HOME FORUM Materiaal en techniek Ervaringen lage trailrunschoenen als hiking/trekking schoen

4 berichten aan het bekijken - 61 tot 64 (van in totaal 64)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 781

Het type zool maakt wel degelijk een verschil op zulk terrein en je lijkt me redelijk te klagen over te weinig grip.

Voor de duidelijkheid: natuurlijk maakt het type zool uit. Alleen staat dit los van het type schoen bvb. nooit zoveel grip gehad dan in bepaald model trailrunner; met een bepaald model wandelschoen (een testpaar) had ik dan weer amper grip.

Elders heeft die kleine teller weinig nut, maar in veengebied is het een must!

Ik laat die teller er gewoon aan omdat zonder de stok te vaak kwam klem zitten in een rotsachtige bodem. Die 8 gr. lukt nog wel 🙂

Koen
    Bijdrager
    Aantal berichten: 120

Bedankt voor de input 🙂
    Het is erg interessant om, zeker ook zo samen op het forum, de grenzen van trailrunnergebruik beter uit te lijnen. Ik zal mijn ‘profiel’ even iets verduidelijken.
    Materiaal: wandelstokken en Asics Gel-Trabuco trailrunners in goede staat: profiel nog aanwezig na 250km rots en 500km zachte paden. Geen noppen voor modder maar meer toegespitst op rots.
    Pakgewicht: tussen 7 en 13 kg.
    Conditie/gestel: door het jaar heen goed(wandelen, hardlopen etc) echter in de 2 maanden voor de (onverwachtse lastminute) trip nauwelijks kunnen trainen door drukte. Daarvoor in goede conditie en zelfs gerichte blessurepreventieve krachttraining.

Zoals ik had vermeld hebben drie zaken bijgedragen waardoor ik geblesseerd ben geraakt bij gebruik van trailrunners:
    1. Ruw terrein(of onvoldoende kennis of onderschatting hiervan).
    2. Vermoeidheid door lange dagen.
    3. Te weinig en niet specifiek getraind voorafgaand aan de tocht.
    Afzonderlijk zorgt dit niet perse voor problemen, het totaalplaatje is wel link.
    ‘en route’ is ruw terrein enigszins te vermijden bij voldoende flexibiliteit in de planning en kaartmateriaal. Lange dagen kunnen vermeden worden mits het terrein/route/kaartmateriaal dit toelaat. Ik heb de mogelijkheid om een halve dag te lopen niet aangegrepen doordat ik solo was en anders in the-middle-of-nowhere een halve dag uit mijn neus moest peuteren.

Zelfs al zou ik erg getraind zijn denk ik niet dat ik in de highlands met stukken ongebaand terrein nogmaals met trailrunners op pad ga. Waarschijnlijk geef ik dan hogere schoenen toch nog eens een kans. Daarbij houd ik de ervaringen van o.a. Debbie, Woubeir en DaemonAngel in mijn achterhoofd(toch nog omklappen met hoge schacht, vermoeidheid of tapen).
    Over tellers gesproken: iemand met wie ik een eindje optrok verloor juist een van zijn kleine tellers in de drek 😀
    Maar ik ben enigszins skeptisch over het nut van een andere zool. Echte uitglijders heb ik niet gemaakt. Ik had meer problemen met het feit dat de ongelijkheid van de ondergrond niet goed in te schatten was, of de ondergrond zelf onverwachts omklapte. Noppen helpen vooral tegen uitglijden en voor betere tractie.

Desalniettemin zijn de verlaten highlands tof! 😉

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 781

Koen,

gewoon even om aan te geven dat ik niet onmiddellijk een bewijs terug vindt in jouw verhaal waarbij het probleem zich alleen bij trailrunners zou voordoen en niet bij hoge wandelschoenen. Akkoord, het is met trailrunners gebeurd, maar wie zegt dat het met hoge wandelschoenen niet zou gebeurd zijn ? Want met het idee dat hoge wandelschoenen het probleem (voor een groot stuk) gaan oplossen, kan je ter plaatse vaststellen dat er amper iets of zelf niets is opgelost. Niet dat ik daarmee sowieso pro trailrunners ben en tegen hoge wandelschoenen, maar ik heb nog altijd niets overtuigend gelezen waardoor de schoenen de meest waarschijnlijke oorzaak zijn. En uiteindelijk zoeken we eerst toch de reden voor het probleem, om dan daarvoor een oplossing te zoeken ?

Wat betreft de zool betreft: de rubbersamenstelling en het profiel maken zeker iets uit, maar dat is iets anders dan maar veranderen van zool (als dat al kan bij die schoenen).

Werner
    Bijdrager
    Aantal berichten: 57

Even vermelden: dankzij jullie tips heb ik afgelopen 3 dagen gestapt met trailrunners (Asics Gel Kahana 6).

Terrein: licht heuvelend & licht geaccidenteerde paden (regio Heuvelland)

Weer: droog

Afstand: tussen de 10 en 15km per dag

Bagage: mijn dochter van bijna 3, wat kledij en wat proviand (in Vaude Jolly Comfort II)

Besluit: een zeer aangename ervaring!

Dank voor jullie expertise.

4 berichten aan het bekijken - 61 tot 64 (van in totaal 64)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.