HOME FORUM Materiaal en techniek Gezelschapsspelletjes op trektocht

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Moderator
    Aantal berichten: 373

Zelf nog niet aan toe gekomen, maar het idee speelt al langer en ik vroeg me dus af of er mensen gezelschapsspelletjes of speelkaarten meenemen op trektocht. Wat speel je dan? Welke spelletjes nemen niet teveel volume/gewicht in in de rugzak en zijn toch wat boeiender dan ganzenborden? Laat eens horen.

Kasper
    Bijdrager
    Aantal berichten: 138

Nu niet meteen een gezelschapsspel maar wij nemen een trinairo denksport boekje mee. Neemt weinig plaats in en we vinden het beide een tof en boeiend. Ben ook wel eens benieuwd wat er nog meegenomen wordt. Een kaartspel is inderdaad ook nog goed te doen.

saranneman
    Bijdrager
    Aantal berichten: 4

Al Caboon: 2 persoonsversie van het Bonenspel.

Zo licht als een pak kaarten dus.

Spelen we enkel op trekking, en ik ben ervan overtuigd dat we het nog altijd verkeerd spelen 🙂

Arvid
    Bijdrager
    Aantal berichten: 88

Wij hebben altijd Regenwormen (van 999 Games) mee. De pocket editie is niet groter dan een pillendoosje. Snel spelletje, veel geluk, een beetje taktiek, voor 2 tot 7 spelers die tot 36 kunnen tellen.

Als het iets moeilijker en zwaarder mag zijn: Machiavelli (ook 999 Games). 2 tot 7 (basis) of 8 (met uitbreiding) spelers. Iets groter en zwaarder dan een standaard kaartspel.

Arend
    Bijdrager
    Aantal berichten: 91

Mijn vriendin had op onze vorige tocht ‘verhaaldobbelstenen’ meegenomen

Was erg leuk en is weer eens wat wat anders. Er zijn 10 miljoen denkbare combinaties en heel veel verschillende manieren om het spel te spelen, dus  je bent wel even zoet. Je hoeft niet meer dan de negen dobbelstenen (82 gram) mee te nemen, en je zou er eventueel zelfs nog een aantal thuis kunnen laten.

Verder hadden we ook ‘famiglia’ meegenomen. Een kaartspel voor met zijn tweeën dat redelijk snel verloopt. Ook leuk en de kaarten met handleiding wegen samen 117 gram. Je raakt er misschien wel wat sneller op uitgekeken omdat het spel volgens een redelijk vast stramien verloopt, maar daar hebben wij tijdens onze vakantie geen last van gehad.

Speelkaarten doen het natuurlijk ook altijd goed.  Ik ken zelf niet onwijs veel andere spellen naast het bekende ‘pesten’, maar op internet zal daar vast veel over te vinden zijn.

Voor onze komende tocht houden wij het zelf bij enkel de dobbelstenen.

Haaiker
    Bijdrager
    Aantal berichten: 321

+1 voor Boonanza (eerder Caboon genoemd) en Machiavelli.

Je kan ook Mancala meenemen, en het leuke is dat het helemaal niets weegt.

Griet
    Moderator
    Aantal berichten: 48

Hmmm, boeiend. Ga me hier even laten gaan met wat aanvullende ideeën (echter nog niet allemaal onderweg getest).

Combineer wat kcal met spel:

– Mikado: met eetbare mikadostokjes (LU) i.p.v. de houten variant. Solo kan je dan i.p.v. met punten misschien met een tijdslimiet ofzo werken. Volgens het internet 455 kcal/100 gram voor de standaard met donkere chocolade.

– Letterkoekjesscrabble

– Of minder gewicht doch wat meer geknoei: iets scrabble-achtig met soeplettertjes (Soubry) bij de minuutsoep. Elke keer dat het deelwoord “berg” in je woord zit dubbele woordwaarde? Voor iedere “y” 2x letterwaarde? … Aan ’t eind van de tocht is de man met de meeste punten duidelijk de soepwoordenwinnaar. Niets leuker dan je eigen spelregels verzinnen.

Met meegebracht materiaal:

– Dixit: supertof spel. Vraagt vooral om creativiteit en inschattingsvermogen. Officieel moet het met een “verhaaltje”, maar met slechts 1 woord vind ik het leuker. Zit oorspronkelijk in een grote doos maar daar lijkt me een mouw aan te passen.

– Wiezen is een van de favoriete kaartspelletjes. Heb je wel nog 3 man extra aan reisgezelschap voor nodig. Kaartenboekje weegt hier 14 gram. Het gepruts met de kleine kaartjes moet je er bij nemen.

Met dood materiaal:

– Bikkelen (kan ook solo)

– Een variant op Jenga misschien?

Verder kunnen spelletjes geMYOGd worden. Met papier, een kleurenprinter en een snijmes kan een mens al ver komen voor een gepersonaliseerd kwartetspel. En anders upcyclen: met een stapeltje oude bergwandelmagazines lijkt er mij een heerlijk bergthematisch kwartet in de lucht te hangen. Bedenk nog een paar extra spelregels waarbij je “bergen kan opblazen” / over kwartetten heen andere kwartetten kan verzamelen / … en het wordt iets intellectueler / suspense alom. MYOG kwartetten is boeiend tot ronduit hilarisch. Te spelen vanaf 3 man.

Anyway, ik denk dat de mogelijkheden legio zijn en het een kwestie is van persoonlijke voorkeur.

mtbbart
    Moderator
    Aantal berichten: 16

Een spelletje dat ik altijd leuk vind : UNO !

zergaloth
    Bijdrager
    Aantal berichten: 10

Als je vast zit in een hut door slecht weer is een pak kaarten sowieso het fijnste wat je kunt bij hebben. Of je nu met 2, 4 of meer bent, er is altijd wel een spel te verzinnen.

Persoonlijke aanrader: Hive. Een soort schaakspel zonder bord. Enkele tegeltjes en een zakje om ze in te bewaren, werkelijk geen gewicht. De tegeltjes blijven ook goed liggen op het tafeltje van een denderende trein of een hobbelige bus. Koop wel zeker de pocket-editie, die is niet alleen goedkoper, maar de tegels zijn kleiner, het zakje handiger en het spel bevat twee ‘uitbreidingen’ die je er anders nog moet bijkopen.

sam
    Bijdrager
    Aantal berichten: 3

Vast in de rugzak: 3 dobbelstenen en een krijtje!

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.