HOME FORUM Materiaal en techniek Materiaalbesprekingen Enkele vraagjes i.v.m. MLD Trailstar

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 21

Beste forumleden,

Ik sta op het punt om binnenkort een trailstar te bestellen bij MLD, maar zit nog met enkele vraagjes. Ik heb al redelijk wat tijd doorgebracht op dit forum en heb de indruk dat er best veel mensen in het bezit zijn van een TS. Dit maakt het forum een goede plek om een antwoord te krijgen op enkele van mijn vragen.

Op het internet vind je natuurlijk tal van reviews over de TS, maar deze gaan bijna altijd over 1 persoonsgebruik. Daarin zeggen ze altijd dat het een ‘paleis’ is voor 1 persoon. Nu ben ik van plan om de tarp voornamelijk met iemand anders te delen, en maar af en toe solo te gebruiken. Debbie’s blog over de TS en 2 persoonsgebruik heb ik ook al eens gelezen, maar dat kon me nog niet volledig overtuigen.

Ik zou voornamelijk willen weten hoe ruim ze is, wanneer er 2 gasten van ~1,85m in liggen plus uitrusting er naast. Is er daar ruim plaats voor? Of lig je eerder knus met schouders tegen elkaar?

En hoe zit het met de lengte van de tarp als je met 2 naast elkaar ligt? Lig je dan bijna met je hoofd buiten of valt dat mee?

En ook zou ik willen weten hoe de hoofdruimte jullie bevalt. Dit hangt natuurlijk af van welke lengte je de wandelstokken geeft, maar laat ons zeggen bij ‘normaal’ gebruik (dus niet in storm pitch). Ik heb namelijk niet zoveel zin om constant met mijn hoofd tegen het zeil te zitten als ik rechtop zit in het midden van de shelter.

Ik heb al ervaring met slapen onder een tarp, dus ben op de hoogte van wat de voor – en nadelen ervan zijn. Misschien dat iemand ervaring heeft met deze tarp (DD hammocks 3×3) en me kan vertellen of je al dan niet meer bruikbaar oppervlak hebt met dan met een TS. (Zoals in deze opstelling gebruikt.) Ik vond de 3×3 tarp zoals in de afbeelding nogal krap voor 2 persoonsgebruik.

Mvg,

Lex

toon
    Bijdrager
    Aantal berichten: 136

Ik denk dat het een beetje van jullie bestemming gaat afhangen. Waar trekken jullie naar toe?

Wanneer de omstandigheden ideaal zijn, zal er geen enkel probleem zijn. Centrale stok zeer hoog. Veel ventilatie. Veel ruimte. Veel hoogte. Strak opgesteld in ideale ondergrond… Alles top. Sowieso ga je volgens mij de twee matjes naast elkaar leggen, gescheiden door de centrale stok, en dan elk zijn bagage in de punt naast het matje. En sowieso moet je beseffen dat het enkel in de buurt van de centrale stok is dat je vrij kan rechtzitten. De wanden gaan snel genoeg naar beneden dat je met je hoofd tegen het zeil zit.

Wanneer de omstandigheden niet ideaal zijn, (bv. Schotland. Regen en wind. Storm pitch. Zo strak als mogelijk maar dat is niet evident door de oneffen ondergrond. Donzen slaapzak die van een tentzeil weg moet blijven. ’s Nachts draait de wind.) heb ik solo ondervonden dat er toch wat ervaring vereist is om van de TS een aangenaam verblijf te maken, om erop te kunnen vertrouwen. Er is een duidelijk verschil met een tent, maar als tarpgebruiker weet je dat. Ik zou dit aspect bij de TS toch zeker niet onderschatten als je met een dubbele bezetting gaat: ervaring vereist.

Maar laat het je niet afschrikken. Sinds ik een TS heb, gebruik ik niets anders meer. All-in nog geen kg en dat dan voor zelfs twee personen. Je ervaring zal wel beloond worden.

Het zou -denk ik- goed zijn als je hem eens kon proberen, niet? Als je er eens mee wil spelen in de buurt van A’pen, laat maar weten…

Het lijkt dit weekend tournée generale te zijn: iedereen op pad. Ik verwacht dat je nog reacties gaat krijgen… Ik ben zelf ook benieuwd of er iemand in slechte omstandigheden de TS een paleis vindt voor twee personen.

melksnor
    Bijdrager

Momenteel gaan we voornamelijk naar Scandinavië, maar dat zou in de nabije toekomst wel eens kunnen veranderen. Kwestie van een keer iets anders uit te proberen.

