HOME FORUM Wandelgebieden HRP 2019

Tags: 

13 berichten aan het bekijken - 16 tot 28 (van in totaal 28)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 991

Niet nodig om daar fobisch over te worden. (overal waar ik stond was het toegelaten/voor zover ik weet)

De Pyreneeën zijn wat reglmentering betreft een gebied waar er nog veel mogelijk is. De reglementering relatief beperkt is.  Laat je niet van de wijs brengen als je een picogram tegen komt met een streep door. Heel dikwijls bedoelen ze dan dat je er niet mag kamperen (je tent opslaan langer dan alleen om te overnachten) maar een bivak is meestal wel mogelijk. Tal van regels (en soms uitzonderingen op de regel) wanneer je bv het ganse grondgebied van frankrijk in kaart zou willen brengen. Als je twijfelt bij een bepaald parc of natuurreservaat kan je best naar de site gaan van dat gebied en zoeken op het woord ‘bivouac’.

Op deze site staan wat algemene regels: https://hikingadvisor.be/2012/01/15/regelgeving-wildkamperen/

Zie ook eens op (voor frankrijk)

https://www.lecampingsauvage.fr/legislation-et-reglementation/camping-sauvage-bivouac##parcs_nationaux

(maar daar zijn ze ook niet volledig met hun info)

Aanvullend zou je ook de info op https://www.randonner-leger.org/wiki/doku.php?id=reglementation_des_parcs_naturels   kunnen gebruiken in je zoektocht.

thibaultvdb
    Bijdrager
    Aantal berichten: 2

Bedankt Ivo!

Wist niet dat daar nog een verschil in gemaakt werd.
    Voorlopig vaker naar de Scandinavische landen gegaan om die reden.

picos
    Bijdrager
    Aantal berichten: 1

Waow. Chapeau. Dat wil ik ook, droom ik dan.  Het verlof is al in orde, volop in de voorbereiding van de tocht. Je blog is gewoon de max Ivo.   Zowat iedereen die deze oversteek in petto heeft, haalt hier kostbare info uit. ‘k Ben dan ook benieuwd je de 31ste te ontmoeten en je te bestoken met enkele heel specifieke vragen.

Ondanks enorm respect en grote voorliefde voor Ton Joosten – oh wat heeft die man mij mooie tochten opgeleverd – gebruik ik als basis een Frans boekske, Trans Pyr’. Die gasten doen het van Oost naar West, in 45 dagen en ze draaien hun hand niet om voor een omwegske. Vooral in de Ariège en in Aigues Tortes ben ik van plan af te wijken van de HRP.

Ik denk dat we ongeveer dezelfde leeftijd zijn dus ik moet geen 10 jaar meer wachten om eens zot te doen. De knoop is doorgehakt: het grote verschil is dat ik bewust ga kiezen om te overnachten in cabanes en refuges. De algemene voorkeur hier op HA is bivak en het beperkt drastisch de vrijheid, akkoord, maar het stelt me in staat om onderweg te genieten in plaats van af te zien. Door de uitgespaarde kilo’s hoop ik net iets meer kilometers te malen en extraatjes in het passeren mee te pikken. Met bovendien wat ingecalculeerde tegenslagen mik ik op max 47 stapdagen van mid juli tot eind augustus. Raak ik achterop, dan schrap ik wat varianten, raak ik voorop dan blijf ik wat langer op hoogte. Enfin…dat zijn de flexibele plannen.

Ik reageerde nog nooit op dit forum, maar nu ik toch bezig ben, wil ik wel eens het volgende aanhalen: behalve jou, zitten hier nog een aantal kerels (m/v) die zorgen voor een schat aan informatie en inspiratie, en dit duidelijk niet om op te scheppen met grootse prestaties, maar uit passie voor de bergen en het delen van die met anderen. Klasse. jc.

ivovm
    Sleutelbeheerder

Bedankt voor de complimenten aan mij en alle anderen.
    Daar zitten op het traject dat je wil volgen heel mooie stevige stukken tussen.
    Er doorheen scrollend roepen tal van herinneringen op.

Ik hoor het op de 31ste wel of ik iets kan betekenen voor jouw.
    Ik blijf in stilte hopen dat forums als deze terug tot leven komen om ervaringen, gedachten en dromen uit te wisselen met elkaar.

Jef Dr
    Bijdrager
    Aantal berichten: 59

Ivo (of anderen),

maat van me gaat de ganse route doen, ik pik aan te Gavarnie (waar ik 10j geleden stopte) en stap mee tot in Hopitalet.  Eerste trein (nachttrein) vandaag geboekt.  Vraagje ivm trein terug, boek je die best ook op voorhand?  Enerzijds om zeker te zijn van je plaatsje, anderzijds om te vermijden dat later boeken duur wordt?  Is eigenlijk allereerste keer dat ik zo’n treinreis maak…

Zou rond 23sep ergens terugkomen.  Wil niet te krap de terugrit boeken en ook niet te laat en daar dan nog 1 of 2 dagen staan schilderen alvorens naar huis te kunnen vertrekken…

ivovm
    Sleutelbeheerder

Jef,

antwoord met enige vertraging omdat ik net terug ben van een wandeltochtje door de cevennes met Wilma.

