HOME FORUM Stel jezelf voor Hendrik, nieuw…USA, Nepal, Chamonix, en binnenkort de GR20…

Tags: 

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 10

Ik ben Hendrik uit Asse en onder impuls van mijn vrouw Tanja zijn wij al een tijdje aan het wandelen, trekken en hiken.

Wij reizen graag en omdat een strandvakantie niet ons ding is zoeken wij het in hiken en andere actieve sporten.

Wij hebben al gewandeld in Noorwegen, Ijsland, Nepal, de VS en vorig jaar 10 dagen Chamonix.

Dit doen wij steeds met ons tweetjes (is ook een groep) soms met begeleiding van een gids zoals Nepal en Chamonix, soms stippelen wij het zelf uit.

Binnen goed een maand doen wij 3 weken Corsica, 15 dagen de GR20 en de rest met een huurauto de steden verkennen met tussenin leuke hikings.

Ik lees graag de ervaringen van anderen evenals info mbt de gebruike materialen. Indien je info wenst over iets en wij kunnen U daarbij helpen dan pik ik daar op in.

Onze dochter doet dit jaar de Coast2Coasttrail…

Groeten,

Hendrik en Tanja

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1048

Hey Hendrik en Tanja,

Van harte welkom op het forum. Hopelijk komen we elkaar ook eens in levende lijve tegen. Veel plezier op de GR20!

Groeten,

Debbie

Hendrik
    Bijdrager

Beste,

Dat gaat er zeker eens van komen, wij houden de activiteiten in het oog, er zitten nu al interessante dingen in, alleen ons voorbereidingsprogramma in deze laatste maand zit goed vol, dit gaat van wandelen van 22 km op Cap Gris Nez vorige vrijdag (22 km) tot runnings de 12 km van Anderlecht, Les sentiers du Laerbeeck, run te Asse, Festival trail de Semois in Herbeumont op 1 juli en nog heel wat.

grt Hendrik.

Hendrik
    Bijdrager

Dinsdag 4 juli vertrekken wij naar Corsica om de GR20 te doen. Zaterdag in Herbeumont nog eventjes de Festival de trails de Semois van 16 km gelopen/gestapt. Vandaag is het rustdag…

De inhoud van onze rugzak is samengesteld, resultaat totaal gewicht is 10kg210gr.

Daar komt dan nog bij 1 reserve wandelstok en het water (+-3l) en proviand. Wij gaan zonder tent.

Ikzelf weeg 74 kg.

Deze avond wordt alles gepakt en controleren wij het totaal gewicht…

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

Als jullie zonder tent gaan, mag ik dan veronderstellen dat jullie de refuges hebben gechecked en desnoods sommigen al hebben gereserveerd ?

Hendrik
    Bijdrager

Ja wij (koppel hebben ze allemaal al gereserveerd, dat ging goed en hebben dat op 13/02 al gedaan en bevestiging gekregen.

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

Dan ben ik eens benieuwd. Ondertussen is het bijna 21 jaar geleden dat ik die deed en toen viel het over het algemeen nog mee qua drukte, maar ’t schijnt dat het tegenwoordig iets anders is. Maar gelukkig een heel mooie route.

Hendrik
    Bijdrager

We zien wel en vertrekken vroeg, rond 06 uur als dat mogelijk is, dat is toch de bedoeling.

Heb ondertussen de rugzak geladen en zit helaas al op 11 kg zonder water, dus max 15 kg moet te doen zijn. Mijn rugzak is het zwaarste, 2.5 kg…

Dinsdag nemen wij de trein van Asse naar Brussel Zuid, dan van de Midi met TGV naar Parijs, Dan met trein en metro tot Paris Orly, dan de vlieger op met Air Corsica,  dan de bus naar Calenzena.

Hendrik
    Bijdrager

De GR20 staat op ons palmares. Gisteren thuisgekomen van een ongeloofelijke mooie ervaring en trektocht van 15 dagen lang. Op 2 uur regen en onweer na veel zon en mooie landschappen kunnen ervaren.

Van de refuges die gereserveerd werden konden/wilden we geen gebruik maken doordat overal de ‘punaisses de lits’ hun intrek hadden genomen in de bedden. Dus wat een goed bed zou zijn werd een goede matras in een 2 secondentent van Quechua en eerlijk gezegd viel dat goed mee.

