HOME FORUM Wandelgebieden Cape Wrath Trail

15 berichten aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 70)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 996

Hier kan je lezen hoe ik zelf even heb getest wat mijn gasverbruik ongeveer zal zijn. Ontbrekende kaarten voor het gebied boven Ullapool zijn nog gemakkelijk te bestellen. Of je maakt wat printscreens van de online map. Op mijn blog kan je lezen hoe je de doorsteek vanaf suilven naar het oosten zou kunnen doen.

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

Klaas, gewoon even aangeven dat Ivo zijn gasverbruik natuurlijk voor Ivo geldt, maar je niet zomaar maar kan toepassen op jezelf. Bvb. voor een twee weken durende tocht (en zelf een paar dagen meer) in de zomer, komen wij met 2 toe met een blik van 230 gram (9 tot 11 dagen) + een blik van 100 gram. Maar dat geldt dus voor ons, en voor ons alleen.

@ivovm

het is natuurlijk een oude blogpost, maar gewoon om te zeggen dat ijs geen sneeuw is. 🙂

Klaas B
    Bijdrager
    Aantal berichten: 38

Thanks Ivo, ik ga je blog sowieso eens uitpluizen!

Woubeir, daar heb je inderdaad gelijk in. Ik ga sowieso binnen een paar weken eens een paar testen doen om te zien hoe hoog mijn verbruik ongeveer ligt om water aan de kook te krijgen in winderige omstandigheden, kwestie van uit te gaan van een worst case scenario.

Woubeir
    Bijdrager

Misschien ook geen slecht idee om een paar kooktips te vragen. Zo zet ik het aanvoerventiel maar voor twee derde of zo open (als ik zie dat door de wind de vlam te veel wegwaait, zet ik het wel wat meer open) tot het water kookt, dan draai ik het terug naar een derde ongeveer en ik zet het uiteindelijk zelfs uit voor alles klaar is en laat verder garen in de eigen warmte. Ook blok ik altijd de wind af; bij mijn brander kan dat eenvoudig door een windscherm die ook werkt als warmtereflector.

Spaart genoeg brandstof om er één of twee dagen extra uit te halen.

Klaas B
    Bijdrager

Thanks Woubeir, ik heb hier al wat kooktopics doorlopen om informatie op te doen maar moest ik vragen hebben, zal ik ze hier zeker stellen.

Mijn basispacklist is helemaal rond, maar ik ben niet helemaal tevreden over het gewicht tot nu toe. Ik zie alleen niet goed wat ik nog definitief zou kunnen schrappen. Ik kom uit op 11209g zonder mijn gedragen kledij, EHBO-kit en eventuele (waterdichte) zakken.

Bottom base layer: 180
    Top base layer: 165
    Light fleece: 345
    Softshell jacket: 485 (eventueel thuis te laten en te vervangen door dikke fleece van 370g, ook polartec dus mogelijk wel de moeite)
    Hardshell jacket: 192
    Windshell: 150
    Afzipbare broek: 340
    Regenbroek: 127
    Kousen x 1: 64
    Rugzak: 2580
    Hoofdlamp: 97
    Magnesiumstick: 52
    Zakmes: 74
    Waterfilter: 115
    Handdoek x 1: 190
    Slaapzak: 1120
    Slaapmat: 620
    Platypusfles 1L x 2: 140
    Stoof: 113
    Spork: 10
    Gaiters: 300
    Muts: 56
    Handschoenen: 94
    Tent: 1800
    Kookset: 166
    Emergency blanket: 47
    Maps: 354
    Kompas: 50
    Universele adapter: 94 (mogelijk te schrappen maar wel nodig voor opladen GSM?)
    GPS: 232
    GSM+lader: 177
    Portefeuille: 118
    Notitieboekje+pennen: 70  (van plan een dagboek bij te houden)
    Toiletgerief: 100 (tandenborstel, tandpasta, pocket soap)
    Vuilzak x 2: 50

Los van het feit dat mijn rugzak (hoewel, voor een 85l), slaapzak en -mat niet van de lichtste zijn, zie ik niet onmiddellijk nog punten om te snoeien. Ik had graag mijn gsm als GPS gebruikt, maar heb hier in België al problemen met roaming internet (goedkoop model) dus vrees wat voor het buitenland.

