HOME FORUM Materiaal en techniek Lichte staande brander

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1050

Ik ben op zoek naar een lichtere staande brander voor in de zomer (als vervanging van onze zware maar kwalitatieve Primus Easy Fuel Duo). Enkele opties die ik al spotte op http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/gas.html:

– Fire Maple FMS-117T Remote Gas Stove (98 gr)

– Fire Maple Volcano FMS-118 Remote Gas Stove (146 gr)

– Primus Express Spider Gas Stove (198 gr)

Nu, ik ben niet zo goed in het inschatten welke brander ik best kies. De lichtste is misschien niet de meeste efficiënte qua verbruik, waardoor de winst in gewicht verloren gaat.

Daarnaast vraag ik me af hoe compatibel deze branders zijn met diverse merken van gaspatronen. Primus lijkt op diverse patronen te werken (ook campingaz) maar wat met Fire Maple?

Iemand tips of ervaringen?

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 376

De genoemde branders van Fire Maple zijn nog maar recent op de markt dus veel gebruikservaringen zullen er nog niet zijn. Fire Maple werkt zeker niet op Campingaz. Fire Maple is trouwens Chinees design en Chinese makelij. Dat wil dan wel eens onderdoen voor perfectie. De 117T is een 3-seizoensbrander door afwezigheid van een voorverwarmingsbuisje. Als het naar het vriespunt gaat zit je met deze brander met dezelfde ongemakken als een rechtopstaande brander.

De 118 is vrijwel hetzelfde design als de 117T met verschil dat hier nu wel een voorverwarmingsbuisje is aangebracht. Maar uit eerste ervaringen op BPL blijkt dat het voorverwarmingsbuisje wat te dik is en slechts kort door de vlam gaat waardoor je er goed op moet letten om de brander voldoende voor te verwarmen met gasvoeding alvorens over te gaan op vloeibare voeding, zoniet zou hij beginnen sputteren doordat regelmatig wat vloeibaar gas de branderkop in wordt gespuwd. Het aanvoerslangetje loskoppelen en een dunne metaaldraad in de brandstofleiding van de brander stoppen zou dit kunnen verhelpen. Maar goed, met je gasblik rechtop blijkt hij wel goed te werken en dat is vooral waar je hem voor lijkt te willen gebruiken. Los daarvan zou ik toch eerder opteren voor de 118 (maar dat is natuurlijk een persoonlijke keuze) omdat deze breder inzetbaar is. Heb je toch eens koud weer in de zomer, lente of herfst kan je nog altijd je gasblik omdraaien en moest hij vlot en betrouwbaar blijken te werken in de winter kan hij misschien je benzinebrander op termijn vervangen.

Aan de Primus zal wellicht niet veel aan te merken zijn. Merk op dat er wel een groot verschil is in de breedte van de pothouders tussen de twee merken.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 951

Een aanvulling mbt de FMS-117T zoals het ter sprake kwam in een recent artikel
    “Recent Developments in Canister Stoves” (BPL)
    is dat de onderkant van de centrale kolom waarop de brander is gemonteerd op dezelfde hoogte komt als de voet waardoor ook zwaardere potten door de poten gedragen kunnen worden.
    Verder zou ik mij niet ongerust maken in een verschil in efficiëntie tussen de verschillende gasbranders.
    Roger Caffin zegt verder dat voor “upright stoves” er niet zoveel gewicht meer te winnen gaat zijn in de toekomst. Hij ziet het gewicht van de “remote canister stoves” wel nog verder dalen. Binnenkort komt er hier een artikel over.
    Ik ben benieuwd

Arvid
    Bijdrager
    Aantal berichten: 88

Hey Debbie,

Ik heb zo’n Primus Express Spider. Tenzij er iets is veranderd aan het ontwerp, is deze enkel geschikt voor schroefblikjes. Wil je ze gebruiken met Campinggaz heb je zo’n Edelrid adapter nodig.

Voorlopig is de brander nog maar 2 keer gebruikt: vorige zomer in de Chartreuse en in november in Luxemburg. Beide keren misschien een lichte nachtvorst gehad, maar het was in ieder geval niet koud genoeg om de brander echt te testen.

Voordeel: door de flexibele darm en pivoterende koppeling met de regelknop en blikje is de brander gemakkelijk te gebruiken met de “omgekeerde blikjes” methodiek. Je krijgt je blikje dus echt tot op de bodem leeg.

