HOME FORUM Wandelgebieden Cape Wrath Trail

10 berichten aan het bekijken - 61 tot 70 (van in totaal 70)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 38

Hi Walter!

Ik ga proberen chronologisch op je vragen te antwoorden maar moest ik iets vergeten, laat het gerust weten. Het lijkt me dat je zeker al meer ervaring dan mij hebt dan toen ik aan mijn avontuur begon, dus dat is sowieso een plus.

Aan de oorzaak van de blaren ben ik nog niet helemaal uit. Ik vermoed dat niet alles wat ik voor blaren (of beginnende blaren) aanzag er ook effectief waren. Ik ben namelijk begin augustus twee weken in Noorwegen geweest en daar had ik ook vaak last van witte plekken op m’n voeten (vooral hielen en zijkant van m’n zool) waarvan ik vermoed dat het vochtplekken waren. De blaren die ik wel had (op de buitenkant van m’n kleine tenen) heb ik veel te snel opengeprikt. Big mistake, doe ik in principe dan ook niet meer. Ik vermoed dat het feit dat via Cona Glen trekken, wat eerst ongeveer 10km asfalt inhoudt, ook niet geholpen heeft. Tegenwoordig doe ik, zeker bij goed weer, in de mate van het mogelijke toch minstens om de twee uur m’n wandelschoenen en -kousen eens uit om mijn voeten te laten luchten en heb ik ook altijd voetcrème bij.

Vocht wordt, in combinatie met het terrein, wat mij betreft sowieso je grootste tegenstander. Ik heb in eerste instantie pech gehad met een heel zware storm tijdens m’n eerste nacht gevolgd door 10 uur onophoudelijke regen. Dat heeft een enorme impact op het terrein, waardoor ik bvb. een stroompje dat normaal zelfs niet in de routebeschrijvingen vermeld wordt tot aan m’n knieën moest doorwaden (met water in m’n schoenen tot gevolg).

Bij m’n tweede poging (vanaf Ullapool) heb ik behalve de laatste dag eigenlijk geen spatje regen meer gehad (hittegolf). Zelfs dan blijft het terrein op veel plaatsen echter zompig, modderig en gewoonweg nat en moerasachtig. Met je gaiters heb ik geen ervaring maar ik zou ze sowieso meenemen gezien de aard van het terrein.

Wat je rugzakgewicht betreft, is het uiteraard hoe lichter hoe beter, dat spreekt voor zich. Ik heb zelf met (te) veel gewicht rondgehost, onder andere omdat ik bij m’n tweede poging in Ullapool ook m’n voedselpakket heb opgepikt en dus met ongeveer 9 dagen aan eten rondliep. Totaal rugzakgewicht zal toen wel op 22-23kg hebben gelegen toen ik vertrok. Ik had qua basiskledij sowieso 2 merinoshirts en 2 merino boxers bij, alsook een lange onderbroek. Voor de rest een dunne fleece, softshell jas, een afzipbare wandelbroek, regenjas en regenbroek. En een windshell (die mij tot nu toe zowel in Schotland als in Noorwegen veel plezier heeft opgeleverd). 2-3 paar (merino)kousen zouden ook zeker moeten volstaan. Ten slotte ook zeker je handschoenen, muts en pet niet vergeten.

Wat de wandelafstand betreft, zeggen de meeste beschrijvingen dat de gemiddelde persoon het traject in 14-18 dagen wel kan afleggen. 20 dagen lijkt mij met jouw conditie dus best wel ok, wat marge is immers altijd welkom voor het geval je wat tegenslag kent (rivier die niet over te steken valt, om maar iets te zeggen). Ik kwam op het tweede deel van m’n trip eigenlijk vlot aan 20km per dag, ondanks het zware gewicht op m’n rug. Ik heb wel om de 3-4 dagen een rustdag genomen omdat ik toch nog tijd over had. Desalniettemin kan je in ideale omstandigheden wel mikken op 25 km per dag gemiddeld, afhankelijk van waar op het trail je precies zit natuurlijk. Het gemakkelijkst is misschien rekenen op een goeie 3km per uur gemiddeld. Maak je ook niet te veel zorgen als je op de eerste helft van het traject wat trager vooruit gaat, de laatste 180km gaan een pak vlotter naar het schijnt. Ik heb zelf alleen maar Fort William – Glenfinnan en Ullapool – Cape Wrath gedaan door omstandigheden, maar heb met een paar mensen gesproken die alles hadden afgehaspeld en die konden dit allemaal bevestigen.

