HOME FORUM Wandelgebieden HRP 2019

Tags: 

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 28)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 991

Ik start hier een draadje omdat het na jaren uitstel er zit aan te komen dat ik dit jaar de kans heb de oversteek wel te maken.

Concrete vragen heb ik niet maar wie weet komt het binnen deze draad tot een dialoog tussen mensen met gelijkaardige plannen.

Het plan is om solo te lopen (als extra dimensie).

Zelf vertrek ik pas rond 15 augustus en ‘moet’ zeker 5 oktober terug thuis zijn. Ga me grotendeels aan de route houden zoals beschreven door Ton Joosten. Her en der zo mogelijk een kleine variant.

Plan is om een aantal (4) depots te organiseren (postkantoren of bemande refuge) waar ik eten (en evt materiaal) naar toe stuur, ook mogelijk binnen blijf slapen(stopkontakt voor opladen van accu’s). Hutten hebben de voorkeur omdat ik dan niet gebonden ben aan de openingsuren van het postkantoor. Voor de hand liggend is Lescun, Gavarnie/gédre/héas, refugi conangles (waarvan ik hoop dat ze voor mij een postpakket gaan bij houden bij gebrek aan postkantoor zonder al te veel van de route af te moeten wijken), l’hospitalet près l’andorre. De andere overnachtingen zijn in tent.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Alvast veel succes met de verdere voorbereidingen, Ivo. Bij het bekijken van je caltopokaart krijg ik direct goesting om weer te vertrekken. Ik heb mooie herinneringen aan mijn bivak bij Ibon de Salcorz op de hoge variant tussen de Lacs de Barroude en Ibon de Urdiceto. Genoeg water meepakken daar want er is verder geen water meer te vinden nadien tot in Vall de Rioumajou. Op mijn doorsteek heb ik ook de Portillon regio langs de Franse zijde gelaten voor wat ze is (al gelopen in 2006) en weer doorheen het Posets massief gelopen met een oversteek van Coll de Llardaneta. Persoonlijk vind ik het Posets massief iets aantrekkelijks hebben wat je langs de Franse zijde niet meteen terug vindt, al heb ik mooie herinneringen aan Vall d’Aygues Tortes. Wat zijn de plannen rond Andorra?

ivovm
    Sleutelbeheerder

Die hoge variant had ik al ingetekend omwille van de goede herinneringen toen ik hem ook al eens had genomen. Dag 3 in volgende verslag. Heb iets onder port du moudang mijn tent opgezet. Ik heb al verschillende jaren de route tussen refugio de Viados en refuge du portillon langs franse kant op het programma staan. Steeds kwam er iets tussen. Het weer voor een deel maar ook dat het wat begon te rommelen tussen de oren en er twijfel binnen sloop op ik er wel in zou slagen (een van de keren is hierboven te lezen). Dus proberen we maar eens opnieuw.

Rond Andorra: Jouw vraag alleen al vult gelijk mijn gedachten met warme gedachten. Wat heb ik mooie momenten beleefd in de haute ariege (bv het bivak aan etang de soulanet) maar om gans de doorsteek langs franse kant te maken in die hoek…. Ik weet niet of ik dat red. Heb jij wel de route genomen via col de l’homme mort? (en verder…)Tegen die tijd is de rugzak alweer wat lichter in de aanloop naar l’hospitalet pres l’andorre maar toch…ik heb al eens bij ruisseau de Gnioure gestaan met het plan naar étang du rouch te trekken. Het weer was niet zo bijster maar toch…Het zag er heel steil uit. Misschien moet ik wat verder oostelijk de aansluiting maken. Ik heb de route alvast toch maar ingetekend(blauwe lijn) . Zo kan iedereen mee kijken waar we het over hebben. Wie weet ben ik tegen dan zo in het ritme dat……

ivovm
    Sleutelbeheerder

Er is inmiddels niet zoveel veranderd.

Iedere hut die ik had aangeschreven wil mijn voedselpakket bij houden. Het langst heb ik moeten wachten op een antwoord van de camping in lescun. Die heeft nog niet zo lang geleden de deuren weer geopend na een jaar renovatie. Blijft de vraag of ik al start met wat herfstkledij in de rugzak of dat ik dat bij een van de volgende tussenstops laat overkomen. Ik neig naar keuze één

Ik leef verder rustig toe naar 15 augustus. Ben enkel nog een poncho aan het maken ter vervanging van mijn regenjas. (volgens de instructies van caffin en uit silnylon. Vergelijkbaar met https://backpackinglight.com/forums/topic/cuben-fiber-mountain-poncho/)

Verder probeer ik nieuwe verslagen op te vissen van mensen die dit jaar vertrekken. Zoals  Addy die pas een paar dagen geleden vertrokken is. Wanneer hij, als alles volgens plan verloopt aan komt, ga ik vertrekken. Iedere avond zal ik eens zijn site openen en proberen te voelen hoe het met hem gaat.Tot wanneer ik aan de beurt ben en er alleen voor sta.

Joery sprak met veel warmte over ibon de Salcorz. Ik kwam een tijd geleden een verslag tegen van dat traject. Dat zijn gevoel bevestigd. Ook nog eens met mooie foto’s.

