HOME FORUM Tussen pot en pint Leen gratis mijn duomid (kopie)

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 30)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 139

Mijn ervaring is dat Kiala, tenminste in Nederland, enorm snel en efficient blijkt te zijn. De gewone post, KPN, is ook sterk verbeterd vergeleken met een paar jaar terug.

Een stevige concurrentie, neem ik aan.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 996

Bedankt voor de link naar Kiala. Ga ik zeker nog gebruik van maken maar omdat Luuk in Nederland woont lukt het voorlopig nog niet via deze weg

massimo
    Bijdrager
    Aantal berichten: 183

De Duomid is weer bij Ivo. Het is inmiddels een tijdje geleden, maar alsnog wil ik graag mijn bevindingen met jullie delen.

Ik heb de Duomid op twee tochten gebruikt en er beide tochten met twee personen onder geslapen, zonder bivakzak, enkel met een grondzeiltje. Hoewel je er een kort tochtje met twee personen mee kan maken is het nogal onhandig dat het bed van de persoon bij de doorgang bij regen nat wordt wanneer je de doorgang opent, bijvoorbeeld voor ventilatie of omdat iemand even naar buiten wil om bijv. de blaas te legen. Voor één persoon met bivakzak lijkt mij dit daarentegen een ideale oplossing, of wanneer je een hond meeneemt lijkt het mij ook nog wel te doen.

De hoeveelheid ruimte is erg royaal voor het gewicht en ik was onder de indruk van Ivo zijn creatie.

Lastig is de stokhoogte die je nodig hebt om dit shelter goed op te zetten. De ideale stoklengte is niet haalbaar met een Black Diamond Trail wandelstok en toen ik op sneeuw bivakkeerde werd dit een uitdaging door het wat dieper wegzakken van de stok in zachte sneeuw. Twee stokken aan elkaar binden was de oplossing, maar ideaal is anders.

Tot op heden had ik enkel in/onder polyester shelters geslapen en zo kwam ik een aantal keren voor plezante (kuchkuch) verrassingen te staan… 🙂 Silnylon heeft de eigenschap dat het uitzet wanneer het nat wordt. Ik was de plastic zak voor mijn schoenen vergeten en had deze zodoende onder de rand geparkeerd voor de nacht, met de opening van de schoen naar binnen, maar door het inzakken van het materiaal in de regen liep al het water later die nacht precies mijn schoen in. Dat was lekker soppen de volgende dag… 🙂

Daarnaast sliep ik er twee nachten onder in sneeuw van de Zweedse Hoge Kust, waar het die dagen een paar graden boven het vriespunt was en daardoor extreem veel condensatie ontstond. Door het nat worden van het silnylon ging dit flapperen in het zachte briesje dat er stond en hierdoor kreeg ik een heuse lokale regenbui ín de Duomid… 🙂 Plassen water op het grondzeil, gelukkig heeft de waterdichte tijk van mijn slaapzak mij deze tocht van een prima nachtrust voorzien.

De Duomid was een flinke upgrade tov mijn 3×3 DD tarp, waarmee ik ontdekte dat ik echt een serieuze upgrade voor mijn shelter nodig had. Hierdoor heb ik na bovenstaande avonturen een Tarptent Stratospire 2 gekocht, waar ik tot op heden extreem veel plezier aan heb. Dit aangezien ik graag een binnentent wilde ipv een bivakzak en ik de noodzaak voor een van deze twee wel ontdekt had.

Al met al De Duomid van Ivo mij, behalve een aantal nachten op tocht, hierin uitstekende lessen geleerd en ik ben dankbaar voor de gelegenheid dat ik deze kon lenen. Ivo, bedankt!

Sven
    Bijdrager
    Aantal berichten: 322

Ondertussen ben ik op weg naar Ivo om de duomid op te halen. Ik ben erg benieuwd naar de avonturen die mij met deze tarp te wachten staan.

