HOME FORUM Materiaal en techniek Hardshell Gore-Tex regenjas Haglöfs vs Millet

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 1

Hallo allemaal

Volgende zomer vertrek ik op langverwachte reis om te gaan hiken in de Lofoten en een stuk van de Kungsleden te bewandelen! Hiervoor ben ik nog op zoek naar de ideale hardshell regenjas die wel wat regen en wind kan verduren.

Momenteel kan ik de Haglöfs Roc Spirit of de Millet K-Pro kopen voor dezelfde (mooie promotie) prijs via een outlet actie. Nu twijfel ik enorm tussen beide. Beiden zouden ‘naar specificaties’, dezelfde RET waarde hebben (<6) en dezelfde waterkolom (>28.000mm). De Haglöfs gebruikt Gore-Tex C-knit 3L terwijl de Millet een Gore-Tex PRO 3L membraan gebruikt. Qua afwerking zijn beide jassen zeer identiek, de Millet is iets ruimer (voordeel voor donsjas onder aan te doen), maar dit zou bij de Haglöfs ook geen probleem mogen zijn. Een ander toch wel groot verschil is dat de Haglöfs iets soepeler aanvoelt en mooi meebeweegt, de Millet daarentegen is wat harder en voelt wat meer ‘karton’ aan.

Heeft er iemand ervaring met deze specifieke jassen of merken. Of kan iemand mij helpen waar het verschil tussen een Gore-Tex C-Knit 3L en een Gore-Tex PRO 3L zich voornamelijk afspeelt?

Alvast bedankt

Saskia
    Bijdrager
    Aantal berichten: 129

Ik weet dat in theorie Gore Tex Pro beter ademt. Ik heb zelf een jas van Gore Tex Pro en ben heel tevreden over hoe die ademt, maar kan het niet vergelijken met ‘gewone’ Gore Tex.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 996

Her en der is wel een en ander te vinden over het verschil tussen die twee stoffen. De fabrikanten die werken met goretex zeggen ongeveer allemaal hetzelfde en baseren zich op wat Gore aanbrengt. Soms probeert iemand betekenis te geven aan de info die beschikbaar is. Bv https://gizmodo.com/what-s-gore-tex-c-knit-latest-waterproof-breathable-me-1733679260

Dat de C-knit soepeler valt blijkt een feit. Er is minder/dunner draad, andere weeftechniek gebruikt als sandwich voor het tere membraan. Ik zou zelf minder bezig zijn met de vraag wat nu de winst is mbt “ademend vermogen” maar mij de vraag stellen welke stof het duurzaamst is en waar het risico op delaminatie het kleinst is bij gebruik met rugzak ed. Ik weet niet of iemand dat echt weet. Een hardshell beschermt tegen onderkoeling door het buiten houden van nat en koude maar heeft buiten het labo zijn beperkingen qua “ademend vermogen”. De kunst is om tijdens de actieve fase oververhitting (en daarmee zweten) te vermijden. De vochtige warme lucht die je langs binnen opbouwt door het zweten geraakt toch nooit goed weg en het risico van onderkoeling begint te loeren wanneer je stilstaat. Ik zie nog teveel mensen die onderweg hun gtx jas dragen terwijl het niet regent. Dat komt zijn levensduur niet ten goede en oververhitting/nat worden van kledij loert om de hoek (ook je donsjas). In dergelijke omstandigheden is een windstopper een betere keuze. Eenmaal aan de tent is dat risico minder groot en kan je je jas wel gebruiken om warmte vast te houden.

Wat extra leesvoer om je te verdiepen in regenbescherming vind je op onze site. Volgende is ook een goede starter voor een globaal overzicht. Alternatieven komen ook ter sprake

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.