Suggesties zijn altijd welkom. 🙂

Woubeir
    Bijdrager

Goh, gewoon al doordat ik andere dingen heb en langer bezig ben, zou mijn paklijst er anders uitzien. Maar daar heb jij natuurlijk niets aan.

Wat ik me wel afvraag: als je al kaarten + kompas bij hebt, waarom dan ook nog een gps ? Ik heb bvb. niet eens een gps.

Thomas
    Bijdrager
    Aantal berichten: 93

Je kan eventueel je kaarten in verschillende delen indelen, die je dan mee verdeeld in je voedselpakketten. Je portefeuille kan je vervangen door een ziplock-diepvrieszakje. Ik zou persoonlijk geen oplader meenemen, maar ik heb een fototoestel met 2de batterij waardoor ik over opladen nooit zorgen moet maken. Als aanvulling daarbij heb ik een goedkope gsm die niets weegt, maar waarvan de batterij wel schijnbaar oneindig meegaat.

Voor de rest zie ik ook niet onmiddellijk veel opties, tenzij je natuurlijk begint met allemaal ander materiaal aan te schaffen.

Klaas B
    Bijdrager

Thanks beide! De gps neem ik eigenlijk hoofdzakelijk mee voor de stukken offtrail of indien ik met een zeer beperkte zichtbaarheid te maken zou krijgen (wat orientatie bemoeilijkt). Portefeuille vervangen door een ziplockzakje klinkt als een goed idee. Oplader was in principe voor gsm omdat ik op het einde van mijn tocht contact moet kunnen leggen met de personen die me komen ophalen.

Kaarten indelen en meesturen met m’n voedselpakketten is helaas geen optie, aangezien die van Harvey recto verso gedrukt zijn. Voor toekomstige trails waar ik zelf m’n kaarten afdruk is dat inderdaad wel een optie. Ik schat dus dat ik het voor de rest bij bovenstaande ga houden. Bedankt voor alle input! Moest er in de loop van mijn voorbereiding (ugh, nog zeven weken aftellen) nog iets te binnen springen, laat ik hier zeker nog iets weten. 🙂

Klaas B
    Bijdrager

Uit curiositeit, heeft iemand ooit al problemen gehad om z’n rugzak omwille van de afmetingen als bagage op het vliegtuig? Die van mij is op papier te groot 86x50x40 (max is 80x60x25) maar mijn heupband is flexibel genoeg om ingeplooid te worden en de 86cm is alleen als-ie barstensvol zit (wat nu sowieso niet het geval zal zijn aangezien ik mijn daypack eruit haal met wat basisgerei). Ik ga hem sowieso nog eens afmeten wanneer hij volledig vol zit, maar dacht desondanks de vraag toch al maar eens te stellen.

Klein addendum: Ik laat sowieso bagagesealing doen in Schiphol. Dat kost me 10 euro, maar dan ben ik wel zeker dat mijn rugzak zowel zo gecomprimeerd mogelijk is als dat er geen losse eindjes zijn (zippers, koorden) die bij het vervoeren en inladen van de bagage ergens kunnen blijven vaststeken en op die manier mijn rugzak beschadigen of uiteen trekken.

Klaas B
    Bijdrager

Net terug, verslag volgt een van de komende dagen. 🙂

Klaas B
    Bijdrager

Zal voor dit weekend zijn, te druk momenteel. Kan wel al zeggen dat ik alleen Fort William – Glenfinnan en Ullapool – Cape Wrath gedaan heb door omstandigheden.

En mijn foto’s delen natuurlijk. 🙂

https://www.flickr.com/photos/143667509@N03/albums/72157669099458155/page1

Koen
    Bijdrager
    Aantal berichten: 120

Ha Klaas, mooie foto’s! Je hebt de tocht flink ingekort… tja die omstandigheden altijd he, herkenbaar 🙂 Snel terug dan maar om je ervaringen om te zetten in een nieuw avontuur?