Nadeel:de brander heeft een smalle vlambasis (denk bunsenbrander). Het is me daardoor niet gelukt om zonder aanbranden havermoutpap te maken in mijn standaard inox trekkingspotjes. Zelfs niet met de brander heel voorzichtig op bijna uit. In het midden van de pot wordt alles meteen gloeiend heet, maar de warmte verspreidt niet genoeg naar de rand. Misschien iets om rekening mee te houden aangezien je zelf gedroogd eten gebruikt?

Misschien dat dit probleempje met aluminium potten wordt verholpen? In ieder geval lukt het me wel pap te maken op deze brander in combinatie met een Primus EtaPower pot (aluminiumpot met heat exchanger en titanium anti-aanbakcoating).

ivovm
    Sleutelbeheerder

Ik heb het niet verder nagekeken of er nog meer ervaringen zijn maar enkele jaren geleden kwamen er wat alarmerende berichten over de express spider in ‘pruttel stand’
    http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/forums/thread_display.html?forum_thread_id=30789
    Arvid heeft een punt
    De breedte van de vlambasis is mogelijk wel een aandachtspunt als je echt wil gaan koken maar dan nog blijft de brander een onderdeel van een heel systeem (zijn conclusie dat aluminium beter scoort dan inox is juist). Wat off topic maar volgens mij krijg je de havermout/melkpoeder ook wel gaar door er kokend water op te gieten en dan een tijdje te laten staan. Het bewaren van gebruikte verpakkingen buitensportvoeding is een goed, licht alternatief voor een tweede pot om gerechten te laten nagaren
    Als we het hebben over verlagen van het gewicht versus verbetering van het rendement
    Volgend artikel (waarvan ik mij afvraag of BPL ermee eens is dat dit zomaar te lezen is) is vind ik boeiend om eens door te nemen. Vanuit verschillende richtingen kunnen er conclusies uit worden getrokken.
    http://www.cirdan.no/PDF/Tester/SOLSUMO.pdf

LFone
    Bijdrager
    Aantal berichten: 154

Ik heb geen ervaring met “remote canister” branders maar ik zou me zeker geen zorgen maken over de Chinese kwaliteit van Fire Maple. Ik heb nu 2,5 jaar de FMS-116T en de kwaliteit en afwerking is bij mijn exemplaar perfect. Alleen het o-ringetje voor aansluiting op het gasblik heb ik een keer vervangen.

Met adapter hebben we deze ook veelvuldig gebruikt op Campingaz patronen.

Debbie
    Sleutelbeheerder

Voorlopig de aankoop van een Fire Maple nog uitgesteld naar volgend jaar (kwestie van ons budget wat in de gaten te houden), maar ’t is zeker nuttig om deze ervaringen te lezen. Bedankt!

Siegried
    Bijdrager
    Aantal berichten: 7

Hey Debbie,

Heb je dan die primus express spider gas stove gekocht? Ik had in september de primus eta express gekocht, en de brander ervan is al kapot. ’t Was een eindereeks dus ze herstellen/vervangen hem niet meer… Ik had het al snel gehad met kookpot op gasbidon zetten, dus ik mis m’n kapotte vuur niet echt. Ik heb wel nog van dat eta express pakket een super potje met van die vinnen onderaan, dus aanbrandproblemen zou ik er niet mee hebben.

Dus moest je ‘m gekocht hebben, ben je er nog gelukkig mee? Er staat op dat ie maar voor 3 seizoenen is maar in principe kan je gasbidon omdraaien en is er zo’n voorverwarmingsding aan waardoor je ‘m wel kan gebruiken in de winter toch? Arvid, heb jij hem ondertussen in de winter getest?

ivovm
    Sleutelbeheerder

Probleem met de primus express spider lijkt mij te zijn dat de gas knop fout staat wanneer je de bus omdraait, je de bus al een stuk hoger moet hangen om hem stabiel te houden. De knop van een kovea spider stove staat dan een stuk gunstiger en is gemakkelijker te bedienen. Op het eind van http://ivovanmontfort.blogspot.be/2017/04/sarek-4-materiaal-overpeinzingen.html heb ik wat ervaringen van die laatste gepost.

