HOME FORUM Materiaal en techniek Lichte donsslaapzak

12 berichten aan het bekijken - 46 tot 57 (van in totaal 57)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 326

Ganzen blijven ganzen. Hun pluimen evolueren zo snel niet hoor 😉

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 783

De ganzen evolueren inderdaad zo snel niet, maar het donsselectieproces misschien (waarschijnlijk) wel.

massimo
    Bijdrager
    Aantal berichten: 187

Sorry voor late reactie.

Sven, dit is zonder bivakzak onder een tarp in A frame opstelling, alle kanten aanzienlijk los van de grond. De drilite tijk van mijn slaapzak houd de wind prima buiten, terwijl de windz o wel goed de condensatie en respiratie kan afvoeren.

Ik maak ook regelmatig een opstelling met 3 vlakken aan de grond en 1 open en dat ervaar ik niet echt warmer.

Merk wel dat met mijn tarptent, de duomid van Ivo of voorheen mijn ME AR UL 2 dat het een pak warmer kan zijn wanneer je de boel afsluit. Maar liever slaap ik met de wind door mijn systeem, los van het afvoeren van vocht vind ik het ook prettig in mijn gezicht te voelen dat ik buiten slaap. 🙂

Woubeir, een goed punt dat ik altijd weer in overweging neem wanneer ik voor mezelf of iemand anders naar slaapzakken aan het kijken ben. Veelal overweeg ik dat het niet zo nodig is, vaak zijn DWR behandelingen in de praktijk bijna net zo effectief, aangezien je met beiden toch niet vol in de regen of de nattigheid kan liggen. Maar wanneer ik terugkijk op een aantal situaties dat ik het nodig had ben ik achteraf toch erg blij dat ik het had en de +/- 200 gram extra kan ik wel mee leven. Al zou ik het voor een hoogzomer slaapzak (tot 200-250 gram dons, zeg maar een slaapzak die je rond het vriespunt al thuislaat) nooit een dergelijke tijk nemen. Maar zo’n specifieke slaapzak heb ik niet, met die temperaturen slaap ik ook gewoon in mijn Glacier 500.

Ik heb geen probleem met een lager ademend vermogen, ik ervaar dat waterdicht/ademende systemen goed werken wanneer een lichaam in rust doch warm is. (in tegenstelling tot bij activiteit)

Wat ik wel merk is dat slapen met een té warme slaapzak funest is. Wanneer mijn slaapzak droog, warm en lofty in de morgen is, is die van mijn vriendin vaak klam en de dons wat ingezakt. Ik vermoed dat dit komt doordat mijn lichaamswarmte de oppervlaktetemperatuur van de tijk beter warm kan houden dan wanneer er meer isolatie tussen mij en de tijk zit en daardoor zowel het afvoeren van vocht als het droog houden van buitenaf aanzienlijk bevorderd wordt. En dat nog naast het zweten wanneer je slaapzak véél te warm is.

Woubeir
    Bijdrager

Massimo,

Maar wanneer ik terugkijk op een aantal situaties dat ik het nodig had ben ik achteraf toch erg blij dat ik het had

Natuurlijk kan dat zijn nut hebben, maar de vraag is of je ALTIJD zo’n tijk wil voor die paar keer dat je dat effectief ook nodig hebt ? En dat is dan aan elk apart om dat uit te maken.

Wat ik wel merk is dat slapen met een té warme slaapzak funest is. Wanneer mijn slaapzak droog, warm en lofty in de morgen is, is die van mijn vriendin vaak klam en de dons wat ingezakt. Ik vermoed dat dit komt doordat mijn lichaamswarmte de oppervlaktetemperatuur van de tijk beter warm kan houden dan wanneer er meer isolatie tussen mij en de tijk zit en daardoor zowel het afvoeren van vocht als het droog houden van buitenaf aanzienlijk bevorderd wordt. En dat nog naast het zweten wanneer je slaapzak véél te warm is.

Inderdaad, té warm is nooit goed. En wat je eigenlijk zegt of wil zeggen, is dat het dauwpunt (= punt waarop condensatie optreedt) nooit IN de isolatie mag liggen en dat gebeurt dus wel in een té warme slaapzal.