Klaas B
    Bijdrager

Ik was dit compleet uit het oog verloren. 🙂

Ik heb inderdaad moeten inkorten. Goed ginds geraakt en ’s morgens om tien uur de oversteek gemaakt met de ferry. De eerste dag na tien km mijn eerste blaar ontdekt op m’n hiel, afgeplakt met compeed maar zes km verder (halverwege Glen Pean) had ik er nog drie bij, waarvan twee op de toppen van m’n buitenste kleine tenen. En plus is het die nacht (terwijl het pas voor 24 uur later voorspeld was) gigantisch hard beginnen stormen en is een van mijn tentpiquets losgekomen waardoor ik eigenlijk gewoon niet heb geslapen.

Ik ben dan maar uit pure wanhoop om 5u opgestaan, heb m’n boeltje bijeengepakt en ben voortgetrokken in de gietende regen. Om 14u ben ik, na de hel van wat normaal een van de gemakkelijkste stukken van het traject was maar nu door het weer omgetoverd in een grote water- en modderpoel (inclusief river crossing van drie meter breed en kniediep), in Glenfinnan geraakt maar na inspectie van m’n voeten en omwille van het feit dat mijn wandelbotten al nat waren vanbinnen toch de verstandige beslissing genomen om terug te liften naar Fort William. Het volgende stukje bewoonde wereld was immers Kinloch Hourn, drie dagen verder op m’n traject, en dat had ik waarschijnlijk niet gehaald. Ik zat ook al zo ongeveer door mijn compeeds, dus dat hielp niet echt.

In Fort William heb ik twee dagen gerust en mijn voeten half laten genezen. Ook een hoop extra compeed, sporttape, een voetencreme en een extra (dikker) paar merinokousen gekocht. Die laatste heb ik sinds ik vertrok op poging twee aangehad en ik heb geen nieuwe blaar meer gezien, dus ik vermoed dat dat toch een van de hoofdoorzaken van m’n blaren was, samen met het niet regelmatig verluchten van m’n voeten.

De dag erna heb ik de bus genomen over Inverness naar Ullapool om daar na een overnachting in de plaatselijke hostel de laatste 180km van het traject af te haspelen. En sindsdien heb ik eigenlijk geen enkel probleem meer gehad, hoewel ik nog vijf dagen op open blaren heb gewandeld (uiteindelijk zijn ze toch toegegroeid). Behalve het stuk tussen Inchnadamph en Kylesku heb ik ook nergens voor de gemakkelijkste variant gekozen. Daar leek het mij echt nodig omdat het ronden van het schiereiland tussen Glencoul en Glendhu bothy mij er niet zo aangenaam uitzag. Achteraf gezien een goeie keuze, heb het van de andere kant van het loch gezien en zag er (hoewel adembenemend) toch net iets te veel van het goeie uit.

Het belangrijkste voor mij is dat die laatste 180km echt wel vlot verlopen is (ondanks twee kleine navigatiefouten, maar die vielen al bij al telkens nog mee) en dat ik enorm veel heb bijgeleerd. En dat was uiteindelijk ook de bedoeling. Het was sowieso een sublieme ervaring en ik heb er geen seconde spijt van gehad. Ook wel blij dat ik na de tegenslag in Glenfinnan niet besloten heb van volledig op te geven, waar ik wel even voor vreesde gezien de staat van m’n voeten. 🙂

En ik ga sowieso nog eens terug, ik heb nog een rekening openstaan met het eerste deel van het trail. 😉 Alleen doe ik dat niet meer alleen. Het wandelen zelf was alleen geen enkel probleem voor mij, maar die eerste nacht tijdens de storm vijf uur alleen wakker in mijn tent met mijn blaren was zowat het ergste dat ik ooit heb meegemaakt. 😀

Koen
    Bijdrager
    Aantal berichten: 120

Bedankt voor je verslagje. Heel herkenbaar!

Ook ik heb in schotland een keer geen oog dicht gedaan uit angst voor het wegwaaien van de buitentent. Mijn remedie was uiteindelijk de knop omzetten, oordoppen in en slapen. Als die buitentent wegwaait merk je het vanzelf wel  😉 😀

W. Bulkens
    Bijdrager
    Aantal berichten: 5

Hallo Klaas.

