HOME FORUM Wandelgebieden Kungsleden winter

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 27)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 10

Hallo hallo,

Ik wil volgende winter (ja, nog lang dus) mijn eerste wintertrekking doen. Ik ben helemaal verliefd op Scandinavië en dat leek mij dus ook de perfecte keuze. Na wat googlen kwam ik uit bij Kungsleden. Nu enkele dagen later ben ik op dit forum terecht gekomen en vond ik het topic ‘winterbestemmingen’. Hier vond ik Kungsleden terug bij bestemmingen voor ervaren winterhikers…

Nu is mijn vraag: onderschat ik Kungsleden echt zo hard en kan ik beter een andere locatie zoeken? Rekeninghoudend met het feit dat ik pas in de paasvakantie zal gaan (dus al iets zachtere weersomstandigheden), dat ik van plan ben om de paden gewoon te volgen van Abisko tot Nikkaluokta en dat ik zal slapen in de hutten (dus niet kamperen).

Alvast bedankt!

Gijs

Thomas
    Bijdrager
    Aantal berichten: 93

als het constant mooi weer is, zal je niet veel problemen ondervinden op dat traject, zeker niet als je gewoon in de hutten overnacht. Het is maar als het begint te (sneeuw) stormen dat het een ander verhaal wordt. Alleszins staan er redelijk wat hutten op het traject, normaal gezien heb je halverwege elke dagetappe ook een schuilhut.

Heb je veel ervaring met andere soorten tochten? Wij kunnen hier moeilijk je niveau en kunde en ervaring inschatten natuurlijk. Ik denk dat het, mits goede voorbereidingen en ene realistisch beeld van de gevaren en noodscenario’s, wel moet lukken. Maar dat moet je uiteraard voor jezelf beslissen.

Gijs
    Bijdrager

Thomas, mijn vorige ervaring:

• 5 dagen Tour du Chaillol, Haut-Alpes
    • 7 dagen Ring of Kerry, Ierland
    • 7 dagen Jotunheimen, Noorwegen (met tent en 4 dagen solo)
    • 5 dagen Pyreneeën, regio Orlu

I.v.m sneeuwstormen: ik veronderstel dat GPS een must is voor zo’n tocht? In een sneeuwstorm kun je je toch niet oriënteren met kaart?

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1001

Gijs,
    ik zou op zijn minst komende winter wat tochten doen korter bij huis al is het maar om jouw kleding op punt te zetten.
    Best ga je dan met de tent ook al wil je in hutten overnachten.
    Zo doe je wat extra vaardigheden op om met gure omstandigheden om te gaan.
    Ja, bij weersverandering kan de wind daar lelijk huishouden, heb ik zelf mogen ondervinden vorig jaar.
    Goed idee om minstens de coördinaten van de verschillende hutten op te slaan.
    Met de tent kan je nog altijd beslissen om het voor die dag bekeken te houden.
    Dat voordeel valt weg als je de hut moet halen.
    Nu ga ik ervan uit dat ze je wel op de hoogte kunnen houden van het komende weer eenmaal bij een bemande hut.
    Je zal moeten beslissen op welke manier je je wil verplaatsen.
    Sneeuwschoenen of ski’s?
    Wat psychologisch bij mij goed heeft gewerkt is om de tocht eens te lopen in een ander seizoen.
    Lopen door een herkenbaar landschap ervaar ik als geruststellend ook al zijn de omstandigheden compleet anders. Best doe je dat dan ook met de tent.
    Eén april ga ik ook weer die kant uit.
    Omdat de vaardigheden van mij toch ook nog niet optimaal zijn blijft het toch een spannend gebeuren. Weinigen die vertrekken zonder dat ze enige twijfel voelen achter hun vel.

erph
    Bijdrager
    Aantal berichten: 55

Rekeninghoudend met het feit dat ik pas in de paasvakantie zal gaan (dus al iets zachtere weersomstandigheden), dat ik van plan ben om de paden gewoon te volgen van Abisko tot Nikkaluokta en dat ik zal slapen in de hutten

