HOME FORUM Materiaal en techniek Ervaringen lage trailrunschoenen als hiking/trekking schoen

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 64)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 120

Goretexsokken staan idd bij mij op mn verlanglijstje 🙂
    Uiteindelijk met twee paar sokken (gewone dunne en een liner) krijg ik nog steeds blaren bij veel ongelijk terrein. Dan is er dus de keus tussen de schoenen strakker aantrekken(kan erger uitpakken door extra plooien) of dikkere sokken dragen. Dikkere sokken betekent ook langer drogen na waden/wassen.
    Nog even lekker uitproberen dus! Over mijn schoenen was ik juist erg tevreden. Bedankt voor de tips!

Wat voor soort sokken vindt jij goed werken?

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Ik draag enkel wollen wandelsokken. Smartwhool hike light crew is het dunste dat ik draag.

boelo
    Bijdrager
    Aantal berichten: 139

Ik gebruik de Woolpower 200 sokken, die zijn ook geschikt voor trailrunning en ze zijn snel droog.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1001

Recent in lapland een combinatie van
    http://www.bridgedale.com/men-s-coolmax-liner-everyday-outdoors-1
    en een paar
    http://www.bridgedale.com/men-s-summit-woolfusion-3
    Het blijft voorlopig een combinatie die ik aan zal houden.
    De summit moet ik de volgende keer een maatje kleiner kopen omdat hij na langdurig gebruik toch wat begint ‘uit te leuren’

massimo
    Bijdrager
    Aantal berichten: 183

Ook ik wil graag aan de trailrunners. Ivm een onstoken AP (opgelopen tijdens laatste tocht) kan ik al iets van 4 weken niet meer fatsoenlijk op B schoenen lopen. Oorzaak: misvormde voeten en niet daarop uitgezocht schoeisel.

Nu ben ik op zoek naar een trailrunner die hoog is rond de enkel en breed is aan de voet. Bij lage enkelhoogte beweegt mijn hiel bij iedere stap en kan ik uiterst strak aangestrikte schoenen zonder moeite van m’n voet pakken…

Ik heb er pas 1 gevonden, Adidas Terex Fast X Mid en deze was nog net te smal en voorzien van GTX, iets dat ik eigenlijk liever niet wil, al stel ik mijn eisen al bij nav het gebrek aan aanbod…

Iemand ideeën?

Daarnaast vroeg ik mij af Dzjow, vanaf welke temperaturen/omstandigheden draag jij gevoerde schoenen?

Luuk
    Bijdrager
    Aantal berichten: 83

Heb inmiddels The North Face Havoc’s aangeschaft. Beetje een combinatie van een trailrun/wandelschoen. Bevallen tot nu toe goed. Het loopt allemaal wat lichter, alleen durf ik nog niet te zeggen of ik het op deze schoenen langer zou kunnen vol houden (niet dat dat nou een doel op zich is). Moet ze nu alleen nog is gaan testen in glooiend terrein…maar iets hogers als duinen is er hier helaas niet 🙂

Koen
    Bijdrager
    Aantal berichten: 120

http://www.asadventure.nl/gore-bike-wear-sok-gore-tex-7761b90010?id_colour=4168

Eindelijk betaalbare goretex sokken (ze zijn in de aanbieding). Volgens reviews vallen ze zeker een maat te klein.

Handig icm natte trailrunners?

DaemonAngel
    Bijdrager
    Aantal berichten: 186

Ik heb van The north face de Hedgehog GTX schoenen (zie outdoorgearlab voor reviews- http://www.outdoorgearlab.com/Hiking-Shoe-Reviews/The-North-Face-Hedgehog-GTX-3).

Ik ben bij deze zeer blij met het GTX membraan en ze houden mijn voeten wel droog. Ik heb er lage gaiters over, speciaal voor trail runners zodat er geen water binne hopt of steentjes en ik gebruik ze voornamelijk voor dagwandelingen.

Op deze manier kan ik met de hond rustig door alle plassen heen knallen zonder mij zorgen te moeten maken en ik heb er zelden of nooit koude of natte voeten in. Ik gebruik ze het hele jaar door en voor de zomer wou ik de Salomon XA pro zonder gtx halen.

In IJsland heb ik toch voor mijn Meindl schoenen gekozen omdat paden daar meestal ontbreken en het er vol ligt met rotsblokken en stenen. Desondanks zag ik er wel mensen met trailrunners, maar vooral fast hikers met een lichte rugzak en volgens mij van hut naar hut en dus niet met een tent. Als ik keek naar de schade aan de Meindl C schoenen dan denk ik dat mijn trailrunners snel bijeengeplakt zouden moeten worden.

Ik verkies nog altijd droge voeten te hebben, gewoon omdat natte voeten echt mijn moraal naar de zak helpt. Zeker voor lange tijd.

Over de vraag of er een bepaalde methode bestaat om je hiel vaster te steken. Ja.

Je kan je schoenen op een speciale manier knopen. Ik heb zelf smalle enkels en deed dit al langer bij mijn loopschoenen.

Bij deze een poging om het te beschrijven:

Je laat het bovenste gaatje open. En in plaats van te kruisen naar de andere kant. Steek je de veter die links vertrekt aan de linkerkant door het bovenste gaatje. Je doet dit op een manier dat de veter langs de buitenkant loopt. Aan de andere kant doe je hetzelfde. En dan kruis je de veters terug maar steek je ze door de lusjes die je zo gecreëerd hebt.  Op deze manier trek je je hiel meer naar beneden in je schoen. Een groot effect 😉

Indien mensen graag meer uitleg willen kan ik eens foto’s maken met meer uitleg on how-to.

