HOME FORUM Materiaal en techniek Lichte donsslaapzak

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 57)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 140

Hallo,

Ik ben op zoek naar een lichtere donsslaapzak met een comfort temperatuur van ongeveer -5 graden. Eentje voor mij en voor mijn vriendin. Op dit moment nemen we meestal onze veel te warme donsslaapzak mee. Hij gaat nog een 10 graden extra onder de nul. We hebben een synthetische van TNF maar deze weegt evenveel als onze donsslaapzak. En we vinden dons toch veel aangenamer slapen. Onze huidige donsslaapzak weegt rond de 1,5 kg denk ik.

Kan iemand een model aanraden misschien of een bepaald merk dat zeker eens de moeite is om naar te kijken?

Gr.
    Kasper

bendalf
    Bijdrager
    Aantal berichten: 10

Je kan eens kijken naar het poolse Cumulus. Momenteel kan je korting krijgen via een samen-aankoop hier of 10% korting via een uitverkoop.

veerle
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 115

ik ben tevreden van de alpkit pipedream
    heb zelf de 600 en 800

het probleem bij alpkit is dat je soms wat geduld moet hebben
    tot het product weer voorradig is, voor de rest geen klachten

https://www.alpkit.com/colab/review-product/pipedream

massimo
    Bijdrager
    Aantal berichten: 187

Ik ben erg tevreden met mijn ME Glacier 500, zie review:

Zelf gebruik ik deze met een Exped Downmat 7M. Onder een deels open tarp lig ik met merino wollen ondergoed, sokken en silk liner goed tot een graad of -7. Recent in een kleine tweepersoons tent in de wind gelegen met -7 en toen had ik het in m’n onderbroek zo warm dat ik de rits maar half open heb gedaan.

Is het te warm dan kruip ik in m’n silk liner en gebruik ik de slaapzak als deken, zo ben ik hete zomernachten in Frankrijk prima doorgekomen.

Temperaturen zijn natuurlijk persoonlijk, dit is enkel mijn ervaring. Houd er rekening mee dat het nieuwe model van deze slaapzak (2013 uitvoering) iets warmer zal zijn door een hogere kwaliteit dons (hogere CUIN) en wat verbeteringen mbt tochtkraag en baffles.

EDIT:
    Mountain Equipment biedt de mogelijkheid om de slaapzak gebruikt binnen 30 dagen na aanschaf om te mogen ruilen voor een warmere. Maw, kopen en testen en in het ergste geval wat bijbetalen voor een warmere. En met zoveel modellen als ze hebben lukt het altijd wel om een passende te vinden. Dit heeft mij toen over de streep getrokken voor dit merk.

Kasper
    Bijdrager

Bedankt Massimo voor de reactie ik ga het me zeker is bekijken. We waren ook nog aan het kijken bij het merk RAB. Iemand ervaring met deze slaapzakken?

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Geen ervaring mee maar die paar mensen die ik ken met een RAB slaapzak zijn daar toch tevreden mee en in het algemeen is RAB een hoog aangeprezen fabricant. Hun slaapzakaanbod bevat ook nogal wat variatie in tijkmateriaal en donskwaliteit alsook een onconventionele reeks met verticale baffles. Als een bepaalde slaapzak je aanstaat, waarom niet?

Kasper
    Bijdrager

Goed om te horen dat je toch een aantal personen kent die er tevreden van zijn. Ik vind de keuze van een slaapzak altijd nog al moeilijk. Wat ik me ook afvroeg is het normaal dat er haast elke ochtend wel ergens een pluim door het buitenstof steekt? Ik probeer deze wanneer mogelijk altijd terug te trekken langs binnen uit maar ligt dit aan de kwaliteit van de slaapzak?

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Wat ik me ook afvroeg is het normaal dat er haast elke ochtend wel ergens een pluim door het buitenstof steekt? Ik probeer deze wanneer mogelijk altijd terug te trekken langs binnen uit maar ligt dit aan de kwaliteit van de slaapzak?

Met de ultralichte tijken kan je dat hebben, zeker met Pertex Quantum GL. Na verloop van tijd zal dit normaal wel duidelijk moeten verminderen.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1055

Ivo heeft in Georgië de Rab Infinity 300 gebruikt en is er erg tevreden van. Er is trouwens nog geen enkele pluim door de tijk geraakt, wat bij mijn The North Face Blue Kazoo wel anders is. Mijn slaapzak is wel stukken warmer (en pakken zwaarder) dan die van Ivo. Ik twijfel dat ik warm genoeg zou hebben in die Infinity 300 maar bestaat ook nog een warmere (en duurdere) versie.

Kasper
    Bijdrager

Ja ik heb er eentje van Marmot er in Noorwegen hadden we toch dageljks wel een pluim die kwam piepen. Dan ga ik Rab zijn slaapzakken is doorpluizen. Er is zoveel keus he. Dat maakt de keuze alleen maar moeilijker 🙂

Kasper
    Bijdrager

De TNF Blue Kazoo valt nog mee eigenlijk vind ik. Hij zit zo rond het gewicht wat we aan hetzoeken waren. Lichter mag natuurlijk altijd 😉

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1055

De slaapzak is op mijn weegschaal 1320 gram en dan komt de compressiezak daar nog eens bij (alhoewel ik die niet altijd gebruik). Het blijft een vrij zware slaapzak en er bestaan veel lichtere exemplaren. Voor veel mannen zal de slaapzak iets te warm zijn.

Kasper
    Bijdrager

Ik heb zo eens bij Rab zitten kijken en er zitten wel enkele interessante modellen tussen. De Rab Infinity 500 en de Neutrino 600 lijken me wel wat. Nu ze maar eens wat vergelijken wat de verschillen juist zijn tussen deze twee.

bergkonijn
    Bijdrager
    Aantal berichten: 190

RAB quantum 600; super zak. Wel voor -10C gebruik.
    Ritst aan een alpkit pipedream. http://www.flickr.com/photos/themountainrabbit/4465430942/in/set-72157626469387660

Kasper
    Bijdrager

We willen graag rond de -5 uitkomen. De -10 komt de dicht bij de slaapzak die wel nu al in ons bezit hebben. Ik ben wel nog serieus aan het twijfelen tussen enkele modellen van RAB, Western mountaineering en Yeti. Mammut heeft ook 1 model dat ons wel intresseerd maar dit lijken mij precies heel smalle slaapzakken. Aangezien ik nog al eens graag op mijn zij slaap lijkt me dit niet zo ideaal.

Kent er misschien iemand een goede online winkel waar ik slaapzakken van western mountaineering zou kunnen bestellen. Of zijn er ook winkels van in België? Ik heb al gevonden dat de bever in Nederland ze kan bestellen. Maar dan moet ik naar de winkel zelf rijden om een bestelling te kunnen plaatsen.

Andere suggesties zijn ook nog altijd welkom 🙂

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 57)
  • Het onderwerp ‘Lichte donsslaapzak’ is gesloten voor nieuwe reacties.