Ervaringen lage trailrunschoenen als hiking/trekking schoen

Home>Materiaal en techniek>Ervaringen lage trailrunschoenen als hiking/trekking schoen

HOME FORUM Materiaal en techniek Ervaringen lage trailrunschoenen als hiking/trekking schoen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 64)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 88

Ik vroeg me af of er mensen zijn die trailrunschoenen (ipv een A categorie of lage wandelschoen) gebruiken als lichte trekking of normale hikingschoen? Ik zie en lees het steeds vaker dus vroeg me af wat jullie mening is.

– Welke schoen hebben jullie?
    – Wanneer en in welk terein gebruiken jullie deze?
    – Hoe is de duurzaamheid?

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 914

Ik heb mijn overgang richting trailrunners gemaakt in de zomer van 2011. Begonnen met een flyroc 310 maar omdat die nogal wat stiksels had op zijn omtrek die erg snel begonnen door te schuren heb ik mij ook een stel roclite 315 gekocht. Nu wissel ik af tussen beiden tot ze op de draad versleten zullen zijn. De stiksels afdichten met PU lijm helpt tegen het rafelen.
    Mijn ervaring is nog vrij beperkt voor winterse toestanden maar voor de andere drie seizoenen kan ik nu al zeggen dat het dragen van trailrunners mij op geen enkel moment beperkingen heeft opgelegd.
    Ik kan zeggen dat het wandelen veel simpelder is geworden omdat ik geleerd heb de “zorgen om natte voeten” achter mij te laten. Het is geen drama meer om met natte voeten te lopen zolang je je voeten maar voldoende isoleert met wol als de temperatuur begint te dalen richting vriespunt.
    De vuile voeten die ik soms kreeg bij droog stoffig weer neem ik erbij. Enkel een probleem als je ‘savonds geen water bij de hand hebt om de voeten te wassen.
    Belangrijk is dat je ‘savonds droge sokken aan kan doen. Daarvoor gebruik ik een gtx sok van rocky. Je zou dergelijke sokken ook tijdens de dag aan kunnen doen maar hoe stevig deze sokken ook zijn. Duurzaam zijn ze niet (zoals ieder gtx membraan dat in schoenen is verwerkt dat onder druk en plooien gebukt moet gaan) terwijl ze toch 60 dollar kosten. Daarom beperk ik het gebruik zoveel mogelijk. Joery en Willem hebben wat meer ervaring met dergelijke waterdichte sokken.
    Terwijl een klassieke bergschoen waarin leer is verwerkt erg zwaar wordt eenmaal nat valt dit bij trailrunners best mee. Ze drogen veel sneller dan een klassieke schoen. Bevroren zijn ze iets sneller ontdooid. Ook gedaan met het meeslepen van waadschoentjes. Recent gemerkt in schotland hoe prettig het is met dergelijk schoeistel te lopen.
    Dunne liners onder de dikke isolerende sok deed de kans op blaren flink dalen.
    Als je trailrunners het ganse jaar door wil dragen moet je in principe twee maten hebben omdat voor echt winterse toestanden je wat meer ruimte nodig hebt. Ik ben maar een maat zodat in de zomer de schoenen wel heel ruim zitten. Het systeem wordt dan ook wat complexer afhankelijk van de opbouw (VBL, neoprene, overschoenen, aangepaste getten…). Het dwarsen van een helling op sneeuwschoenen ging mij minder vlot dan wanneer ik een steviger schoen zou gedragen hebben maar klimmen en dalen (ook met soepele stijgijzers) ging met hetzelfde gemak als een klassiek schoen
    Globaal gezien kost het lopen op trailrunners meer centen dan wanneer je een klassieke schoen gebruikt. Joery heeft het ooit eens uitgerekend wat het hem gekost heeft. Het groot voordeel is wel dat je niet meer moet nadenken of je schoenen het nog waard zijn om te herzolen. Iets dat ook niet gratis is.
    Volgende week naar lapland op trailrunners. Het zal mij benieuwen
    Klassiek geef ik ook het volgende verhaal mee omdat het vrij goed van opbouw is en het voetensysteem in een ruimer kader bekijkt.