Arvid
    Bijdrager

Dag Siegried,

Zoals Ivo al aangeeft, staat de gasknop niet echt ideaal geplaatst om het blikje omgekeerd te gebruiken. Stabiel krijg je het wel met wat stenen of andere dingen die je bij de hand hebt, alleen kan je ondertussen de toevoer niet bijregelen (niet dat ik dat in de praktijk veel doe). Als er sneeuw ligt, is het natuurlijk helemaal geen probleem 🙂

Ik moet wel zeggen dat ik de brander nog nooit in echte winterse omstandigheden heb gebruikt. Hoogstens Ardennen rond het vriespunt (kan ook al genoeg zijn om een gewone brander te laten sputteren, dus ik zie niet in waarom er problemen zouden zijn bij echte koude). Moest ik een nieuwe kopen zou ik uitkijken naar één met een bredere vlambasis.

Misschien niet onbelangrijk om te vermelden: ook gasbranders hebben soms onderhoud nodig. Het sproeikopje dat het vloeibaar gas in de voorverwarmingsbuis of naar de branderkop spuit, kan verstopt geraken. Gewoon het sproeikopje doorprikken met een naald (bij een benzinebrander doe je dit quasi dagelijks), en de brander werkt weer als nieuw.

Ik snap niet goed waarom je eta express niet gemaakt/vervangen zou worden. Ook al is het eindereeks, je hebt recht op 2 jaar garantie (minimale garantieperiode opgelegd door EU). Ik zou toch minstens een te-goed-bon proberen te versieren.

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 781

Ik snap niet goed waarom je eta express niet gemaakt/vervangen zou worden. Ook al is het eindereeks, je hebt recht op 2 jaar garantie (minimale garantieperiode opgelegd door EU).

Hoe is de brander stuk gegaan ? Als dat niet door jou komt, dan lijkt mij dat inderdaad een duidelijk geval van garantie. Eindereeks maakt niet uit. Sommige merken geven zelfs een ander, nieuwer product als het jouwe niet meer beschikbaar is.

Debbie
    Sleutelbeheerder

Hey Siegried,

Ik heb uiteindelijk geen nieuwe staande brander gekocht omdat mijn huidig exemplaar alleen maar zwaar is maar verder goed werkt. Enfin, af en toe komt mijn besparingsmodus ook naar boven. 😉

Als ik solo moet koken vb. op bivaktochten dat ik begeleid, dan heb ik wel intussen een pocket rocket van MSR, maar dat is dus een brander die je bovenop een bidon schroeft.

Groeten,

Debbie

P.S. Ge begint al te klinken als een hiker met wat materiaalexpertise. 😉

Siegried
    Bijdrager
    Aantal berichten: 7

Merci voor de reacties!
    Ivo, dat is wel echt niet zo snugger van Primus dan! De kovea ziet er dan wel net iets minder stabiel uit op het eerste zicht dan de Edelrid Opilio?

Arvid, ik vind het ook maar raar dat ze hem niet kunnen herstellen. Maar ik heb er een tegoed bon voor gekregen dus eigenlijk komt het mij nog perfect uit. Had aan 50% dat vuurtje gekocht (van 120 naar €60) met dat vinnenpotje erbij dat op zich al €50 kost. Wegens lompheid gooide ik al eens pot en water van het vuur en deze winter heb ik een eerste wintertrekking gedaan (en ’t was tof, dus op naar de volgende),  dus zou een staande brander alleen maar voordeliger zijn voor mij. Nu heb ik een bon van €60 gekregen die ik dan kan inruilen voor aangenamere gasbrander, en m’n vinnenpotje heb ik nog!

Ik heb helemaal niets speciaals met de gasbrander gedaan, plots gaf ie alleen nog maar een heel klein vuurtje waarop er na een halfuur nog niets opgewarmd is, en de warmteregelaar deed niets meer.

Debbie, ik let goed op tijdens je tochten hé, nu nog leren wandelen zonder vallen en ’t is compleet!

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 4 maanden geleden door  Siegried.
    • Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 4 maanden geleden door  Siegried.
    Arvid
    Bijdrager

Enkel een klein vlammetje nadat je een paar keer je pot hebt omgestoten? Grote kans dat de sproeikop verstopt is geraakt. Kijk eens in de manual (§7. Maintenance en Fig 3) hoe je je vuurtje moet demonteren en de sproeikop schoonmaken.

ivovm
    Sleutelbeheerder

Ik zou net als Arvid eerst eens zien of er geen verstopping is. Als je hem in eerste instantie niet uit elkaar wil halen moet je de warmteregelaar eens helemaal open zetten en dan met alle kracht eens aan de toevoerleiding beginnen zuigen. (niet met de longen alleen want dat gaat niet krachtig genoeg, eerder met mondholte en alle spieren eromheen) Mij is het al een paar keer gelukt om een sputterende brander terug tot leven te wekken.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.