Ervaringen lage trailrunschoenen als hiking/trekking schoen

Home>Materiaal en techniek>Ervaringen lage trailrunschoenen als hiking/trekking schoen

HOME FORUM Materiaal en techniek Ervaringen lage trailrunschoenen als hiking/trekking schoen

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 64)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 120

Op http://www.sport-balance.nl heb je het volledige assortiment van inov 8, met gratis verzendkosten binnen NL en BE en gratis retourneren. Heb geen ervaring met de site dus kan niet zeggen hoe betrouwbaar ze zijn.
    Voor damesmaten is er maar weinig keus bij inov 8, alleen de rocklite 268, beetje jammer.

Luuk
    Bijdrager
    Aantal berichten: 88

Mij is inmiddels wel helder dat je liever geen gtx in je lage schoen wil…
    Heeft iemand ook ervaring met de trailrunschoenen van La Sportiva? Ik zie regelmatig de raptor & wildcat voorbijkomen.

Ik twijfel nog wel over de enkeltjes, ook al train je deze, als je net verkeerd neerkomt of je komt vast te zitten en je verliest je evenwicht….Nu weet ik wel dat je dan maar op had moeten letten waar je je voet zet, maar toch. Ik ga het eerst maar is proberen op vlakker terrein als ik een paar heb aangeschaft.

driesf
    Bijdrager
    Aantal berichten: 7

Ik heb net een 10 dagen in de Pyreneeen rondgelopen op trailrunners van Adidas. Ik heb altijd gestapt met Meindls, maar sinds ik trailrunners gebruik, wil ik nooit meer terug. Superlicht, geen bleinen meer :), superademend.

We hebben wel geen slecht weer gehad. Dus niet kunnen testen in nat weer.

Koen
    Bijdrager

Apart dat de GTX schoenen zo worden afgeraden. Ik heb er juist wel goede ervaring mee. In Scandinavië heb ik er enkele tochtjes op gemaakt en geen last gehad van blijvend natte schoenen. Wat mij betreft zijn ze minstens even geschikt voor koelere gebieden omdat een GTX trailrunner:
    1. Je voeten warm houdt door tegengaan van windchill.
    2. Je voeten warm houdt door meer isolatie.
    3. Je voeten langer droog blijven doordat het water niet bij elk klein plasje al direct in de schoen stroomt.
    Het argument dat er soms wat water in de schoen blijft staan als je door een beek stapt klopt wel, maar zie ik niet als een probleem. Simpelweg even het water eruit laten lopen. Door de warmte van de voet en de loopbeweging droogt het vanzelf. Als ik bedenkt hoe vaak je door een lage plas of beek stapt denk ik dat in veel gevallen je vaker(en wellicht ook langer!) met natte sokken loopt door een non-GTX schoen dan zonder.

Tot zover mijn ‘verdediging’ jegens GTX. Het is natuurlijk een persoonlijke keuze maar ook een die van je toekomstige tochten afhangt(klimaat). Daarnaast moet je ook weer niet teveel van GTX verwachten. Ook bij nieuwe schoenen zal het bij nat gras snel doorslaan.

En ga qua merk alsjeblieft niet af op de tips van andere mensen: kies gewoon degene die het best zitten. Ook al kan je hoog aangeschreven Salomon’s hebben, als je er bleinen door krijgt schiet je niet veel op!

Luuk
    Bijdrager
    Aantal berichten: 88

@koen Wel leuk te horen dat iedereen verschillende meningen en ervaringen heeft. Ik was ook niet van plan om 1 merk te kopen vanwege anderen, heb nu zelf la sportiva bergschoenen en voor t eerst geen blaren meer, vandaar de vraag 🙂

Kasper
    Bijdrager
    Aantal berichten: 138

@ Koen

Ik zou me nu ook niet meteen vastpinnen aan één bepaald merk maar ik ben alvast geen moeilijke in schoenen. Ik heb nog nooit een blaar gehad dus dit zal ook niet zo snel gebeuren denk ik.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1037

