HOME FORUM Materiaal en techniek Lichte donsslaapzak

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 57)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 39

De lite line ziet er wel mooi uit. Ik ben zelf op zoek naar een 3-seizoensslaapzak die nog prima is rond het vriespunt maar die ook niet té warm is ( ik wil met name zomertrekkings maken in o.a. Noorwegen/IJsland).

@kasper
    : ik vroeg me af wat inmiddels jullie ervaring is met de cumulus lite line?

@LFone
    : je schreef dat je jouw slaapzak groter hebt laten maken en die van je vriendin kleiner, is het dan nog steeds mogelijk om ze aan elkaar te ritsen? En zo ja, wat voor matjes gebruiken jullie dan, kun je die ook op een handige manier aan elkaar maken waarbij je allebei nog comfortabel kunt slapen?

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 783

Qua vulgewicht voor -5 °C:

voor 900 FP dons ± 410 gram dons

voor 850 FP dons ± 440 gram dons

voor 800 FP dons ± 480 gram dons

voor 700 FP dons ± 600 gram dons

voor 600 FP dons ± 740 gram dons

(opgelet: EU FP en niet VS. Is die aangegeven. doe die -7 % om de EU FP te krijgen)

Geen waterdichte tijk, ook niet in een tent. Mijn slaapzak heeft er geen en echt geen probleem, al jaren. En ja, je beperkt het ademend vermogen met zo’n tijk. Niet alleen hoeveel je zweet is van belang, ook (en belangrijker) de luchtvochtigheid.

massimo
    Bijdrager
    Aantal berichten: 187

Ik kan mij niet vinden in de hoeveelheden die hierboven aangegeven worden. Bovendien is dit erg persoonlijk, maar er spelen meer factoren, zoals constructie en donsverdeling. Een slaapzak zonder cold spots heeft nog aanzienlijk meer warmte vastgehouden zodra de koude uurtjes aanbreken. Let hierbij op pasvorm kap (zowel functioneel als prettig, als hij vervelend zit gebruik je hem niet), goede tochtstrips en of de baffles er in slagen om de dons op de plek te houden.

Ik ben zelf vrij ‘gemiddeld’ in hoe warm ik slaap, mijn vriendin heeft meer dons nodig en mijn maten vaak minder. Maar wanneer ik in mijn 675 CUIN (EU) slaapzak met 500 gram dons lig (ME GLacier 500 2012), lig ik in een 2 persoons tent (met tweede persoon) toch echt wel cosy tot een graad of -5 in enkel mijn onderbroek en de kap niet aangesnoerd. Met kleding of een geimproviseerde kruik moet dit nog flink op te rekken zijn indien noodzakelijk. Met deze slaapzak heb ik afgelopen zomer in zweden en noorwegen bijna 3 weken als een koning geslapen.

Onder een open tarp veranderd het enorm, daar haal ik met functioneel ondergoed, fleece, col en muts zo’n -5.

Mijn vriendin is een echte koukleum, die neemt haar met 250gr gevulde donsjas mee bij +6, maar slaapt in een 675 CUIN EU dons slaapzak met 850 gram dons en veelal is -5 hierin echt te warm voor haar (in een tent, onder open tarp is goed te doen)

Dan mbt een waterdichte tijk. Onlangs ben ik voor mezelf achter het nut gekomen, aan de Zweedse kust lag ik twee nachten in erg vochtige omstandigheden, dikke mist dankzij temperaturen boven het vriespunt op een laag sneeuw. De situatie ervoer relatief erg koud. Aangezien ik windstil in een enkellaags tent lag was de condensvorming extreem, tot plasjes water aan toe in het grondzeil in de ochtend. Wanneer ’s nachts af en toe een briesje opstak regende de condens letterlijk van het zeil naar beneden. En daarnaast is het altijd net wat veiliger wanneer je regelmatig water smelt/kookt/eet vanuit je slaapzak.

Enfin, na een 50-60 nachten met deze slaapzakken (en inmiddels ook andere donsslaapzakken) adviseer ik bij een 750 EU CUIN zo’n 500 gram dons wanneer je in een tent ligt, bij een open tarp (in de zomer in noorwegen en zweden niet zo handig in mijn ogen) ga je beter een trede zwaarder.

Sven
    Bijdrager
    Aantal berichten: 326

Ha Massimo!

Vraagje: Wanneer je schrijft “onder open tarp”; is dat met of zonder bivakzak gerekend? En tarp tot op de grond afgesloten? Of wat mag ik mij erbij voorstellen?

Woubeir
    Bijdrager

De hoeveelheden hierboven zijn conservatieve, gemiddelde hoeveelheden voor een man en komen uit modellen die het resultaat zijn van opgaven door fabrikanten. De één zal het met minder kunnen stellen; een ander heeft meer nodig. Inderdaad erg persoonlijk, maar dat zijn temperatuuropgaven altijd. Maar liever constateren dat wat minder dons ook warm genoeg was dan afgaan op de waarden van een fabrikant die bv. een slaapzak van 0 °C aangeeft, maar achteraf concluderen dat de slaapzak toch echt niet voldoet.

En een waterdichte is echt niet nodig en een normale tijk met goede DWR kan dat ook. Of ga je de keuze voor een waterdichte tijk laten bepalen door de misschien kleine kans dat het effectief nuttig kan zijn ?