Mocht er iemand een artikel willen over het gebruik/opbouw in winterse omstandigheden moet hij mij maar een mail sturen

Saskia
    Bijdrager
    Aantal berichten: 120

Hoi Luuk,

Ik loop op trailrunners. Heb daartoe besloten doordat ik vorig jaar mijn knie verdraaide toen ik aan rennen was op bergschoenen. Wijze les, bergschoenen zijn om serieus mee te lopen en niet om mee te spelen, maar dat kan ik toch niet laten onderweg dus trailrunners aangeschaft. Ik loop er soepeler en sneller mee, kan veel beter corrigeren vanuit mijn enkels dus als ik uit balans raak val ik minder snel. Met bergschoenen wil ik na een dag lopen ( of al eerder) maar een ding “die schoenen uit, zere voeten”. Met trailrunners heb ik dat niet. Ik daal wel wat voorzichtiger af op trailrunners dan op bergschoenen, je moet beter kijken waar je je voeten neerzet en wat subtieler je gewicht verdelen als op bergschoenen. Ik daal dus iets minder onstuimig af ( niet rennen en springen), maar met wat meer ervaring op deze schoenen denk ik dat dat wel beter wordt.

Antwoord op je vragen:
    1. Salomon 3D pro ultra GTX ( GTX niet voor droge voeten, dat werkt toch niet bij trailrunners, maar het houd mijn voeten wel warmer).
    2. Heb ze altijd aan, maar ik doe geen winteravonturen, dus of ze daar geschikt voor zijn weet ik niet. Omdat ik nog geen alpiene ervaring heb vermijdt ik nog de technische ( zogenaamde zwarte of T4) routes maar verder heb ik ze overal aan. Je kan er aardig mee klauteren. Alleen op natte rots moet je wat voorzichtiger zijn.
    3. De duurzaamheid is niet te vergelijken met bergschoenen, meer met hardloopschoenen. Ze slijten redelijk snel, maar hier en daar een gaatje is niet erg, want ze zijn toch niet waterdicht. Ik schaf nieuwe goedkoop aan via internet, net een paar voor 35 Euro via marktplaats gekocht. Kan ik weer een paar maanden mee op pad.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 372

De kostenanalyse was ik niet die daarmee op de proppen kwam maar Willem. Hier kan je zijn gedachten nalezen. Je mag hierbij niet vergeten dat de cijfers voor Willem erg persoons- en gebiedsgebonden zijn en dus niet voor iedereen hetzelfde zullen zijn. Als ik dezelfde kostenanalyse maak tussen mijn ervaringen met trailrunners en mijn laatste bergbottinen is de uitkomst net andersom! Hoe dan ook, ik zou me nooit zorgen maken over de prijs van schoeisel als het net het optimale is om plezier mee te beleven.

Om verder gericht op de vragen van de topic starter te antwoorden:

– Welke schoen hebben jullie?
    Salomon XA Pro 3D
    Inov8 Flyroc 310
    Inov8 Rocklite 315

– Wanneer en in welk terein gebruiken jullie deze?
    Gewoon altijd en overal behalve streng winterweer.

– Hoe is de duurzaamheid?
    Van de trailrunners die ik al heb versleten kom ik gemiddeld uit rond 800km/paar.

Kasper
    Bijdrager
    Aantal berichten: 138

Raden jullie trailrunners aan voor tochten waarbij de rugzak toch rond de 16 a 18 kilo zal wegen. Ik ben namelijk al een tijdje aan het twijfelen om mijn lichtere wandelschoenen te dragen naar Noorwegen binnen enkele weken.

Wat mij heel erg aanstaat aan de lichtere wandelschoenen is dat ze veel sneller droog zijn als het terug droog weer is. En ja het loopt ook gewoon aangenamer dan zo een zware bergschoen.

Maar ik twijfel dan ook weer omdat ja met een bergschoen hou je je voeten toch iets langer droog. Mijn schoenen hebben het eigenlijk alleen nog maar begeven in Snowdonia begin dit jaar.

