HOME FORUM Tussen pot en pint GR20 2020

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 8

Heeft er toevallig nog iemand goesting in de GR20 eind juni-begin juli? Op het gemakje (16 dagen) van zuid naar noord? Een of meerdere wandelmaatje(s) zijn altijd welkom.

dominiquep
    Bijdrager
    Aantal berichten: 1

Pya,

De GR 20 staat al een tijdje op te doen . Ik vertrek volgende week naar de Lycian Way Turkije dertig agen. Ik heb heel onregelmatig werk (stuurman koopvaardij) en dus een onvoorspelbare agenda. Tegen welke tijd wil je het zeker weten ?

grtjs

Dominique

piya deseure
    Bijdrager

Hoi Dominique

Momenteel lukt het nog niet om al voor 2020 te reserveren voor de hutten van het Parc Régional.   Je hebt nog wel even de tijd denk ik om eerst Lycië te bezoeken of hoe die oude landstreek in Turkije tegenwoordig ook moge heten.

Piya

piya deseure
    Bijdrager

Dilemma n° 1: wanneer ga je naar de GR20?

In de zomer, toch? Ligt er nog sneeuw in juni? Is het te warm in juli of augustus? Blijven de hutten bemand tot eind september?  OK één ding is duidelijk : niet in de winter. En in juli en augustus dan spring ik op het werk in voor mijn collega’s die met vakantie zijn.  Dus eliminatie: juni of september.
    Dit jaar nam ik mijn verlof in september. Ik hou van afwisseling: dus wordt het volgend jaar : juni.
    En die sneeuw dan? Soms smelt die vroeger, soms later. Dat kun je niet voorspellen. Een beetje sneeuw neem ik er graag bij. En die ijspickel dat staat toch extra stoer op de rugzak! Al is het ook wel belachelijk als je die voor enkele honderden meters 180 km meesleurt. En dan zwijg ik nog over stijgijzers. Dat is pas extra ballast.

Bon, ik heb beslist: het wordt eind juni – begin juli.

piya deseure
    Bijdrager

Dilemma n° 2: Fra li monti, van noord naar zuid of van zuid naar noord?

Pfff. Puffen doe je toch. Bergop, bergaf of van de warmte! Rustig aan is mijn motto. Tenslotte ben ik al niet meer van de jongsten. Het is altijd leuk om het hoogtepunt, de Monte Cinto voor het laatst te houden.

Goed, het werd al snel duidelijk. Ik heb mijn reisgidsen van achter naar voren gelezen. Van zuid naar noord!

piya deseure
    Bijdrager

Dilemma n°3: in hoeveel etappes?

Rustig aan, het moet vakantie blijven. Elke dag stappen is al lastig genoeg. En ik wil ook nog een beetje genieten. Ook al blijft de infrastructuur  langs de route misschien wel ondermaats spartaans, niet echt wat ze bij OKRA comfortabel noemen. Once in a lifetime heb je het er wel voor over zeker?

16 stapdagen.  Als ik op zondagavond het vliegtuig neem in Lille, rechtstreeks naar Bastia, kan ik op dinsdag beginnen stappen. Om tweeënhalve week later op zaterdag een terugvlucht te nemen. Op mijn verjaardag slaap ik dan lekker knus in een hotel in Vizzavona. Ja dat mag ook wel eens. Dan heb ik nog twee dagen op overschot. De vrijdag om terug te keren naar Bastia. En één mogelijke rustdag. Neem ik die halverwege? Of op het eind?

piya deseure
    Bijdrager

Dilemma n°4 : slapen

Bivakkeren, slapen in een gehuurde tent, of de snurkers en de bedwantsen trotseren in de spartaanse hutten van het Parc Régional? Toegegeven ik snurk zelf ook, maar in berghutten lig ik wel wakker van andermans gesnurk. Vroeger had ik daar geen last van, maar nu ben ik een slechte slaper als ik niet in mijn eigen bed lig.  Een eigen tent meesleuren? Samen met je matje is dat twee kg extra. Neen, ik heb de test gedaan, tijdens de bivakstage van Hiking Advisor in april. Mijn rugzak woog toen te zwaar. Weliswaar met geleend materiaal, maar toch. Een Decathlon-tentje huren bij de refuges?

Zolang ik nog niet kan reserveren, hoef ik nog niks te beslissen.

piya deseure
    Bijdrager

Dilemma n° 5 : B- of C-schoenen.

Mijn La Sportiva Karakorum HC GTX zijn bomberproof. Ideaal voor het hooggebergte. Keien, rotsen, puinhellingen, Corsica heeft alles in huis. Sneeuw no problem. Klasse! Maar bon, een paar lederen C-schoenen weegt samen 1950 g. Dat 16 dagen lang over 180 km. De vijfdaagse huttentocht in de Val d’Aoste vorig jaar was geen probleem, en die vijfdaagse in de Pyreneeën ook niet.  Maar zijn ze niet te warm voor Corsica? Om overbelasting van de pezen te voorkomen, train ik in onze contreien met een lichte B-schoen. Aku Trekker Lite ii : 1280 g het paar. Met een Vibram-zool, maar wel een beetje gladder bij regenweer.  Prima ingelopen, ook bij grote hitte nog best comfortabel. Maar ze zitten wel een beetje krap. Heb al eens blaren gelopen (weliswaar na een tochtje van 37 km). Bieden ook minder zijdelingse steun bij steile afdalingen. Ze zijn eigenlijk niet ontworpen voor meerdaagse trektochten. Maar voldoen uitstekend voor flinke dagtochten.

Beide paar schoenen heb ik pas sinds twee jaar zowat. Dus neen, ik heb geen budget voorzien voor nog eens een extra paar. Ja, vrouwen en schoenen daar zeg je wat.

Springer
    Bijdrager
    Aantal berichten: 1

Hallo, ben nieuw op de site, alsook op het forum en plotseling dit bericht tegengekomen. (Gelukkig) omdat ik verleden jaar in groep het noordelijke deel van de GR20 heb gedaan, 6 wandeldagen, en zo genoten heb van deze mooie ervaring dat ik deze OOIT toch nog eens helemaal wil doen. Blijkbaar kan ik hier wel mss nog personen tegen komen die deze ook nog eens willen doen. Dus hou ik het forum zeker in de gaten, alhoewel deze dit jaar niet mogelijk zal zijn om te doen, daar ik al 2 andere wandelreizen heb gepland dit jaar. Maar mss in de toekomst?

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.