Luuk
    Bijdrager
    Aantal berichten: 88

Ik heb zojuist de Cumulus Lite line 200 + extra dons (wilde tussen de lite line  200 en 300 in gaan zitten) + verlengde versie besteld (ik ben helaas net te groot voor de standaard maat), totale kosten €216,- inc verzenden. Totaal gewicht: ongeveer 600gram. Ik was op zoek naar een goede maar enigszins betaalbare (zomer) dons slaapzak. Ik ben benieuwd naar de kwaliteit maar als ik de verhalen op internet mag geloven zit dit wel goed. Ik heb in mijn zoektocht veel gevonden, maar allen te duur of anders, te zwaar. Met de prijs kwaliteit kan ik prima leven.

Woubeir
    Bijdrager

<p>500 g FP 750 komt volgens mijn model neer op -3,3 °C</p>
    <p> </p>
    <p>@Luuk</p>
    <p>die Liteline 200 is voor Cumulus goed tot 4°C, maar volgens mijn model tot ± 7 °C.</p>

Luuk
    Bijdrager

Even iets verder klikken @Woubeir dan zie je dat Cumulus een comfort temperatuur van 9 graden aanhoud en een limiet van 4. Ik kijk liever naar de comfort temperatuur. Ik heb wat extra dons genomen dus zit lager als de 9 (rond de 7 als het goed is). Hier kan ik hem ook gebruiken in een wat frissere lente/zomer nacht.

Woubeir
    Bijdrager

@Luuk

je weet dat die comforttemperatuur eigenlijk uitgaat van een pop die een vrouw simuleert ? 😉

En laat het ontwerp van die Liteline effectief overfill toe ?

Luuk
    Bijdrager

Gelimiteerde overfill was mogelijk.

En is die pop een koukleum, en heeft die pop wat vetjes op zijn lijf, waar kwam de kou vandaan, ik bedoel maar, je moet ergens vanuit kunnen gaan Woubeir, rekenmethodes zijn ook niet 100% accuraat, althans het rekenen wel, alleen je weet nooit of het dons wat erin gaat wel echt 850 cuin is, althans niet van te voren 😉

Gezien de reacties van anderen waren de comforttemperaturen redelijk correct. Dus ik ben daar vanuit gegaan en dat is voor mij afdoende. Ik denk dat ik ermee uit de voeten kan, zo niet zit ik er goed naast 😀

Woubeir
    Bijdrager

Dat is inderdaad waar. Iedere reken- en meetmethode is niet 100 % perfect en moet dan ook worden bijgestuurd wanneer nodig. Ook temperatuurswaarden volgens EN13537 zijn zo. Te vaak wordt geclaimed dat met EN13537 de finale doelstelling is bereikt. Dat is niet zo. Het is inderdaad een verbetering, een duidelijke zelf, maar meer is het ook niet.

Vandaar dat ik liever met vulgewichten werk. Zeker ook niet 100 % perfect, maar je moet ergens beginnen.

Sven
    Bijdrager

EN13537 en de formule van Woubeir zijn, denk ik, vooral een maatstaf. Hoe je die maatstaf vertaalt naar je eigen comforttemperatuur weet je alleen door ervaring. En ook die ervaring ontbreekt mij nog een beetje, waardoor ook ik me soms onzeker ga voelen: “ga ik in mijn slaapzak wel -4 halen?” bijvoorbeeld.

Woubeir, je weet ook dat cumulus US-waarden gebruikt voor zijn fillpower?

Woubeir
    Bijdrager

Welk model ook is inderdaad maar een maatstaf. Hoe dat vertaalt moet worden naar jezelf, weet alleen jijzelf. Of het nu gaat over temperatuurswaarden, ademend vermogen, … , maakt niet uit. Ik heb bv. een donsjas die volgens mijn berekeningen warm zou moeten zijn tot ±  -2,5 °C en die ik zelf pas overweeg als het pakweg naar 0 °C toe gaat (en ik ben een levende kachel die die jas tot zeker -10 °C  warm vindt), maar mijn vrouw verlangt er al naar beneden pakweg 15 °C.

Over welke FP Cumulus gebruikt, dit:

There are two basic standards for the determination of fill power: American and European. The following is worth paying attention to when comparing available products, because it often causes some confusion. American 850 cuin corresponds to European 800 cuin. At Cumulus we use European standards.

Sven
    Bijdrager

Dat is nieuw voor mij, die nota op de website. Maar 850 EU fillpower blijft ongeloofwaardig klinken voor mij. Ik denk nog steeds dat 800 EU het hoogste is (buiten eider dons gerekend) en in US 850. Met een recente verandering van het meetsysteem in Amerika kunnen ze die 850 US nu verkopen als 900 US. Afin, dat is wat ik ervan begrepen heb.

Woubeir
    Bijdrager

Goh, een fabrikant biedt zelf slaapzakken met 900 EU (970 VS) FP aan. Het blijft sowieso soms gewoon aannemen wat ze zeggen. Pakweg 20-25 jaar terug was 750 FP bijna onaards.

Het meetsysteem voor FP in de VS is inderdaad enkele jaren geleden gewijzigd met hogere FP-waarden dan vroeger als resultaat.

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 57)
  • Het onderwerp ‘Lichte donsslaapzak’ is gesloten voor nieuwe reacties.