Dat zijn goede omstandigheden, daarop hoop je, maar je kan/mag er niet altijd op rekenen. Het kan 10 graden kouder zijn dan je verwacht, je kan verkeerd lopen, het kan nacht worden terwijl je enkele uren van de dichtstbijzijnde hut verwijderd bent…

Een manier die ik gebruik om hiermee om te gaan is om maar één nieuwigheid per tocht te introduceren. Dus ofwel de eerste wintertocht, ofwel de eerste tocht van 2 weken ipv 1, ofwel … Één nieuwe parameter, en al de rest binnen de comfortzone houden. Wat Ivo bijvoorbeeld ook doet door in extreme omstandigheden een tocht te gaan lopen die hij in zachtere omstandigheden al kent.

wim_depondt
    Bijdrager
    Aantal berichten: 65

In mijn professie bestaat een gezegde: stel eenzelfde vraag aan tien juristen en je krijgt tien verschillende antwoorden. Misschien geldt hetzelfde voor dit forum

Deze winter kon ik een deel van de Kungsleden verkennen – als onderdeel van een ruimere tocht – met name het deel Abisko-Sälka.

Ik deel het advies van Thomas: ‘mits goede voorbereidingen en ene realistisch beeld van de gevaren en noodscenario’s, wel moet lukken’
    Een tent zou ikzelf niet meesleuren, en gaan voor de hutten. De voordelen wegen ruim op tegen de nadelen: lekker warm, comfortabel, gezellig. Last but not least: een zware rugzak of pulka is dan niet vereist. Het overgrote deel verblijft er s ’winters overigens in de hutten.
    De hutten liggen +/- om de 15 km, dus doenbaar (uitzondering: Abiskojaure-Alesjaure: 20 km, maar er ligt een rudimentaire noodhut in het midden van het traject, waar je eventueel wat kan bekomen – of in extremis overnachten – in geval van slecht weer).
    Overvalt slecht weer je tijdens een etappe, dan laten die afstanden  toe om te overwegen om (a) door te zetten dan wel (b) terug te keren. Of er kan uiteraard voor vertrek reeds beslist worden om gewoonweg een dag in de hut te blijven. En ja, stormweer kan onverwacht midden op een etappe opzetten.

Een gps zal slechts in extremis nodig zijn: om de +/- 40m staan grote, permanente palen die de route aanduiden. Daarenboven gaat het betrokken deel van de Kungsleden quasi steeds door brede valleien.  Maar het kan alsnog een nuttig instrument zijn als het echt gortig wordt. Op Wikiloc vind je een gpx-track: http://www.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=2700779

À propos, het zal er druk tot heel druk zijn tijdens de Zweedse Paasvakantie. Maar een plaats in de hut wordt wel altijd gegarandeerd (alhoewel dat soms een matras op de vloer betekent).

Aangezien het de eerste keer is zou ik het materiaal volgende winter wel uittesten op een koude & winderige dag op de Hoge Venen of Vogezen. Een klassieker: handschoenen of kaarten die wegvliegen bij rukwinden.
    In de hypothese dat je nog met materiaalvraagstukken zit zou ik spontaan voorstellen om eerst een paklijst op te maken en die te bevragen op dit forum. Een eerste belangrijke keuze die misschien nog niet gemaakt is: quid sneeuwschoenen of ski’s. Mijn advies, zeker voor dat deel van de Kungsleden: tourlanglaufski’s, zonder twijfel, ook indien nog geen ervaring. Het zal stukken sneller én efficiënter gaan dan sneeuwschoenen. Bij vertrek vanuit Abisko is er maar één noemenswaardige afdaling waar tourlanglaufervaring nodig kan zijn: de Tjätja pas. Maar desnoods kan je het steilste stuk er te voet afdalen (de sneeuw zal in april hoogstwaarschijnlijk al voldoende geconsolideerd zijn).

Gijs
    Bijdrager

Bedankt voor de reacties!

Van wat ik er al had over gelezen dacht ik inderdaad ook dat het wel moet lukken, mits juiste voorbereiding. Ik ga zeker wat korte tochten maken in de buurt om mijn materiaal te testen. (doe ik trouwens ook met nieuw zomermateriaal). Ik ben mijn paklijst aan het samenstellen en zal die binnenkort ook posten ter “evaluatie” 😉

Merci voor de gpx-track, heel handig! Zal het er echt ZO ZO druk zijn? Ik verwacht wel wat volk, maar toch geen overrompeling zoals in de zomer?

