HOME FORUM Materiaal en techniek Hiking en sportvoeding, een wetenschappelijke kijk

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 47)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 186

Pf, ik had net een uitgebreid antwoord getypt met zijn artikel en uitleg als basis maar alles werd gedelete ineens :(.
    Even geen zin in om het weer te typen.
    Kort:
    Hij spreekt zichzelf soms tegen. Whey niet interessant voor na de training terwijl hij zegt dat het proteine synthese promoot.
    Caseine niet interessant terwijl het 8 uur afbraak tegengaat (goed voor slapen dus).

Niet vergeten dat bodybuilders zelden hun schema opbouwen rond eiwit shakes. Dit zijn maar supplementen.

Isolaat wordt niet gekozen voor zijn snelheid in opname maar voor zijn lage koolhydraten en vetten dat interessant is als je hard aan het cutten bent

Soy minder goed dan dierlijk? Komaan, dit is wel redelijk obvious en al 20 jaar gekend.

Tom Venuto spreekt in zijn voeding amper over supplementen met de simpele reden dat je kan trainen zonder.

Goedkope proteine shakes worden vaak gespiked. Dit betekent dat er nutteloze zaken zoals glycine of taurine in hoge dosissen toegevoegd worden om een hoog totaal getal aan proteine te krijgen.
    Ook wordt vaak collageen gebruikt als bron voor de aminozuren, en dit is waardeloos voor de mens.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Ik dacht dat dit een hiking forum was i.p.v. een forum over bodybuilding. On topic blijven aub.

Experimenteren en behouden wat je zelf als goed ervaart en elimineren wat minder aangenaam bleek te werken lijkt me de goede weg te volgen. Graag nog meer van zulke ervaringen zoals Toon.

Ik heb gelijkaardige ervaringen gekend tijdens mijn beginjaren. Tijdens mijn eerste trektocht viel ik 6kg af in 8 dagen. Tijdens mijn tweede tocht 10kg in 11 dagen. Dat was 15% van mijn normaal lichaamsgewicht. Zoveel gewicht verliezen op zo’n korte tijd voel je onderweg natuurlijk onvermijdelijk onder de vorm van inzinkingen en ’s avonds duizeligheid en je helemaal leeg voelen.

Op mijn laatste lange tocht eerder dit jaar door Schotland ben ik slechts anderhalve kilo kwijt gespeeld in 36 dagen. Hierbij heb ik nooit een inzinking gekend of me minder goed gevoeld. Uitgedrukt in gewicht per dag, is het gewicht van mijn dieet echter ongeveer hetzelfde gebleven als tijdens mijn beginjaren. De samenstelling is natuurlijk wel compleet veranderd, maar dat is in hoofdzaak de verklaring niet waarom mijn dieet nu wel lijkt te werken.

Nam ik dan te weinig voeding mee tijdens mijn beginjaren? Dat zou je kunnen stellen. Je kan het ook anders bekijken. Mijn rugzak woog meer dan dubbel zoveel tijdens mijn beginjaren. Het gewicht van je rugzak beperken zorgt voor een behoorlijke vermindering van de hoeveelheid energie die je nodig hebt om datzelfde traject af te leggen. Daarnaast legde ik me vroeger altijd teveel druk op en haalde alles uit mijn lijf dat erin zat. Ik ging te lang door voor het gewicht dat ik op mijn rug aan het meezeulen was en ging daarmee onvermijdelijk in het rood.

Vooraleer je je dieet wil gaan optimaliseren moet je voor jezelf maar eens nadenken of je wel een gezonde balans onderhoudt onderweg en of die inzinkingen niet kunnen te wijten zijn aan in de eerste plaats teveel gewicht meezeulen en een te grote prestatiedruk ten opzichte van de moeilijkheid van het terrein waarop je je begeeft.

Beperk het gewicht van je rugzak en je energiebehoefte per afgelegde afstand wordt minder en je gaat dagelijks een langere afstand kunnen afleggen zonder dat je daarbij zo snel op de limieten gaat botsen welke je lichaam aankan. Je hele tocht wordt zo een stuk aangenamer.

Wat betreft mijn huidige dieet bestaat het aandeel koolhydraten voornamelijk uit zetmeel. Vetten haal ik voornamelijk uit een mix van allerhande noten, welke ook de voornaamste bron zijn voor de eiwitten. Voor de verhouding eiwit/koolhydraten/vetten zit ik nu gemiddeld op 15/50/35 en dat werkt goed voor mij. Aan 15% eiwit zou je in principe voldoende moeten hebben. Wil je je eiwitverhouding nog opkrikken in je dieet kan dat perfect met gedroogde vis of vlees (of beef jerkey bijvoorbeeld).

