeft niet duur te zijn maar er gaat wel best wat tijd zitten in experimenteren. Mijn favorieten zijn:

1. Kip kerrie met ananas en noodles (of rijst). Zelf kipgehakt, verse ananas en andere groentes drogen en vervolgens mengen met kokosmelkpoeder, kerrie en kruiden naar smaak.

2. Pasta met rode saus. Als basis neemt men een zakje Knorr spaghetti mix (poeder). Mager gehakt, paprika, champignon, ui, wortel etc. drogen. Pasta koken en vervolgens drogen. Alles mengen en er hoeft onderweg alleen nog maar water te worden toegevoegd. Klein zakje parmezaanse kaas mag natuurlijk niet ontbreken!

3. Chili con carne. Zelfde verhaal als hierboven; Knorr chili con carne mix met mager gehakt, zwarte bonen, kidney bonen, paprika, maïs, ui. Erg lekker met kant en klare tortilla’s.

We hebben slechte ervaring met stukjes aardappel drogen. Dit is bijna onmogelijk om weer te rehydrateren. Ook stukjes kip of vlees is lastig om weer “kauwbaar” te krijgen. Zelfgemaakte beef jerky is lekker om los te eten maar vind het niet zo’n succes in een gerecht. Gehakt gemengd met een beetje paneermeel neemt daarentegen heel gemakkelijk weer vocht op.

LFone
    Bijdrager

Kant en klare tortilla’s zijn overigens ook een aanrader als ontbijt of lunch ter vervanging van brood. Deze tip kregen we van een mede HRP loper. De eerstvolgende 10-daagse etappe zijn we toen van start gegaan met onder andere een voorraad tortilla’s, 1,5 kg Serranoham en een flink blok kaas. Plakje ham, kaas, oprollen en eten maar. Na 10 dagen had ik er nog steeds geen genoeg van!

Emiel
    Bijdrager
    Aantal berichten: 2

Wat bedoel je precies met die tortilla’s?
    Ik ben al een tijdlang op zoek naar een vervanger of aanvulling voor toerbrood, dat erg zwaar weegt en ook wel tegensteekt na een goeie week.

LFone
    Bijdrager

Ik bedoel tortilla wraps. Deze hebben de grootte van een pannenkoek en zijn al gebakken dus je hoeft ze niet per se op te warmen.

massimo
    Bijdrager
    Aantal berichten: 187

Leuk idee van die Tortilla’s!

Mijn dagrantsoen:
    Ontbijt 06:00 – 08:00 :
    Knusper Musli of Expeditie ontbijt van Adventure Food (recent zijn de verpakkingen groen geworden en kan je alle maaltijden in de zak zelf maken door enkel kokend water toe te voegen, de zilveren zakken kon dit niet altijd)

Eerste lunch 12:00:
    Globetrotter brown-keks. Kaal al lekker, wel altijd kapot. Heb bij groothandel grote dozen met kleine paté en nutella gekocht (hotel verpakkingen). 1 paté en 2 nutella per pakje keks. Weegt heel weinig en achteraf kan je de verpakkingen in elkaar duwen.

Tweede lunch: 16:00
    Vier uurtjes van Globetrotter of Bever keks. Bever keks zijn zwaarder dan Globetrotter keks maar het is iets meer en ze gaan niet kapot door een slimme (maar zwaardere) verpakking.

Avondeten 20:00
    Eet meestal Adventure Food (zelfde verhaal over de groene zakken). Vind de Gulyas denk ik het lekkerst. Chicken curry was te doen maar erg zout. Hutspotjes altijd lekker. Heb onlangs m’n eerste Globetrotter avondmaaltijd aangeschaft, nog niet gegeten, ziet er wel super uit met al die aparte ingredienten.

Af en toe sjouw ik ‘natte’ maaltijden van de dump. Kan erg lekker zijn, weegt wel het dubbele. Niet meer lopen of te snel slapen na het eten en altijd maagzuurremmers meenemen. Vette hap buiten de deur zeg maar… 🙂 De platte blikken met hamburger bevatten een hele hamburger, erg indrukwekkend, maar het blik is achteraf onhandig en scherp afval.

Elandstoof van Trek n Eat klonk episch maar was waardeloos. Smaakt precies hetzelfde als pasta bolognese van Adventure Food, namelijk naar cupasoup tomaat zonder croutons. En de croutons is daarin al het enige dat de moeite is…

Verder knats ik een halve reep chocolade per dag, liefst de meest luxe met alle toeters en bellen! Noten, rozijnen, alles er op en er aan. Zoals Andrew Skurka zegt, je kan vrijwel nooit teveel chocolade mee hebben.

