HOME FORUM Materiaal en techniek Materiaalbesprekingen dynamo usb oplader

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 5

Beste,

Ik ben al enige tijd op zoek naar een betrouwbare usb-oplader (type handslinger) om op trekking mijn gsm en ev. AAA-batterijen op te laden.    Na wat zoeken kom ik op dit apparaat uit.   De goedkopere alternatieven zijn volgens mij niet echt betrouwbaar.    Deze oplader weegt wel 470g,  toch zeker niet licht te noemen….   Op zonnepanelen heb ik iets minder vertrouwen omdat je wel wat zon nodig hebt en ik op dit moment niet helemaal overtuigd ben van de circulaire levensloop van dit materiaal.    Heeft iemand van jullie ervaring met dergelijke manuele opladers?

Alvast bedankt !

Michaël

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 996

Michaël,

geen persoonlijke ervaring met dat type maar wel enig technisch inzicht rond de werking. Ooit eens zo’n plastiek gevalletje in de hand gestopt gekregen met een usb poort en laadvermogen van 300ma. Een erg onhandig ding om aan te draaien en nooit gebruik van gemaakt. Dan is jouw keuze een stuk degelijker. Op zich gaat dat wel werken en je hebt een betere hendel om aan te slingeren maar eigenlijk kan hij meer vermogen leveren dan strikt nodig is vermits je voor het laden van je gsm toch aan een max zit dat wordt opgenomen. De tijd die je nodig hebt om hem te laden via het stopkontakt, die tijd moet je ook rekenen als je het handmatig wil doen. Je kan losse cellen wel gaan snelladen maar dat komt de levensduur niet ten goed terwijl je dan ook weer extra elektronica nodig hebt om te beveiligen tegen overlading.Daar zit dan een voordeel van een zonnecel, die neemt zijn tijd. Qua gewicht zal je voor een fatsoenlijk zonnepaneel ook al snel in de zelfde gewichtsklasse uitkomen (zeker als dat opladen via een powerbank gaat en niet rechtstreeks. Rechtstreeks laden wil wel eens niet lukken wanneer het te bewolkt is/zonnepaneel te krap berekend. Jouw systeem zal altijd werken zolang je voldoende toertjes maakt.Bij mijn laatste tocht kwam ik iemand tegen met een choetech zonnepaneel die was tevreden). Als je het gewicht en alle andere consequenties erbij wil pakken zal het geen slechte keuze zijn. Je zou kunnen overwegen als je enkel een usb poort nodig hebt om dat regelkastje thuis te laten en je een DC-DC convertor inbouwt in de generator. Er lijkt genoeg plaats te zijn. Iedereen heeft zijn stijl en is al dan niet in meer of mindere mate gehecht (wanneer onderweg) aan zijn elektronische toestellen. Laatst een tocht van 41 dagen gedaan. Om de 10 dagen(ongeveer) sliep ik in een hut om mijn nokia 1110 te laden(nog zonder usb poort dus de transfo moest mee), een usb lader voor de batterij van mijn camera en inreach. Bewust gekozen om in mijn gps (garmin64s) wegwerp lithium AA batterijen te steken (veel lichter dan nimh accus en geen aparte lader nodig. Aan 4 cellen had ik genoeg/met een iphone als navigatie zal dat er anders uitzien ). Een hoofdlampje houdt het wel zo lang uit zonder te vervangen. Indertijd ook veel over gelezen omdat ik dacht dat elektriciteit onmisbaar leek en er meer mensen op zoek waren naar oplossingen voor deze honger (van verende rugzakken met generator over generatoren verbonden met de de bewegende knieeen, druksensoren in de schoenzolen,wind en waterturbines tot brandstofcellen…). Gelukkig heb ik ingezien dat dit voor mij een schijnprobleem was.

mvdv
    Bijdrager

Dag Ivo,

Bedankt voor uw reactie.  Goede feedback van het al dan niet nodig hebben van elektriciteit.
    Ik zou mijn gsm voornamelijk gebruiken als (nood)gps en -gsm en het occasioneel controleren van de weersvoorspelling.   Voor mijn koplamp gebruik ik het liefst geen wegwerp-batterijen op trekking (tenzij bij tourski/gletsjertochten/….), maar oplaadbare batterijen zijn nu eenmaal snel leeg en reserve-oplaadbare batterijen ontladen ook sneller dan gewone (betrouwbaarheid).   Voor een trekking van ±6/7 dagen zou een powerbank ook zeker voldoende zijn, maar die moet ik ook aankopen.  Een powerbank of een handmatige oplader dus…..    Zoals altijd zijn er waarschijnlijk geen eenduidige antwoorden, aangezien ieder zijn eigen voorkeuren heeft en de impact van die keuzes op het milieu niet altijd even duidelijk is.    Een handmatige oplader op 5V zou inderdaad voldoende zijn, maar bestaat volgens mij niet in een betrouwbaar exemplaar, tenzij iemand deze wel kent?.      Als er geen lichtere, duurzame variant bestaat,  zal ik de afweging tussen deze 500gr extra of één keer in de week een hut binnenspringen nog wel maken, hetgeen sowieso wel de meest milieuvriendelijke keuze zal zijn ;-).

Als er nog hikers hiermee ervaringen hebben,  op voorhand al erg bedankt om deze te delen.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 996

Voor de lol nog wat aan het zoeken geweest. Daar zijn er nog wel te vinden. Zie bv https://www.k-tor.com/shop/generators/pocket-socket-usb-1amp/ (her en der zijn in verschillende kwaliteiten wel wat reviews te lezen op you tube. Ook op de site zelf, gewicht zoals die van jou) Het blijven luidruchtige dingen. Ze werken wel maar je moet de tijd nemen om arbeid te verrichten. Als het op duurzaamheid aankomt lijkt uiteindelijk jouw keuze toch beter en vraagt het wat minder energie en achtergrondgeluid tijdens het slingen, ook gemakkelijker te recyleren dan al die plastiek. Helaas moeten dat soort aankopen weer via lange afstand vervoerd worden. (net zozeer als mijn antwoorden die ook via verschillende servers energie opsouperen)

Aanvullend: als je je wil beperken tot een of meerdere usb poorten zou je een DC-DC convertor zoals

https://nl.banggood.com/10pcs-DC-DC-7_5-28V-To-5V-3A-Step-Down-Power-Supply-Module-Cellphone-Car-Charger-USB-Buck-Regulator-p-1225221.html?cur_warehouse=CN

kunnen gebruiken die je in een klein doosje steekt.

mvdv
    Bijdrager

Bedankt voor je antwoord Ivo.
    Ik denk er nog eens over na en laat zeker iets weten als ik hem toch zou aankopen en laat in dat geval zeker mijn bevindingen erover weten.  De lange afstand voor transport is inderdaad iets waar ik rekening mee houd.

Marc C
    Bijdrager

Hoi,

geen ervaring maar ik vind het een interessant onderwerp dus even aan het grasduinen en dit gevonden:

mvg

Marc

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.