HOME FORUM Materiaal en techniek Huttentocht: water voorzien

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 5

Hallo,

In augustus zal ik voor de eerste keer een huttentocht maken in de Franse Alpen.
    Ik heb mij reeds een rugzak aangeschaft (45 liter).
    Maar ik vraag mij af hoeveel water ik moet voorzien per dag, en welk drinksysteem ik best zal gebruiken? En hoe kan ik het water zo lang mogelijk fris houden?
    Ik heb reeds 2 drinkbussen van één liter, maar ik ben aan het overwegen om een waterzak aan te schaffen.

Welke ervaringen hebben jullie met een waterzak? Bestaat er geen gevaar voor lekken zodat de bagage nat komt?

Groeten,
    Steven

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1055

Ik heb nog maar één keer een lekkende waterzak gehad en ik gebruik dit systeem regelmatig. Hoedanook moet je je bagage altijd in waterdichte zakken steken (ook bij regen nodig om die droog te houden, op regenhoezen moet je zeker niet vertrouwen). Als een drinkzak zou lekken, gaat dit vaak vrij langzaam door een miniscuul gaatje ergens.

Zelf ben ik wel voorstander van drinkzakken omdat ik (2) zo regelmatiger kan drinken (ik hoef mijn rugzak niet uit te doen of iemand te vragen om mijn drinkbus aan te geven) en (2) mijn water fris blijft omdat die in de rugzak zit. Maar er zijn even goed mensen die blijven zweren bij drinkbussen. Voordeel daar is dat deze bussen iets sneller binnen handbereik zijn als je de rugzak afneemt (meestal steek je die in een zijzak), en je dus zeker bij hetere dagen makkelijker kan checken hoeveel water er nog in zit. Net omdat het om twee bussen van 1l gaat, kan je onderweg vb. een waterzuiveringspilletje in 1 bus doen terwijl je andere bus nog drinkbaar water biedt. Heb je, zoals bij mij, één drinkzak van 2 liter, dan is dat wat moeilijker. Maar met 2 liter heb je op de meeste dagen wel voldoende. Enkel op erg hete dagen, vul je beter onderweg bij of neem je een extra liter mee.

Ik gebruik Platypus omdat die lichter en handiger is bij opvullen dan vb. Camelback. Maar tegenwoordig zijn er al meer merken van drinkzakken.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 991

Steven,
    kan je niet uitzoeken hoe het zit met de waterbevoorrading onderweg?
    (wat is het plan?)
    Als het een huttentocht is zal er wel ergens iets over te vinden zijn.
    De kaart kan ook info geven over aanwezigheid van water onderweg.
    Wat microfpure forte pilletjes mee kan zeker geen kwaad en weegt niets.
    Eenmaal op stap zullen de hutbeheerders ook wel een en ander weten te
    vertellen over de bevoorrading naar de de volgende hut.
    Zelf heb ik geen waterzak. En ik mis hem niet. Heel veel mensen gebruiken een waterzak en de firma’s die ze maken zullen wel weten wat ze doen zeker.
    Ik hoor het verhaal over drinkzakken dat je constant kleine slokjes zit te drinken terwijl je weinig zicht hebt op de voorraad die er nog rest.
    Een van de redenen dat ik niet gewonnen ben voor een waterzak. Nu neem ik op tijd een pauze en kan dan zien wat mij nog rest aan water
    Als ik al eens een extra gevulde PET fles mee nam in de rugzak was het wel zo dat als ik een plastiek vuilzak als binnenvoering gebruikte, hij bovenop kwam te liggen met de plastiek zo geplooid dat hij ‘afwaterde’.
    Breek je hoofd niet te erg hoe je je water fris kan houden.
    Dat lijkt mij een luxe probleem
    Kom je een bron tegen dan heb je fris water bij de hand.
    En anders is het lauw water drinken. Water is water denk ik dan maar.
    Je kan een fles diep in de rugzak steken maar al bij al voor mij veel te veel gedoe voor wat het waard is.
    Natuurlijk kan je een thermo’s fles meenemen maar dat zijn voor mij (zeker in de zomer) foute beslissingen.
    Beperk je tot de essentie van wat je meeneemt des te minder moet je dragen.
    Een goede oefening voor als je ooit eens compleet zelfvoorzienend weg wil.

groeten,
    Ivo

steven
    Bijdrager

Hallo Debbie en Ivo,

Bedankt voor jullie reacties en tips.
    Ik zal ook eens de kaart bestuderen van het gebied of er onderweg waterbevoorrading mogelijk is.