Ik plan een tocht met deze tarp in de Franse Ardennen en in Zuid Finland. Eind augustus Is de duomid weer beschikbaar.

theritz
    Bijdrager
    Aantal berichten: 7

Ivo, ik ben stiekem wel benieuwd of je jouw trailstar niet alsnog van de hand wil doen. Het model staat mij erg aan voor fietsvakanties, maar bestellen in de VS is duur en ik heb altijd ‘pech’ met de douane… Jouw versie ziet er keurig uit en ik houd wel van huisvlijt dus ik dacht het maar gewoon te vragen, nieuw als ik hier ben op het forum 🙂

ivovm
    Sleutelbeheerder

Maurits,

mijn trailstar doe ik niet van de hand, anders zit ik zelf zonder onderkomen.
    Die duomid kan je zonder probleem gebruiken voor een tijd. Probleem blijven de
    portkosten die je mij moet betalen (reken toch op 13 euro). Tenzij je met de fiets afzakt
    naar zoersel

theritz
    Bijdrager

Hoi Ivo, dank voor het aanbod. Ik begreep dat je uitleende om te proberen. Ben toch wel benieuwd wat je voor die duomid zou vragen mocht je er alsnog vanaf willen zien. Dan kan ik lenen met koop-optie, dat zou best wel eens wat kunnen zijn voor mij. Ergens denk ik dat wat jij vraagt en ik uit wil geven best wel eens aan kunnen gaan sluiten… In mijn voorsteltopic kwamen de mij bekende namen van SMD, MLD enzo langs maar allemaal import en dan ben je ook zo aan de beurt. Vanuit België heb ik dat probleem niet 🙂

Maar misschien wil je er helemaal niet van die Duomid af, dan heb ik echt verkeerd gelezen in wat oude topics.

ivovm
    Sleutelbeheerder

Maurits,
    ik heb de vraag wat laten liggen ivm de verkoop van die duomid omdat ik niet
    goed wist wat ik er mee moest.
    Ik zou Joery zijn advies volgen en eens zien of je je draai vindt in een gewone tarp. Ik heb er ooit een gemaakt en wil je best op weg helpen om zelf een in elkaar te steken. Waarschijnlijk zal er vanuit hikingadvisor wel nog eens een MYOG aktiviteit op poten worden gezet om mensen op weg te helpen.
    De duomid is een eerste proef geweest. Qua uitvoering zou het nu een stuk beter worden gedaan in de top vandaar dat ik enige schaamte voel om er geld voor te vragen maar voor Qua materiaal steekt er ongeveer 80 euro in.
    Als je er dat voor wil geven is het ok. Het aanbod blijft echter dat je hem gratis kan gebruiken zolang je hem met zorg, alsof het de eigen tent is, behandeld en ook weer terug naar hier stuurt.
    Met https://www.dhlparcel.be/nl is het wat goedkoper opsturen.

theritz
    Bijdrager

Ivo, dank voor de reactie. Ik ben niet helemaal onervaren en ik weet al wel dat een kleine tarp het voor mij niet gaat worden.  Een tarptent is zeker een optie, net als kleine tentjes. En ik ben geen MYOG materiaal omdat ik daar euh…geen affiniteit mee heb 🙂 maar vooral ook de tijd niet voor heb. Ik ga dan liever fietsen.

Ik heb zelf ook nog nagedacht over mijn eigen vraag. De twijfel welke richting ik in ga is intussen een stuk minder. Elke oplossing heeft zijn voor- en nadelen (universele waarheid als een koe) maar kleine UL tarps met bivy enzo zijn afgevallen. Dus ik leg mij neer bij meer gewicht en groter pakvolume. Dat kan een 3×3 tarp, een tarptent á la Duomid of Trailstar worden of misschien zelfs nog wat groters qua pakvolume. Dat krijg ik prima mee op de fiets. En dan kan ik ook nog de rest meenemen 🙂

Ik denk na over de duomid maar ik ga ‘m nu niet hierheen halen want met dit weer zal ik er toch niks mee doen terwijl iemand anders dat misschien wel wil.

