HOME FORUM Materiaal en techniek donsjas verliest bij regelmaat wat pluimen/veren

Tags: ,

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 57

Dag iedereen,

Elke donsjas die ik al gehad heb en had, verliest steeds wat van zijn zijn/haar pluimen en veren. Ik merk dat het vooral komt doordat het uiteinde van de spoel van de veertjes scherp is en door de buitenstof prikt. Is daar bij de fabrikanten nog een oplossing voor gevonden? Of moet je als koper op zoek naar jassen met een andere buitenstof (Mijn RAB Microlight Long is van Pertex Quantum)?

Zolang die veer uit de buitenstof prikt op een plaats waar je ze er weer in kunt trekken is dat geen probleem. Maar vaak gebeurt dat op de naad en kan je langs de binnenzijde niet aan dat veertje trekken.

Ik kijk uit naar jullie antwoorden en reflecties

FrankB
    Bijdrager
    Aantal berichten: 231

Ook bij mijn katoenen/ polyester jas gebeurde dit op een gegeven moment… idd bij de naden, misschien dat bepaalde compartimentenvormen binnenin bestaan die dit tegengaan?

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1001

Als “steeds wat” max een 10 tal veren zijn dan zou ik mij niet ongerust maken (daar zitten duizenden en duizende donsclusters/veertjes in een jas) maar als dat na iedere tocht een “klein handje vol” zou betekenen zou ik eens langs de verkoper gaan. Het is een normaal verschijnsel dat de pennen door de stof durven prikken. Pertex quantum is een klassieker voor dergelijk gebruik en heeft een behandeling ondergaan om de geweven stof te dichten. Behandelen zal geen zin hebben. Veertjes die je niet terug naar binnen kan masseren zou ik afknippen. Zie verder op RAB zelf:  https://support-uk.rab.equipment/hc/en-us/articles/115004247865-My-Jacket-is-Leaking-Down-

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.