Ik ben persoonlijk ook liefst alleen weg, al is het maar omdat ik liever niet met andere mensen rekening moet houden (of niet wil dat zij dat met mij moeten doen). Ik wandel wat trager dan de gemiddelde persoon en hou mij ook vaak bezig met foto’s trekken waardoor ik niet altijd even veel tempo maak. Ik had ook een SPOT bij en die heeft zijn werk al bij al zeer goed gedaan. Zonder noodcommunicatie zou ik, gezien de lage frequentie aan wandelaars op sommige stukken van het trail, het alleszins niet alleen belopen denk ik. Wat je wel zal merken is dat je (althans, in mijn geval) een dag vaak begint en eindigt met dezelfde personen. Onderweg wandel je je eigen tempo, maar je hebt door het afgelegen gebied en vaak natte terrein niet zo enorm veel mogelijkheden om een tent op te zetten of onderdak te zoeken. Kleine dorpjes en bothies zijn in veel gevallen de natuurlijke start- en stopplaatsen van een dag, dus als er nog mensen het trail lopen zul je ze daar zeker tegenkomen.

Blessures hoeven trouwens niet noodzakelijk een reddingsoperatie te betekenen. Ik heb twee mannen van 68 en 70 jaar geweten die m’n pad gekruist waren op het stuk tussen Glen Oykel en Inchnadamph, en die ik nadien in Kylesku heb teruggezien. Een van hen was bij een afdaling uitgeschoven waarbij z’n been onder hem geplooid was en hij er met z’n volle gewicht op was beland. Gevolg: Enkelligament gescheurd. Die persoon heeft nog 4 mijl (met rugzak) tot Kylesku gewandeld. Om maar te zeggen dat, zolang je op zo’n moment je schoenen niet uitdoet (want een keer je voet opzwelt krijg je die nooit terug aan), je waarschijnlijk wel nog wat km’s kan doen afhankelijk van de blessure.

Als je nog vragen hebt, vuur maar af!

W. Bulkens
    Bijdrager
    Aantal berichten: 5

Hallo Klaas.

Dank  voor je uitgebreide reactie. Goed te horen dat je een Spot mee had, ik heb me eens georiënteerd en zal bij Verreweg een Delmore Inreach SE huren voor mijn eigen geruststelling maar zeker die van het thuisfront. Om het rugzak gewicht laag te houden ga ik 2 of 3 pakketten versturen met voeding en andere bruikbare zaken. Ik wil echt niet boven de 14 kilo uitkomen, kijken of dat gaat lukken. Blaren zullen zeker wel ontstaan maar ik heb er meestal weinig last van. Ik heb me wat meer verdiept in lopen in natte schoenen en vocht inwerking op de voeten, en ik ga voetencreme gebruiken, iets wat ik tot heden nog niet gedaan heb. Uiteraard ga ik deze winter nog testen hoe dat bevalt zodat ik ook een creme heb die voor mij werkt.

Goed te horen dat de tweede helft van de wandeling makkelijker loopt dan het eerste  deel, geeft de burger hoop als het eens een dag tegen zit om toch gewoon door te gaan.

