HOME FORUM Tussen pot en pint Groepsaankoop Titaniumfolie

Tags: 

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 26

Ik wil titaniumfolie bestellen om een “Caldera Clone” te maken. Voornamelijk om te gebruiken met hout en een alcoholbrander van 20g als backup. Zie http://zenstoves.net/PotStands-Conical.htm#ConeTemplates voor meer uitleg over conic stoves.

Helaas kost die folie te veel naar mijn zin in kleine hoeveelheden. Zijn er andere geïnteresseerde hikers om een groepsaankoop te doen?

Heeft er iemand ervaring met het zelf maken van zo’n conic stove? Ik vraag me af welke dikte ik best gebruik: gewicht besparen met 0,1mm of extra stevigheid met 0,2mm?

Groeten,

Kjell

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 934

Kjell,

spreek Toon eens aan, misschien heeft hij nog wat over. Als je niet aan zijn mail geraakt moet je het laten weten, dan breng ik hem op de hoogte van je vraag.

0,1 is te dun om een potje op te laten leunen. Als je de afwerkkwaliteit van de produkten van trail designs ziet (waarvan de dikte zeker meer dan 0,1 mm is), dat ga je niet halen als doe het zelver. Zo simpel is dat allemaal niet om er bv gaten in te maken.

KVerb
    Bijdrager

Dag Ivo,

ik heb nog wat verder gespit en heb op forums twee diktes gevonden: 0.003″ en 0.005″. Blijkbaar is 76µm dus genoeg om een bruikbare cone te maken voor een niet te grote pot. De sterkte komt van de conische vorm en niet van de plooiweerstand van het materiaal.

Ik besef dat ik nooit de kwaliteit kan halen van een product dat al jaren in ontwikkeling is, maar ik heb voldoende tools en DIY-ervaring ter beschikking om er toch iets proper van te maken. Ik weet dat de echte Caldera Cones hun geld echt waard zijn, maar aangezien ik mijn eigen werkuren niet reken, moet het voor mij goedkoper kunnen!

Kan je via dit forum PM’s sturen? Zoniet zou ik graag zijn e-mail krijgen 🙂

Groeten,

Kjell

ivovm
    Sleutelbeheerder

Kjell,

je kan momenteel geen PM versturen. Ik heb Toon gemaild en jouw mailadres doorgegeven.

Laat ons zeker weten hoe het eindresultaat eruit ziet en hoe je het hebt aangepakt. Kunnen we iets van leren. Ik heb indertijd ook wat folie van Toon overgenomen. Voorlopig niets mee gedaan. Hij zal wel een potje kunnen dragen maar de folie zal mi erg kreukgevoelig zijn en snel vol allerhande plooien zitten. ook wanneer je overweegt om  sluitingsmechanisme zoals toegepast door traildesign te gebruiken…, daarvoor is die folie toch wat dun (her en der zijn zelfs wat puntlassen gebruikt) voor een stabiele klem.

toon
    Bijdrager
    Aantal berichten: 134

Hey Kjell,

Ik kreeg een mailtje van Ivo.

De laatste keer had ik aan Griet gezegd dat het de laatste keer was dat ik iets kon missen. Dit is dan de allerlaatste keer…

Ik heb nu nog 115 cm die 86gr wegen. Het maximum dat ik je kan aanbieden is 70cm, 15cm hoog, 1mm dik.
    Prijs is 10Euro. Af te halen in Antwerpen. Versturen gaat ook, maar kosten gaan we dan eerst moeten regelen.

Laat maar weten als je interesse hebt!

KVerb
    Bijdrager

Hey Toon,

Ik hoop dat ik niet ondankbaar overkom, maar 15cm is niet hoog genoeg voor het design dat ik wil maken. Desondanks heel erg bedankt voor het aanbod, want ik kan me niet voorstellen dat je daar winst op maakt!

Ik zal binnenkort gewoon eens door de zure appel bijten en mijzelf een voorraadje TiFolie kopen. Als het zo ver is laat ik zeker weten hoe het uitdraait. Momenteel ben ik nog bezig met een dehydrator zelf te maken, dus die wil ik eerst afwerken voor ik aan een volgend projectje start.

Groeten,

Kjell

toon
    Bijdrager
    Aantal berichten: 134

Geen probleem, hoor. 15cm is gewoon de hoogte van de rol…
    Veel plezier met de projecten!

KVerb
    Bijdrager

Beetje uitgestorven deze thread, maar hier is het resultaat: http://www.trek-lite.com/index.php?threads/making-a-cone-using-captain-paranoias-cone-potstand-tool-on-zenstoves-net-busting-the-myth.1772/page-7#post-85808

Intussen al vele keren gebruik in binnen- en buitenland waaronder de stage in de Ecrins, money/time well spent! Heb er met de overschot aan folie ook een omgekeerde cone voor gemaakt zoals de Trail Designs infernal insert, echter nog niet getest.

• Deze reactie is gewijzigd 3 maanden geleden door  KVerb.
    • Deze reactie is gewijzigd 3 maanden geleden door  KVerb.
    ivovm
    Sleutelbeheerder

Kjell,

heel keurig gedaan (wetend wat de moeilijkheden zijn om een mooi gat te maken in een titanium folie.) Ik ben afgestapt van het idee om van het stuk folie wat ik had een cone te maken. Het blad was er toch te dun voor om er de pot op te laten rusten. Als ik die windschermen van trail designs bekijk. Hun folie is dikker en de gaten o zo keurig gemaakt. daar kan een hobbyist niet tegenop. Ik heb het anders opgelost door papierklemmen te gebruiken om de breedte vast te zetten en tegelijk een opening langs beneden voor luchttoevoer te maken. Nu past mijn folie mooi in mijn kookpotje en geraakt het niet beschadigd . Daar zijn nog wel wat manieren te bedenken om die luchtinlaat nog wat te versmallen maar zo werkt het ook.
    https://photos.app.goo.gl/Mmvc49xje1cc5r1K6

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.