HOME FORUM Materiaal en techniek Materiaalbesprekingen De slaapmat en rug verbroederen

Tags: 

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 3

Ziezo, zoals beloofd mijn eerste topic 🙂

Ik heb nu twee meerdaagse trektochten erop zitten en moet helaas vaststellen dat mijn slaapmatje niet voldoet.

Ik gebruik momenteel de Robens Air compact large https://m.campz.be/robens-air-impact-large-zelf-opblaasbare-slaapmat-38cm-grijs-oranje-480231.html

Elke morgen sta ik op met rugklachten en pijnlijke heupen, een weinig subtiele manier van m’n lichaam om te zeggen dat mijn matje waarschijnlijk niet dik genoeg is om de holte van mijn onderrug te ondersteunen ’s nachts. Anderzijds moet ik wel zeggen dat ik zeer te spreken ben over de isolatie van het matje.

Ik ben iemand met een vervelende rug (chiropractorbezoeker) en weet dat het zo zal blijven voor de rest van mijn dagen. Op zich geen probleem want ik slaap thuis in m’n bed wel goed. Ik slaap thuis niet op een bijzondere matras à la Tempur maar een gewon degelijk ding.

Nu vroeg ik me af of er hier nog mensen zijn die dit probleem ervaren en hoe zij het opgelost hebben.
    Ik weet dat ik hoogstwaarschijnlijk een andere mat zal moeten aanschaffen of iets aanvullends onder mijn rug zal moeten stoppen want op die manier trekken is echt niet aangenaam. Ik wil ook het gewicht niet eindeloos zwaar maken, het blijft tenslotte een trektocht. Dus geen Intex-luchtbed :p
    Misschien ook nog meegeven dat ik 1,96cm meet en 125kg weeg.

Alvast bedankt voor de reacties!

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 991

Misschien dat er iemand voorbij komt met een gelijksoortig verhaal en het traject dat is afgelegd richting goed resultaat. Ik heb geen specifieke klachten maar ik zal op mijn matje nooit even goed gaan slapen als in het eigen bed.

Net als schoenen,rugzakken blijft dat een heel persoonlijk verhaal. Mijn voorstel is om eens in te schrijven op een van de tochten hier op HA en binnen de groep op zoek te gaan of er iemand een andere soort mat uit wil lenen want een korte test in de winkel zegt niet zoveel. Het lente ontmoetingsweekend in april is zo’n moment om een en ander uit te proberen.  Andere manier is om er een te huren: https://hikingadvisor.be/materiaalverhuur/ . Ik zie bv dat sommigen een exped mat verhuren. Geen intex-luchtbed maar toch iets meer in de richting dan jouw huidige mat. Andere variabele bij dat soort matten is hoeveel lucht je er in pompt. Daar moet je ook mee spelen voor je een definitieve conclusie trekt. Misschien is je huidige mat te combineren met een lichtere/minder isolerend mat (neoair xlite?). Daar zijn er die zweren bij dwarse luchtbanen terwijl anderen de voorkeur hebben voor luchtkokers in de lengterichting…enz

Thomas
    Bijdrager
    Aantal berichten: 93

Ik moet zeggen dat ik ook niet vrij ben van rugklachten tijdens trektocht. Zoals Ivo aanhaalt, lijkt het me best om dingen te proberen. Houd er ook rekening mee dat dingen kunnen veranderen. Ik had vorige tocht (lente) mijn dikke wintermat mee (exped) in de veronderstelling dat ik minder rugklachten ging hebben, vroeger nooit problemen gehad met de luchtmatras….. Helaas is het toch wat anders uitgedraaid en elke ochtend wakker geworden van de pijn. Daarna op andere tochten noodgedwongen een thermarest prolite boven gehaald. Veel harder, minder warm, maar ook veel minder rugpijn ’s ochtends.

Pilaarbijter
    Bijdrager
    Aantal berichten: 3

@ivo, bedankt voor de reactie!

@thomas
    . Heb je dan iedere keer de matten gekocht op goed geluk? Of zoals Ivo aanhaalt, ze gehuurd?

Thomas
    Bijdrager
    Aantal berichten: 93

De ThermaRest (een Prolite 3) heb ik al lang. Van 2002, als ik mij niet vergis. Een paar jaar geleden heb ik dan een Exped Synmat gekocht voor winterse toepassingen. Bij wintermatten kom je vaak al direct uit bij dikkere luchtmatrassen. Ik moet zeggen dat ik toentijds niet zo zwaar sukkelde met mijn rug als nu. Dus niet echt op dat aspect gelet toen ik de mat kocht. Gezien de Exped een luchtmatras is, dacht ik dus dat ik er daarmee beter af zou zijn voor mijn rug. Helaas niet dus.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.