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

Ik heb maar een paar posts gelezen (maar deze draad wel gebookmarked) en ik wil even smaak vernoemen, maar het kan dus goed zijn dat dit al aan bod is gekomen. Want kijken naar wat en hoeveel je aan voedingsstoffen nodig hebt, is één, maar je hebt er weinig aan als jij of je partner(s) het niet lusten.

Kevin Aelbrecht
    Bijdrager
    Aantal berichten: 26

@Dzjow:

Waar koop jij jouw gedroogde vis of vlees? Een vriend van me zit al een jaar aan mijn kop ‘te zagen’ dat hij dit wil eten. 🙂

Waar kopen jullie het eten die je meeneemt op de trektochten?
    Heeft er al iemand ooit uitgerekend hoeveel het kost per dag (aan voeding) tijdens de trektochten, lijkt me ook wel interessant!

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1048

Wij drogen onze eigen voeding, dus ook vis en vlees. Als je geïnteresseerd bent in het drogen, raad ik aan om je in te schrijven voor onze DIY-dag: https://hikingadvisor.be/2014/10/04/zaterdag-22-november-diy-en-drogen-van-voeding/.

Woubeir
    Bijdrager

Wij kopen gewoon aparte ingrediënten in de winkel en stellen dan zelf samen.

Woubeir
    Bijdrager

Het gewicht van je rugzak beperken zorgt voor een behoorlijke vermindering van de hoeveelheid energie die je nodig hebt om datzelfde traject af te leggen.

Zou eigenlijk vrij evident moeten zijn: eerst de energievraag beperken, om dan een kleinere  energieproductie nodig te hebben.

Debbie
    Sleutelbeheerder

In het verlengde hiervan, kan je dan poneren dat een goeie fysieke conditie en een gezond lichaamsgewicht ook van belang zijn. Iemand die fit is, zal bijvoorbeeld meer efficiënt omgaan met energie en een betere vetverbranding hebben.

Woubeir
    Bijdrager

Juist. Alleen is het rugzakgewicht beperken meestal gemakkelijker dan zelf gewicht verliezen of in conditie raken 🙂

Debbie
    Sleutelbeheerder

Sommige forumleden zullen geïnteresseerd in dit nieuw topic van Andrew Skurka. De vertaling laat ik aan iemand anders over. 😉

Kevin Aelbrecht
    Bijdrager

Dat ziet er zeker interessant uit!

Dat ga ik straks eens doornemen. 🙂

DaemonAngel
    Bijdrager
    Aantal berichten: 186

“At slower paces, it relied predominantly on fat.”
    Biochemisch gezien is dit logisch.

Interessant om te lezen wel, zeker met de grafieken van de testen erbij.

Verdere commentaar op dutchbodybuilding :p.

Abisko
    Bijdrager
    Aantal berichten: 28

Ik begrijp volgende niet:

“A backpacker who is less fat-adapted may have less success with this approach.”

Wat bedoelen ze met fat adapted?

Kevin Aelbrecht
    Bijdrager

@Abisko

Daar bedoelen ze mee dat mensen die regelmatig duursporten (lopen, fietsen, zwemmen,..) beoefenen met een lage hartslag (en dus op dat moment meer vet verbruiken), beter zullen zijn in het gebruik van vet als energiebron.
    Stel nu: we hebben 2 hikers, de ene loopt regelmatig (rustig) de andere doet buiten hiking geen andere sport.

Wat zien we dan is dat de eerste hiker veel beter vet zal kunnen aanspreken als energiebron t.o.v. de hiker die anders geen sport doet.
    Fat-adapted betekend dus dat ze efficiënter met hun vet zullen omgaan en meer energie in een korte tijd via dat circuit kunnen leveren. Is dit duidelijk?

philip
    Bijdrager
    Aantal berichten: 49

Toevallig tegen gekomen. Voor als je het jezelf toch gemakkelijk wilt maken. Meer milieu vriendelijke verpakking voor droogvoer. Heeft iemand ervaring met dit merk?

https://www.bushcraftshop.nl/brands/voyager/

https://www.bushcraftshop.nl/voyager-pasta-blognese-eco-bag.html

Bedankt,
    Philip

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 47)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.