HOME FORUM Materiaal en techniek Donzen slaapzak

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 1

Hallo

Na jaren gebruik gemaakt te hebben van mijn synthetische slaapzak wil ik graag deze winter investeren in een goede degelijke donzen slaapzak. Na enige research kom ik bij deze volgende drie slaapzakken uit:

– Vaude Rotstein 700 down
    – Marmot Helium
    – Fjall Raven singi three seasons W

Ik ben iemand die zeer avontuurlijke reizen maakt en zowel overnacht in een tent als gewoon in een toevallige schuur/ buitenlucht. Op de planning voor volgend jaar staan Chili en Argentinië, een lakenzak heb ik al aangeschaft (hygiëne en condities van slaapzak optimaal houden).

Heeft er iemand al ervaring met een van deze slaapzakken of kan iemand raad geven welke de beste aankoop gaat zijn qua comfort en warmte. Als je andere/betere opties hebt, mag je deze ook zeker laten weten.

Prettige feestdagen

Marjolein

caersbart
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 108

Kijk zeker eens op de pagina ‘Hoe een slaapzak kiezen’. Ik vind de 3 slaapzakken die je voorstelt wat krap qua comfort temperatuur voor een winterslaapzak.

Ik ben wel tevreden over de prijs/kwaliteit van het Poolse merk Cumulus. Hun winterslaapzak Teneqa (comfort -15°c) is trouwens recent vernieuwd.  Op deze Nederlandse hiking site is er momenteel een gezamenlijke inkoopactie met 15% op maatwerk en 20% op de standaard slaapzakken. Dat scheelt hem nog eens een kleine 100 euro.

Dan heb je in mijn ogen een betere slaapzak voor hetzelfde geld.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1048

Hey Marjolein,

Het is me ook niet duidelijk of je een slaapzak voor de winter wilt kopen, of gewoon dit seizoen kiest om uit te kijken naar een nieuwe slaapzak. 🙂

Belangrijkste vraag is dus in welke nachttemperaturen je de slaapzak wilt gebruiken. In Chili en Argentinië kan het warm of koud zijn. Ik raad je aan om eerste de klimaattabellen van de gebieden eens te bekijken waar je naartoe wilt vb. Torres del Paine: yr.no. Opgelet: dit gaat over Lago Argentino omdat dit het ‘dichtste’ weerstation is maar het geeft je alvast een indicatie, al moet je je uiteraard altijd de vraag stellen of dat je op dezelfde hoogte zal bivakkeren (elke 100m daalt temperatuur met 0,6 à 1 graad afhankelijk van vochtigheidsgraad).

Groeten,

Debbie

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.