Ik schat dat er een 30-tal starters waren in het Noorden, die deden niet gans de trip, hiervan stapten er voorzien of niet voorzien een heel deel af in ‘refuge de Balonne’ (na 4 tal dagen) of stopten in Vizzavone, voor het begin van het zuiden.

Wij hebben overleefd met nog een koppel uit Luik, 2 Zwitserse meisjes, Robert de Amerikaan uit Kentucky en nog Stijn de Belg uit Gent en dat was het.

Wij deden de GR20 van Noord naar Zuid wat gemakkelijker zou zijn maar het Zuiden is ook niet te onderschatten (ik zou het niet graag omgekeerd gedaan hebben).

Proviand is overal vlot te verkrijgen en water(bronnen) ook.

Heeft U vragen over de huidige condities, stel ze maar, ik was erbij!

toon
    Bijdrager
    Aantal berichten: 136

Hey Hendrik,

Loopt de officiële route tussen de Refuge d’Ascu Stagnu en de Refuge de Tighjettu nu over de Monte Cintu en niet door de Cirque de la Solitude? Met welke gids heb jij gewandeldeld? Ik heb hier bij mij de TopoGuide “A travers la Montagne Corse” van een aantal jaren geleden. Misschien heb jij een recentere versie? Ik had graag geweten wat de geschatte wandeltijd is op het nieuwe traject, wel van Zuid naar Noord 🙂 En graag ook de geschatte meters stijgen en dalen.
    Alvast bedankt!

Toon

Hendrik
    Bijdrager

De route passeert inderdaad over pointe des éboulis ( 2610 m), een plateau net naast de Monte Cintu, je kan vandaar perfect naar de top van de Monte Cintu klimmen want je ziet hem liggen (100m hoger).

Het aantal hoogtemeters is 1200 en je daalt ± 900 m naar de hut Tighiettu. Wij hebben pauzes inclusief 10,5 u gelopen. Het is de langste etappe van de GR20. Bij U is het traject dan omgekeerd.

De Cirque de la Solitude is afgesloten en alle tekens kettingen en laders zijn verwijderd, wij hebben er niets van opgemerkt. Enkel een bord aan het helikopterplatform van de hut Tighiettu (interdit…)

De gids die wij gevolgd hebben is : Corse.GR 20 van Rother (Guide de randonnées). Editie hiver 2013-2014. Onze ervaring met deze gids is dat noch de tijden noch de afstanden onderschat zijn. Dit is ook zo in de officiële gids die andere deelnemers gebruikten. Tenzij je een superconditie hebt zoals de para’s…

Dit hebben ons ook andere deelnemers bevestigd die met andere gidsen werkten (Zwitsers, Duitse, Walen, andere Vlamingen).

Ons insziens is da afdaling van de Monte Cintu een moeilijke karwei…van Zuid naar Noord. Opletten voor veel losse stenen en steenpartijen.

toon
    Bijdrager

Danku voor de snelle reactie! Weet je toevallig hoeveel van die 10,5 uur je gewandeld/gepauzeerd hebt?

Hendrik
    Bijdrager

Op het plateau van de Monte Cintu hebben we een uur gepauseerd en dan nog eens een kwartier voor het stijgen naar de Monte Cintu.

Ik moet wel zeggen dat mijn vrouw in het afdalen geen primus was waardoor ik meestal voorop liep en dan wacht je natuurlijk na een tijdje elkaar op maar dan warden er geen pauzes gehouden omdat het al een lastige etappe was.

Het begin na de Teghiettu-hut is best lastig met heel wat klimwerk op de rotsen en dan een lange partij ronde keien, dan terug wat rotsklimmen, dan naar de top en dan het afdalen op het rotsmassief met al die losse stenen en daarna viel het best mee (als ik het bekijk van zuid naar noord).

toon
    Bijdrager

Ik weet nu waaraan ik me kan verwachten. Danku!
    (Ik begrijp uw echtgenote wel. Een top verdiend om hem dan terug te moeten afgeven. Dat is nooit met volle goesting!)

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.