HOME FORUM Materiaal en techniek Grondzeil in trailstar

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 134

Hey,

In het voorjaar gebruikte ik in Schotland het volgende grondzeiltje onder mijn TS:

http://www.trekking-lite-store.com/trekkingshop/Zelte/Zelt-Zubehoer/TLD-PolyGround-Zeltunterlage::747.html

Geen goed idee. Als er een gaatje inkomt, scheuren ze daar inmiddelijk verder, zeker als je ze ’s ochtends nat wegsteekt en ’s avonds terug probeert open te vouwen. Ik ben dus op zoek naar een alternatief.

Welk materiaal gebruiken jullie?

Dank!

Haaiker
    Bijdrager
    Aantal berichten: 321

Ik leg gewoon een opengescheurde vuilzak onder mijn matje.

toon
    Bijdrager

Waarschijnlijk al een stuk sterker dan hetgeen ik gebruikte 🙂

Ik ben echter op zoek naar iets definitever. Ik was aan het denken om het groter te maken dan mijn matje (extra spullen droogleggen en geen schrik moeten hebben om wat te woelen ’s nachts), om een uitsparing te maken voor de centrale stok, en om in het zeiltje eventueel zelfs wat ogen te maken om het met wat piketten op zijn plaats te houden. En dit alles dan hyperlicht en hypersterk 🙂

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1042

Toon, ik heb je link aangepast (je kan dat ook zelf door op het icoontje van de link te klikken bij het opmaken van je bericht en daar de link in te kopiëren).

Ik kopieer eventjes info over grondzeilen die Ivo Vanmontfort me onlangs aanleverde voor een artikel over tenten (dat nog moet verschijnen).

De meest simpele/goedkope oplossing is een stuk PE folie (“schilderfolie”) uit de bouwmarkt. Is het versleten, dan snij je een nieuw stuk uit.

Bever verkoopt bv LDPE http://www.bever.nl/uitrusting/tenten/grondzeilen maar dat is weer een stuk zwaarder.

Tenzij iemand er anders over denkt? Ik zou me niet teveel zorgen maken over de al dan niet aanwezigheid van weekmakers en de schade (welke?). Zou vooral in PVC terug te vinden zijn.

Tyvek (tenminste de wat duurzamere soort) neemt in verhouding toch wel wat volume in en is niet erg soepel.

Naast extremtextil ook nog te vinden bij bv
    http://www.trekking-lite-store.com/trekkingshop/Zelte/Zelt-Zubehoer/Tyvek-Hardstructure-1057D-54-g-qm-Rollenware::162.html

Maar daar zijn nogal wat soorten in.

Eigenlijk is iedere stof te gebruiken (silnylon bv) omdat die eigenlijk alleen maar moet dienen om de onderkant van de tent te beschermen. Waterdicht hoeft die niet te zijn (als de vloer nog ok is tenminste)

Polycro is heel licht en neemt weinig plaats in maar het laat zich wat moeilijker hanteren (bv opplooien), trek soms nogal wat vuil aan.

Je moet er rekening mee houden dat het eigenlijk een soort krimpfolie is die onder invloed van warmte krimpt. Iets om rekening mee te houden bij het uitsnijden van je stof.

Toch niet heel handig om vlak te leggen bij wind ed. Je komt er bijna niet onderuit om er afspanpunten aan te maken om hem op zijn plaats te houden bij het opstellen van de tent. Wordt vooral gebruikt onder een tarp door volk die de ondergrens wil aftasten.

Een voorbeeld hoe je afspanpunten kan maken (op eender welke folie) legt deze man omstandig uit

Te koop bij bv
    http://www.trekking-lite-store.com/trekkingshop/Zelte/Zelt-Zubehoer/TLD-PolyGround-Zeltunterlage::747.html
    http://www.arklight-design.com/arklight-design-polycree-15-x-25-m-par-2-c2x4075469

veerle
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 110

Je zou ook een herbruikbaar nooddeken kunnen gebruiken.

Zoals bv http://nl.decathlon.be/herbruikbaar-reddingsdeken-id_1167246.html#avantages

Redelijk compact en licht en veel keren te hergebruiken.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 373

Ik gebruik polycree/polycro al langere tijd en hoewel het natuurlijk fragieler materiaal is gaat dat toch redelijk mee als je voorzichtig blijft, zo ook onlangs nog 37 dagen door Schotland. Nu, kan best begrijpen dat je iets steviger wil. Polycro blijft materiaal voor mensen met een echte UL-ingesteldheid en enkel geschikt onder een tarp, niet als grondzeil in een tent.