Ik hoor enkel goede verhalen over de Real Turmat, zie wel dat het overal erg duur is. Binnenkort krijg ik een week lang tijdens de FJ Classic… 🙂

O en ik neem soms gedroogd fruit mee, weegt niets en eet half zakje per dag. Keer een grote partij ingekocht, weer eens wat anders en leuk dat je vitamine C binnenkrijgt enzo.

Laure
    Bijdrager

Een paar nieuwe ontdekkingen gedaan onlangs:

• In de carrefour verkopen ze een toastbrood dat wel 1 à 2 maand goed blijft (in plaats van de gebruikelijke week): Maxi Jax van Jaquet. Dat smaakt heerlijk met wat speculoospasta als ontbijt! Het is lichter dan toerbrood, wel zwaarder dan de zweedse Wasa-crackers.
    • Leverpastei van Zwan in aluminium vlootjes: keilicht en toch lekker! Tijdens de feestdagen vind je soortgelijke vlootjes met allerhande heerlijke patés

<div class=”irc_mutc”></div>
    • Bakrijst van Bosto: moet veel minder lang koken dan gewone rijst en is toch niet zwaarder
    • Snijbonen: licht, blijft lang goed en zorgt voor de nodige vitaminen als je graag verse groenten eet
    • Rio Mare tonijn met tomaat in een zakske: veel lichter dan de varianten in blik.

Iemand anders nog tips en ideeen?

bergkonijn
    Bijdrager
    Aantal berichten: 190

Voor de vriesdroog maaltijden. Niets met rijst. Dat krijg je gewoon niet goed gaar. Altijd met vlees. Ik ben niet vegetariër en ik vind maaltijden met vlees gewoon lekkerder.

Marsepein, met zoveel mogelijk % amandelen. Lekker en voedzaam vanwege die noten.

Ik heb me op aanraden van Debbie een droger van de colyshop gekocht. Nog geen spijt van gehad. Het vlees is met nog wel niet goed gelukt. Daar gebruik ik nu alle soorten salami voor.

Zelf gebakken toerbrood vind ik te zwaar. Ik hou van echt brood. Daarna zijn die tortillas een vervanging. Wel altijd koffie om de dag te beginnen. Senseo padje en warm water erop.

Gedurende de dag; gezouten nootjes, marsepein, twix, mars, snicker, salami, kaas, chocolade,…

’s Avonds vriesdroog maaltijd of zelfgedroogde dingen. 1 2persoons vriesdroog maaltijd gaat altijd mee als noodrantsoen.  Ebly, spaghetti, … Rijst hier ook niet want dat moet echt lang koken.

Voorbeeld

DSCF1686

Salami, spaghetti, een blikje tomaten concentraat, gedroogde ajuin, paprika, en nog wat groenten. Afwerken met wat parmezaan schilfertjes. Hier zit ook nog een kruidenmix bij. Zout, oregano, basilicum, …

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1055

Als aanvulling op Gerlinde, neem ik ook geen rijst meer mee omdat het langer moet koken. Tegenwoordig doen we altijd couscous en bulgur mee (liefst voorgekruid) en mixen we dat met gedroogde groenten en vlees/vis/kip. ‘k Moet toegeven dat er op ons vlees en kip ook nog beet zit omdat we nu alles gewoon laten garen in heet water. Vis is minder een probleem, en spaghetti bolognaise lukt ook omdat het al eens klaargemaakt is vooraf en daarna gewoon terug wordt gerehydrateerd.

Puree nemen we niet meer mee wegens veel te weinig kcal, kijk maar eens op de verpakking en vergelijk dit met andere soorten.

Ook ongekookte spaghetti nemen we niet mee tenzij we lokaal moeten herbevoorraden en dit het enige is dat ze te koop aanbieden… Als je die echt goed wil klaarmaken, moet je het water laten doorkoken en je kookpot kookt heel snel over. Je kan pasta natuurlijk ook gewoon laten garen, maar bon, we zijn dus geen grote liefhebbers. 🙂

’s Morgens eten we muesline met rozijnen en zelf gedroogde appels, die we oplossing in water met melkpoeder. En onderweg houden we het op suikerwafels, fruitrepen (van onze bioshop in de buurt) en ev. mars/snickers.

Gewicht en compactheid zijn voor ons belangrijke criteria, vandaar dat sommige zaken niet meer meegenomen worden vb. zelf gemaakt toerbrood. Eigenlijk proberen we alles zo droog mogelijk mee te nemen, door het zelf te drogen (vb. groenten, vis) of droge zaken te kopen (vb. gevriesdroogde soep, muesline). Niets nat dus.

In de winter nemen we trouwens ook pemmikan mee, die we online aankopen op http://www.pemmikan.de/ (website werkt blijkbaar voor ’t moment niet).

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 67)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.