Luuk
    Bijdrager
    Aantal berichten: 88

Gister mijn Cumulus Lite-line 200 (verlengd en met lichte overstuffing) binnengehad.  Ziet er allemaal netjes uit, inclusief stufzak  en opbergzak. Gewicht van de slaapzak zit op 592gram (let wel dit is de verlengde versie) en zou een comforttemperatuur moeten hebben van ongeveer 7/8 graden, dit gaan we uiteraard nog testen.  Enige puntje van kritiek is dat ik de footbox, wat aan de kleine kant vind, maar dit komt misschien ook omdat mijn winterslaapzak een wat grotere footbox heeft. Hier valt echter wel prima mee te leven, prijs kwaliteit, is op het eerste oog, prima in orde!

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 991

Er was hierboven een zin die mij bezig hield

Woubeir schreef:
    <Inderdaad, té warm is nooit goed. En wat je eigenlijk zegt of wil zeggen, is dat het dauwpunt (= punt waarop condensatie optreedt) nooit IN de isolatie mag liggen en dat gebeurt dus wel in een té warme slaapzak.>

met het gevaar dat het lijkt op muggenzifterij maar vooral bedoelt om mijn inzicht te vergroten dat ik erop terug kom.
    Volgens mij is het niet zo absoluut als het daar staat neergeschreven en is het verhaal genuanceerder.
    Soms zijn de omstandigheden zo dat je interne condensatie (door de damp van het lichaam) niet kan vermijden hoe dik of dun de donslaag ook is. Tenzij je maatregelen als een VBL toepast.
    Ik heb het dan niet over de condensatie van de waterdamp door de omliggende buitenlucht op de buitentijk bij afkoeling. Dan zie je soms dat rond de borst de buitentijk droog kan zijn maar klammig aan de voeten. De warmte van het lichaam (romp) kan in sommige gevallen dit soort condensatie verdrijven.
    Voor echt winterse toestanden is het volgens mij een ander verhaal
    Ergens tussen de pakweg 36°C langs de binnenkant en pakweg -20°C langs buiten(om maar iets te noemen) zal de damp condenseren en geabsorbeerd worden door de isolatie (dons kan meer vocht absorberen dan kunststof). Het is wel zo dat bij een te warme slaapzak het lichaam meer gaat transpireren en er meer interne condensatie op zal treden.
    Over het algemeen wordt inderdaad wel aangeraden om relatief ‘fris’ te slapen maar een te krap berekende dons slaapzak verliest bij langere tochten geleidelijk een deel van zijn isolatie (als hij niet ‘uitgedroogd’ kan worden) zodat je misschien wel in de problemen gaat komen. Het voordeel van een iets warmere slaapzak is dat je wat meer buffer hebt als je de mogelijkheid niet hebt om hem uit te laten drogen.

Woubeir
    Bijdrager

@Ivo

natuurlijk is die uitspraak een vereenvoudiging. Heel bewust gedaan want de werkelijkheid is veel complexer om dat gewoon in een enkel zinnetje of een paar regels neer te schrijven. Je moet dan rekening houden met temperatuurgradiënten, vochtigheidsgradiënten, relatieve en absolute vochtigheid, dikte van je isolatie, het hygroscopisch en hydrofiel/hydrofoob karakter van je isolatie, … Geen mens die er zich dan aan waagt om precies te berekenen waar er condensatie kan optreden. Software die dat wel enigszins kan, bestaat nog niet lang (en dan heb ik het niet over die simplistische en gratis online-calculators).

Idealiter ligt het condensatiepunt buiten je slaapsysteem of kan je het geregeld drogen. Maar in situaties waar de kans op drogen klein is en de kans reëel is dat je condensatie in je slaapisolatie krijgt, dan wordt best gekeken naar hoe je dat kan aanpakken.

Kijken naar hoe dat in bvb. de bouw gebeurd, is dan niet zo slecht. Daar wordt men geconfronteerd met gelijkaardige problemen: welke isolatie en hoeveel, condensatie en hoe die te  minimaliseren. Eén van de oplossingen is dampopen bouwen met voldoende isoleren. Niet iedereen is daar van overtuigd (en da’s nog licht uitgedrukt), maar waarom dit de te volgen piste is, begrijpen velen niet omdat je natuurlijk eerst het concept moet snappen en moet nadenken over het hoe en waarom en dat kunnen velen niet (weet ik uit ervaring, keer op keer). Er kan wel condensatie optreden, maar de dikke isolatie zorgt er voor dat dit in de buitenste laag van die isolatie is terwijl de dampopen constructie er voor zorgt dat die condensatie kan drogen. Hoe dampopener, hoe groter en sneller de droogcapaciteit.

