HOME FORUM Materiaal en techniek Lichte donsslaapzak

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 57)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 10

Ik heb een rab alpine 600 en heb een rab alpine 200 gehad, (het alpine model is zoals de neutrino endurance). Van de 600 zeer tevreden, superslaapzak !. Dit is men slaapzak dat ik meestal gebruik en ik denk dat ik er al 200 nachten mee gedaan heb. Een 400 zou in de meeste gevallen ook voldoende zijn, maar dan kom je soms wat te kort in de winter. Maar in jou geval kan je dan je TNF gebruiken.

De 200 was een goede zomerslaapzak, maar had soms wat last van koude plekken doordat de dons niet mooi verdeeld is. Volgens mij is dat omdat 200 g dons in een slaapzak toch wel net iets te weinig is. Je hebt minimaal 300 g nodig, tenzij de temperatuur boven 10° is, dan maakt dit niet veel uit.

Voor mij lijkt de ideale combinatie een neutrino endurance 400, en iets stevigers voor in de winter (900 a 1000 g dons).

Kasper
    Bijdrager
    Aantal berichten: 140

Mijn TNF zal ik niet snel meer gebruiken dit is geen donsen slaapzak. Ik heb een Marmot winter slaapzak. Ik hoop rond een gewicht van 1000 gram te bekomen. Maar ik ga me dan Rab toch nog eens goed bekijken.

Kasper
    Bijdrager

Raden jullie eigenlijk een slaapzak met een waterdichte buitenshell aan. Bij mijn vorige slaapzak raadde ze het af omdat deze veel minder goed ademen. Ik twijfel tussen de RAB NEUTRINO ENDURANCE 400 en de NEUTRINO 400. De laatste is veel lichter maar deze heeft geen waterdichte Shell.

massimo
    Bijdrager
    Aantal berichten: 187

Hi Kasper,

Heb zelf een slaapzak met Drilite tijk (de eerder besproken Glacier 500):
    http://www.mountain-equipment.co.uk/the_gear/sleeping_bags_technology/fabrics/

Ik had hier goede reviews over gelezen. Mijn persoonlijke ervaringen zijn ook erg positief, transpiratievocht kan prima door de tijk heen komen. Ik transpireer erg veel, maar heb er nooit meer of minder problemen mee gehad dan met een donsslaapzak zonder waterdichte tijk. Zoals altijd gewoon in de ochtend de slaapzak luchten indien mogelijk. De waterdichte tijk heeft mij meermaals droog en warm gehouden wanneer ik meer aan de elementen was overgeleverd dan mij lief was, zoals onder een lek dak en tijdens een storm waar het bij vlagen door een kleine opening mijn tarp in regende of bij morsen bij het drinken van water. Maar dit zijn dingen die je eigenlijk moet voorkomen door juist te handelen of een bivakzak mee te nemen.

En daar zit het hem in – verwacht absoluut geen vervanging van een bivakzak. De naden zijn naar mijn weten nooit getaped op dit soort slaapzakken en daardoor komt het daar bij voldoende druk vroeg of laat alsnog naar binnen, zij het erg langzaam. Het water dat van mij af loopt en tussen de banen van mijn Exped achterblijft komt sowieso naar binnen zodra je er op gaat liggen. Daarnaast wordt je ook nat wanneer je tegen een nat tentzijl/tarp aan ligt.

Ik ben erg tevreden met de performance van mijn waterdichte tijk, maar je moet er dus niet teveel van verwachten. Het is een geruststelling na het maken van verkeerde keuzes of geklungel, maar ik ga niet in de open lucht liggen omdat ik geen bivakzak nodig heb. En dit kost wel extra gewicht en geld. Bij de aanschaf van een volgende slaapzak zal ik het minder waarde geven in de afweging, al kan het mij wel over de streep trekken om voor een bepaald model te kiezen wanneer gewicht en prijs niet veel hoger zijn dan andere modellen.

Kasper
    Bijdrager

Het verschil in gewicht is allicht niet veel groter meestal een kleine 100gram extra.
    Maar simpel is het allemaal niet vind ik. Ik heb namelijk ook al gehoord dat je beter zonder deze waterdichte dijk neemt. Omdat deze veel sneller droog zijn. Als het een Rab zou worden twijfel ik tussen de 400 en 600 versie.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Als je met een tent rondtrekt waarin je onvermijdelijk nogal redelijke condensatie hebt zodanig dat een deel van de nattigheid op je slaapzak belandt en wanneer je daarbij dan redelijk lange tochten maakt door streken waar je perioden kunt hebben dat het vaak dagenlang vochtig en nat blijft (ik denk aan Ijsland, Schotland, Scandinavië) waarbij het vrijwel onmogelijk is om je slaapzak te laten drogen, dan kan je goed baat hebben met een tijk uit endurance om beter te voorkomen dat het dons in je slaapzak niet te nat wordt en blijft.

