HOME FORUM Materiaal en techniek Ervaringen lage trailrunschoenen als hiking/trekking schoen

15 berichten aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 64)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 190

Het heeft meer met lopen dan met wandelen te maken. Maar ik viel over dit artikel.

http://bjsm.bmj.com/content/early/2013/12/19/bjsports-2012-092061.abstract

Waarover geschreven in deze blog.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1055

Tokerman, waar ga je ergens trekken in Zuid-Amerika? Er zijn heel diverse klimaten waarbij er streken zijn waar je schoenen met een sterk ademend vermogen verkiest maar even goed gebieden waar GTX-schoenen wel bruikbaar zijn. In de winter zijn een hoge schacht en waterdichtheid wel belangrijk. Ga je met sneeuwschoenen stappen?

En al gaat deze topic over trailrunners, de ‘good old’ B-schoenen zijn daarom niet afgeschreven, hé. Voor wie dit topic gewoon meeleest, en daarbij richt ik me vooral op beginners, kan het zeker geen kwaad om in eerste instantie voor iets steviger schoeisel te kiezen of tenminste een schoen met een hogere schacht. Met trailrunners in de bergen wandelen vergt namelijk al wat ervaring, vooral inzake staptechniek en je hebt er ook stevigere enkels voor nodig.

tokerman
    Bijdrager
    Aantal berichten: 2

Allen bedankt voor de vele reacties! Ik begin in Rio en zal reizen door Paraguay, Argentiniê naar Bolivia. Ik had eerst het plan een lage of middermatige schoen te kopen en deze gewoon te gebruiken voor 2 dagen in de sneeuw in Colorado. Een goede sok aantrekken en hopen dat ik het overleef. Ik spreek dan wel over een waterdichte schoen.

Groetjes,
    Tom!

Debbie
    Sleutelbeheerder

Ik ben in juni voor het eerst in de bergen op stap gegaan met trailrunners. Mijn ervaringen vind je hier: http://debbiestochten.wordpress.com/2014/07/08/voor-het-eerst-op-trailrunners-in-de-bergen/.

Koen
    Bijdrager
    Aantal berichten: 120

Gisteravond ben ik vroegtijdig thuisgekomen uit highlands in Schotland na een verrekking (oid) aan mijn enkel/voet. Dit was een onverwacht leermoment voor mij. Bij eerdere tochten heb ik veelvuldig op onbegroeid rotsachtig terrein rondgehuppeld op mijn trailrunners en dat ging goed. Op steil terrein is duidelijk minder grip aanwezig en ik dacht dat dit het belangrijkste minpuntje van trailrunners was.
    Het terrein in de highlands viel mij zwaar tegen. Hoewel het grotendeels begroeid is met gras en heide itt vooral stenen is dit juist problematisch: veel pollen en venige stukken waardoor de ondergrond moeilijk te zien is en je voeten soms onverwachts kunnen omklappen of wegschieten. Het verbaasde mij verder hoe moeilijk het was om goede vlakke kampeerplekken te vinden, wat resulteerde in lange dagen(dus vermoeidheid=link). De tocht was een last-minute beslissing na een drukke periode dus van training (en blessurepreventieve enkel/knie-oefeningen) was nauwelijks sprake. Deze drie elementen(terrein, vermoeidheid en ongetraind) zorgden na een lange dag voor een pijnlijke enkel/voet(waarschijnlijk een verrekking van de fibularisspier). Dit werd lichtelijk erger ondanks enkele rustigere dagen. De verrekking is niet terug te leiden naar één specifiek moment en er is geen zwelling waargenomen.

Enkelblessures worden natuurlijk al snel genoemd bij verstokte bergschoenwandelaars. Dit is bij rotsachtig terrein relatief weinig aanwezig. Hier zie je goed waar en hoe je je voeten neerzet. Enkels zijn een ander soort gewricht dan de knieën en kunnen goed ongelijke vlakken opvangen terwijl de knieën enkel voorwaarts kunnen buigen. Zelf heb ik hier veel baat bij aangezien ik vaak knieklachten had.
    Bij onvoorspelbaar terrein waarbij de bodem door de vegetatie soms onzichtbaar is kunnen de voeten onverwachts wegschieten of omklappen. Hier helpt extra enkeltraining waarschijnlijk slechts beperkt tegen. Dan wordt de keus: makkelijker terrein opzoeken, tempo verlagen of toch een stevigere schoen. Een eventuele andere mogelijkheid is het intapen/zwachtelen van de enkel of een brace dragen.
    Ik denk dat de volgende keer dat ik naar soortgelijk terrein ga toch terug ga vallen op enkelhoge wandelschoenen. Lowa’s zitten mij goed en hebben een ‘speedhiking’ serie met lichte en midhoge schoenen.

Herkent iemand anders zich in deze beperkingen van trailrunners of tips voor zulk terrein?

DaemonAngel
    Bijdrager
    Aantal berichten: 188

Thanks voor te delen!

Zelf heb ik dit soort ondergrond nog niet gehad met trailrunners of lage wandelschoenen. Al wel enorm oneffen (steenpuin vlaktes waar je enkels alle kanten opgaan) maar dan zag ik telkens wel wat. Ook hielpen wandelstokken me enorm.