Voorlopig heb ik enkel maar in de Ardennen de overstap naar trailrunners gemaakt. De paden zijn hier eenvoudig genoeg en het is inderdaad een stuk comfortabeler lopen, vooral bij langere afstanden en bij warmer weer voel je het verschil.
    In de bergen stap ik wel nog met B of B/C-schoenen rond. Hanwags passen mij nog altijd het best en over het algemeen ben ik nog altijd relatief tevreden over dit zwaardere leren schoeisel. Materiaal blijft nog altijd een middel.
    Ik volg ook al een tijdje de ervaringen van Joery en co met hun trailrunners. Voorlopig houd ik de boot nog af omdat mijn enkels niet stabiel genoeg zijn, ik sla makkelijk mijn enkel om (zelfs met D-schoenen!). Weliswaar heb ik nog nooit een verzwikte enkel gehad. In de winter kom ik wel soms in de problemen op het eind van de dag omdat ik mijn sneeuwschoenen dan te schuin zet (laterale banden van mijn voeten zijn duidelijk te zwak). Ik wil dus eerst aan de stevigheid van mijn enkelgewricht werken. Pas als ik daar voldoende resultaat boek, ga ik de overstap proberen te maken. Op http://www.sportzorg.nl/bibliotheek/abc/oefeningen-enkel.html vind je trouwens goeie instructiefilmpjes!

Kasper
    Bijdrager
    Aantal berichten: 138

Ik heb gisteren mijn B/C schoenen getest en ze zijn nog waterdicht. Ik ga me er na Noorwegen misschien wel eens aanschaffen voor er af en toe eens mee te wandelen. En dan zien we wel hoe goed het me bevalt. Nu zal ik het wel nog druk genoeg hebben met de spullen bij elkaar te zoeken wat ik nodig ga hebben. Nog 2 weken 🙂

@ Debbie
    Handige link ik heb hier af en toe ook wel last van. En zo kan ik mijn enkels ook wat trainen tegen dat ik trailrunners zou willen dragen.

erph
    Bijdrager
    Aantal berichten: 51

Een (volgens mij althans) erg goed artikel over het verschil tss trailrunners en boots:

http://ryangrayson.blogspot.com/2013/05/q-should-i-buy-hiking-shoes-or-boots.html

LFone
    Bijdrager
    Aantal berichten: 154

Heeft iemand ook ervaring met de trailrunschoenen van La Sportiva?

Ik gebruik La Sportiva Crosslites en ben er erg tevreden mee. Gekocht omdat mijn La Sportiva bergschoenen erg goed bevielen en ik heb er zeker geen spijt van; erg goede grip en voor mij goede pasvorm.

Als je twijfelt over de ondersteuning van je enkels zou ik het gebruik gewoon rustig opbouwen, waarschijnlijk blijven je bergschoenen na verloop van tijd steeds vaker in de kast staan…

Ook bij zwaardere lasten en moeilijker terrein vind ik het nu prima om op trailrunners te lopen. Net terug uit Lapland en bij aanvang zat mijn rugzak tegen de 20 kg met packraft en eten voor 9 dagen. Van de loopdagen was de helft zo’n beetje zonder paden en ik heb geen moment naar mijn bergschoenen verlangd. Bij regen of drassig terrein heb je sneller natte voeten maar ik vind dat niet heel storend. Als het kouder en nat is kun je eventueel neopreen sokken in je trailrunners dragen. Bij ons was dat bij het lopen niet nodig maar bij het stil zitten in de packraft wel erg fijn.

veerle
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 110

Om nog eens een heel ander merk in de groep te gooien 🙂
    Ik stap al een hele tijd op Saucony Xodus. Eerst 2.0 versie nu de 3.0
    Omdat ik met die schoenen ook effectief wil lopen, ben ik, zoals ik altijd
    doe bij de aanschaf van loopschoenen naar Runnerslab geweest.
    Ik heb daar gewoon gevraagd naar een trailschoen zonder gore-tex en uit de looptest is dan de Saucony gekomen.
    Ze zijn de aangenaamste schoenen waar ik ooit mee heb gewandeld en ze lopen ook lekker in den bos.

Kortom, het merk doet er niet toe voor mij, zolang ze maar goed aan mijn voeten zitten. En dat kom je met zo’n looptest makkelijk te weten.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 914

Koen heeft op 15 augustus toch ook een paar erg zinnige zaken gezegd
    Vooral de betere isolatie en het wat betere ‘windstopper-effekt’ van gtx-trailrunners lijkt een argument dat pleit voor…
    Ik ben sinds gisteren terug van een tocht door Sarek met mijn schoonbroer.
    Hij heeft mijn goede raad gevolgd 😉 en is ook met lage (gtx) schoenen aan de start verschenen (weliswaar met een lekkend membraan).
    Voor bepaalde toepassingsgebieden is na deze ervaring de kloof tussen gtx en niet-gtx minder groot maken dan eerst gedacht.
    Beiden kozen we ervoor om niet te werken met waadschoentjes maar koppig iedere stroom of moerasgebied over steken op onze wandelschoenen. De temperatuur liet dat nog toe. Als je toch de ganse tijd met natte voeten loopt maakt het na het geheel geëvalueerd te hebben weinig uit of je schoenen al dan niet een liner hebben.
    Daar valt ook bij gtx trailrunners weinig water uit te gieten na zo’n doorsteek, gewoon omdat de voet en sokken de schoen bijna volledig vullen.
    Of het echt helpt weet ik niet maar bij koude temperaturen veter ik mijn lage schoenen niet strak dicht om de bloeddoorstroming niet te hinderen. In dat geval lijken schoenen met enkel ogen in het voordeel tov schoenen die eindigen op een paar haakjes omdat veters soms de neiging kunnen hebben om uit de haak te schieten. Iemand ervaring met dat laatste detail?