Ik heb nog geen trailrunners maar ik zou wel al naar een wandelschoen kunnen gaan van 425 gram het stuk wat een stuk lichter is dan mijn bergschoen.

ivovm
    Sleutelbeheerder

Naar mijn mening is er weinig verband tussen gewicht van de rugzak en soort schoenen dat je draagt en zou ik mij daar niet op focussen.
    Schoenen zijn voor mij een soort prothese. Je hebt volk in alle maten en gewichten die ze dragen.
    Hoogstens is de aanpassing in het begin misschien wat groter als je een overgang maakt naar een ander soort schoeisel.
    Ik heb net mijn roclite 315 eens op de weegschaal gelegd. 400 gr per stuk.
    Maakt dus echt niet zoveel verschil met jouw wandelschoen (type?).
    Of je al dan niet de overgang naar lage schoenen gaat maken op je reis naar Noorwegen zou ik laten afhangen van de te verwachten temperaturen. Gaan die naar het vriespunt en je hebt geen waterdichte sokken om evt te dragen door de dag zou ik twijfelen.
    Bij iets hogere temperaturen is met natte voeten lopen geen enkel probleem als je ‘savonds bij het kamp maar droge sokken aan kan doen.
    Dan zou je je kunnen behelpen met plastiek zakken die je samen met de sokken draagt als een soort vbl omdat de schoenen mogelijk toch nog te nat zijn en heel wat vocht in de droge sok steken.
    Je goed warm aankleden, idem benen helpt om de voeten langer op temperatuur te houden omdat dan het lichaam meer warmte naar de buitenkant kan pompen.
    Tot zover mijn gedacht

Luuk
    Bijdrager

Dank allen voor de uitgebreide toelichting en leesvoer, het klinkt alsof geen van jullie weer terug zouden willen naar hoge bergschoenen? of alleen in bepaalde omstandigheden?

Missen jullie de ondersteuning bij de enkels niet? Ik merk bij mezelf dat ik dit wel prettig vind. Nu denk ik wel dat je met lichtere schoenen beter oplet waar je de voeten plaatst, maar toch. Toch ga ik zelf ook kijken naar trailrunschoenen, als je het niet probeert weet je het niet 🙂 De kosten vind ik hierbij van ondergeschikt belang, goedkoop schoeisel wat niet lekker zit, is wat mij betreft een miskoop, geef dan liever iets meer uit.

Kasper
    Bijdrager

@ Ivo

Ik verwacht temperaturen tussen de 5 a 10 graden. Af en toe zou het eens naar het vriespunt kunnen gaan denk ik. Ik heb de adidas Terrex Fast X Low GTX. Heb er toch al heel wat dagtochten mee gewandeld en ben er heel tevreden van. Ze hebben ook een gore tex. Dit heb ik wel nog niet kunnen uittesten.

Simpel vind ik het niet want ja je moet er toch je hele trip mee verder wandelen he. Ik heb er wel al een twee daagse mee gedaan.

Dzjow
    Moderator

Ik verwacht temperaturen tussen de 5 a 10 graden. Af en toe zou het eens naar het vriespunt kunnen gaan denk ik. Ik heb de adidas Terrex Fast X Low GTX.

Kasper, deze schoenen zouden geschikt zijn als ze geen goretex liner hadden vermits ze dan de nattigheid draineren en je voeten snel weer droog zijn op droger terrein. Met de goretex liner in de schoen is dat echter niet het geval. Deze houdt het water in je schoenen, het kan er niet meer uit en je schoenen blijven vanbinnen nat. Je voeten gaan zo sowieso elke dag altijd zeer nat en koud zijn en bij die temperaturen is dat niet aan te raden. Je voeten gaan vanaf de eerste dag al constant wit verschrompeld zijn wat na langere tijd het gevaar geeft dat je trenchfoot (loopgraafvoet) kunt oplopen. Ik denk dat je bergschoenen daarom beter zijn omdat je er toch wat langer droog in kunt blijven door de hogere schacht, tenminste als de goretex liner in je bergschoenen niet lek zijn.