Zelf leken dit me wel ook interessante schoenen: licht + boven de enkel
    http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/equipment-c3/footwear-c78/footwear-c159/2014-roclite-286-gtx-p3406

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 783

Goede vraag. Stel ze misschien ook eens op Outdoorsmagic ? Ik kan me niet voorstellen dat je daar niet makkelijker een antwoord gaat krijgen.

veerle
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 115

Vroeg me ook af of je wandelstokken gebruikt?

Als  ik blokkenvelden moet overlopen, hinderen ze me meestal en hou ik ze samen in 1 hand maar over en tussen ‘graspollen’ en in veen helpen ze enorm. Zowel om de drekdiepte te pijlen of om van pol naar pol te hoppen.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 991

Koen,

ik kan bij mezelf wel een gevoel oproepen dat overeen komt met jouw ervaring lopend door schotland als je dat gebied niet kent. De frustratie, het zitten jagen over dat hobbelig terrein vol graspollen of hei dat er op de kaart eigenlijk relatief effen uitzag, in de zoektocht naar een vlakke plek waar er geen water naar boven komt als je op een plaats blijft staan….
    Volgens mijn bescheiden mening moet je het niet bij de schoenen zoeken maar is het onderstel overbelast geraakt.
    Misschien word je nooit een fan van schotland, dan laat je dergelijk land gewoon links liggen. In het andere geval moet je met veel meer ‘zen’ gaan stappen.

Debbie
    Sleutelbeheerder

De enkelondersteuning is ook bij bergschoenen met een hoge schacht héél variabel. Vaak geldt: hoe steviger de schacht is gemaakt, hoe groter de ondersteuning, maar ook hoe zwaarder de schoen. Zelf heb ik nog niet met trailrunners in een echt veenlandschap gelopen. Wel in vrij moeilijk terrein maar geen problemen ondervonden. Integendeel, in Zwitserland was ik op stap met mijn B/C-schoenen en door de opeenstapeling van enkele lange etappes, sloeg ik mijn voeten sneller om, puur door vermoeidheid.

Woubeir
    Bijdrager

Wel, ik zou ook wel willen weten of het echt aan het soort schoeisel ligt, want ik meen me vaag te herinneren dat ik ooit met hoge schoenen in een veenlandschap heb gelopen over een landschap met pollen en dat was toen ook doodvermoeiend ?

@Debbie

Vaak geldt: hoe steviger de schacht is gemaakt, hoe groter de ondersteuning, maar ook hoe zwaarder de schoen.

Puur uit nieuwsgierigheid, maar die het bewijs voor die stelling zou ik wel ergens neergeschreven willen zien. 🙂

DaemonAngel
    Bijdrager

Ik ben nog wel maar heel nieuw tot dit trailrunschoen als hike schoen gebeuren en heb er nog maar beperkte ervaring mee. Maar wat ik gelezen heb en wat ik uit de ervaring heb met hoge stevige B/C schoenen en met verband (heb al vaak blessures gehad) lijkt het me dat een verband altijd meer steun geeft dan een schacht van een B/C schoen. Dus als je dan je lage trail schoen combineert met een degelijk verband dan zit je volgens mij licht en stevig.

DaemonAngel
    Bijdrager

Hm was te snel met bevestigen, maar hoe stevig vinden jullie die Inov8 roclite 286?

(btw nog fysieke winkels in België die ze hebben? Misschien binnekort AS Adventure maar dit is altijd nog een tijdje wachten tot volgende inkoopbeurt)

Woubeir
    Bijdrager

De Roclite 286 GTX:

• Meta-shank Gen. 2 is nog altijd flexibel (heb schoenen gebruikt met hetzelfde soort shank en je kon de tip van de schoen nog altijd tot aan de hiel buigen).
    • Precision fit en dus heel smal aan de voorvoet.
    • Sticky compound op de zool en slijt dus veel te snel naar mijn zin.

Trouwens, over een zogezegd mindere grip bij trailrunners:  dit heeft vooral te maken met het profiel en compound van de zool en niet echt met trailrunner of niet.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Om terug te komen op Koen zijn verhaal. Koen, met welke trailrunners ben je in Schotland gaan hiken? Het type zool maakt wel degelijk een verschil op zulk terrein en je lijkt me redelijk te klagen over te weinig grip.

Voorts, draag je vrijwel dagelijks trailrunners in het dagelijks leven of enkel en alleen als je op trektocht gaat? Doe je regelmatig aan sport waarbij de enkels ook worden getraind?

Je enkels trainen is cruciaal als je met trailrunners zulk terrein gaat opzoeken. Maar in de eerste plaats probeer je door ongebaand terrein de gemakkelijkste weg te zoeken en zwaar terrein zoals veen tussocks te mijden, niet iets wat altijd even makkelijk is natuurlijk.

Daarnaast moet je gewoon wandelstokken gebruiken op zulk terrein. En in Schotland betekent wandelstokken gebruiken dat je die kleine teller (dat schijfje dat je bij je wandelstokken krijgt) er steeds op hebt gemonteerd. Zoniet zak je vaak decimeters diep met je stokken in het veen en heb je geen steun van je stokken. Elders heeft die kleine teller weinig nut, maar in veengebied is het een must!

Goed voorbereiden is het belangrijkste dus denk ik. Ik zou er zelf niet aan durven denken om totaal ongetraind op trailrunners lastig ongebaand terrein op te gaan zoeken of ik moet heel geconcentreerd blijven en het rustig aan doen zonder lange dagen te willen maken.

15 berichten aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 64)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.