HOME FORUM Materiaal en techniek G1000

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 183

Het regenseizoen is weer begonnen en stiekem komt de gedachte aan sneeuwtochten al meermaals per dag in mij op… 🙂

Ik heb volgens mij ergens hier op het forum gelezen dat G1000 goed werkt in de sneeuw, ervaringsdeskundigen?

Onlangs voor dagelijks gebruik (niet hiken) een G1000 jas gekocht (Keb), omdat hij mooi is en lekker zit. Conclusie, het liefst houd ik hem nog in bed aan, zit altijd lekker, bijna nooit te warm, altijd droog en als het echt zo hard regent dat het door de jas komt dan is het ook binnen 30 minuten droog (mits je draagt bij activiteit) en frustreert het mij niet, bij zo’n regen wordt je vroeg of laat toch hier en daar nat.

Trek ik mijn hyvent regenjas aan dan blijf ik, afgezien van wat schouderlekkage, beter droog, maar als ik drie stappen zet ben ik zeiknat van het zweet. Daarnaast wordt ik helemaal gefrustreerd van het benauwde gevoel en de oververhitting, iets dat ik totaal niet herken in de G1000 jas.

Ik overweeg nu om de jas, ondanks het forse gewicht, ook voor hiken te gaan gebruiken tijdens tochten in de herst, winter en voorjaar waarbij ik de jas waarschijnlijk veel zal dragen.

Koen vertelde in een ander topic al dat dit materiaal voor hem een vervelende les was tijdens een natte meerdaagse en dat de gebruikte equipment natuurlijk niet ongenuanceerd is.

Ik ben benieuwd hoe anderen G1000 ervaren, wanneer dit materiaal in jullie ogen goed presteert en wanneer niet. Zijn er mensen die zich herkennen in het door mij ervaren draagcomfort?

Luuk
    Bijdrager
    Aantal berichten: 83

Mijn ervaringen met G1000 zijn minder, ik vind het relatief stug (geen stretch wat je bv well hebt andere broeken), en qua duurzaamheid vond ik het, gezien hun claim, redelijk tegenvallen. Ik had een broek met van die drukkers, zodat je hem bij je enkels aan kon spannen. De drukkers op het riempje in de broek, kwamen na verloop van tijd door de stof van de broek heen! een gaatje in de broek dus, niet heel erg zo onderaan je pijp, maar toch.
    Daarnaast is mijn broek na een aantal keer wassen, gekrompen (en nee ik was niet op 50 graden :-P), dit verhaal heb ik ook van een aantal vrienden gehoord.
    Mijn ervaringen waren dus niet super positief,maar dat kan voor 1 ieder anders zijn.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

In het topic waterdicht jacket zijn er ook al even kort wat ervaringen over G1000 gedeeld.

Met G1000 jassen heb ik geen ervaring, enkel met de broeken. Jarenlang heb ik ze gedragen op trektochten in Scandinavië en op wintertrekkings om uiteindelijk tot het besluit te komen dat een simpele nylon broek duurzamer, droger en aangenamer blijft, zelfs in niet te extreem winterweer.

G1000 bestaat voor een groot deel uit katoen waardoor het maar traag droogt, ook hun zogenaamd “fast drying G1000” droogt heel wat langzamer dan nylon. Waxen biedt hier geen langdurige oplossing. Enkel op wintertochten in droge sneeuw (dus geen natte sneeuw want dan zuigt de stof weer water op) komt het vind ik tot zijn recht, maar dat is dan afgezien van de duurzaamheid. Wat Fjällraven ook beweert, de stof is niet bepaald erg duurzaam. Op plekken waar je veel schuring/wrijging hebt, krijg je vroeg of laat gaten of scheurt de stof gewoon in twee (klassiek in het kruis, de binnenkant van de pijpen en later ook op het achterwerk). Wil je toch G1000 dragen op een lange tocht, neem dan naald en draad mee en wat lapjes stof om herstellingen uit te voeren. Zeker tijdens een zware wintertrekking kan je echt geen scheuren in je kledij veroorloven.