In goede omstandigheden is een tarp inderdaad een feest om in te overnachten. Dat je enkel rond de centrale stok kan rechtzitten was te verwachten. Het is alleszins handig dat de stok in het midden van de constructie staat, zodat je ook goed gebruik kan maken van die hoofdruimte.

In slechte omstandigheden is een tarp inderdaad iets minder evident om een aangenaam verblijf van te maken, maar dat heeft ook zijn charmes. Met een dubbele bezetting gaat dat nog ietsje minder evident zijn, maar een goede compagnon maakt nogal wat goed :).

Uiteindelijk is het inderdaad leerrijkste om het zelf eens uit te proberen om te zien wat de bevindingen zijn, dus bedankt voor het aanbod. Hier zou ik graag gebruik van willen maken. Ik zie niet meteen de mogelijkheid om een persoonlijk bericht te sturen via het forum, dus zal ik je mijn emailadres geven: xx. Ik ben zelf ook uit A’pen dus dat komt alvast goed uit!

Mvg,

Lex

Arne L.
    Bijdrager
    Aantal berichten: 134

Hoewel ik zelf geen Trailstar heb, heb ik wel veel ervaring met ‘afgesloten’ single-skin shelters (zoals de Locus Gear Khufu, een piramide-shelter).

Je zal altijd wel condens hebben in maar de muren van een Trailstar zijn stijl genoeg om er geen last van te hebben; de condens rolt van de muren zonder dat het er af druipt.

Met twee personen & in volledig afgesloten modus (veel regen, temperaturen rond het vriespunt, …) kan dit al eens wat boeiender worden. Een waterafstotende lichte bivy kan helpen, maar het is geen garantie.
    Een synthetische (Climashield Apex) slaapzak/quilt kan hier ook wat helpen.

Ik vrees gewoon wat voor een grote hoeveelheid condens bij twee-persoonsgebruik in de Trailstar. In Scandinavische omstandigheden is stevige & draaiende wind geen uitzondering, waarin je hem wel al eens volledig wil afsluiten.

PS: Ron @ MLD is altijd zeer behulpzaam & reageert snel op vragen.

melksnor
    Bijdrager

Goh, voor condens heb ik eigenlijk niet zoveel schrik onder een tarp, tenzij je hem inderdaad helemaal dichtmaakt. Dat laatste zie ik echter nog niet zo snel gebeuren, maar zal wat afhangen van de ‘test’ en hoe dicht dat we effectief bij de deur zullen zitten met ons hoofd (en of de regen dan op ons zou vallen). Heb al vaak geluk gehad met het weer in Scandinavië :P. Als we een keer naar Schotland zouden gaan zal dat wel een ander verhaal zijn. Een bivy neem ik overigens altijd mee wanneer we met de tarp gaan, just in case. Bovendien kan je altijd wat ruimte tussen de tarp en de grond houden bij de uitsteekpunten, zodat er toch nog een beetje luchtcirculatie is. Al weet ik niet of dat voldoende gaat zijn.

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 781

Condens kan je altijd hebben, zelfs als je goed verlucht. Ja, je maakt de kans er op zo een heel stuk kleiner, maar het kan nog altijd.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 960

Lex,

ik heb ook een trailstar maar te weinig ervaring hoe het is om langere tijd met twee er in te verblijven.

Ik heb wel eens een trailstar-binnentent

gemaakt. Voor de afmetingen kon ik mij baseren op een schema van Oookworks

dat geef een goede indicatie voor het oppervlak. Zet dat eens uit met wat touw en een centrale stok.

Het geeft een goede indicatie wat je mag verwachten.