Blick zum kl. See- Bivacplatz - Höhe 288m

Scroll maar eens van links naar rechts. Meer van hem is te vinden op https://www.mitrucksack.de/tourenbericht_2017.htm

veerle
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 115

Ivo ik wens je alvast een succesvolle en onvergetelijke tocht!

Saskia
    Bijdrager
    Aantal berichten: 129

Een hele fijne tocht gewenst Ivo!

Groet, Saskia

ivovm
    Sleutelbeheerder

Ik kwam voorbije periode een blog tegen van een heel rappe jongen die hem de voorbije dagen tot een goed einde heeft gebracht: https://dowhatmakegood.de/hrp-1-mainz-via-hendaye-to-col-dinzola-2/

Gisteren eens een paar uur gelopen met volle bepakking (eten voor 8 dagen, 3L water) of alles goed vast zat. Met uitzondering van de schoenen, die had ik niet meegeteld had draag ik op het lijf, in de handen en in de rugzak samen toch 20kg mee. Ik heb de keuze gemaakt om gelijk toch ook maar herfstkledij mee te nemen en heel de bundel kaartuitsnedes (45 A4 formaat, recto verso) van de route die ik in mijn gedacht heb (https://caltopo.com/m/HE85)  Ik wil het risico niet nemen dat een postpakket met materiaal niet of te laat op mijn ophaalpunt aan komt. Aan eten zou ik desnoods wel kunnen geraken. Ik stuur jullie beiden nog wel een link om op de hoogte te blijven van mijn vorderingen

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1055

Veel plezier, Ivo! Ben benieuwd naar jouw relaas.

caersbart
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 108

15 augustus komt dicht bij! Veel plezier Ivo.

ivovm
    Sleutelbeheerder

Sinds gisteren terug. Er zal nog wel een verslag en wat materiaal overpeinzingen volgen op mijn blog maar dat is voor later. Moeilijk om de vraag “en hoe is het geweest? ” te beantwoorden omdat het hier eerder over een beleving gaat die moeilijk onder woorden te brengen is. Dagelijks iets neer schrijven van je gedachten  is mi noodzakelijk om iets van de film vast te houden waar je in zit. Mochten er concrete vragen zijn dan kan je ze altijd stellen. Algemeen kan ik stellen dat ik blij ben dat ik voor voedseldepots heb gekozen dan onderweg te gaan winkelen omdat de keuzes erg beperkt zijn en het toch wat planning vraagt. Ik zou er wel meer plannen omdat 4 erg weinig is en je bij momenten toch heel wat gewicht mee sleurt (wat gemaakt heeft dat ik bv pic carlit heb geschrapt maar wel nieuwe gronden heb verkend). Een dag een voormiddag door de sneeuw moeten ploeteren om over coll de certascan te geraken. Best spannend. Ben op de 41 dagen dat ik weg ben geweest 12 kg vermagerd/wat mijn inschatting was op voorhand gezien de beperkte calorieën/dag (maar mij nog nooit zo gezond gevoeld). Van 90 naar 78 kg. Overweeg als je bv foto’s wil maken om de tocht van oost naar west te lopen. De opkomende zon is soms hinderlijk en vertroebelt het prentje/ook beter voor het zonnepaneel op de rug. Ik kwam wel meer mensen tegen die het in deze richting deden. De bivakplaatsen waren niet altijd toplokaties maar soms eerder functioneel. Het viel me op dat lokaties waar ik vroeger wild van was mij nu soms tegen vielen. (bv toen ik langs étang de la soucarrane kwam). Deze lokatie is nu een suggestie in de nieuwe HRP gids maar ik heb er mijn bedenkingen bij/ de nieuwe gids van Tom Martens heb ik zelf niet aangeschaft maar onderweg eens via andere HRP lopers eens in kunnen kijken. Ik kan niet achter alles staan wat er geschreven staat) de uitwerpselen van het vee zijn soms hinderlijk en maken het moeilijker om een goede plek te vinden. Tot zover wat eerste gedachten die in mij op komen. Tijdelijk kan je op https://share.garmin.com/HRPaug2019 wat reacties lezen die ik de wereld in heb gestuurd (ergens vanaf begin sept staat er wat meer dan OK of ZZZ (max 157 karakters)

Alvast wat foto’s https://photos.app.goo.gl/QnNv7sKCbZCnRrFVA

De plaatsbepaling volgt nog.

Geen foto’s van mijn sneeuwdag, toen had ik andere zorgen.

rudi
    Bijdrager
    Aantal berichten: 50

Diepe buiging, sjiek !

rudi
    Bijdrager
    Aantal berichten: 50

Ton Joosten 2 in de maak ?

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Proficiat Ivo! Altijd leuk om een gehele route die je zelf ooit liep terug te zien in anderen hun foto’s en ik volg je volledig wat het bevoorraden en de richting betreft.

Stief81
    Bijdrager
    Aantal berichten: 15

Amai, mooi gedaan. Zo 41 dagen onderweg zijn, toch een stevige solo tocht. Prachtige foto’s ook, mooi om te zien.

thibaultvdb
    Bijdrager
    Aantal berichten: 2

Ivo, klein vraagje.
    Heb je veel wild gekampeerd op je tocht? Zoja mocht dat altijd?
    Zelf heb ik hier een beetje een fobie voor dat ik zou “gevonden” worden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 28)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.