Nu, mijn ervaringen gaan enkel op voor de broeken. Voor een G1000 jas kan ik me inbeelden dat dat beter kan liggen. Een G1000 jas dragen in de winter tot zelfs in de regen, dan begin je een systeem na te bootsen dat vergelijkbaar wordt met de Buffalo jackets. Ik denk met goede vochtregulerende isolerende kleding onder een G1000 jas dat je bij nat weer nog redelijk aangenaam kunt blijven zolang – en dat is waarschijnlijk wel het allerbelangrijkste – je nog actief blijft. Ben je nogal een koukleum, dan wordt het misschien wat te gewaagd. Anderzijds zou ik geen G1000 jas willen dragen in omstandigheden met wisselend vorst en dooi. Een vochtige G1000 jas die stijf bevroren is tijdens de ochtend… het gedacht alleen al om dit aan te trekken staat me niet aan (done that met de broek).

Maar gezien je beschrijving naar wat je zoekt zou ik zeggen, kijk eens naar de Paramo jackets, Buffalo jackets en de extreme serie van Montane (extreme smock, extreme jacket en extreme salopettes). Ik denk dat dit toch nog aangenamer werkt dan wat jij wil doen met je G1000 jas. Zelf heb ik ervaring met de Buffalo mitts en voor mij is die ervaring positief genoeg om binnenkort ook een Buffalo jacket te proberen.

Buffalo en de Montane extreme serie zijn hetzelfde principe, een soort warme dikke softshell die je normaliter rechtstreeks op de huid draagt. Het principe moet je dus wel aanstaan om het leuk te vinden. Volgens Chris Townsend ideaal tijdens droog winterweer. In nat winterweer zijn de ervaringen verdeeld. Zolang je geen kouwkleum bent en actief blijft blijkt het ook nog aangenaam te zijn in de regen, maar dus niet iedereen (lees koukleumen) kan die ervaring delen (waaronder ikzelf ook niet met de mitts). Paramo is technisch gezien verschillend van de andere twee, maar de inzetbaarheid is vergelijkbaar. Afgezien van hun lichtere jackets (die problemen zouden hebben met waterdichtheid en duurzaamheid) is dit voor Chris Townsend zijn eerste keus voor een wintertrekking. Google maar eens verder naar ervaringen en op BPL kan je een heel artikel vinden over beide systemen.

massimo
    Bijdrager
    Aantal berichten: 183

Bedankt voor jullie reacties.

Krimpen… Ik moet er niet aan denken. Al heb ik 1 broek die wel wat mag krimpen… 🙂

Er zijn overigens aardig wat modellen met stretch, bijv Keb broek, heeft net als Keb jas stretch.

Ik zag op de website van Fjall Raven dat de populaire modellen nu aangeboden worden met hun eigen membraan, Hydratic. Op zich wel apart, daar ik hun advertenties beleefde alsof je met G1000 dit niet nodig zou hebben… 🙂

In de winter nat zijn en niet actief, ik denk inderdaad dat dat een serieus probleem kan zijn met G1000. Interessant, ik ga het eens proberen, maar zie op voorhand al enigszins op tegen wat jij omschrijft. Zal het hier delen zodra ik het weet.

Erg interessant, die Buffalo dingen even bekeken en het strookt nogal met wat ik denk te weten over het lagensysteem… Wat is BPL? Heb je toevallig een URL van dat artikel? Ben erg geintresseerd.

Sven
    Bijdrager
    Aantal berichten: 322

Massimo, ik heb zo’n broek. Ik heb heb hem nog niet in de winter aangedaan, maar vind hem in de zomer nogal klam (niet genoeg ademend). Ik heb de wax er daarom proberen af te wassen, met weinig resultaat. Ik ben er wat teleurgesteld in. De snit is wel geweldig. Uit mijn verblijf in scandinavie weet ik dat je sneeuw op 2 manieren moet bezien. Als natte en als droge sneeuw. Tot ongeveer -5°C heb je natte sneeuw. Dat is sneeuw waarmee je sneeuwballen kan maken onder druk. Onder -5°C kan je geen sneeuwbal meer maken, de bal valt als poeder uiteen. Dat is droge sneeuw. Dat kom je in Belgie zo goed als niet tegen.
    Ik denk dat bij natte sneeuw (dus onder druk en lichaamswarmte smeltend) de broek niet aan te raden is, maar dat het bij droge sneeuw (max. -5°C) wel eens zou kunnen werken.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.