HOME FORUM Materiaal en techniek knooptechnieken

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 996

Meestal begint het te duizelen als ik mij verdiep in de verschillende knooptechnieken die er bestaan.
    Recent kwam ik er eentje tegen die heel nuttig is voor iedereen die in de weer is met tarpen of afspannen van lijnen zonder gebruik te maken van line-lock’s of andere spanners.
    Hij heeft een heel goede grip en trekt zich weinig aan van de soort touw die wordt gebruikt.
    http://www.kitebuilder.com/forums/viewtopic.php?t=4437&highlight=
    Een google op “Adjustable Grip Hitch” levert nog wat meer voorbeelden

Koen
    Bijdrager
    Aantal berichten: 120

Het is inderdaad een hele nuttige en een die eigenlijk iedereen zou moeten weten als backup voor je normale spanners. En laat je knopo/’hitch’ vooral eindigen in een lus, dat vergemakkelijkt het losmaken.

Jef Dr
    Bijdrager
    Aantal berichten: 59

Ivo,

nog eens merci voor je blog ‘opbouw van een pulka’.  Daar kwam ik die knoop tegen.  Ik ken quasi niks van knopen, dus dit kwam van pas.  Na wat prullen met een oude schoennestel heb ik zo een rem op mijn gehuurde pulka gezet.  Ik weet niet wat de nadelen van andere knopen zouden geweest zijn, maar dit werkte in ieder geval goed vorige week tijdens mijn allereerste pulka-trekking!

Toch wat vraagjes;

ik vermoed dat schoennestel een te dik touw is want in jouw blog zie ik maar amper een knoop op de foto.  Na 8d was knoop langs één kant ongeveer voor de helft weggesleten over enkele cm’s.  Ik heb stuk tuinslang gebruikt.  Misschien moet het stuk vh verbindingstouw dat buiten de tuinslang uitsteekt zo kort mogelijk zijn?

Wat is het voordeel eigenlijk van die adjustable te maken?  Nu verschoof de knoop redelijk makkelijk als die enkele keren onder de pulka gezeten had.  Dunner touw had misschien wel stevigere knoop gegeven?

Of keek je altijd naar het terrein dat voor je lag?  vb: makkelijk terrein, knoop naar boven schuiven zodat die in de pulka ligt en niet remt.  Moeilijk terrein, knoop zo schuiven dat die zeker de pulka zal afremmen?

Losmaken langs één kant was heel moeilijk, daar zal dan dat lusje waar Koen over spreekt voor gebruikt moeten worden.  Volgende keer eens mee experimenteren…

ivovm
    Sleutelbeheerder

Jef,

net terug van een minder succesvolle pulka trekking (maar dat heeft niets met de pulka rem te maken gehad/relaas volgt nog wel)

Jouw observaties zijn juist. Ik had ook last van een verschuivende knoop en had vorig jaar al een en ander veranderd. Ik zal op mijn blog een link maken naar hier. Hieronder een foto ter verduidelijking.

Zo’n instelbare knoop is voor de rem niet echt nodig. Het touw moet wel lang genoeg zijn dat de kunststof buis onder de bodem kan verdwijnen. Ik zou die buis zo breed mogelijk maken maar niet dat het een hoek kleiner dan 90° wordt met het touw om schuren tegen de rand van de buis te verminderen. Ik het het verschuiven tegengegaan door het touw gevangen te zetten tussen een tweede knoop; Een veter lijkt mij niet stevig genoeg; Ik gebruikte 3mm polyestertouw.(of evt afspantouw voor opzetten van tenten). Slijtage blijft een probleem vandaar dat je bij twijfel best een verse touw aanbrengt. Deze keer had ik een tweede touw door de buis gestoken om te vermijden dat ik de rem onderweg zou verliezen/ in het verleden reeds gebeurd (die nooit onder spanning komt bij het remmen en daarom ook minder slijtig zal zijn). Als je het demonteren van de rem belangrijk vindt (ik zou niet weten waarom) kan je overwegen om, voordat je die tweede knoop aantrekt, daar een mini karabijnhaak door te halen zodat met twee lussen aan het uiteinde een en ander gemakkelijk aan te haken is.

pulka rem

Jef Dr
    Bijdrager
    Aantal berichten: 59

merci Ivo,

2e knoop om verschuiven tegen te gaan zie ik niet op foto, maar door dat tweede touwtje dat je gebruikt om niet kwijt te spelen zal je het verschuiven naar beneden wel tegengaan.

rem demonteren is owv het gehuurde materiaal.  Bij eigen pulka mag dat uiteraard mooi blijven hangen :-).

Benieuwd naar je mindere ervaring vd pulkatrekking, dat lezen we nog wel dan…

ivovm
    Sleutelbeheerder

Jef,
    die tweede knoop is een ‘verdikking’ in het bestaande touw zodat het touwtje van de rem niet verder kan schuiven

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.