HOME FORUM Materiaal en techniek Materiaalbesprekingen Draagslee/Fjellpulken

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 1

Dag iedereen

Ik ben Nathan, 25j, en ik trek er uiteraard graag op uit! Voorbije jaren heb ik al verschillende ervaringen opgedaan maar een mens kan nooit genoeg leren! Binnenkort trekken we met 2 dan ook naar Zweden, van Abisko naar Nikkalaukta – een huttentocht. Hierover had ik nog twee vragen, waar ik het antwoord hoop te halen op dit forum:

Wat zijn de ervaringen met een draagslee of fjellpulken? Is het een verademing om je rug en energie te sparen of weegt dat weinig op tegen het geklungel dat het met zich meebrengt? We zouden er één huren in België en die meenemen op het vliegtuig.

Daarnaast wou ik als back up een tent meenemen. Een slaapzak etc. zit al in de rugzak en mijn tent weegt <2kg, dus een relatief kleine last voor twee dragers als de nood toeslaat. We wandelen met sneeuwschoenen, waardoor ik vermoed dat 15km wel eens een aanzienlijke afstand kan worden.

Wat zijn jullie tips en ervaringen? Al heel hard bedankt!

Grtz Nathan

Thomas
    Bijdrager
    Aantal berichten: 93

Nathan,

Ik heb ervaring in gelijkaardig gebied met sneeuwschoenen en pulk, maar zou het zo niet onmiddellijk opnieuw doen. Voor dergelijk terrein zijn latten uitgevonden 😉

Ik vermoed dat het voordeel van een pulk beter tot zijn recht komt wanneer je met latten gaat, maar ook met sneeuwschoenen lukt dat best. Wij hebben inderdaad die van ons gehuurd in Kiruna, ik zag een beetje tegen het transport op met het vliegtuig.

Het is een redelijk veilig gebied omdat je hutten op dagafstand heb en dan nog eens noodshelters halverwege elke etappe. Houd er rekening mee dat het er redelijk koud kan worden en de weersomstandigheden de tocht heel lastig kunnen maken. Als je nog geen ervaring hebt met trektochten in de winter, kan het wel een harde leerschool worden.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 991

Wat aanvullend op bijdrage van Thomas die  ik kan onderschrijven.

Transport is niet de grootste hindernis vond ik zelf wanneer je wielen kan monteren onder de slee maar dat is minder evident te regelen bij huren.

Zelf vind ik een slee met touw (en rem!!!) een stuk handiger dan eentje met stangen. (ook wat vervoer betreft). Vermits jullie gebruik maken van hutten kan het gewicht wat lager liggen dan wanneer je een zelfvoorzienende tocht zou lopen. Ik zou het eindgewicht van je rugzak gebruiken om de beslissing te nemen. Is het gewicht een stuk hoger dan dat je gewoon bent kan je een slee overwegen. In het andere geval zou ik de rugzak gewoon op de rug dragen. Hoe dan ook, een slee voorttrekken is minder belastend dan het dragen van een rugzak zeker als het relatief vlak terrein is.

Jef Dr
    Bijdrager
    Aantal berichten: 59

ik heb vier tochten gedaan met de ski’s in Lapland.  Eerste drie keer met rugzak, laatste keer met de slee.  En één tocht met sneeuwschoenen omdat het parcours zich niet echt tot ski’s leende.  Toen ook de rugzak.

Voorlopig ben ik verkocht voor de combinatie slee/ski’s.  Op relatief vlakke stukken merk je amper dat je iets meesleurt.  Tijdens pittige klimmen is het wel makkelijker dat je het gewicht op de schouders draagt ipv een dood gewicht enkele meters achter u.  Maar hè, daar zijn vellen voor hè.  Dat scheelt een pak!

Op Kungsleden met zijn open landschappen zou ik, als je toch de slee pakt zeker ski’s nemen.  Als de slee geen must is, dan zou ik sneeuwschoen en rugzak opteren.  Maar niet de twee wisselen.

Te voet is 15km niet weinig.  Met de ski’s is het in goede omstandigheden dan weer niet veel vind ik.  Bedenk ook dit;  je ziet in normale omstandigheden heel ver voor je uit.  Met de ski’s haal ik makkelijk rond de 5 per uur, met sneeuwschoenen ongeveer 3 per uur?  Het kan dus met de sneeuwschoenen minder motiverend zijn dat het landschap zo traag vooruit gaat.  Maar da’s persoonlijk hè, misschien vind jij dat wel net het leuke van vakantie, rustig, ontstressen, …?

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.