Pas dit op je slaapsysteem toe. Dampopen en hoe meer hoe beter, dus de meest dampopen tijk die ook nog bescherming geeft tegen externe weerselementen, lijkt de beste keuze. Verder, voldoende isolatiecapaciteit. Hier is een probleem want als dit puur dons is, kan die vocht absorberen. Mogelijke oplossing daarvoor: een aparte laag met synthetische isolatie daarover.  Door de dikke isolatie heb je de meeste kans op condensatie in die laag en aangezien die een stuk hydrofober is dan dons, verkort die hopelijk nog de droogtijd en wordt het isolerend vermogen hopelijk maar minimaal aangetast. En is het toch te warm, dan kan je kledij uitdoen of die laag verwijderen.

Natuurlijk, die extra laag weegt ook en gaat meer wegen naarmate de temperaturen lager zijn. En nu de moeilijkheid: wanneer weegt dat extra gewicht nog op tegen de hoeveelheid condensatie en minder comfort ? En dan is het handig om te weten dat hoe lager de temperatuur, hoe minder vocht lucht kan bevatten en hoe minder er kan condenseren (ik meen mij 3 of 4 keer minder te herinneren). Dan dus wordt het afwegen of het extra gewicht van dat dampopen systeem nog opweegt tegen een dampdicht zoals bvb. een VBL.

Nu, dit is niet van ‘het is zo’ dus als iemand bedenkingen heeft of omstandigheden kent waarbij dit niet lijkt te kunnen werken, post gerust .

Woubeir
    Bijdrager

A propos, met dat dampopen systeem kan je zelf in je slaapzak een donsjas dragen zonder dat die klam wordt. Mensen die dat doen in een VBL, mogen gerust aangeven welke ervaring zij daarmee hebben.

docsje
    Bijdrager
    Aantal berichten: 31

hallo kasper ik heb net volgende besteld http://www.carinthia.eu/bags/en/shop/30000/Airpack+Ultra/?card=1154 ik denk qua gewicht en prijs ik wel goed zit . nu ik zal deze uitvoerig testten en zal er dan een beknopte review van plaatsen

berreman
    Bijdrager
    Aantal berichten: 19

Ik heb sinds 2013 de Cumulus quilt 450.

Ik heb hem op een drie tal tochten in de zomer uitgeprobeerd.

Telkens onder een tarp. Ik ben meestel van het kouwelijk type, maar ik heb tot heden toe absoluut geen kou gehad! Een tip wat betreft de quilt. Het valt absoluut te overwegen om de quilt met een pand dons extra te verlengen!. Ik ben aan 1.81m, maar vind de basisversie aan de korte kant.

Nu kijk ik uit naar een slaapzak voor mijn vrouw. geen Quilt, gewone mummy.

Weet er iemand wat de wachttijden bij cumulus tegenwoordig zijn?

Luuk
    Bijdrager
    Aantal berichten: 88

@berreman Nadat Cumulus het geld binnenheeft hanteerden ze bij mij 4 weken, dat was op 30 april, 20 mei had ik mijn (verlengde)slaapzak binnen.

steve
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 177

Wij hebben afgelopen week in de Zwitserse Alpen de Cumulus Lite Line 300 uitgetest. Telkens onder de tarp. Koudste nacht was -1˚C, en beiden geen greintje koude gevoeld. Integendeel, we hadden de capouchon nog niet eens om en de ritsen waren niet volledig dichtgesnoerd. Eerste indruk alvast positief.

Besteld op 19 mei bij het Slovaakse Outdoorline, 3 dagen later in de bus.

Temperature characteristic:
    Comfort temperature: 4˚C
    Limit temperature: 0˚C
    Extreme temperature: -15 ˚C

Gewicht op de weegschaal = 650gr

Cumulus Lite Line 300

Het Belgische Mounteqshop gaat Cumulus introduceren met 15% korting.

12 berichten aan het bekijken - 46 tot 57 (van in totaal 57)
  • Het onderwerp ‘Lichte donsslaapzak’ is gesloten voor nieuwe reacties.