De te lopen afstand per dag heb ik met 20 kilometer niet zozeer afgestemd op mijn loopvermogen maar op het doel om de tocht en omgeving echt te genieten. En als het weer tegen zit op tijd te stoppen en lekker in mijn tent of een bothy niets te doen en uit te rusten. Op mijn wandeling over de GR5 is het me al te vaak overkomen dat ik te veel kilometers op één dag aflegde en mezelf de rust niet gunde om er langer over te doen, omdat je toch een keer het eind wil halen.

Rustdagen zijn wel niet zo mijn ding, vorig jaar 2 weken gedaan met een groep door de Vogezen. Na elke  2 of 3 dagen een dag rust. Rondhangen op een camping en jezelf vervelen, blij dat het de dag erop weer verder ging, met spierpijn van een dag niet lopen. Ik liep overdag  de afstand meestal alleen en zag de groep dan weer bij de volgende overnachtingsplek, maar het geheel had voor mij een te  hoog scouting gehalte met gemeenschappelijk maaltijden en zo.

Handschoenen, muts en pet had ik al op mijn lijstje, inclusief middel tegen Teken en een muggennetje voor over het hoofd, mochten ze toevallig vroeg actief worden. Een windstopper is denk ik wel een goede aanvulling ipv een 2-de t-shirt.

Ik heb nu een Laser Competition2 van Terra Nova, prima tent en zeker geschikt voor de tocht. Maar overweeg deze toch thuis te laten en een Duplex van Z-packs aan te schaffen. Behalve de gewichtsbesparing van een 800 gram verwacht ik van de tent ook het voordeel dat deze geen vocht opneemt en niet uitzakt in de regen zodat je hem niet hoeft na te spannen. Het cuben fiber belooft op dit gebiedt toch betere eigenschappen. Ik heb al een Arc-zip rugzak (62 L) van dit merk en die is mij dit jaar prima bevallen.

De voorbereiding is altijd al leuk om in de stemming te komen, bedankt voor je reactie!

Klaas B
    Bijdrager
    Aantal berichten: 38

Rustdagen zijn relatief in mijn geval, die houden eigenlijk vooral in dat ik niet met de grote rugzak op stap ga. Zo heb ik een rustdag in Inchnadamph gehouden (omdat het stuk via Benmore Assynt toch wel behoorlijk zwaar was) en die eigenlijk gebruikt om met mijn daypack de eerste 4 km van het traject naar Glencoul te doen om te kijken hoe het terrein daar was. In Kinlochbervie ook een dag gerust en, wederom met de daypack, toch nog een goede 15km gedaan om alle stranden te bezoeken en wat te verkennen. 🙂

Lijkt me dat je beter voorbereid bent dan ik was, dus het ziet er allemaal redelijk goed uit. Veel plezier alvast ginds!

jeroend
    Bijdrager
    Aantal berichten: 4

Binnen 4 weken vlieg ik naar Schotland om de CWT te doen 🙂

Ik post even mijn gearlist; zijn nog wat openstaande punten en zaken in’t vet moet ik nog aanschaffen. Zit nu in totaal toch al aan 11-12 kg.