Wil je met trailrunners of type A wandelschoenen lopen is het belangrijk dat je dit op de juiste manier doet afhankelijk van de omstandigheden. Als algemene regel neem nooit schoenen met goretex liner in omstandigheden met temperaturen rond of boven het vriespunt! Een goretex liner in de schoen is enkel nuttig vanaf temperaturen redelijk onder het vriespunt. Bij zachte temperaturen draag je gewoon je favoriete sokken in de trailrunners. Bij droge ondergrond kan je dit doen tot temperaturen rondom het vriespunt (dan liefst wel met dikkere sokken uiteraard). Vanaf het moment dat er vochtige ondergrond bij komt kijken en je voeten regelmatig nat worden is het dragen van een goretex sok over je normale sokken een optie vanaf temperaturen onder 10° (of rond 5° als het niet te vaak nat is). De goretex sok houdt je voeten en je wollen sokken droger en warmer terwijl je schoen nat wordt. Bemerk dat hierbij de goretex sok het draineren en weer snel drogen van je schoenen niet verhindert in tegenstelling tot een goretex liner in de schoenen. Zit de temperatuur altijd onder het vriespunt kan je overschakelen op vapor barrier sokken (liner sok + vapor barrier sok + isolerende sok + eventueel daarover nog een goretex sok). Je ziet dat je voor de winter dus best een schoen neemt die een maatje groter uitkomt zodat al die sokken lagen optimaal blijven isoleren.

het klinkt alsof geen van jullie weer terug zouden willen naar hoge bergschoenen? of alleen in bepaalde omstandigheden?

De enige omstandigheden waarin ik nog bergschoenen zou gebruiken is voor deftig alpinisme. Als ik bij streng winterweer niet op tourlangloufskis onderweg ben gaat mijn voorkeur uit naar een specifieke winterwandelschoen met hogere schacht en extra isolerende voering. Ik heb het dan over schoenen zoals de Salomon Elbrus of Merrel Norsehund. Dit type schoenen zijn voor mij in die omstandigheden aangenamer en warmer dan bergschoenen. Het enige waarbij je dan goed moet oppassen bij het dragen van zo’n winterschoenen is dat de isolerende voering droog blijft. Het dragen van vapor barrier sokken blijft hier dus essentieel.

Missen jullie de ondersteuning bij de enkels niet?

Je moet eerst eens voor jezelf nagaan wat voor type enkels je hebt. Er zijn mensen die hun enkels zelden of nooit verzwikken, maar als het dan toch eens gebeurd heeft het vaak meteen ernstige gevolgen. Er zijn daarentegen ook mensen die hun enkels vaak verzwikken maar waarbij het dan zelden nefaste gevolgen heeft. En er zijn ook mensen die ergens tussenin zitten, die door het vaak dragen van ondersteunend schoeisel in het dagelijks leven zwakke enkels hebben ontwikkeld en dan bij een overstap naar trailrunners hun enkels gemakkelijker verzwikken met nefaste gevolgen. Behoor je tot deze laatste categorie dan is het sterk aangeraden om via evenwichtsoefeningen je enkelgewrichten te verstevigen.

Ikzelf behoorde tot de derde categorie. Mijn rechter enkel heb ik in mijn jeugd eens zwaar omgeslagen met gescheurde gewrichtsbanden en enkele gebroken botjes in de enkel tot gevolg. Vervolgens door het dagelijks dragen van combats en het feit dat ik gestopt was met atletiek gaf dat ik geen stevige enkelgewrichten meer ontwikkelde. Bij de overschakeling naar trailrunners heb ik enkele malen mijn zwakkere rechter enkel omgeslagen wat één keer weer tot verrokken gewrichtsbanden en enkele maanden revalidatie heeft geleid. Sindsdien begonnen met evenwichtsoefeningen en daarna geen enkele keer meer problemen gehad.

De simpelste oefening om je enkelgewrichten te verstevigen is met blote voet op één been gaan staan op een oneffen ondergrond (gewoon ergens in het gras) of een wankele ondergrond (type indrukbare matjes bij de kinesistes) en dan je evenwicht blijven bewaren door met je armen en je enkelgewricht te bewegen. Dat hou je een minuut vol en als het te goed gaat doe je het met je ogen dicht. Herhaal dit dan ook nog eens met je trailrunners aan. Deze kleine oefening elke dag doen kan je veel ellende besparen als je de overstap naar trailrunners wil maken.

