HOME FORUM Materiaal en techniek Materiaalbesprekingen Lekkende lederen schoenen

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 5

Hoi,

Na 2 paar Gore-tex B/C schoenen die binnen het jaar lekten (en gratis vervangen werden), schakelde ik voor mijn laatste paar bergschoenen terug over op volledig lederen schoenen (Hanwag Yukon).

Ondanks grondig invetten van leder en naden gedurende de voorbije 2.5 jaar, lekken die schoenen nu ook.

1) dat lekken gebeurt vooral vooraan via de naad van de schoentong, in de stapplooi vooraan. Ik heb nochtans al heel wat vet in die naden gewreven. Er blijft daar vaak wat water staan als je door nat gras stapt. Is het een goed idee om PU lijm te gebruiken bij die problematische naden? (PU lijm wordt aangeraden bij trailrunners, maar ik vraag me af of dit bij volledig lederen schoenen wel een goed idee is?)

2) Ik liet de schoenen vollopen met water, en merk dat er ook water parelt op de stootrand van de schoen met het meeste vochtproblemen. Waarschijnlijk dat er via die weg ook water naar binnen komt, terwijl er daar niet direct een gestikte naad is die kan behandeld worden.
    Hoe neem ik dat lek het best aan? De stootrand is niet losgekomen, dus veel secondenlijm kan ik niet kwijt tussen leder en stootrand. Leg ik dan gewoon een laag sealer over de aansluiting van stootrand op het leer? Of zal dit snel loskomen?

Bedankt voor de tips!
    Ingrid

FrankB
    Bijdrager
    Aantal berichten: 231

Mijn (Goretex binnenwerk) Iowa Renegade schoenen lekken niet echt. Vele schoenen gehad (ook zwaar ingevette puur lederen), waarover minder tevreden.. Maar het oudere exemplaar van deze schoenen (ik heb nu nieuwe) lekt nu wel meer…. 100% blijvend waterdicht lijkt een utopie. En van vele factoren afhankelijk. Als je lange tijd in water staat zijn ook deze Renegades niet blijvend waterdicht.

Sommigen zweren bij lichtere schoenen…. en maken zich niet zo druk op nattere voeten. Ik wel.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 996

Ingrid,

ik heb ook geen mirakeloplossing voor je probleem. Leer is geen 100% waterdicht materiaal en zal uiteindelijk ook verzadigd geraken met water als je tussendoor niet kan drogen. Je zou getten kunnen dragen voor dat extraatje meer bescherming langs de voorkant. verder zal, als je geregeld de schoenen hebt ingevet toch geen hechting meer krijgen met PU coating. Ik zou er niet mee beginnen. Verder blijven naden, plooien, stiksels altijd wel een zwakke plek die je nooit helemaal kan vermijden. Smeer je teveel dan zit je ook met schoenen die niet meer zo goed ademen en ook het zweet vast houden. Net zozeer als wanneer het leer verzadigd is geraakt met water (en dan hoeft het nog niet te lekken) Voordeel tov gtx blijft dat ze gemakkelijker drogen (ook via de binnenkant). Daar zijn ganse discussies rond wel smeersel moet worden gebruikt. Ik weet er te weinig van maar in de tijd dat ik nog leder droeg gebruikte ik snoseal voor de behandeling van het leer.http://www.atsko.com/sno-seal-application-tips-and-instructions/

Vanaf het moment dat ik accepteerde dat schoenen lekken en met natte voeten lopen niet het eind van de wereld is, kwam er rust en ruimte vrij in mijn hoofd

FrankB
    Bijdrager
    Aantal berichten: 231

Het voordeel van mijn Renegades is (naast goede ondersteuning, en toch relatief(!) licht) de lederen buitenlaag met die gtx binnenkant. Die buitenkant behandel ik met Nikwax (op aanraden van de sportzaak) om het leer goed te houden en meer waterprotectie te geven. Bevalt me uitstekend. Beter dan de veel lichtere halfhoge Merell schoenen daarvoor. Die heerlijk liepen, redelijk waterdicht, wel wat minder, maar op langere afstanden/ met zwaardere bagage toch sneller vermoeide voeten (en sneller zwikkend, m.n. bij afdalingen).

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.