Vuilniszakken of reddingsdekens zijn ook een gemakkelijke en lichte oplossing.

Als je stevige degelijkheid wil neem dan 70D nylon met deftige PU-coating (klassiek grondzeil) of plastiek afdekfolie uit de doe-het-zelf zaak (hetzelfde en veel goedkoper dan de LDPE uit Bever). Uit de eerste kan je ook een bathtub floor maken. De tweede heb ik vroeger jarenlang gebruikt met mijn Akto en dat bleek onverwoestbaar. Gewicht van de twee was vergelijkbaar. Probeer natuurlijk geen te lichte plastiek folie te nemen of één met PVC.

Maar gezien je blijkbaar wel iets lichts blijkt te prefereren zou ik chikara (PU-gecoat licht nylon) aanraden, te vinden bij vliegershops. Wel oppassen hier vermits de PU-coating op vele chikara stoffen onvoldoende is om als grondzeil te gebruiken. Na lang zoeken heb ik voor mezelf chikara in Nederland gevonden met goede waterkolom (zelf proefondervindelijk getest). Bij interesse wil ik nog wel eens opzoeken om welke chikara het gaat. Gewicht is zelfde als licht silnylon.

Silnylon is natuurlijk ook een optie, maar daar zit je met het slipperige nadeel en minder hoge waterkolom.

Tyvek is minder praktisch als grondzeil, laat water door, maar afgezien daarvan voldoet het bij gebrek aan beter wel.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 930

Mylar (waarschijnlijk gebruikt bij reddingsdekens), polycro ed zijn inderdaad gevoelig voor ‘speldenprikken’ en eenmaal een begin… scheuren ze gemakkelijk verder.
    Dergelijke kleine gaatjes zijn echter gemakkelijk dicht te plakken met bv een pleistertje inpaktape.
    Hoe vreemd het ook is, als je silnylon zelf een extra laag verdunde silicone geeft wordt hij wat stroever.
    Heel het oppervlak van een trailstar een ondergrond geven als je alleen weg gaat vind ik zelf wat overdreven. Het drijft het gewicht teveel op
    Ik zou me houden aan het oppervlak zoals bv het ontwerp van MLD
    Extra gerief dat op een droge ondergrond moet liggen, dat kan net zo goed op een vuilzak oid.
    Recent een trailstar inner gemaakt heb toen 90 gr PU grondzeil gebruikt. De tekst en foto’s helpen je misschien in het maken van een keuze
    Duurzaamheid is een stuk groter, geen gladde ondergrond.
    Een zekerde oplossing die zijn prijs heeft in een hoger gewicht.

toon
    Bijdrager

Het is niet de bedoeling het hele oppervlak te bedekken. Ik zou er enkel ervoor zorgen dat ik, als buikslaper, aan beide kanten van mijn matje mijn knieën kan optrekken en ook mijn ellebogen buiten het matje kan leggen zonder in het natte gras te liggen. Bovendien zou ik een ‘nachtkastje’ willen hebben om net voor het inslapen boek, mp3speler, hoofdlamp en horloge droog weg te kunnen leggen. Het is ook niet mijn bedoeling er een bathtub van te maken. Anders kan ik het, assymetrisch als het zal zijn, niet gebruiken aan de twee kanten van mijn TS. Ik slaap niet altijd aan dezelfde kant.

Ik was even aan het tekenen en niet dat het moeilijk is, maar er waren een paar dingen waar ik toch rekening mee moest houden, vooral de positie van de centrale stok (waar ik toch geen uitsparing voor zal maken) en de verschillende opstellingen van de TS. Ik kocht gisteren een schildersplastiek (105gr/m2) en wat kunstoffen rondellen. Hiermee ga ik een voorlopige versie maken (met afspanpunten zoals -inderdaad heel omstandig- uitgelegd in het filmpje) en die uitproberen.

Wanneer ik zeker ben van de vorm zou ik dan een lichtere definitieve versie willen maken. Het gaat toch over een dikke twee m2. Nu zal ik ongeveer 230gr stof nodig hebben. Wanneer ik die chikara gebruik, zou dat nog maar een 95gr zijn. Een verschil van 135gr vind ik veel in verhouding met het gewicht van de TS.

Ik ben wel benieuwd naar die chikara. 42gr/m2 (licht – polycro komt op 19gr/m2, een witte vuilniszak van tstat op 35), ripstop (handig voor als er toch gaatjes in komen), waterdicht genoeg,… Zijn er nog mensen met ervaring met deze stof? Ik las dat het grondzeil van de inner van Kasper ervan gemaakt is.

Dank!

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.