Kasper
    Bijdrager

Bedankt Dzjow voor het advies. Mijn schoenen zijn voor zover ik weet nog intact ik denk dat het gore tex patroon het gewoon had begeven door de aanhoudende slagregen in Snowdonia begin dit jaar.

Weet jij hoe ik eventueel de schoenen kan testen of mijn gore tex nog intact is. Ik weet in IJsland waren ze nog dicht. Maar heb daar ook maar 1.5 dag regen gehad. Daarna zijn we naar Snowdonia gegaan en pas na 2 dagen begonnen mijn voeten nat te worden.

Dan zal ik me na Noorwegen is gaan kijken voor trailrunners. Waar verkopen ze Inov8 schoenen eigenlijk. Ik bedoel dan vooral waar hebben ze een ruim aanbod? Je kan ze online kopen maar de eerste keer zou ik ze toch eens graag gepast hebben.

Saskia
    Bijdrager
    Aantal berichten: 120

Om te kijken of je bergschoenen nog waterdicht zijn laat je ze vol lopen met water, als er water uitkomt aan de buitenkant dan weet je dat ze lek zijn ( en waar).

Ik ben overtuigd om mijn volgende paar zonder GTX aan te schaffen. Die witte, verschrompelde voeten komen mij akelig bekend voor…

Dzjow, aangezien jij zowel ervaring heb met de Salomons als de Inov 8 Rocklites, welke hebben jou voorkeur?

Dzjow
    Moderator

Dzjow, aangezien jij zowel ervaring heb met de Salomons als de Inov 8 Rocklites, welke hebben jou voorkeur?

De roclite 315 is lichter, droogt sneller en heeft een aggressievere zool die naar mijn aanvoelen ook betere grip heeft op natte rotsen dan de Salomon XA Pro 3D. Eigenlijk zijn de Roclite 315 en de Roclite 295 vandaag de enige goeie trailrunners voor trektochten die overblijven in de productielijn van Inov8 sinds ze vorig jaar heel wat modellen uit productie hebben genomen zoals de Flyroc 310 en Terroc 330. Wil je dus Inov8 proberen hoef je enkel nog maar naar de Roclite 315 te vragen of 295 (maar die is wat minder duurzaam).

In België zou Runners Service (in Gent, Zwijndrecht en Duffel) de Roclite 315 normaal moeten hebben en misschien nog hier en daar een andere winkel. Als je op voorhand even belt weet je zeker of je niet voor niets naar de winkel op weg gaat. Of als je enkel je maat wil controleren kan je ook de Roclite 295 of de Roclite 312 GTX passen (zelfde fit).

Arvid
    Bijdrager

Waterdichtheid van je schoenen kun je inderdaad het gemakkelijkste checken op de manier dat Saskia aangeeft. Verwacht niet dat het water er echt uit stroomt, de buitenstof zal gewoon vochtig worden. Opletten dus dat je de buitenkant niet nat maakt bij het vullen van je schoenen.

Deze zomer uit noodzaak plots nieuwe schoenen moeten kopen (zool van mijn B/C schoen begon los te scheuren tijdens de tocht). Om niet met een tweede paar zware botinnen opgezadeld te zitten, en omdat mijn trailrunners thuis versleten zijn, heb ik mij dan nieuwe trailrunners gekocht.

Ik heb ongeveer dezelfde ervaring als de meeste anderen al aangaven.
    – Gewicht van de bepakking maakt (voor mij) niet echt uit. Wel zijn de voordelen van de lichtere schoen (veel) beter merkbaar bij een lichte bepakking.
    – Ik moet iets beter opletten waar ik mijn voeten zet, vooral bij het afdalen.
    – Gaiters kunnen handig zijn om kleine steentjes en andere prikkende rommel van plantaardige oorsprong uit je kousen en schoenen te houden.
    – In de schoen ingewerkte GoreTex blijft niet lang waterdicht. Bovendien werkt het alleen goed bij koud en droog weer (ideaal om te fietsen/joggen afgelopen winter); anders te warm/broeierig…
    – Het enige moment afgelopen reis dat ik liever mijn B/C’s had aangehad was bij een lange off-trail traverse van een puinhelling (al kan dat evengoed mentaal/vermoeidheid zijn geweest).