Verder is het misschien een idee om dan misschien geen volledige binnentent maar een kleine driehoek te maken die gemakkelijk demonteerbaar is om desgewenst de instapopening af  te sluiten wanneer ter toch teveel wind/regen op de ingang staat. Ik denk dat je daarmee het leefoppervlak flink kan verbeteren bij slechter weer. Evt mag je hem ook komen lenen voor een test.

aanvulling: daar zijn blijkbaar nogal wat voorbeelden te vinden van een dergelijke deur.

zie bv:https://blogpackinglight.wordpress.com/2014/07/24/as-tucas-trailstar-door-prototype/

melksnor
    Bijdrager

Een dergelijk driehoekig deurtje heb ik inderdaad ook al eens voorbij zien komen op het internet, maar was een beetje achteraan mijn gedachten verzonken. Een dergelijke driehoek zou inderdaad erg van pas kunnen komen bij een dubbele bezetting. Bedankt om me daar nog eens aan te herinneren!

Ik vind het erg interessant allemaal. De grote verscheidenheid aan mogelijkheden spreekt me echt aan bij deze shelter. Prachtig om te zien hoe simpel maar effectief het allemaal is.

Waarschijnlijk ga ik binnenkort eens een field test uitvoeren met de TS van Toon. Ben benieuwd hoe dat gaat bevallen!

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1050

Mijn man is ook 1m85 en past perfect onder de tarp. Er is meer dan ruimte genoeg om met twee en materiaal onder een trailstar te slapen. Condens heb je toch het merendeel van de nachten, net als bij een tent, maar zolang je niet tegen het zeil zit, heb je daar geen last van. Het drupt alleszins niet. En wat condens op je kledij droogt wel vrij snel. De ingang is bij de stormpitch het vervelendste vind ik snel, want dan moet je gaan kruipen. De tarp heeft bij ons al enkele stormen doorstaan.

Veel succes met je veldtest!

melksnor
    Bijdrager

Even een update:

Heb ondertussen de trailstar van Toon mogen gebruiken, en ben hem gaan testen op de Kalmthoutse Heide met mijn kameraad. Ik ben er echt heel content van! Veel meer plaats dan ik verwachtte, inderdaad meer dan genoeg voor 2 personen + uitrusting. Ik vind het (stiekem) zelfs een beetje zot dat zoveel mensen hem als solo shelter gebruiken. Maar dat zal waarschijnlijk meer voor de stormvaste eigenschappen zijn dan voor de hoeveelheid ruimte. Zithoogte vind ik ook uitstekend omdat de stok zo centraal staat.

Sinds gisteren ben ik dan ook in blije verwachting van mijn eigen trailstar!

Bedankt voor de antwoorden en info die jullie me gegeven hebben.

Bananeman
    Bijdrager
    Aantal berichten: 29

Bij mijn laatste trekking bleek er een klein gaatje in mijn zijpaneel te zitten.. Weet er iemand hoe je de trailstar hersteld? Ik dacht aan een beetje tec7 om te kleven en silnet om stukje stof af te dichten.. Ik heb een klein lapje sylinon bijgekregen met mijn aankoop. MLD verkoopt een klein tube siliconen om te lijmen, mijns inziens is er weinig verschil met tec7. Ik heb de zoekfunctie op forum gebruikt, maar niks gevonden.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 960

Tom,
    je kan het proberen met tec7 maar ik vrees dat dat geen hechte verbinding gaat vormen. Siliconen(coating) wordt voornamelijk met siliconen zelf verlijmd.
    Komt de hechting los dan gebruik je silicone
    Als dat gaatje maar een paar milimeter is zou ik het niet afplakken met een stukje stof maar wat pure, kleurloze siliconen op leggen dan valt het ook niet op. Overlap het gaatje met siliconen zodat het een brug vormt. Evt kan je op het klontertje silicone wat cellofaan of PE folie op leggen en dit plat drukken/rollen zodat je de lijm uit kan vlakken en je laat het zo drogen. De cellofaan en PE folie kan je gewoon verwijderen eenmaal de silicone droog/hard is. Die hechten immers niet op elkaar.

Bananeman
    Bijdrager
    Aantal berichten: 29

Merciekes voor de tip. Het is idd maar een klein gaatje.. Enne tec7 is ook siliconen, maar daar kan je vrijwel alles met kleven.. Maar ga idd met kleurloze siliconen proberen.. Moest dat niet lukken, probeer ik iets anders..

Heb er met het vrouwtje een nacht in de gietende regen mee gelegen, geen problemen ondervonden.. Vind ik ook wel pluspunt, ondanks opgespannen, scheurde dat echt niet door.. Waar ik wel schrik voor had..

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.