Rugzak Osprey atmos ag 50= 1.96 kg
    OF Rugzak  Decathlon Forclaz easyfit 50 = volgens site 1.75 kg, maar volgens weegschaal eerder 1.5-1.6
    3 onderbroeken
    1 longsleeve merino
    1 t-shirt (nylon)
    1 trekking hemdje (katoen)
    Merino truitje
    Donsjasje compact
    Regenjas 10000 of 15000: nog te kopen ev. decathlon
    Trekking broek Lafuma vochtafstotend
    Korte broek (afritsbroek)
    Regenbroek https://nl.decathlon.be/overbroek-helium-rain-zwart-id_8382337.html
    waterdichte handschoenen/neck gaiter/buff/waterdichte pet/muts
    Wandelstokken
    Gaiters: https://www.asadventure.com/nl/p/sprayway-diverse-hydro-dry-leg-gaiter-3841D60003.4168.html
    Schoenen: https://nl.decathlon.be/salomon-x-ultra-gtx-h-zwart-id_8357705.html
    2 paar Trekkingsokken (merino?) + 1  x sealskinz
    Wading shoes?
    Koken: gas of alcohol?
    Camelbag? Waterfilter? Thermosfles lijkt me strikt gezien voldoende
    Tent (MSR hubba hubba NX 1.720 kg), matje (Thermarest NeoAir Trekker Large), slaapzak dons 1 kg, hoofdkussentje (opblaasbaar)
    Toiletgerief: tandenborstel, tandpasta, vaseline, douchegel, zonnebrand, zalfke tegen blaren, talkpoeder?
    Mini handdoekje: sea to summit
    Reservebril
    EHBO: tekentang; Knieverband?
    Kaart noordelijk deel nog te kopen
    Boek meenemen of niet/of kindle?
    Ipod nano (oplaadkabel niet vergeten)
    gsm+lader+battery pack 2600 mAh of extra battery? Stopcontact adapter UK
    hoofdlampje
    Fototoestel of enkel gsm?
    Voeding: vitaminen/elektrolyten bruistabletten

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 5 maanden geleden door jeroend.
    W. Bulkens
    Bijdrager

Hallo Jeroen.

Leuk te horen dat je ook bijna vertrekt. Voor mij is het vertrek al op 2 mei aanstaande, vliegen van Schiphol naar Glasgow, dan met een busdienst naar Fort William. Hier heb ik een bed in de jeugd herberg gereserveerd en na de laatste inkopen, oa Smedge tegen de muggen en gas voor mijn kooktoestel gaat de tocht op 3 mei met de veerdienst van 12:00 uur van start. Ik wil 18 dagen wandelen en 20 mei in Cape Wrath aankomen.

Ik ben net terug van een 4 daagse oefentocht door Zuid Limburg, zoveel mogelijk hoogte meters gemaakt en op campings geslapen om mijn gear te testen. De nachten waren extreem koud, op 19 april zelfs 9 graden vorst! Maar mijn slaapzak in combinatie met thermo ondergoed en mijn donsjas hielden mij prima warm.

Ik heb zoals al gemeld inderdaad een Zpacks duplex tent gekocht. Super tent, ik vindt hem zoveel beter dan mijn Terra Nova laser!  Ruime nokhoogte van 110 cm op laagste punt, vloeroppervlakte van 130 bij 230 cm, opgezet in 2 minuten, geen doorhangen meer bij nat weer zoals silnylon doet. De cubenfiber neemt zo goed als geen vocht op, dus geen zware natte tent om s’morgens weer in te pakken. En dat voor een gewicht incl de haringen en opbergzak van 700 gram.

Slaapzak en matje op je lijst zijn prima, ik neem geen kussen mee maar gebruik de waterdichte zak met reserve kleding als hoofdkussen , wat voor mij prima werkt.

Ik heb eens gekeken naar de Gaiters die op je lijstje staan, ik bezit vergelijkbare en deze werken prima, om te zorgen dat je broekspijpen schoon blijven maar voegen niets toe aan het droog houden van je voeten. Al het water loopt op je neus van de schoenen en geen enkele schoen is bestand tegen de constante inwerking van zoveel vocht. Ik heb in de Jura met een vergelijkbare combinatie gelopen maar na 3 dagen regen was er geen houden meer aan en had ik constant natte voeten. Het regende wel constant en ook de hoge natte vegetatie werkte niet mee. Maar dat zal in Schotland niet anders zijn. Ik heb me afgevraagd of ik voor de Trail lichtgewicht trailrunners zou nemen omdat je toch geen droge voeten houdt of juist zou proberen de voeten droog te houden.  Ik heb gekozen voor het laatste, een paar nieuwe schoenen, merk Lowa met een brede rubber rand onderlangs stijfheid een B met daarbij een paar gaiters van Berghaus.