Groeten,
    Steven

Dries
    Bijdrager
    Aantal berichten: 40

Ik heb het probleem dat ik niet genoeg drink onderweg als ik mijn waterfles in mijn rugzak steek. Kan voor ambetante gevolgen zorgen ergens halfweg de dag…
    Ik klungel ook nogal met waterzakken, dus heb ik een ‘tussensysteem’ waarbij mijn Sigfles in een houder aan de linker schouderband hangt van mijn rugzak terwijl ik stap. Vastgemaakt met twee kleine musketonnetjes. hangt niet in de weg, hangt niet te slingeren, maar toch binnen handbereik waardoor ik onderweg en op ieder rustpuntje (uitzicht, col, start van een klim,…) wat kan bijdrinken.
    Ik werk met 1 liter aan mijn rugzak en 1 in mijn rugzak. zo kan je gemakkelijk wisselen als je eerste liter op is.
    zoals Ivo ook al zei, niet inzitten dat je water lauw wordt, echt koken zal het nooit doen ;-).

steven
    Bijdrager

Dries, bedankt voor je reactie.

Steven

Kasper
    Bijdrager
    Aantal berichten: 140

Ik heb nog nooit een lekke waterzak gehad maar wel al dat het klepje van mijn Camelbak afgebroken was. Hierdoor kan ik hem niet meer ophangen in de rugzak. Ik heb hem dan ook maar vervangen door een Platypus en ik vind dit systeem veel handiger.

Dit systeem gaat veel makkelijker open en het sluit ook makkelijker tegenover de Cambelbak zijn schroepsluiting.

massimo
    Bijdrager
    Aantal berichten: 187

Zelf ben ik onlangs van mijn Camelbak afgestapt. Ik zweerde er altijd bij maar ben er klaar mee voor het lopen, mijn afweging:

Voordelen:
    Makkelijk en constant kleine beetjes drinken
    Makkelijk op motor als je helm op hebt (maar lopend niet relevant)

Nadelen:
    – Na verloop van tijd hebben ze toch de neiging om wat rare geurtjes en groene vlekken te ontwikkelen. 2 tabletten Micropur Forte per liter water en een paar dagen laten liggen doet dan wonderen. Helaas heb je die luxe niet onderweg op lange tochten. Thuis in de vriezer bewaren scheelt ook.
    – De vakken in rugzakken vereisen vaak dat je alles uit je rugzak haalt om de drinkzak er goed in te krijgen.
    – In de winter altijd bevroren slangetjes. Heb je nog zoveel water, kan je niet drinken. Tenzij je vorig probleem telkens herhaald.
    – Bij een frameloze rugzak krijg ik altijd zo’n bobbel in m’n rug. Mogelijk is dit probleem verholpen met het laatste ontwerp Camelbak dat minder bol staat door een middenrif.
    – Slecht zicht op je huidige voorraad.
    – Onderweg water vullen is een drama in mijn ogen. Camelbak uit je tas, in de beek, nat terug in je rugzak en dan twee uur niet drinken tot de chloor z’n werk heeft gedaan. (ik neem geen risico ivm gebruik immunosuppressiva)
    – Ik zou teveel gekookt water niet terug gooien in mijn drinkzak voordat het aardig afgekoeld is, met name als er nog maar weinig in zit om te vermengen.

Mijn oplossing:
    1x Plastic 1L fles (Spa, staan handige getallen op om als maatbeker te gebruiken bij kookwater bepalen voor eten)
    1x Siggfles wide mouth bottle met neopreen hoes (wide mouth bottle is praktisch, kan je goed zien wat er nog in zit en makkelijk water bijvullen/teruggieten uit pan/ijsklontjes toevoegen als je de luxe hebt) 🙂

Ik drink uit de Siggfles. Ik drink 0,5 liter per uur, dus zodra ik m’n drinken op heb is m’n nieuwe water precies klaar. Giet water uit plastic fles in de Sigg en vul de plastic fles op eerste gelegenheid weer bij (helder beekje, openbare voorziening, berghut). Onder sommige omstandigheden rantsoeneer ik het water wat strenger zodat ik gewicht kan besparen of omdat ik niet de luxe heb om bij te vullen. Indien je water wil/moet rantsoeneren is het belangrijk om te stoppen met eten.

Siggfles WMB is eenvoudig schoon te maken, kan met neopreen hoes als kruik gebruikt worden in de winter, volgende morgen geen bevroren water. Kan de fles in neopreen hoes al lopend bevestigen en loshalen om te drinken.

Mijn rugzak (GoLite Jam) heeft vakken aan de zijkant waar je bij kan als je de rugzak draagt en die groot genoeg zijn om een fles tot aan de dop er in te plaatsen. Ik heb gekke dingen gedaan, van bushwhacken tot hele stijle boshellingen afrausen en ben nog nooit een fles verloren.

Heel verhaal, maar hoop dat je er wat aan hebt!

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Water moet altijd snel bereikbaar zijn om te drinken, zoniet drink je sowieso te weinig en dat kan tot nefaste gevolgen leiden op een tocht. Water meedragen in het hoofdcompartiment van je rugzak waarbij je je rugzak steeds af je schouders moet halen, openen om naar je water zoeken is gewoon te onhandig.

