HOME FORUM Materiaal en techniek Materiaalbesprekingen keuzes, keuzes, type broek. ‘klassieker’, tights of toch een ex-defensie?

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 3

Betse allemaal,

dank voor het nemen van de moeite van het lezen van deze vraag!

Ik wil een andere wandelbroek aanschaffen. En de keuze is reuze! In de basis moet er al een paar keuzes gemaakt worden. Hieronder de verschillende keuzes.

–> aan jullie de vraag:  hebben jullie ervaring met de alternatieven ( tights of ex defensie materiaal). Wat bevelen jullie aan?

Tights: een klein aantal merken ( waaronder Fjallraven linkje) maakt voor zowel dames als heren een trekking Tight. Ik doe ook aan survivalrunning dus ik ben gewend aan de strakke pasvorm en het soms wat raar kijken van mede-buitenlucht gebruikers :-). De prijs is niet meer dan een goede klassieke wandelbroek van hetzelfde merk. Maar hoe zit het met de duurzaamheid? slijt het harder? is het wel even warm? hoe strak zit de tights? enzenz.

Daarnaast denk ik aan een ex-defensie uniformbroek van het Nederlandse leger (GVT broek voor kenners). Ik heb een korte ervaring met defensie, en wat mij bevalt aan de broek is de goede comfort, instelbaarheid , slijtvastheid en de prijs ( wanneer een broek gevonden is natuurlijk). Mijn idee is om een gekochte defensievariant te kleuren om de – in mijn ogen malle- camouflage op te heffen. de stof is ook goed te behandelen met BV de Greenland wax van Fjallraven. iemand ervaringen er mee?

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 991

Ik heb ooit wel eens een G1000 broek gehad. Ik vermoed dat die qua stof wel lijkt op jouw defensiebroek en ja ik had er een blokje wax bij gekocht maar nooit gebruikt. Heel comfortabel omwille van de opbergzakken maar eigenlijk veel te zwaar er kil aanvoelend wanneer nat. Bleef ook langer nat en koud dan bv een simpele decathlon nylonbroek die ik nu draag. G1000 was ook erg scheurgevoelig eenmaal de  stof dun werd. Het komt wat overeen met eerdere ervaringen van anderen.

Met een echte tight zit je dan weer in het andere uiterste al komt een goed passende strech broek van de decathlon redelijk goed in de buurt. Het aantal opbergzakken zou beter kunnen maar ik heb er mee leren leven. Ik denk dat binnen de buitensport er nog maar weinig vreemd wordt gekeken bij het dragen van een tight. Zeker voor mensen die hun basisgewicht omlaag willen krijgen. Een tight zal toch niet voor alle seizoenen zijn en heeft toch een extra laag nodig wanneer het te kil of nat wordt. Als je vorige broek beviel, waarom zou je overschakelen op een ander type? (tenzij ze een nadeel had die je niet vermeld hebt)

boelo
    Bijdrager
    Aantal berichten: 135

Zoals Ivo al stelt, het gemak van beweging is bij een broek belangrijk, zeker bij het lopen van langere afstanden, Een  Defensie of g -1000 broek voldoet dan absoluut niet: te zwaar, te stijf, te langzaam droog en te stroeve knieën. Een goede test is om te proberen een trap op te lopen met steeds 1 trede overslaan.

Behalve hardloop tights brengen merken als Salomon en Inov-8 ook hardloop-broeken uit. Die vallen iets wijder zodat er nog een tight of lange onderbroek onder kan en dat maakt ze geschikt voor kouder weer.

Als ex-defensie medewerker heb ik wat moeite met de opmerkingen over camo-prints. Het Belgische leger gebruikt de “Jigsaw-woodland” camo met de karakteristieke roestbruine vlekken. Het Nederlandse leger is bezig over te stappen van de Engelse woodland-versie naar een patroon van kleine vlekjes dat eruitziet als een iets lichtere en groenere variant van de bekende Duitse Flecktarn.

Intussen is de functie van camo minder het verbergen dan wel het herkennen van de eigen troepen. Dit om het beruchte “friendly fire”te voorkomen.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.