Kijk maar eens naar het filmpje, ik hoop zo langer droge voeten te houden. Voor het doorwaden neem ik een paar sandalen van Teva mee. Op blote voeten door de steen bedingen is mij te link en pijnlijk. Gewoon schoenen en dan een vuilniszak over de sokken en broek, elastiekje eromheen bij het bovenbeen en dan de sandalen aan, droog en stevig. Bij te diep water gaat alles uit en wordt de oversteek in de onderbroek gemaakt.

Als brander heb ik een MSR windburner gekocht, deze getest en hij is extreem zuinig met gas en super geschikt voor de Schotse omstandigheden waar het hard en veel waait. Geen gepruts met windschermpje om de warmte bij de pan te houden.

Een waterfilter is een must en dan neem ik enkel 2 wegwerp petflessen mee  éen van 1 liter en één van 0,5 liter. Gratis en superlicht. Ik zal nooit meer dan 0,5 liter water meedragen, indien leeg gewoon vullen met waterfilter.

EHBO, tekentang uiteraard! Maar ook een naaisetje, pijnstillers, nooddeken, jodium, tabletten tegen diarree, blaren pleisters, middel tegen muggen Smedge is goed, nagelknippertje. Vergeet bij het toiletgerief, het toiletpapier niet. Ik geef de voorkeur aan vochtige doekjes,zeker in dit natte klimaat, het papier droog houden is een heel gedoe.

Bedenk dat je GSM vaak geen bereik heeft, en een smartfoon een enorme energiehonger heeft. Ik zou zeker een apart fototoestel meenemen.

Ik heb 3 voedsel pakket vooruit gestuurd, zodat ik nooit boven de 12 kilo totaal gewicht uitkom tijdens mijn tocht. De uitrusting is 9 kilo totaal gewicht geworden.

Je schrijft of je een boek  zou meenemen, voor mij zou dat toch echt teveel gewicht zijn. Genieten van de omgeving vervangt elk boek.

Ik heb ook gekeken naar waterdichte handschoenen, maar in alle recensies die ik heb gelezen staat dat die nog moeten worden uitgevonden. Ze laten allemaal water door de een sneller dan de andere. Ik neem daarom mijn gewone handschoenen mee, deze zijn snel droog.

Als ik terug ben zal ik op Traildino mijn wandelverslag toevoegen.

mvg Walter

W. Bulkens
    Bijdrager

hallo jeroen.

Ik zie net dat in je lijstje een muggennetje voor over het hoofd ontbreekt. Eind Mei zijn de midges zeker actief en kunnen je dag aardig verpesten, zou ik zeker nog aanschaffen!

mvg Walter

jeroend
    Bijdrager

Bedankt voor je uitgebreide tips Walter.

Jouw tent is wel heel licht. Ben benieuwd naar je ervaringen ermee in Schotland. Die Berghaus gaiters ken ik ook ondertussen. Maar had de mijne al gekocht. Waar heb je die van jouw gekocht? Ik vraag me wel af of die op elke schoen mooi passen en of er geen oververhitting optreedt met al dat rubber. Ik merk nu al bij mijn schoenen (Salomon x ultra gtx) dat m’n voeten erg warm dreigen te worden als het niet koud is. Precies toch niet zo’n goed ademende schoenen. Als mijn voeten te rap en te veel zweten is dit wel niet bevorderlijk voor het vermijden van blaren.

Die voedselpakketten, hoe pak je dat dan aan? Kan toch enkel droge voeding in veronderstel ik als je dat nu al opstuurt? Is dat ook niet vrij kostelijk? En waar je dat gaat oppikken moet je dan ook tijdens openingsuren zijn ofzo? Lijkt me allemaal het gedoe niet waard, maar kan zijn dat ik het verkeerd heb…

Er zijn inderdaad nog wat andere zaken die niet op mijn geposte lijst staan, maar die ik wel al had voorzien. Ik beschouw ze gewoon als zo evident dat ze toch al in mijn basisuitrusting zitten (zoals wc-papier, basis-medicijnen, naaisetje, etc.)