In eerste instantie wou ik met sneeuwschoenen gaan omdat dit meer “mijn ding” lijkt te zijn (ook al heb ik nog geen enkele ervaring met sneeuwschoen noch tourlanglaufski’s en is dit dus puur een veronderstelling). Ik weet dat sneeuwschoenen meer inspanning vragen maar zou je ze ook effectief afraden voor dat stuk? Of ben je gewoon een heel groot voorstander van de ski? 🙂

ivovm
    Sleutelbeheerder

Gijs,

niet twijfelen en ga voor de ski’s.
    Ik was vorig jaar ook met zero ski ervaring naar Sarek
    getrokken.
    Ik heb het mij niet beklaagd.
    Veel comfortabeler dan met sneeuwschoenen.
    Ik had ook stijgvellen bij wat de opstap nog een
    stuk gemakkelijker heeft gemaakt.

wim_depondt
    Bijdrager
    Aantal berichten: 65

Zelf ben ik nog niet in de regio geweest tijdens Pasen, maar ik heb me wel laten vertellen dat het inderdaad druk tot zeer druk kan zijn. Niet onbegrijpelijk: Pasen is meestal klimatologisch een ideale periode  + feestdag. Een hutbewaarder wist me te vertellen dat de Kungsleden explodeert in de week voor en de week na Pasen.

Mocht het een geaccidenteerd parcours zijn, dan zou ik (ook) sneeuwschoenen durven adviseren. Ik ben dus geen rabiaat verdediger van ski’s. Maar in casu is dus weinig geaccidenteerd, zeker bij vertrek vanuit Abisko. Zoals Ivo reeds meegaf: combinatie ski’s + stijgvellen is de beste keuze. Nu, je zal er niet de enige zijn mocht je alsnog gaan voor sneeuwschoenen.

Let wel, ski’s zijn voor dit traject MEESTAL betere keuze. Bvb. bij hobbelig doch harde sneeuw is het soms vloeken met ski’s.

Gijs
    Bijdrager

Bedankt voor de duidelijke uitleg! Het zullen dan waarschijnlijk ook ski’s worden. (huren bij Slow-Motion?) Hoe zit her persies met ski’s en het vliegtuig? Ski’s moeten waarschijnlijk ingecheckt worden als extra bagage aan een meerprijs?

Nog een vraagje dat me te binnen schiet. Hoe zit dat met middag eten? Niet echt de temperaturen om heel uitgebreid te lunchen… Is een aantal Power bars verspreid over de tocht eten een goed idee?

Hier ook mijn voorlopige paklijst ter ‘evaluatie’ 🙂

Eerste laag:

• IcebreakerAnatomica Long Sleece Crewe 150
    • Icebreaker Top Tech Crewe 260 voor echt koud weer
    • Icebreaker Broek Oasis 200
    • 3 paar dikke merino sokken en 2 paar dunne

Tweede laag:

• Lichte fleece Jack Wolfskin
    • Windstopper fleece of softshell -> aanraders hiervoor?
    • Broek Salomon Softshell Evo

Derde Laag:

• Dunne Millet Gore-Tex regenjas
    • Getten
    • Donsjas: Marmot Mountain Down 650 fill -> goede keuze?

Extra:

• Icebreaker Glove Liner 260
    • Black Diamond Absolute Mitt XL
    • Reserve skihandschoenen
    • Icebreaker Oasis Balaclave 200
    • Vaude Muts Livigno Cap
    • Fjällraven Winter Heater
    • Ayacucho Lakenzak Fleece
    • Zonnebril

En dan uiteraard nog de basis: toiletgerief, gps, koplamp, zakmes, etc.

Het meeste materiaal moet nog aangekocht worden, dus betere of goedkopere alternatieven zijn welkom.

Alvast bedankt, ook voor de voorgaande leerrijke antwoorden!

bergkonijn
    Bijdrager
    Aantal berichten: 188

> I.v.m sneeuwstormen: ik veronderstel dat GPS een must is voor zo’n tocht? In een sneeuwstorm kun je je toch niet oriënteren met kaart?