LFone
    Bijdrager
    Aantal berichten: 154

“Of het echt helpt weet ik niet maar bij koude temperaturen veter ik mijn lage schoenen niet strak dicht om de bloeddoorstroming niet te hinderen.”

Roald Amundsen, de eerste mens op de zuidpool, heeft in zijn boeken mooie omschrijvingen van de uitrusting die hij destijds in de Arctis en Antartica gebruikte. Het dragen van los zittend schoeisel zoals de Sami en Eskimo’s dat doen is volgens hem van essentieel belang.

Los veteren bij lage temperaturen is dus zeker een goed idee. 😉
    Bij trail runners en hardloopschoenen vervang ik de veters vaak door elastiek (3mm shock cord) met een cord lock. De schoenen zitten dan nooit te strak en je hoeft geen veters meer te strikken. Wellicht kun je zo ook voorkomen dat de veters uit de bovenste haakjes schieten.
    Nadeel is wel dat je voeten meer heen en weer kunnen schuiven in je schoenen dan bij strak veteren. In de bergen kan dit soms irritant zijn.

Koen
    Bijdrager

@ivovm :
    Is er geen knoopmethode die sommige mensen gebruiken om op het enkelpunt de veters te fixeren? (waarschijnlijk om de voeten strakker te zetten dan de enkel, in dit geval dus andersom?).

Ik ben ook net terug van een 15 daagse solohike door Rondane en Jotunheimen. Dit keer met trailrunners zónder GTX. De kloof tussen GTX en mesh is inderdaad niet groot. Echter heeft deze tocht me op een nieuw verschil gebracht: de vuildoorlatendheid. En de hoeveelheid vuil/stof dat een paar dunne sokken kunnen verzamelen is verbazingwekkend! Op zich is dat niet zo’n probleem, echter kreeg ik door de vele boulderfields en ongelijke terrein last van blaren. Goede hygiëne is dan nog veel belangrijker aangezien je niet wilt dat vuil in je doorgeprikte blaar komt. En hoewel je voeten ook zeker nat worden in GTX schoenen is dit meestal enkel water door 1) doorslaan van het water, maar geen vuil en 2) schoon water bij het waden van beken/riviertjes. Stof, modder en ander vuil zullen veel minder makkelijk in een GTX schoen komen. Normaliter geen groot probleem, met doorgeprikte blaren wordt het wat anders.

Over blaren gesproken: op ongelijk terrein heb ik het gevoel dat door de iets ruimere en slappere constructie van een hardloopschoen je voeten meer schuiven en zo blaargevoeliger zijn dan bergschoenen waar je voet wat meer gefixeerd in is. Hebben jullie dit gevoel ook?

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 372

In echt nat terrein doe ik liever goretex sokken bij aan. Dat blijft veel aangenamer, droger, warmer en mijn voeten blijven ook proper, hoewel ik dat laatste persoonlijk niet zo belangrijk vind.

Als je drukblaren krijgt in je schoenen door wrijving heb je volgens mij geen optimaal schoeisel en/of te dunne sokken aan. Nogal wat mensen willen dunnere sokken aantrekken in trailrunners maar zolang je voeten dat niet gewoon zijn werkt dit vaak alleen maar blaarvorming in de hand, vaak ook omdat de schoen te ruim zit. Soms wordt er ook beweerd dat trailrunners niet hoeven ingelopen te worden. Dat geldt echter niet voor iedereen. Ook trailrunners hebben wat inlooptijd nodig, ook al is deze heel wat korter dan bij bergschoenen. Respecteer je dat niet en begin je met een nieuw paar trailrunners meteen een trektocht te maken is de kans op drukblaren op de eerste stapdag wel reëel.

Het gevoel dat de voeten in trailrunners wat meer zouden schuiven heb ik echter nog nooit ervaren, tenzij ik te dunne sokken zou dragen. Zou het niet kunnen dat je een te grote maat hebt genomen voor je voeten of een schoen hebt uitgekozen die zijlings te ruim zit voor de vorm van je voeten? Of heb je te dunne sokken aan?

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 64)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.