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

1) Merk en model: niet relevant want ieder zijn voeten zijn anders en pasvorm is het allerbelangrijkste

2) in alle seizoenen en op alle plekken

3) duurzaamheid: hangt af van het model. Bij mij was dat tot hiertoe de slijtage van de zool; hoe zachter de rubber, hoe sneller dat gaat.

berreman
    Bijdrager
    Aantal berichten: 18

In 2013 mij toegelegd op het gebruik van Trailers. Ik had mij een topversie van de Salomons aangeschaft. In juni de Tour de L’Ubaye mee gedaan op een drafje… gevolg: flinke scheuren in de zool, hier en daar wat losgekomen. Scheurtjes bovenaan… Teleurgesteld in een schoen van 170 euro!

Nadien mij voor een prikje trailers aangeschaft van Asics Trabuco, koopje voor 55 euro. Daar heb ik een tocht van 280km mee gedaan in en rond de Queyras. Toppie. Bijna geen slijtage.

De Asics waren stabieler, hadden evenveel grip en de zool was evenzeer hard genoeg om doordrukkende stenen mee op te vangen.

Getten om steentje buiten te houden moet je niet kopen. Heb je bijna geen last van.

De tochten waren met rugzak van om en bij de 15kilo.

Mijn conclusie: lage loopschoen met stevig profiel volstaat. Het hoeft geen dure schoen te zijn.

Momenteel Saucony gekocht. Had in de Asics last van een drukpijn boven de grote teen…. tja. ze voldoen nog steeds om een uurtje of 2 te lopen, maar meer niet.

Woubeir
    Bijdrager

Oppassen met waterdichte sokken. Ze zijn verre van soepel naar de voet zoals gewone sokken. Vorig jaat bvb, zelf die van Rocky geprobeerd 1 á 2 maten te groot. Aan ging het pas met een nylonsok en dan nog duurde het pakweg 10 min. per sok … en met 2 man. Uit was nog moeilijker. Misschien 30 min. per sok, ook met 2. En ik was al tevreden dat ik ze uit kreeg. So be aware.

berreman
    Bijdrager
    Aantal berichten: 18

WAt betreft waterdichte sokken.

Eind december had ik mij Sealskins aangeschaft. Middelhoge waterdichte sokken. De bedoeling was om er mee te lopen. Ik heb ze aangetrokken over een dun paar lage sokjes. Vervolgens 40km trail rond Malmedy in heel natte omstandigheden. Na 5u voelden mijn voeten nog lekker warm en, afgezien van wat zweet, lekker droog. Mijn conclusie: toppie sokken! het zijn kleine maatjes. Ik heb mij een maat groter aangeschaft dan de fabrikant zegt.

Dus, een combinatie met een simpele trailschoen zonder GTX, ideaal.

Woubeir
    Bijdrager

Toch even een andere ervaring laten horen: ook eerst Sealskinz geprobeerd en na amper 2 dagen al lek. En bovendien slorpt(e) veel water op. Dus voor mij een dikke buis.

Misschien is hun kwaliteitscontrole sindsdien (was een jaar of 6 á 7 geleden) wel aanzienlijk verbeterd.

tokerman
    Bijdrager
    Aantal berichten: 2

Beste Hikers,

Ik heb een klein vraagje in verband met schoeisel. Deze zomer (mei – juni) ga ik rondtrekken in Zuid-Amerika. Hiervoor heb ik zeker en vast schoeisel nodig. Het “probleem” is dat ik eind deze maand naar Colorado/usa ga omdat mijn vriendin daar studeert. We gaan 2 dagen hiken in de bergen waar 99% zeker sneeuw zal liggen. Nu is mijn vraag: kan ik een schoen vinden die voor de 2 trips geschikt is? met name, kan ik die 2 korte dagen overleven met een lagere hikingschoen die waterdicht is? Mijn budget laat het namelijk niet toe om 2 maal schoenen te kopen.

Alvast bedankt!

DaemonAngel
    Bijdrager
    Aantal berichten: 186

Ik zou persoonlijk niet met een GTX schoen (waar je bij gaat eindigen als je een waterdichte zoekt) in Zuid-Amerika rondlopen. Desondanks dat GTX “ademt”, is dit maar net meer ademen dan een vuilniszak. Met als gevolg dat je echt met natte voeten van het zweet gaat rondlopen in zuid-amerika.

Als je ademende schoenen koopt voor Zuid-Amerika ga je met natte voeten rondlopen in Colorado :p. Dit kan je wel oplossen door GTX sokken te kopen.

Op zich zijn natte voeten geen ramp als de temperatuur er niet voor zorgt dat je bevriezingsverschijnselen gaat vertonen aan je voeten. Meestal ga je tijdens het wandelen wel voor genoeg warmteproductie en bloeddoorstroming zorgen om natte voeten niet als te onaangenaam te ervaren. Gewoon voor op het einde van de dag droge sokken en schoeisel voorzien.

Natuurlijk is dit sterk afhankelijk van de temperatuur daar en onder de 0°C ga ik het je niet aanraden. Misschien dat er andere mensen meer lef hebben dan ik :-).

Oplossing kan dus zijn om lage trails te kopen die ademenen en combineren met gtx sokken. Dit wordt hier ook al vermeld in deze topic.

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 64)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.