HOME FORUM Wandelgebieden eerste trekking met mijn zoon (15 jaar)

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 4

Volgende zomer (juli) ga ik een weekje met mijn zoon, dan 15 jaar, eerder lui dan moe en altijd in voor wat TV, playstation of PC, trekken. Enerzijds wil ik wel het “hooggebergte-gevoel, anderzijds heb ik hem wel beloofd om het niet te lastig te maken (kwestie van hem niet voor de rest van zijn leven te degouteren. Heeft iemand tips voor regio’s ? Ikzelf dacht al richting Mercantour.

frederiek
    Bijdrager

Dag Stefan,

De Mercantour is in de zomer een mooie zonnige regio dus last van het weer zal je daar zeker en vast minder hebben. De bewegwijzering in het park is ook meer dan ok. Als je het niet te lastig wil maken moet je natuurlijk wel voldoende te doen hebben op de niet wandelmomenten. Een waterrijk eiland als Corsica met zijn vele bergriviertjes is dan misschien interessant.

Ik heb geen ervaring om manu miliatri 😉 een 15-jarige op sleeptouw te nemen dus daarover kan je geen tips geven.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 992

Ik kan alleen maar een opsomming geven van de eerste tochten die ik met mijn dochter heb gelopen toen ze ongeveer ook die leeftijd had. (en wat haar heeft aangesproken)
    Niet echt het hooggebergte maar in de Cevennen heb ik een tocht uit kunnen stippelen waar we iedere dag konden zwemmen. Kamperen afgewisseld met een overnachting in een gite. Details evt later bij interesse.
    Een doorsteek over het plateau van de vercors waarbij er de keuze was om te bivakkeren of in een onbemande hut te slapen. Erg nieuwsgierig als ze is heeft ze zich de ogen uitgekeken hoe het er aan toe gaat als zo’n cabane stilaan begint vol te lopen met andere buitenlui.
    Een vijfdaags rondje vanaf lescun (pyreneeen) had ook weer het voordeel dat we, met een bivak in de buurt van de hut ‘savonds iets konden gaan drinken in de hut. Een enkele keer hebben we mee aangeschoven bij het avondeten. Als je vanaf daar een tocht in lijn zou uitzetten kom je tegen het einde ook aan je trekken als je het hooggebergte binnentrekt terwijl de aanloop vriendelijk is. Lopen tot Cauteret moet dan mogelijk zijn.
    Ik zou geen hutten vast leggen maar als de zoon weet dat er hutten zijn om uit te wijken als jullie met slechter weer te maken krijgen verzacht dat ook al wat het leed onderweg en mochten de hutten toch vol zijn dan zitten jullie in het zelfde schuitje. Dat verzacht waarschijnlijk op dat moment ook zijn ‘leed’. Trakteer hem de volgende dag op een extraatje. Benieuwd hoe het af gaat lopen. Helaas zijn kinderen niet te sturen naar de verwachtingen van de ouders. Ik heb drie dochters allemaal boven de twintig. Er zat er uiteindelijk slechts eentje tussen die iets van mijn passie heeft meegenomen. De anderen hebben soms dik tegen hun goesting wel eens een dagtocht mee ‘moeten’ lopen. Zoveel jaar later kunnen ze zich hun eigen ‘ellende’ nog goed voorstellen maar de tijd heeft het geheeld zodat als we erover praten met elkaar, uiteindelijk het een gezamenlijk moment is geworden.

theoutdoors.be
    Bijdrager
    Aantal berichten: 14

De mercantour is absolut een aanrader. Goed klimaat, prachtige omgeving,…
    Wij waren daar in september en hebben daar enorm genoten: verslag en info

Je kan ook eens naar lac d’allos rijden en daar de mont pelat beklimmen. Leuke beklimming tot net boven 3000m en prachtig zicht op de top!

Schroe
    Bijdrager
    Aantal berichten: 9

Mercantour (en bij uitbreiding Corsica) zijn toch al redelijk ‘stevige’ wandelgebieden, ik denk dat een plateau zoals de Vercors -zie Ivo- misschien meer geschikt is om kennis te maken met bergwandelen.

Dries
    Bijdrager
    Aantal berichten: 40

Tochtje dat ik vorige maand deed in de Vogezen lijkt me ook interessant? Toch al wat “hooggebergte”-momenten, maar aan de andere kant geen beklimmingen van een paar uur, voldoende afwisseling en je kan telkens in hotelletje slapen. Zo is de “shock” voor je zoon niet te groot…
    Ben nog bezig aan het reisverslag maar moest je meer willen weten, geef maar een seintje!

Dries
    Bijdrager
    Aantal berichten: 40

Deze maand staat er een artikel in Bergen Magazine (www.bergwijzer.nl voor meer info) een artikel over de Salzburger Alpe. Precies nogal te doen qua fysieke inspanningen, slapen in verschillende alpenboerderijtjes maar uit verslag van Ronald Naar (RIP) af te leiden dat het toch echt wel een hooggebergtegevoel geeft.
    Moest je interesse hebben, wil ik hier wel eens de links posten die bij het artikel opgenomen zijn om info of routes aan te vragen (heb ik nu niet direct bij de hand…).

svanhooreweghe
    Bijdrager

We hebben beslist. Ooit heb ik een deel van de Tour du Mont Blanc gedaan (Courmayeur naar Chamonix) en nu gaan mijn zoon Sam en ik het ontbrekende deel doen (Les Houches – Courmayeur) in 5 ietwat kortere etappes.
    Mooi gebied en niet te ver rijden.

PS: zou ik voor de 2de week van juli voor 2 personen op voorhand de hutten moeten reserveren?

Thx for the input, ik houd er zeker ideeën voor een volgende tocht aan over.

Stefan

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1055

Stefan, dat zou ik wel doen. Juli en augustus zijn drukke maanden.

En mocht je er niet geraken, laat de huttenwaard dan ook iets weten.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.