Voor mij is de stugge zool van een B/C schoen pas nuttig op ongebaand rotsig terrein en (hardere) sneeuwvelden. Alles daaronder, van asfalt over veld- en bospaden tot goed uitgetreden paden in het hooggebergte, lukt me evengoed met een lichtere schoen. Dzjow, Willem en Ivo hebben al aangetoond dat het, mits de nodige voorzorgen, op moeilijker terrein ook gaat.

Mijn trailrunners:
    – North Face Ultra 105 GTX-XCR:
    Eerder negatieve ervaring. GTX is goed voor wintergebruik, maar anders al vlug te warm. Onderzool kwam al snel los op bepaalde punten (enkele dagen), maar kwam daarna niet meer verder los. Synthetisch leer in de plooizones begon ookal snel te barsten, echter zonder erg…
    – Salomon XT Wings 3:
    Nog maar een dikke week gebruikt, waarvan vier dagen met zware bepakking. Door ontbreken van GTX droogt de schoen merkelijk vlugger. Quicklace systeem vind ik erg handig. Profiel van de zolen slijt misschien wat snel op ruwe ondergrond (rotsen, puinhellingen). Goede grip in de bergen (altijd goed weer gehad), maar weinig grip op natte metrovloer …

Just my 2 cents, van mij mag iedereen rondlopen met de schoenen die hij/zij zelf wil…

ivovm
    Sleutelbeheerder

Kasper,
    in mijn bijdrage ging ik uit van een ‘niet gtx schoen’ en ik sluit me aan mij de analyse van Joery.
    Vreemd is dat er een overaanbod van GTX lage schoenen is terwijl het aanbod op de markt zonder ademende lagen een stuk schraler is. Terwijl het merendeel van de mensen in de drie seizoenen de buiten opzoekt
    Een marketingstrategie waar mensen bang wordt gemaakt voor natte voeten en waar een ander deel van de ‘waarheid’ niet wordt vermeld.
    Inov8 heeft op zijn site per land een overzicht van de verkooppunten.
    Als we ons niet vastpinnen op schoenen van inov8 dan biedt voor sommige Zalando misschien een oplossing door verschillende maten te bestellen en de niet passende terug te sturen. Ik weet niet of er nog andere internet verkooppunten bestaan die deze optie aanbieden. Schoenen van bv Merrel kunnen tegen een lage prijs worden teruggestuurd.
    (In principe is een dergelijke handelswijze wat tegen mijn natuur omdat er voor mij al teveel goederenvervoer op de weg is. Het houdt de mensen aan het werk maar ecologische is het niet)
    Zelf heb ik de gok gewaagd door te kopen zonder te passen en mij te baseren op de tabellen die je links en rechts vindt.
    http://www.inov-8.com/New/Global/Size-Chart.html?L=26
    http://www.runningwarehouse.com/LearningCenter/ShoeSizing.html
    Bij stugge klassieke bergschoenen zit je volgens mij sneller fout dan bij de soepele trailrunners die wat vergeeflijker zijn.

Kasper
    Bijdrager

@ klopt wel wat je zegt ivo dat je nauwelijks schoenen vind zonder GTX.
    Ik heb me het laatst off trail loopschoenen van Merell gekocht. Zo het model barefoot, wat heel aangenaam loopt vind ik. Ik heb met deze schoenen al enkele dagtochten gemaakt en hierbij vind ik ze ook heel goed zitten.

Dan zal ik in het weekend mijn bergschoenen maar eens testen of ze waterdicht zijn. Ik hoop het maar anders heb ik een probleem…

Dan zal ik maar eens kijken na Noorwegen voor trailrunners te bestellen online.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 64)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.