HOME FORUM Materiaal en techniek Drybags

Tags: 

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 1

Tot op heden gebruikte ik altijd een grote vuilzak om al mijn materiaal in mijn rugzak tegen regen te beschermen. Nu zou ik willen overgaan naar een meer gecompartimenteerde manier van laden, alleen stel ik me nu de vraag wat de ideale verdeling is van de volumes van die drybags. Welke set van verschillende volumes van drybags is volgens jullie de ideale verdeling?

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 989

Ik zou niet starten vanuit volumes maar je gerief opdelen in logische eenheden (zoals je waarschijnlijk ook al deed toen je een vuilzak gebruikte) en het volume van je drybag daaraan aanpassen. bv één drybag voor slaapzak en basislaag die je evt draagt in de slaapzak, één drybag waar je je reservekledij in bewaart, misschien een drybag voor je voorraad eten (hoewel dat strikt  gezien waarschijnlijk toch niet nodig is omdat dat in principe toch al is ingepakt). Je zou een drybag kunnen gebruiken voor je dagelijks materiaal dat je bij de hand wil hebben onderweg zoals eten voor een dag,brander en kookpot,koplampje…. Een drybag voor alle klein spul dat je mee neemt zoals ehbo,reserve batterijen,herstelmateriaal,paspoort,geld….. maar zelf heb ik voor zo’n “rommelzak” liever iets dat “doorzichtig” is bv uit gaas zodat je van buiten gemakkelijk kan zoeken.

Ik zou nog altijd een vuilzak gebruiken ook al gebruik je drybags omdat het mi ondoenbaar is om alles apart beginnen te verpakken en het gewoon handig is om rap iets weg te steken. Kijk bv eens naar het filmpje van andrew shurka hoe die zijn rugzak inpakt en bepaal zelf welke zaken je in een drybag wil steken (op het eind van volgende https://hikingadvisor.be/2018/07/12/een-rugzak-kiezen/)

De enige drybag die ik heb is gevuld met kledij. voor de rest werk ik met vuilzakken al lijkt het mij wel handig om een drybag te hebben die naast mijn slaapmat ligt tijdens de nacht en die ik vul met mijn gerief dat ik door de dag draag, de gsm die als wekker dient, het koplampje,MP3 spelertje, notitieboekje en andere (zeker wanneer ik onder een tarp of iets dergelijks slaap en er kans op condensatie is

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 989

WidW

heeft problemen met het plaatsen van een reactie op jouw forum topic. Hieronder haar reactie

Hier wordt altijd 1 grote drybag gebruikt van 70L. De hoes van de slaapzak wordt vervangen door een dunne drybag, maximaal gecomprimeerd en gaat onderin de rugzak. Een deel van de reservekleding gaat ook in een dunne drybag. Electronica, paspoort, pasjes gaan zelfs in een Aloksak, welke i.p. 100% waterdicht is. Ook EHBO gaat in een Aloksak. https://loksak.com/aloksak/

Veel gekocht eten zit eigenlijk altijd al vacuum verpakt dus dat gaat los. Eigen gemaakte voeding gaat in een plastic zakje en die gaan met meerdere samen in een ziploc. Alle overige spullen gaan los omdat je ook de ‘gaten’ in je rugzak wil opvullen.

Een aardig deel van de spullen is dus zelfs dubbel verpakt. Klinkt overbodig maar dit is wel een beetje afhankelijk van het soort tocht dat we gaan maken. Afgelegen gebied? Hutten voor nood aanwezig? Beschaving is hoe ver weg? Weersvoorspelling? Rivieren doorsteken?

Mij lijkt het grootste nadeel van teveel opdelen in (grote) drybags dat je relatief veel loze ruimte overhoudt in je rugzak.

Tot zover even de eerste gedachten hierover…

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 783

Wat voor soort rugzak heb je ? Ik bedoel bv.:

1. is er een apart toegankelijk slaapzakcompartiment ?
    2. is er een hoofdvak ?
    3. of bestaat je rugzak uit één groot compartiment met ook nog eens een rolsluiting ?

Merk en model zijn eigenlijk niet belangrijk.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.