Je kan water meedragen in het hoofdcompartiment van je rugzak in een waterzak met drinkslangetje zoals de camelbags en wat hier al uitvoerig besproken is, maar velen vinden dit (zoals ook al blijkt) nogal wat nadelen hebben en uit eigen ervaring kan ik hier nog wel een aantal nadelen opsommen die hier nog niet vermeld zijn. Daarmee wil ik niet zeggen dat dit geen goede oplossing kan zijn. Het is een overweging die je voor jezelf moet maken natuurlijk.

Mijn voorkeur gaat uit naar water meedragen in de stretch zijzakken van mijn rugzak. Ik doe dit soms met 1.5L of zelfs 2L petflessen, vooral als het een tocht betreft waarop slechts schaars water te vinden is en ik zeer veel water moet meegedragen tot aan een volgende bron. Maar ik gebruik ook evengoed een 2L platypus platty bottle of een 1L Source Liquitainer bottle (deze laatste heeft een geweldige drinkdop die ook op Platypus past). Je rugzak moet hier wel goed voor gebouwd zijn. De zijzakken van nogal wat rugzakken zijn niet ruim genoeg om hier een petfles in gepropt te krijgen, laat staan om ze er deftig in en uit te krijgen zonder je rugzak af je schouders te moeten halen. Voor mij zijn ruime en rekbare zijzakken daarom ook cruciaal op een rugzak. Goeie zijzakken heb je bijvoorbeeld bij de rugzakken van ULA en Golite. De stretch is belangrijk om de fles zonder veel moeite in en uit de zijzak te kunnen halen zonder je rugzak af je schouders te moeten halen, zoniet is deze methode niet echt handig. In mijn rugzakken passen zelfs twee 2L petflessen in één zijzak. Tijdens de winter werk ik met een thermosfles in de zijzakken.

Hier zie je een foto met mijn rugzak en 2 petflessen in de zijzak. De zijcompressieriem bevestig ik niet over de flessen als ik ze wil gebruiken in tegenstelling wat je hier op de foto nu ziet.
    Verdon 201204

Een andere oplossing die ik toepas met mijn ULA Epic (welke geen zijzakken heeft) en welke op vele Amerikaanse rugzakken wordt toegepast (maar compleet niet ingeburgerd is op Europese rugzakken) zijn stretchlussen op de schouderbanden. Hier stop ik een 50cl-1L flesje of zelfs een 1L Platypus Softbottle of Source Liquitainer bottle in met water en zo kan je ook heel gemakkelijk drinken. 1L capaciteit per schouderband vind ik het maximum voor dit systeem. Als je wil kan je zo tot 2L aan capaciteit op je schouderbanden dragen. Het heeft misschien een raar zicht omdat dit hier echt niet ingeburgerd is maar het is wel een handige oplossing, vooral dan op tochten waarop je nog vrij gemakkelijk water vindt. Op tochten waarop water schaars is, wordt dit minder handig als je dit niet kunt combineren met een watervoorraad in je zijzakken. Stretchlussen op de schouderbanden kan je ook zelf heel gemakkelijk op je rugzak aanbrengen als deze er geen heeft. Als voorbeeld kijk maar eens bijvoorbeeld naar de ULA rugzakken. De gele lusjes op de schouderbanden is waar het over gaat. Naast een flesje kan je hier ook andere zaken in bevestigen als een GPS, flesje berenspray (waarvoor het eigenlijk oorspronkelijk ontworpen was),…

http://www.gossamergear.com/wp/wp-content/uploads/2010/06/Water-Bottle-Holders.jpg

Wat het opwarmen van water betreft valt dit wel goed mee. Als leidraad zou ik zeggen om een capaciteit te voorzien van 1 à 2L voor een tocht waarop je gemakkelijk water vindt. 2L is al veel maar ik denk hier nu vooral ook aan het water dat je tijdens de bivak nog kunt gebruiken indien je niet dicht bij water bivakkeert. Op een tocht waar water schaars is, wat zeker het geval kan zijn in bijvoorbeeld de kalksteengebieden in de Alpen, voorzie ik een capaciteit van minstens 4L. In sommige gebieden kan zelfs 8L nodig zijn, maar voor een huttentocht zal je zulke grote capaciteit wel niet nodig hebben.

massimo
    Bijdrager
    Aantal berichten: 187

Dzjow,

Mag ik vragen waar jij met 8L (!) water gelopen hebt? Reken je dan op 1 waterbron per 1,5 dag?

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 991

Ik heb het ooit gepresteerd om 20 liter mee te nemen (voor twee personen) tijdens de oversteek van de vercors vanaf Corrençon. Achteraf was dat niet echt nodig geweest maar na enkele mailtjes naar office de tourisme en een bericht op enkele franse forums had ik nog geen zekerheid. Tegenwoordig is er een bestandje op internet dat geregeld geactualiseerd wordt.

Klik om toegang te krijgen tot info_sources.pdf

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Mag ik vragen waar jij met 8L (!) water gelopen hebt? Reken je dan op 1 waterbron per 1,5 dag?

Bij de oversteek van de Chêne des Puys in het Centraal Massief (voor meerdere dagen nergens water) en omgeving Canyon du Verdon (tot twee dagen tussen bron).

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.