Jawel, als je gps zonder batterij zit zal je wel moeten. Je vergeet hier wel, en in je materiaal lijst, het belangrijkste navigatie ding en dat is een kompas.
    Je kijkt op de kaart waar je naartoe moet; zoveel graden noord-oost. En dan loop je op kompas zoveel graden noord-oost.
    Kaarten kunnen wegvliegen, gps’en zonder batterij vallen. Die batterij heeft problemen met koude omstandigheden. De kaart sjor je vast, in zijn uv bestendige kaartenzak, aan je rugzak of broeksriem. Ideaal plaatsje voor de batterij is in de BH, euh borstzak van je onder-fleece 😉
    Je moet eens zien of je de batterij van je gps kan opladen in de hutten. Anders ga je voor een meerdaagse trektocht redelijk wat gewicht meenemen daaraan.

Ik neem aan dat je niet alleen op stap gaat?

Gijs
    Bijdrager

Kompas zit voor mij in de basis, net zoals de kaart uiteraard, ik vertrek nooit zonder.  Had het niet vermeld omdat ik het dus inderdaad zie als standaard. Een propere onderbroek, tickets, portefeuille,.. heb ik ook niet vermeld 😉

Ik ga dus wel degelijk alleen. Ik zie hier geen graat in omdat er wel wat volk zal zijn in de paasvakantie (zelfs nog meer volk als ik dacht volgens Wim) en ik ga de paden niet verlaten.

Thomas
    Bijdrager
    Aantal berichten: 93

Ik denk wel dat je de meerderheid van de items hier hebt opgesomd. Softshell vind ik persoonlijk wel aangenaam om te dragen, zeker in de winter, maar moet zeggen dat ik die ook niet altijd meeneem. Ik zorg dat ik mijn donsjas niet nodig heb tijdens activiteiten en gebruik hem zodoende enkel tijdens pauzes. aangezien ik nogal snel warm heb, loop ik vaak rond in gewoon thermisch ondergoed + regenjas, of ondergoed + lichte fleece en softshell.

Een slaapzak zie ik wel niet in je lijstje voorkomen, maar geen idee of dat nodig is daar. Heb een paar jaar geleden in dezelfde regio een aantal keer in de hutten overnacht, maar ik weet niet meer of er al dan niet dekens of iets dergelijks aanwezig zijn.

GPS batterij ergens in een binnenzak (zelfde voor fototoestel e.d.) is idd wel een goed idee. Voor de meerderheid van de tocht zal je die wel niet nodig hebben (als je geluk hebt met het weer tenminste), en de route is een makkie om te volgen. Batterijen die plat zijn, moet je soms ook gewoon eens terug opwarmen en ze zijn weer vol; de koude kan daar nogal rare dingen mee doen 🙂

ivovm
    Sleutelbeheerder

Als je met snbrussels vliegt is vervoer van de ski uitrusting gratis.
    Huurde mijn gerief ook bij slow motion
    Zal nog wel wat persoonlijke ervaring posten wanneer ik terug ben.
    Inmiddels hou ik dagelijks de correcties op de weersverwachtingen bij.
    http://www.smhi.se/vadret/ortsprognoser#ort=8000121,Ritsem,G%C3%A4llivare,Sverige,67.72079/17.47308;flik=0

Gijs
    Bijdrager

Als ik het goed begrepen heb, zal ik inderdaad geen slaapzak nodig hebben. Dekens enzo zijn aanwezig, dus enkel een lakenzak nodig. Misschien kan iemand dat nog even bevestigen?

Heb zelf inderdaad ook al ervaring met batterijen die raar doen bij lage temperaturen. Ik ging er sowieso vanuit om voldoende extra batterijen mee te nemen (zowel voor camera als gps).

Ik zou vliegen met SAS (vooral omdat ze vliegen tot Kiruna, sn vliegt maar tot Stockholm) en heb het gecheckt. Bij hun betaal je extra voor ski materiaal, maar zij hebben wel goedkopere tickets voor jeugd (-26) dus dan komt het mij nog steeds niet zo duur uit.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 27)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.