Ik heb daar ook over nagedacht maar uiteindelijk voor de gemoedsrust gewoon gekozen om een enkel ticket te boeken en pas een nieuw te kopen bij aankomst. Dat is met zekerheid duurder maar de tijdsdruk valt weg (en om ergens nog rond te blijven hangen wanneer te vroeg aangekomen is ook niet mijn ding. Als je iemand bent die flexibel is valt het wel te overwegen om enkele dagen ruimte in te lassen omdat vanaf daar ook korte tochtjes mogelijk zijn om de tijd nuttig door te brengen/ik zit zo niet in elkaar).

Ik zou mij weinig zorgen maken om geconfronteerd te worden met een overboekte trein. Dat gaat niet gebeuren. Mi is de kans groter dat er weer een of andere treinstaking bezig is…. Ik heb zelf geen smartphone oid. In dat geval kan je waarschijnlijk tegen het einde online een ticket boeken/of je schakelt het thuisfront in om er een te bestellen wanneer je zicht hebt op de einddatum.

eens rap een prijssimulatie gedaan van een boeking nu maandag of in september. Ik kom uit op ongeveer 100 euro extra (wat ook mijn aanvoelen was toen ik moest bestellen)

Jef Dr
    Bijdrager
    Aantal berichten: 59

merci voor de feedback Ivo.  Ik ga dan gewoon wachten tot tocht ten einde loopt… met al die corona opflakkeringen blijft het toch onzeker…

Saskia
    Bijdrager
    Aantal berichten: 129

Hoi Ivo,

Ik ben ook de HRP aan het bestuderen voor volgend jaar (niet de hele tocht in een keer hoor). Ik heb een vraag: hoe moeilijk is Col de Mulleres?

Groetjes,

Saskia

Saskia
    Bijdrager

Ik heb inmiddels de kaarten in huis van de route, dus de voorpret kan beginnen.

ivovm
    Sleutelbeheerder

Sakia,

Ik had al eens een keer deze col van oost naar west overgestoken. Ik had mij toen moeten haasten om een onweer voor te zijn zodat ik de route niet goed in mijn geest had opgenomen. Langs die kant echt niet lastig. Nu ik hem van west naar oost moest doen toch wat benauwd in de voorbereiding. Zelfs een stuk 3mm touw meegenomen maar dat heeft geen zin tenzij dat een 10 tal meter lang is omdat je de eerste meters toch geen plek hebt waar je de rugzak kan laten rusten.

Uiteindelijk was de afdaling een fluitje van een cent. “In de diepte vallen” is volgens mij niet het risico. hoogstens een schuifpartij mocht je grip verliezen. Hier , net als op andere plaatsen is de lastigheid dat je stukken op rollend puin zit. Ik had zelf geen foto genomen van de oversteek maar vond er een op internet om mijn uitleg te doen hoe ik het had aangepakt.

(https://taliem.files.wordpress.com/2012/10/5-col-de-mulleres.jpg)

Lees daarvoor ook de tekst door van mijn verslag.

bewerkte foto: https://photos.app.goo.gl/47BZUpsGdvgXAap48

Ik ben langs de blauwe lijn afgedaald. Dat verliep de eerste meters wat geleidelijker dan via de rode pijl om dan over een richeltje terug in het spoor te zitten

Saskia
    Bijdrager

Beste Ivo,

Bedankt weer voor de info. Duidelijke foto’s ook.

Nog een vraag: De HRP is niet gemarkeerd, maar op de 1:50.000 kaarten staat de HRP vaak wel ingetekend als pad. In hoeverre loop je door ongebaand terrein zonder paden (en ook zonder steenmannetjes en zo)? Ik ben eerder in de Pyreneeën geweest en zag doen dat er veel paden die niet op de kaart stonden, toch waren aangegeven met steenmannetjes. Ik deins niet terug voor zelf navigeren, maar dagenlang zonder paden en tekens vind ik toch wel pittig. (Het stuk dat ik wil lopen is van L’Hospitalet-près-l’Andorre tot Bagnères-de-Luchon).

ivovm
    Sleutelbeheerder

Saskia,

ik ga je gerust stellen. Mensen die nu nog beweren dat de hrp niet gemarkeerd is zijn er of nooit geweest of willen een stoerder verhaal vertellen dan de werkelijkheid. Je gaat overal op je route markeringen, wegwijzers tegen komen. Ook een ‘wildgroei’ aan steenmannetjes op bv de hogere puinhellingen waar er geen spoor is getrokken door de vele voeten die jaarlijks de HRP lopen. (zeker wanneer je je aan het klassieke traject houdt)

Al die markeringen (zeker de steenmannetjes) maken het gelijk ook verwarrend omdat je of goed het landschap moet kunnen lezen om  bv de plek te zien waar de col moet worden overgestoken aan de hand van je kaart.

Ik vond het een geruststelling om een gps  achter de hand te hebben om bij twijfels even te kontroleren of ik goed zat. Hij heeft mij bij momenten goed geholpen.

Saskia
    Bijdrager

GPS gaat mee, dus samen met de kaarten zal verdwalen moeilijk worden. Dank!

13 berichten aan het bekijken - 16 tot 28 (van in totaal 28)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.