Veel plezier alvast en laat zeker weten hoe het is geweest.

jeroend
    Bijdrager

En wat de midges betreft hoop ik dat er nog niet al te veel gaan zitten. Vorig jaar ben ik tot 20 mei geweest en enkel helemaal op het einde begonnen er hier en daar te komen.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 991

jeroend,

mijn vrees voor natte voeten was in het verleden vooral een mentale kwestie.

Nadat ik de overstap heb gemaakt naar trailrunners zonder gtx heb ik dat als heel bevrijdend ervaren.

Gedaan met mij zorgen te maken in de kop. Schotland in mei, dan zijn de temperaturen mild.

Paar liners en wat dikkere sokken en je kan blijven stappen. (Je moet wel geregeld, op het eind van de dag  de sokken uitspoelen omdat wanneer je door veen stapt er toch heel wat organisch materiaal in de sokken kruipt. )  Waadschoenen ed kunnen dan ook thuis blijven. Gaiters blijf ik over het algemeen een overbodig iets vinden.

W. Bulkens
    Bijdrager

Hallo Jeroen.

<span style=”font-family: Poppins, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 12px;”>Jouw tent is wel heel licht. Ben benieuwd naar je ervaringen ermee in Schotland.  </span>

<span style=”font-family: Poppins, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 12px;”>Ook ik ben wel benieuwd naar de prestaties van de tent in Schotland, maar de tent wordt door Amerikanen veel gebruikt op de lange  trails en zij zijn heel lovend over de duurzaamheid. Op mijn training door Z-Limburg is hij alvast perfect bevallen.</span>

<span style=”font-family: Poppins, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 12px;”> Die Berghaus gaiters ken ik ook ondertussen. Maar had de mijne al gekocht. Waar heb je die van jouw gekocht? Ik vraag me wel af of die op elke schoen mooi passen en of er geen oververhitting optreedt met al dat rubber. Ik merk nu al bij mijn schoenen (Salomon x ultra gtx) dat m’n voeten erg warm dreigen te worden als het niet koud is. Precies toch niet zo’n goed ademende schoenen. Als mijn voeten te rap en te veel zweten is dit wel niet bevorderlijk voor het vermijden van blaren.</span>

Ik heb ze als ik mij niet vergis gekocht bij bergfreunde.de. Warmte is inderdaad wel een punt, er zijn 2 verschillende , geïsoleerde en niet geïsoleerde je moet uiteraard de laatste hebben. Niet te warme sokken gebruiken. Passen zeker niet op elke schoen, en de zool moet ook stijf genoeg zijn anders trekken je schoenzolen krom.

<span style=”font-family: Poppins, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 12px;”>Die voedselpakketten, hoe pak je dat dan aan? Kan toch enkel droge voeding in veronderstel ik als je dat nu al opstuurt? Is dat ook niet vrij kostelijk?</span>

Ik heb ze opgestuurd naar B&B of Hotel waar ik langs kom en ook een kamer heb gereserveerd, per mail afgesproken. Ze bewaren het voor me  en krijg het als ik aankom.

Is inderdaad allemaal houdbaar spul maar ook batterijen, wc papier, shampoo enz. verzendkosten zijn  in de 20 euro per pakket via post.nl.

Als ik terug ben , zal ik zeker een link naar mijn reisverslag en foto’s posten.

Heb zojuist een delemore inreach opgehaald bij Verreweg outdoor, en getest werkt prima, is mijn vrouw ook gerust en ik heb een noodsignaal functie en reddingsverzekering.

Wat betreft natte voeten, is inderdaad een keuze, zoals al aangegeven heb ik gekozen voor de optie poging tot drooghouden. Of dit de juiste is zal ik achteraf wel laten weten.

MVG Walter

10 berichten aan het bekijken - 61 tot 70 (van in totaal 70)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.