In de meeste andere gevallen, en zeker onder een ruime tarp waar je zelden problemen krijgt met afdruppelende condensatie, volstaat quantum. Dus voor onder je trailstar Kasper, is de gewone Neutrino goed genoeg.

Kasper
    Bijdrager

Wij slapen wel in een innertent onder de Trailstar maar deze is wel enorm goed verlucht eigenlijk maar 50cm cuben voor de rest volledig mesh. Zou je dan nog steeds de gewone Neutrino aanraden?

En welke temperatuurwaarde zou jij voor een 3 seizoensslaapzak aanraden rond vriespunt of zou je toch zorgen voor tot de -5 graden te kunnen gaan. Want ik slaap normaal altijd in mijn boxershort en t shirt. Dus in principe als ik het koud zou krijgen kan ik mijn thermisch ondergoed aandoen.

Kasper
    Bijdrager

Ik heb ondertussen mijn slaapzak gekozen en besteld. Het is de Rab infinity 500 geworden. Bij outdorado had ik een korting van 25%.

Nu zoekt mijn vriendin alleen nog een slaapzak ze gaat de mijne eens proberen maar we hebben schrik dat hij misschien te groot is. Raden jullie dit aan een te grote slaapzak? Ze is 1m64 en de slaapzak is persoonlengte 1m95. Kent er misschien iemand enkele vrouwenmodellen van rond de -2 à -4 en liefst onder de 1 kilo. De infinity 500 weegt namelijk 820 gram en daar wilt ze nu natuurlijk ook in de buurt van zitten. 😉

LFone
    Bijdrager
    Aantal berichten: 154

Wij zijn erg tevreden met onze slaapzakken van Cumulus; relatief goedkoop, licht en je kan dingen laten wijzigen naar wens. Zo is die van mij langer gemaakt, die van mijn vriendin korter en hebben we gekozen voor een Pertex Endurance buitentijk. Ook hebben we de ritsen aan tegenovergesteld kanten zodat beide slaapzakken aan elkaar kunnen worden geritst en je een tweepersoons megaslaapzak hebt.

Wij hebben de Lite Line 400 en deze wegen bij ons 790 en 780 gram.

Kasper
    Bijdrager

@ LFone

Ik heb juist een mailtje naar Cumulus gestuurd voor een offerte van een Lite Line 400 maar dan iets korter. Hoe groot is je vriendin dan weet ik of het mogelijk is om deze te laten maken.

LFone
    Bijdrager

Mijn vriendin is 1,68 m. Ze maken de slaapzakken alleen per “baffle” korter of langer en een baffle is 11 cm. De Lite Line is tot 1,85 m dus bij een baffle minder is hij tot 1,74 m.

Ik moet wel zeggen dat de gewichtsbesparing echt minimaal is, maar alle beetjes helpen!

Kasper
    Bijdrager

Ja we doen het ook niet meten voor de gewichtsbesparing het inkorten. Maar ze vind het vooral te zot met een te grote slaapzak rond te trekken. Heb je toen veel moeten bijbetalen voor hem laten in te korten? En wat zijn eigenlijk de verzendingskosten tot in België?

LFone
    Bijdrager

Ik heb het even nagekeken en het inkorten koste toen € 10,-. Dit was in 2010. Verzendkosten naar Nederland waren toen € 14,-.

Kasper
    Bijdrager

Oké goed om te weten ik verwacht morgen een mailtje uit Polen.
    Ben eens benieuwd of ze gestegen zijn. Maar ik denk dat we dan een gepaste slaapzak voor haar gevonden hebben.

Arvid
    Bijdrager
    Aantal berichten: 88

Misschien wist je het al, maar bij de Nederlandse hiking-site zijn ze al voor de derde keer een groepsbestelling bij Cumulus aan het regelen. Kan interessant zijn qua kortingen…
    http://www.hiking-site.nl/prikbord/showthread.php?t=10732

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 57)
  • Het onderwerp ‘Lichte donsslaapzak’ is gesloten voor nieuwe reacties.