ADexters
    Bijdrager
    Aantal berichten: 8

hoi hoi… Geld het aanbod nog om het tentje te lenen? Zoja, zou ik hem wel kunnen gebruiken van 25-29 maart… grtjs

ivovm
    Sleutelbeheerder

Arjan,

jouw vraag kwam iets te laat om nog te beantwoorden.

Een dag eerder zijn we naar Zweden getrokken.

Pas enkele uren terug thuis.

Misschien een volgende keer.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1048

Ivo, je bent dan toch thuisgeraakt. Hopelijk was het een mooie wintertocht.

Zou ik de duomid eens mogen gebruiken tijdens het Hemelvaartweekend? Ik vermoed dat je hem ook meeneemt naar het lenteontmoetingsweekend?

ivovm
    Sleutelbeheerder

Sarek zijn we niet ingetrokken. Het weer deed te gekke sprongen en het was moeilijk om alle schoenen droog te houden. Met de Padjelantaleden tussen Ritsem en Kvikkjokk hebben we een goed alternatief gevonden.

Ik breng de shelter zeker mee.

Eva G
    Bijdrager
    Aantal berichten: 1

Ik nam Ivo’s DuoMid mee op een 6-daagse door het prachtige elbezandsteengebergte (op de grens tussen Duitsland en Tsjechië).

De eerste dag kon ik de tarp niet echt strak opstellen, dat ondanks het verlengstukje dat ik aan mijn wandelstok (max. hoogte 135 cm) kon bevestigen. De dagen daarna ben ik dan actief op zoek gegaan naar stenen (dikte steen ongeveer 15 à 20 cm), waarop ik dan mijn wandelstok + verlengstuk op plaatste. Op deze manier leek de tarp het beste opgesteld. Het verlengstukje was dus best wel handig, Ivo, waar heb jij dit stukje gevonden / hoe heb je dit gemaakt?

Dit was tevens ook mijn eerste ervaring met tarp + bivakzak. Ik gebruikte mijn veiligheidsdeken als  “onderzeil”. Niet het meest ideale, wat zou ik hier als alternatief voor kunnen gebruiken?

Uiteindelijk kan ik best wel met een tevreden blik terugkijken op de ervaring. Hiken met een tarp brengt een groot gewichts(en plaatsbesparend) voordeel met zich mee. Ik ben wel nog steeds heel nieuwsgierig naar de tarp ervaringen in iets mindere condities: regen, wind, sneeuw,… maar het smaakt alvast naar meer, bedankt Ivo!

ivovm
    Sleutelbeheerder

Eva,

verlengstuk was gewoon een stukje buis van een kapotte wandelstok die net over de punt schoof. Voor langere lengtes, en je hebt de tweede wandelstok niet elders nodig kan je je wandelstokken aan elkaar maken.

Genoeg ideeën te vinden hoe dat aan te pakken. zie bv https://backpackinglight.com/forums/topic/17864/

In principe heb je onder een bivakzak geen extra onderlaag nodig. Bij ruwe ondergrond en om de bivakbodem te beschermen zou je polycree (google) kunnen gebuiken als lichtste oplossing. het is een soort krimpfolie die je ook vind bij raamisolatie, isolatiefolie (google eens op thermo cover). Let erop dat die folie enigszins krimpt onder warmte. Je zou op de hoeken wat duck tape(of andere tape) kunnen plakken. Tussenin steek je bv een klein stukje van een pet-fles wand waar je met een priem een gat in brandt. Zo heb je een goed afspanpunt (bv met 3mm elastiek) om het zeil te fixeren. Zie bv volgende foto om het principe te begrijpen: https://backpackinglight.com/wp-content/uploads/bpfed/17-1.jpg   Eender welke schilders folie is ook wel te gebruiken. Of tyvek (de soft versie neemt minder volume in). Anderen maken een “bathtube” uit silnylon of uit het wat zwaarder, minder glijdende pu- grondzeil (extremtextil) zie bv http://outdoorsmh.blogspot.com/2012/12/myog-bathtub-floor.html

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 30)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.