Ik ben ook van plan om de Cape Wrath Trail te gaan lopen, Glenfinnan variant zoals beschreven op deze website. http://www.walkhighlands.co.uk/cape-wrath-trail.shtml

Hoewel ik een ervaren loper ben, zal deze tocht toch mijn zwaarste uitdaging tot nu toe worden. Ik ben bezig met de GR5, en zal deze in de zomer van 2017 voortzetten. http://www.traildino.nl/user/25474  Maar omdat ik nu aan de voet van de alpen sta kan ik niet eerder dan in juli of augustus starten. Daarom het plan opgevat om  in mei 2017 de Cape Wrath Trail te gaan lopen.

Om te voorkomen dat ik mijn tocht moet inkorten of afbreken door verkeerd materiaal of een slechte planning probeer ik zoveel mogelijk te leren van andere  wandelaars die de tocht al gelopen hebben. Dus als je de belangrijkste leermomenten van je tocht voor mij zou willen aanhalen hoor ik deze graag.

Ik lees dat je al heel snel, last had van blaren. Kun je aangeven wat hiervan de belangrijkste oorzaak was?  Nieuw nog niet eerder gebruikt materiaal zoals schoenen of sokken? Of omdat je natte voeten kreeg?

Natte voeten zijn waarschijnlijk onvermijdelijk op deze tocht en waren er voor mij dit jaar mede de oorzaak van dat ik na 7 dagen Jura in de regen en ongeveer 250 kilometer wandelen besloten had te stoppen en niet verder te gaan de Alpen in. De weersverwachting van nog meer zware regen voor nog zeker 7 dagen gaf de doorslag.

Nu heb ik een paar nieuwe gaiters gekocht, de Berghaus Yeti Insulated II.https://www.trekkinn.com/outdoor-wandelen/berghaus-yeti-insulated-ii-gaiter/650919/p?tqw=XS    Is er misschien iemand die deze al in de praktijk getest heeft en zijn ervaringen wil delen?

Een ander steeds weer terug komend item is het rugzak gewicht. Ik zie dat je zonder eten en drinken op ongeveer 12 kilo zat. Wat was je totaal gewicht (incl eten en water) toen je begon en hoe heb je dit ervaren? Ik zit zelf nu net onder de 9 kilo(zonder eten en drinken), maar ben bang dat ik inzake kleding misschien wel te zuinig ben. Ik twijfel of ik aan een merino t-shirt, met daarover een merino trui en dan een hard shell gore tex jas ( Arcteryx Beta LT Hybrid ) wel voldoende heb. In noodgevallen zou ik nog mijn thermo ondergoed met lange mouw kunnen aantrekken. Ik heb enkel nog een reserve t-shirt mee. Bij de benen heb ik een thermo lange onderbroek, één wandelbroek aan en een dunne lange broek reserve voor bv overnachtingen in bewoonde wereld. Plus een regenbroek.

Dan zie ik veel verslagen waarin overschatting van de dagafstand een grote rol speelt. Ik heb nu 20 wandeldagen in de planning voor de ongeveer 375 kilometer lange tocht. Dat is net geen 19 kilometer per dag. Welke afstanden heb jij gelopen per dag en hoeveel tijd was je daar aan kwijt per dag?

Mijn doel is om alleen te gaan, maar dat is enkel omdat het heel moeilijk is om iemand te vinden die mee wil gaan en waarmee het dan ook nog klikt inzake karakter en wandelcapaciteiten. Hoe heb jij het ervaren om alleen op pad te zijn? Ik loop altijd alleen maar hier kom je door wel erg afgelegen gebieden waar hulp bij bv een verstuikte enkel niet kort bij is.

Had je een SPOT of ander apparaat bij je voor om SOS mee te geven ingeval geen telefonisch bereik?

Tot zover , veel vragen maar hopelijk heb je tijd om erop in te gaan.

mvg Walter

15 berichten aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 70)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.